Gå til innhold
Hundesonen.no

Vil ikke bli kjent på


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Hei dere.

Har ei alaskan malamute frøken på 1 år. Skal for første gang stilles i slutten av mars(foruten hun har vært på mange valpeshow).

Det har alltid gått bra. Vi har hatt helt pause fra utstilling og slik trening siden beg. Av november.

I mellomtiden har vi vært hos veterinær noen ganger pga misstanke om noe i skjeden. Hun syntes ikke det var noe videre gøy å ta disse testene bak der men det gikk fint. Vi holdt henne dog stående.

Var å skulle trene litt utstilling igjen nå og det viser seg at å sjekke tenner er innafor men fremmede folk vil hun ikke skal røre henne bakover mot bakparten. Hun krymper seg, skyter bust å vremger seg bort. Krise!!.. 

Ser for meg at dette er grunn til å få KIP eller disk i ringen. Bør jeg la være å møte på utstillinga? Har sett veldig frem til denne men hunden først!

Tips til hvordan vi bør gå frem? Trene mye eller ikke presse henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Slutten av mars er flere uker til. Tren litt mange ganger i uka, så går det fint. Først får de ta på henne fremme, der det er ok. Belønn dette. Så stryker de hånda bakover, ikke ta på henne som på utstilling, bare stryk hånda bakover, stopp og belønn før hun kommer dit hun syns det er ubehagelig. Etterhvert stryker de gradvis lenger bak, litt kortere, litt lenger bak, nedover bakbeina, tar litt og litt "hardere" på henne. Varier med å gjøre det lettere igjen ofte. Belønn veldig ofte i starten, og ta korte økter hvor dere løser ut og gir henne litt pause i mellom. Og så strekker dere tida mellom belønningene. Dere har fordelen at dere kan belønne under veis i bedømminga. Om dommer ikke liker at du belønner, så drit i det denne gangen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Det som er vanskelig er å få fatt i fremmende personer? for alle som har litt peiling på hund som jeg kjenner har hun stort sett møtt. Og de går veldig fint. Mens klin nye personer er igjen ganske skummelt. Vi reiser på ferie  til løten uka før også som igjen ikke hjelper på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Bor en veldig liten plass så dårlig med soniser i området? men har "bestilt" noen venniner til også å ta med seg kjentfolk til litt ulike tider bare for å kose litt på henne. 

Vi er medlem av hundeklubben her og går på utstillingstreninger der men hunnsom har trenet oss har ikke hatt mulighet på mange måneder så er blitt dårlig med det. Får dog noe hjelp på mandag som kommer av et par☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer litt her jeg.

Idag var vi en gjeng på trening på hundeklibben. Aniu fikk hilst på mange forskjellige folk. Å synes de var veldig spennende og godtok både tannsjekk og å bli kjent på. Det var kun 1 av alle disse hun ikke var 100% trygg på og det var ei ung jente på ca 18-ish. Da holdt hun litt avstand og senket halen men var likevel nysgjerrig. 

Aniu blir 1 år på søndag. Er dette unghund nykker?

Hun har alltid elska folk og jeg ser virkelig ikke hvorfor noen få er kjempe skumle, mens andre ikke er skumle i det hele tatt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det nærme seg løpetid? Endel tisper kan jo bli litt annerledes i de tidene. Ellers kan jo såklart alderen spille en rolle. Mye hormoner i sving :) fortsett å tren masse og gjør det positivt for henne, så får vi håpe det løsner fort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidihj skrev:

Kan det nærme seg løpetid? Endel tisper kan jo bli litt annerledes i de tidene. Ellers kan jo såklart alderen spille en rolle. Mye hormoner i sving :) fortsett å tren masse og gjør det positivt for henne, så får vi håpe det løsner fort. 

Kan jo være løpetid men litt tidlig egentlig. Vi fortsetter å trene på det så satser vi på det går over og er alderen eller evt løpetid da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dommere liker ikke at man kommer på utstilling med en hund som ikke er helt ferdig ringtrent. Andre er mer greie på det. Jeg har stilt hund som ikke er helt komfortabel i situasjonen, og har da sagt fra om det. Hunden har fått trekk, men bedømming. For min del var det blåsløyfa jeg var på jakt etter (gjerne rød også) for championat. Så at hun sa at hunden ble trukket fra rødt til blått pga at jeg ikke hadde trent nok var ok det. men vær bare obs på at du kan få ganske greit med trekk om hun ikke vil håndteres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Meg skrev:

Noen dommere liker ikke at man kommer på utstilling med en hund som ikke er helt ferdig ringtrent. Andre er mer greie på det. Jeg har stilt hund som ikke er helt komfortabel i situasjonen, og har da sagt fra om det. Hunden har fått trekk, men bedømming. For min del var det blåsløyfa jeg var på jakt etter (gjerne rød også) for championat. Så at hun sa at hunden ble trukket fra rødt til blått pga at jeg ikke hadde trent nok var ok det. men vær bare obs på at du kan få ganske greit med trekk om hun ikke vil håndteres. 

