Gå til innhold
Hundesonen.no

Litt spørsmål om agility


Debbie
 Share

Recommended Posts

Sitter og ser på Crufts nå, og lurer på forskjellige ting.

Som er det noe forskning el på hvordan hunden bruker bena i slalomen? Hva er kjappest? Ser at det er to hovedbevegelser som går igjen.

Med samlet forbein, eller pendling?

Er det lov å starte med halsbånd på Crufts?

Kan blandingshunder bli AG champ? Så noen på Crufts som var AG Champ- og den var blanding.

Siste spørsmål:

går oppdrettere/folk aktivt inn for å få mindre og lettere BC til agility?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Sitter og ser på Crufts nå, og lurer på forskjellige ting.

Som er det noe forskning el på hvordan hunden bruker bena i slalomen? Hva er kjappest? Ser at det er to hovedbevegelser som går igjen.

Med samlet forbein, eller pendling?

Noen padler, noen hopper. Det er induviduelt hva som er raskest og hunden bestemmer gjerne dette selv. Det et ikke vanlig å prøve å lære en hund å feks padle. 

Men i bunn å grunn hopper små hunder og store padler. De små har ikke beinlengden til å padle, å for store er nok padling raskere.

Min på 12kg hopper og den på 30kg padler.

Er det lov å starte med halsbånd på Crufts?

Nei, hunden skal være naken. Det er iværtfall de internasjonale reglene jeg vet, pga sikkerhet.

Kan blandingshunder bli AG champ? Så noen på Crufts som var AG Champ- og den var blanding.

I Norge kan iværtfall ikke blandinger få cert, bli champion eller representere Norge. Men Cruft kan jo være litt annerledes.

Siste spørsmål:

går oppdrettere/folk aktivt inn for å få mindre og lettere BC til agility?

Ikke som jeg vet, de er kjappe nok som de er. Men ser noen prøver å få mellom-bordere men ikke sett mange, eller fått med meg at det er noe voksende trend.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Debbie skrev:

Sitter og ser på Crufts nå, og lurer på forskjellige ting.

Som er det noe forskning el på hvordan hunden bruker bena i slalomen? Hva er kjappest? Ser at det er to hovedbevegelser som går igjen.

Med samlet forbein, eller pendling?

Hva som er raskest, er opp til den individuelle hund. Noen padler raskere enn de hopper, andre omvendt, noen like raskt begge deler. Min padler raskere enn han hopper, men trives bedre med hopp enn padling selv.

Er det lov å starte med halsbånd på Crufts?

Ja, i England er det lov å starte med et flatt halsbånd uten anheng.

Kan blandingshunder bli AG champ? Så noen på Crufts som var AG Champ- og den var blanding.

Ja, i England kan alle hunder få titler og sportschampionater, også blandingshunder.

Siste spørsmål:

går oppdrettere/folk aktivt inn for å få mindre og lettere BC til agility?

Lettete og smidigere, ja, men det er ikke en greie å avle mellombordere - selv om flere elsker dem. Rasen har en naturlig variasjon i størrelser, det er svært vanskelig å skulle avle en spesiell retning, fordi noe kicker gjennom uansett.

I mitt eget kull er tispa rundt 15kg, hannen forholdsvis ‘liten’ godt under 20kg, likevell har de 6mnd valper på 13-20kg allerede. Min er også like høy som sin mor allerede.

Det sagt, så er de som har forsøkt/forsøker avle små bordere til agility, og endt opp med ymse helseproblemer. Samtidig kan jeg tenke meg det er vanskelig, for uten å gjøre den til en miniaty, så vil de ligge akkurat på størrelsesklftene - en liten large-hund blandt de normale large-hundene av samme rase kan være utfordrende.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Christine skrev:

Og så har man min setter som kan finne på å både padle og hoppe i en og samme slalåm :aww: 

Det gjør Keo også titt og stadig, starter og avslutter med hopp, men padler underveis :lol: 

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helst atter hunden skal padle, og jobber hardt for å ha padling konstant i slalomen :) Har hørt at det er bedre for en hundekropp å padle, mindre slitasje visstnok :) Har snakka med flere som jobber med å ha padling :) 

Endret av Carro92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carro92 skrev:

Jeg vil helst atter hunden skal padle, og jobber hardt for å ha padling konstant i slalomen :) Har hørt at det er bedre for en hundekropp å padle, mindre slitasje visstnok :) Har snakka med flere som jobber med å ha padling :) 

Hvordan hund har du? Og hvordan trener du frem padling?

For små hunder ser jeg ikke helt hvordan det er fysisk mulig eller hvordan det kan være en fordel..

Min største:

Forøvrig en litt dum illustrasjonsfilm i og med at slalåmen bare er 6 pinner. Hun hopper inn og ut, alltid.

Her er minste, med hopping:

Hun er nok litt i grenseland mtp teknikk, kunne nok padlet men har valgt å hoppe.

På store hunder som padler legger de seg gjerne på pinnene mens de hiver ut beina. Derfor ser man gjerne at slalåmpinner flyr :lol: På det meste tror jeg Milla har revet ca halvparten av pinnene i en slalåm :lol:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til størrelsen på hundene ?

I small og medium dobbeltstepper/hopper vel samtlige av hundene, fordi de ikke rekker fram for å padle (de har ikke lange nok bein til å fysisk få det til). De fleste i large padler, med unntak av noen av de minste (gjerne mindre bordertisper, f. eks. Jouni sin Neela). Det finnes større hunder som dobbeltstepper også, men jeg har vel til gode å se at det ser effektivt ut... Var vel en av de store hannhundene i dag som dobbeltsteppet, og det så bare stivt og uheldig ut.

Jeg tenker at hundene som ligger i grenseland størrelsemessig nok selv velger hva som passer dem best, men en stor hund som dobbeltstepper/hopper hadde jeg nok manipulert til å padle.

Det finnes jo hunder som går slalom på andre "måter" også, altså ved å stokke beina sine annerledes. Men det har jeg vel også til gode å se være effektivt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kristiin skrev:

Hvordan hund har du? Og hvordan trener du frem padling?

For små hunder ser jeg ikke helt hvordan det er fysisk mulig eller hvordan det kan være en fordel..

Min største:

Forøvrig en litt dum illustrasjonsfilm i og med at slalåmen bare er 6 pinner. Hun hopper inn og ut, alltid.

Her er minste, med hopping:

Hun er nok litt i grenseland mtp teknikk, kunne nok padlet men har valgt å hoppe.

På store hunder som padler legger de seg gjerne på pinnene mens de hiver ut beina. Derfor ser man gjerne at slalåmpinner flyr :lol: På det meste tror jeg Milla har revet ca halvparten av pinnene i en slalåm :lol:

 

 

Jeg har pointer og whippet. Ene whippeten har jeg gitt opp å manipulere frem en padling, rett og slett fordi ho syns den slalomen er ekkel, og den stålplata må hoppes godt over... Ho andre har jeg fra sommern av jobba med å få frem padling i alléslalom, vi kom ikke langt pga skader og slikt, men jeg har også sett en tendens til å få frem padling hos henne også. Ho er ca 10-11kg. 

Pointern har jeg jobba masse med alléslalom og får frem padlinga der. Hver gang ho har begynt å steppe, så har jeg bare åpna alléen litt til, så ho er tilbake på padling igjen :) Ho er ca 20kg :) 

Jeg tror det blir svært vanskelig for de mindre hundene såklart, men tror de fleste large hundene kunne klart å få til padling. Men etter tips fra flere kiropraktorer om atter padling var bedre for kroppens belastning, så har jeg hvertfall fokusert på å få frem det på mine :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...