Gå til innhold
Hundesonen.no

Omregistrering og verge


Guest lijenta
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

Hei!

Jeg lurer på om noen vet hvor lang tid en omregistrering kan ta. Ja jeg har jo den siste hunden og for å få til overtagelse så er det en verge som må skrive under papirene som skal til nkk. Har noen peil på hvor lang tid sant kan ta? Blandt annet så er jeg interessert i tiden her fordi jeg hadde lyst til å stille han på utstilling ca 1,5 mil herfra som er ute. For han et fint sted å begynne med sant og da er det jo greit å vite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, lijenta said:

Hei!

Jeg lurer på om noen vet hvor lang tid en omregistrering kan ta. Ja jeg har jo den siste hunden og for å få til overtagelse så er det en verge som må skrive under papirene som skal til nkk. Har noen peil på hvor lang tid sant kan ta? Blandt annet så er jeg interessert i tiden her fordi jeg hadde lyst til å stille han på utstilling ca 1,5 mil herfra som er ute. For han et fint sted å begynne med sant og da er det jo greit å vite. 

Omregistrering fra utlandet eller eierbytte?

Fra utlandet har det vel tatt fra 2-3 dager til 3-4 uker på mine. Veldig variabelt med andre ord. De som har tatt lengst tid er de fra Tyskland, da NKK må inhente et bevis fra VDH før de kan omreg til NKK. Mens det som har gått raskest var fra SKK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Omregistrering fra utlandet eller eierbytte?

Fra utlandet har det vel tatt fra 2-3 dager til 3-4 uker på mine. Veldig variabelt med andre ord. De som har tatt lengst tid er de fra Tyskland, da NKK må inhente et bevis fra VDH før de kan omreg til NKK. Mens det som har gått raskest var fra SKK.

Eierbytte, men det er en verge som må oppnevnes og sant for å få til eierbytte og da hadde det vært greit å vite ca når jeg kan forvente å få til eierbytte. Det vil jo gå en tid før pair kommer til nkk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, lijenta said:

Eierbytte, men det er en verge som må oppnevnes og sant for å få til eierbytte og da hadde det vært greit å vite ca når jeg kan forvente å få til eierbytte. Det vil jo gå en tid før pair kommer til nkk

oppnevning av verge osv er det vel kommunen som tar seg av? 
Gjelder dette en person som skal ha verge i alle sammenhenger? 
I så tilfellet, hvis det har blitt gitt verge i andre sammenhenger, så burde jo en kopi av "vergeattesten" + underskrevet eierskifte være tilstrekkelig for NKK. Men det må du nesten spørre dem om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Snøfrost skrev:

oppnevning av verge osv er det vel kommunen som tar seg av? 
Gjelder dette en person som skal ha verge i alle sammenhenger? 
I så tilfellet, hvis det har blitt gitt verge i andre sammenhenger, så burde jo en kopi av "vergeattesten" + underskrevet eierskifte være tilstrekkelig for NKK. Men det må du nesten spørre dem om. 

Enda ikke oppnevnt verge i noen sammenhenger. Hvor stor vege oppgavene blir vet jeg ikke men hørte den måtte ordne papirene for eierskifte og sende inn til nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

Enda ikke oppnevnt verge i noen sammenhenger. Hvor stor vege oppgavene blir vet jeg ikke men hørte den måtte ordne papirene for eierskifte og sende inn til nkk.

Det kommer helt an på hva vergen skal styre. Er det f.eks. en økonomisk verge, så vil ikke den ha noe med eierskifte å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppnevning av verge er en prosess som kan ta noen mnd. Lege ev pårørende må søke om verge, det skal foreligge en legeerklæring og det hele sendes til fylkesmannen. Denne behandler søknad og utnevner verge, oftest en i familien til aktuelle person. Verge må vente på vergefullmakten - det dokument fra fylkesmannen før h*n kan gjøre noe som helst på vegne av sin klient. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verge, og har erfart at det er mange omstendigheter som kan spille inn mtp hvor lang tid oppnevnelse av verge tar. Det tar uansett noe tid, fra søknad sendes, legeerklæring innhentes til saken behandles hos fylkesmann, så skal pårørende og den som blir satt under vergemål få mulighet til å komme med innsigelser før vergeattest kan skrives ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
16 timer siden, enna skrev:

Oppnevning av verge er en prosess som kan ta noen mnd. Lege ev pårørende må søke om verge, det skal foreligge en legeerklæring og det hele sendes til fylkesmannen. Denne behandler søknad og utnevner verge, oftest en i familien til aktuelle person. Verge må vente på vergefullmakten - det dokument fra fylkesmannen før h*n kan gjøre noe som helst på vegne av sin klient. 

 

15 timer siden, Colargol skrev:

Jeg er verge, og har erfart at det er mange omstendigheter som kan spille inn mtp hvor lang tid oppnevnelse av verge tar. Det tar uansett noe tid, fra søknad sendes, legeerklæring innhentes til saken behandles hos fylkesmann, så skal pårørende og den som blir satt under vergemål få mulighet til å komme med innsigelser før vergeattest kan skrives ut. 

Takk til begge. Det var den tiden jeg er ute etter å få bekreftet. Søknaden på å få verge skulle påbegynnes denne uka så ja da vil det ta tid å få overtagelsen i orden. Greit å vite det så en får innstille seg på å vente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lijenta skrev:

Takk til begge. Det var den tiden jeg er ute etter å få bekreftet. Søknaden på å få verge skulle påbegynnes denne uka så ja da vil det ta tid å få overtagelsen i orden. Greit å vite det så en får innstille seg på å vente

Du kan da stille og melde på hunden selv om du ikke står som eier på den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Siri skrev:

Du kan da stille og melde på hunden selv om du ikke står som eier på den. 

Godt det men blir ikke det mye dyrere? Kan sjekke selv men i dag er det sofatjeneste pga syk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, lijenta skrev:

Godt det men blir ikke det mye dyrere? Kan sjekke selv men i dag er det sofatjeneste pga syk

Det vet jeg ikke? Er litt usikker på om det er du eller eier som må stå som medlem ved påmelding... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Siri skrev:

Det vet jeg ikke? Er litt usikker på om det er du eller eier som må stå som medlem ved påmelding... 

Men takk alikevell, da er det jo noe jeg får sjekke ut og eier er ikke medlem det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Fått sjekket prisen nå. Dette var interessant, jeg skrev bare inn hunden og da måtte jeg betale 750 men så skrev jeg inn medlems nr mitt i njff og da måtte jeg betale 375 kr som jeg regner med er det vanlige nå. Jeg er medlem i to hundeklubber som er knyttet opp mot nkk men det hjalp ikke hmm jaja han er pelsløs nå så regner med han må sette mer pels først og ikke er ferdig med røytingen og kan være endel pels som må av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå har jeg ringt med nkk og må betale 750 kroner hvis jeg skal stille schipperken før han er omregistrert. Så da får vi smøre oss med den berømte tolmodigheten. 

Hadde jeg betalt med njff medlemskapet og det hadde blitt oppdaget hadde titlene blit trekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...