Jeg håper da virkelig at dommerne trekker mye for at hunden er usikker og ikke kan håndteres. De viser ikke bare hvor mye man har trent, det viser også at hunden har en usikkehet i seg. En hund som er 100% trygg i utgangspunktet skal ikke trenge å trenes på å bli tatt på, det tåler den av å ha blitt normalt håndtert. Men om at en dommer ikke liker at hunden ikke er ferdig trent hadde jeg ikke brydd meg om. Jeg har stilt noen få ganger på utstilling med mine hunder, og har ikke giddi å trene noe særlig. Du betaler en helt vanvittig timespris for utstillingen (350-450 kr for noen få minutter), da får det være opp til deg om du vil øke sjangsene dine for å vise hunden bittelitt bedre enn den er, eller stille med en hund som kanskje ikke viser seg fra best mulig side fordi du ikke har trent den til å stille seg helt pent opp osv. Dommer har ingen ting å være sur for så lenge hunden er grei og ikke glefser eller hopper og styrer på dommeren. Så lenge den oppfører seg normalt veloppdratt mener jeg det er din sak hvor mye du vil legge i utstillinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Snusmumrikk said:

Jeg håper da virkelig at dommerne trekker mye for at hunden er usikker og ikke kan håndteres. De viser ikke bare hvor mye man har trent, det viser også at hunden har en usikkehet i seg. En hund som er 100% trygg i utgangspunktet skal ikke trenge å trenes på å bli tatt på, det tåler den av å ha blitt normalt håndtert. Men om at en dommer ikke liker at hunden ikke er ferdig trent hadde jeg ikke brydd meg om. Jeg har stilt noen få ganger på utstilling med mine hunder, og har ikke giddi å trene noe særlig. Du betaler en helt vanvittig timespris for utstillingen (350-450 kr for noen få minutter), da får det være opp til deg om du vil øke sjangsene dine for å vise hunden bittelitt bedre enn den er, eller stille med en hund som kanskje ikke viser seg fra best mulig side fordi du ikke har trent den til å stille seg helt pent opp osv. Dommer har ingen ting å være sur for så lenge hunden er grei og ikke glefser eller hopper og styrer på dommeren. Så lenge den oppfører seg normalt veloppdratt mener jeg det er din sak hvor mye du vil legge i utstillinga. 

jeg er i bunn og grunn enig med deg. Jeg har to som ikke er lett å stille. Den ene er usikker,  den andre liker ikke settinen (men kan fint håndteres hos veterinær, av fremmede osv. utstilling, det er ikke like fint...synes hun)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På utstilling kan ubehaget bli forsterket siden det er mange andre ting som også er nytt og uvant for henne. Hvis det var min hund ville jeg brukt tid på å få henne trygg på å bli kjent på på bakparten av fremmede mennesker i ulike settinger før jeg tok henne på utstilling. Det kan jo gå fort, men hvis hun virker usikker og trekker seg unna når utstillingen begynner å nærme seg ville jeg avventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei. Kan oppdatere denne litt.

Alt virka som det gikk relativt greit med tispa mi. Fremmede folk virka ok igjen. 

Vi møtte opp på utstilling med 1 stk nedrøyta hund. Fikk søstera mi og samboeren hennes til å hilse på aniu og kjenne på henne. Søstera mi gikk fint.

Derimot knurra hun litt mot kjæresten hennes. Altså mann. 

Det gikk plutselig et lys opp for meg at det muligens kun gjelder menn, denne skyheten. Vi møtte opp i ringen likevel. Hun lot seg sjekke tenner på og kjenne på. Det gikk egentlig ok selv om jeg merka hun ikke var kjempe komfortabel. 

Vi endte med blått. Helt ok mtp dagens form . Jeg synes hun har blitt så fryktelig tynn i tillegg til å ha mistet hele pelsen. Det, samt jeg merka at hun var ukomfortabel med dommer og det var mann dagen etter også, så valgte jeg å trekke henne. Godt var det da ALLE malamutene ble trukket to premiegrader ned kontra dagen før hos denne dommeren. 

Nå skal vi heller jobbe med fremmede fram mot sommeren så ser vi da. Hun ser forøvrig ikke mye pen ut nå?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Wildlife said:

Hei. Kan oppdatere denne litt.

Alt virka som det gikk relativt greit med tispa mi. Fremmede folk virka ok igjen. 

Vi møtte opp på utstilling med 1 stk nedrøyta hund. Fikk søstera mi og samboeren hennes til å hilse på aniu og kjenne på henne. Søstera mi gikk fint.

Derimot knurra hun litt mot kjæresten hennes. Altså mann. 

Det gikk plutselig et lys opp for meg at det muligens kun gjelder menn, denne skyheten. Vi møtte opp i ringen likevel. Hun lot seg sjekke tenner på og kjenne på. Det gikk egentlig ok selv om jeg merka hun ikke var kjempe komfortabel. 

Vi endte med blått. Helt ok mtp dagens form . Jeg synes hun har blitt så fryktelig tynn i tillegg til å ha mistet hele pelsen. Det, samt jeg merka at hun var ukomfortabel med dommer og det var mann dagen etter også, så valgte jeg å trekke henne. Godt var det da ALLE malamutene ble trukket to premiegrader ned kontra dagen før hos denne dommeren. 

