Gå til innhold
Hundesonen.no

Aussi cocker


Patrick
 Share

Recommended Posts

med den blandingen tror jeg du skal være obs på vandkelig pels,  det må ikke bli det, men med aussiens semilange og doble pels blandet med cockerens bløte, lange og helt annen pelstype så kan det bli vanskelig pels å stelle mtp floker mm.  Vanlig problem på mange doodler.  Selv om de holdes i sportsklipp.  Ellers må du vell belage deg på å få alt en aussie innebærer,  siden valpen kan bli lik den delen av slekta. Den kan jo også bli noe i midten eller helt lik en cocker,  men det viktigste er jo at man er forberedt på å takle det heftigste mulige utfallet så man ikke gaper over for mye.  Det er mange som har aussie og så det er ikke umulig det, men det er jo et ganske annet hundehold enn en cocker så det er jo ikke for alle.  Her får man jo muligens litt vokt man må takle og et høyere aktivitetsnivå. Også bør du sjekke opp vanlige utfordringer på rasene, både fysiske og mentale,  så du vet hva du skal være kritisk til når du snakker med eier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Red Merle said:

Ingen erfaring med blandingen. Men har Aussie og endel erfaring med rasen og det er ikke en rase for noen uten erfaring med hund.

 

Hvorfor ikke? Hvilken erfaring/hvor mange/hva slags hunder bør man ha hatt før man skaffer seg aussie?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eier og oppdretter av Aussie- og god kunnskap om hvor ulike den rasen kan være innad som RENRASET, så hadde jeg først ville satt meg inn i hvilke linjer den delen av blandingen kommer fra, for her kan du få alt fra sofagrisen til den hyperaktive gjeterhunden. Og hva med sykdommer? Er foreldrene helsesjekket? Er linjene "fri" for epilepsi? Hva med HD/AD Og hva med sykdommer på Cocker siden? Jeg kjenner ikke den rasen, men tviler de er helt uten sykdommer... 

Har hørt om en slik blanding før, og håper ikke det er samme folkene som har planlagt kull- men hadde ikke blitt overrasket.
Aussien er en brukshund som krever ganske mye aktivisering/hjernetrim, så vær iallefall klar over at du neppe får en hund som klarer seg med en tur rundt nabolaget- og får du en av de som er reservert mot fremmede, så er det ikke sikkert den er så veldig sosial av seg heller..
Men det kan jo bli en bra hund også, det er bare ikke så godt å vite når det er blandet inn en annen rase.

Lykke til uansett hva du velger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...