Gå til innhold
Hundesonen.no

Kul i lysken på hannhund


Recommended Posts

Ligner på lyskebrokk. 
Hatt det på en hund (måtte opereres to ganger, for å holde brokket inne). 
På min hund kunne jeg dytte brokket inn og hvis jeg stilte hunden på bakbeina (slik at den sto på bakbeina bare), så kom gjerne brokket frem. 
Det trenger ikke være brokk, men om det er det bør det ses på av veterinær ganske raskt pga plasseringen.
Det er ikke nødvendigvis like ufarlig som et lite navlebrokk.
https://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/brokk-hos-hund/

Hvis du scroller litt i innlegget finner du bilde av min hund.
https://huskypin.weebly.com/blogg/sn-trrfr-bbbel-og-brokk

Endret av Shokata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
58 minutter siden, Lola Pagola skrev:

De har noen greier der ja, på hver side. Hvis han er litt oppspilt kan det være derfor, men de skal ikke være sånn konstant. Og den ser veldig stor ut. 

Dårlig svar, kommer sikkert noen innom som vet hva det heter osv... :-) 

De kulene ligger inntil penis. Det gjør ikke denne. 

Hvis det ikke bare er en kul fordi han har slått seg (ja, hunder får også det. De får blåmerker også, vi pleier bare ikke å se det pga pelsen), så ville jeg ringt veterinær på mandag og bestilt time. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

De har noen greier der ja, på hver side. Hvis han er litt oppspilt kan det være derfor, men de skal ikke være sånn konstant. Og den ser veldig stor ut. 

Dårlig svar, kommer sikkert noen innom som vet hva det heter osv... :-) 

Han er ikke oppspilt, så er nok ikke de greiene som låser dem fast til tispen. 

Er bare på en side.

2 timer siden, Raksha skrev:

Ligger bitestikkelen der tro?  Ville fått det sjekket om det er sånn hele tiden. 

 

Tenkte på om en testikkel hadde krøpet opp, kombinert med testikkelkreft, men begge testiklene er der de skal være.

1 time siden, Shokata skrev:

Ligner på lyskebrokk. 
Hatt det på en hund (måtte opereres to ganger, for å holde brokket inne). 
På min hund kunne jeg dytte brokket inn og hvis jeg stilte hunden på bakbeina (slik at den sto på bakbeina bare), så kom gjerne brokket frem. 
Det trenger ikke være brokk, men om det er det bør det ses på av veterinær ganske raskt pga plasseringen.
Det er ikke nødvendigvis like ufarlig som et lite navlebrokk.
https://www.anicura.no/fakta-og-rad/hund/brokk-hos-hund/

Hvis du scroller litt i innlegget finner du bilde av min hund.
https://huskypin.weebly.com/blogg/sn-trrfr-bbbel-og-brokk

Ja brokk kan være en mulighet.

Han ble småhalt for 2 uker siden, og ville ikke hoppe opp i sofaen, men ble bedre gradvis.

54 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

De kulene ligger inntil penis. Det gjør ikke denne. 

Hvis det ikke bare er en kul fordi han har slått seg (ja, hunder får også det. De får blåmerker også, vi pleier bare ikke å se det pga pelsen), så ville jeg ringt veterinær på mandag og bestilt time. 

Virker ikke som en hevelse etter ytre påvirkning.

 

Har de evt noe kjertler der?

Er det mulig at det kan være jurkreft, selv om det er hannhund?

Hevelsen sitter ikke fast i huden, men virker ikke som en «løs» fettkul. Er festet til noe i buken.

Veldig nysgjerrig hva som foregår inni der, håper de har ledig time raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Raksha said:

Ligger bitestikkelen der tro?  Ville fått det sjekket om det er sånn hele tiden. 

 

Bitestikkelen henger sammen med testikkelen og befinner seg i pungen(med mindre hunden er krypt da). Se bilde:

51550-2-testikkel.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har lymfekjertler i det området. Tispa mi hadde jurkreft, og hadde en hoven lymfekjertel på samme sted.

Selve kulen er nok ikke kreft, da hadde du sikkert oppdaget den før den ble så stor. ? Men hovne lymfekjertler tyder på at noe i kroppen ikke er helt som det skal, så hunden bør undersøkes hos veterinær. Det trenger ikke være noe farlig, det kan være en liten infeksjon eller noe annet uskyldig, men i verste fall kan det være noe mer alvorlig, så det er greit å få sjekket ut. ?

 

received_10154815643137376.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Gry83 skrev:

De har lymfekjertler i det området. Tispa mi hadde jurkreft, og hadde en hoven lymfekjertel på samme sted.

Selve kulen er nok ikke kreft, da hadde du sikkert oppdaget den før den ble så stor. ? Men hovne lymfekjertler tyder på at noe i kroppen ikke er helt som det skal, så hunden bør undersøkes hos veterinær. Det trenger ikke være noe farlig, det kan være en liten infeksjon eller noe annet uskyldig, men i verste fall kan det være noe mer alvorlig, så det er greit å få sjekket ut. ?

Da kan det være en lymfekjertel også ja.

Blir spennende å finne ut hva som pågår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært hos veterinæren med han i dag.
De har ikke tro på lyskebrokk eller lymfekjertel (der er ikke plassert der).
Når hunden står, så lokaliseres kulen langt bak på oversiden av tissetassen (altså mellom buken og tissen).

Det skal være en kjertel der, som skal sørge for slim/væske ved ejakulasjon (sorry om det blir feilstavet), men den skal ikke være så stort som dette.

Er i første omgang tatt blodprøver for å sjekke for infeksjoner

 

en liten tilleggsinfo: hunden skal til ny time i morgen for å ta biopsi av kulen. De fant en god del hovne lymfekjertler ved videre undersøkelse

Endret av julnil
Tilleggsinfo
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gry83 det var nok en lymfekjertel likevel dessverre. Hadde håpet at det "bare" var en byll som kunne fjernes.

Biopsi er tatt, og vi får svar neste uke.

Sjansen for at det er kreft, er jo absolutt til stede. Men om det IKKE skulle være kreft, hva får evt en lymfekjertel til å hovne opp såpass mye?

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gry83 skrev:

Aner ikke hva det kan være. Det kan vel være ganske mye forskjellig som får immunsystemet til å reagere å lymfekjertler til å bli store. Har han noen andre symptomer?

Sover mer, fryser lettere, litt i «ulage».

Vil ikke leke så mye, og nøler før han hopper opp og ned av sofaen.

Utover det så spiser og drikker han normalt, og holder vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, vi får bare avvente svarene i slutten av neste uke.

Ingen uttalt feber heller. En annen liten ting, er at han har en del utflod fra øynene, normalt er han veldig ren i øynene.

Med andre ord diffuse punkter som bare forteller at kroppen ikke er helt på G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering av helsesituasjonen:

Blodprøvene visste betennelse i lever (og evt bukspyttkjertel), og problemer med gallen
Han er nå satt på antibiotika og en medisin for å hjelpe til med galleproblemene.
Hva som er årsaken til dette vet vi ikke.

Det ble ikke funnet kreftceller i lymfekjertelen.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...