Nå skal vi heller jobbe med fremmede fram mot sommeren så ser vi da. Hun ser forøvrig ikke mye pen ut nå?

polarhunder uten pels, de ser litt møllespist ut. Jeg stilte en gang min avrøyta hund for en dommer som  mente jeg burde blitt hjemme :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste folk med polarhund på ett eller annet tidspunkt har stilt en nedrøyta en og fått litt ymse kommentarer på det. Noen av mine er at "hunden er altfor tynn" (den var i helt fint hold, men pelsen var borte), "hva har skjedd med pelsen?", "stiller i bikini" og en haug av "Ikke i beste pelskondisjon for dagen". Den siste er helt grei, for det ER de jo ikke når de røyter. Synes også "stiller i bikini" er helt OK.  Flere av slike ting i kritikken har likevel endt med CK for hunden riktignok, og kun to som har trukket premiegrad på det. Man lærer etterhvert at noen dommere er det overhodet ikke noe poeng å stille for dersom ikke pelsen er tipp topp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei det med pels er helt greit. Jeg synes dog hele hunden gar mista sin form. Har jo stillt min hannhund tidligere i nedrøyta tilstand men aldri tenkt at han så så ille ut som hun gjør. Jeg mistenker at hun er i en slags pubertet på høyt nivå. For å sette det litt på spissen: legger ved et bilde (ikke så pent oppstillt her heller akuratt da når hun henger slik med hodet, men?)

 

Screenshot_20180325-231037.png

Endret av Wildlife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisper mister gjerne mye mer enn hannhunder. Hun ser rett og slett ut som en nedrøyta tispe, verken mer eller mindre ? mine tisper har vært helt skrella et par ganger i året. Det ser ikke noe særlig ut, men sånn er det med polarhunder rett og slett. Hannhunden min kan ikke sammenlignes engang med hvordan tispene har røyta. Tror nok du kommer til å oppleve at frøkna blir skrella et par ganger i året fremover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hannen min på 7 år har vært helt skrella 1 gang (han på 4 aldri), ellers har han liksom hatt noe i alle fall selv etter full røyting. Tispene derimot... de ser jevnlig ganske sørgelige ut i pelsen etter en omgang med røyting :P  Men tispene blir mer skrella noen ganger enn andre de også, synes best på de med mest pels (og da tenker jeg ikke på etter et kull, for da har de jo bare litt svinebust igjen)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Wildlife said:

nei det med pels er helt greit. Jeg synes dog hele hunden gar mista sin form. Har jo stillt min hannhund tidligere i nedrøyta tilstand men aldri tenkt at han så så ille ut som hun gjør. Jeg mistenker at hun er i en slags pubertet på høyt nivå. For å sette det litt på spissen: legger ved et bilde (ikke så pent oppstillt her heller akuratt da når hun henger slik med hodet, men?)

 

Screenshot_20180325-231037.png

mine tror jeg var enda verre,  iallefall på slutten når ulla var borte og dekkhåreke begynte å forsvinne og.  Da så de mer eller mindre nakne ut,  bokstavelig talt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda men her tenker jeg på hele hunden, ikke bare pels. Hun ser jo i grunn ikke mye pen ut ? Hun er ganske tynn også. Bare skinn og bein nå. 

Dette var for et par uker siden bare:

46 minutter siden, Malamuten skrev:

mine tror jeg var enda verre,  iallefall på slutten når ulla var borte og dekkhåreke begynte å forsvinne og.  Da så de mer eller mindre nakne ut,  bokstavelig talt ?

 

Screenshot_20180226-170224.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker mye energi på pelsskifte, så helt naturlig at de går ned i vekt også :) Om hun har samme mengden energi, bør det ikke være noe problem. Det er stort sett ikke noe fare at de er litt tynne i perioder rundt pelsskifte.

Kan legge med et bilde av tispene mine totalt avskrella etter løpetid.. og tynne. Spesielt Nuka var veldig tynn (hun fremste). Begge var voksne tisper denne sommeren. 

20180329_202045.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Heidihj said:

De bruker mye energi på pelsskifte, så helt naturlig at de går ned i vekt også :) Om hun har samme mengden energi, bør det ikke være noe problem. Det er stort sett ikke noe fare at de er litt tynne i perioder rundt pelsskifte.

Kan legge med et bilde av tispene mine totalt avskrella etter løpetid.. og tynne. Spesielt Nuka var veldig tynn (hun fremste). Begge var voksne tisper denne sommeren. 

20180329_202045.png

Er det samme hundene? :lol:

Totalt ukjenkjennelige!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Heidihj skrev:

De bruker mye energi på pelsskifte, så helt naturlig at de går ned i vekt også :) Om hun har samme mengden energi, bør det ikke være noe problem. Det er stort sett ikke noe fare at de er litt tynne i perioder rundt pelsskifte.

Kan legge med et bilde av tispene mine totalt avskrella etter løpetid.. og tynne. Spesielt Nuka var veldig tynn (hun fremste). Begge var voksne tisper denne sommeren. 

20180329_202045.png

Ok nå ble jeg beroliget??

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...