Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store tråden for dustete Finn.no annonser!


yoloomg
 Share

Recommended Posts

8 hours ago, Kristin_nord said:

Staffevalper til 22000 kr... Virker som om det kommer fra ett seriøst sted :

 

 

Det er såpass stor etterspørsel etter valper nå at jeg tror man får solgt til nesten hvilken som helst pris. 

Valpemarkedet følger nok tilbud/etterspørsels-modellen som andre varer, så ikke overrasket over at man pumper opp prisene nå om dagen nei. Kanskje det får folk til å tenke over en ekstra gang om de virkelig vil ha en hund ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 508
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

@tillien okei så jeg kunne ikke dy meg med den labrador-annonsen og sendte melding. Spurte hva regnr var, navn på foreldredyr og hvorfor det er forskjellig pris på kjønn/farge. Dette er svaret jeg fik

"Mor 2.3 km og far er 1.8km" Spennende! 

Så da kan ikke vi ha en sånn? Som verken er single, pensjonister eller barnefamilie? Diskriminering mot par uten barn! 

Posted Images

4 hours ago, bie said:

 

Det er såpass stor etterspørsel etter valper nå at jeg tror man får solgt til nesten hvilken som helst pris. 

Valpemarkedet følger nok tilbud/etterspørsels-modellen som andre varer, så ikke overrasket over at man pumper opp prisene nå om dagen nei. Kanskje det får folk til å tenke over en ekstra gang om de virkelig vil ha en hund ?

Problemet er at når man kommer opp i så høye priser, så øker det motivasjonen til dårlige oppdrettere som kun er ute etter profitt til å begynne å avle. Og jeg klarer overhodet ikke å se at man må opp i 20-30 000,- for at folk skal tenke seg om. Gratis eller svært lav pris kan selvsagt gi en negativ effekt med impulskjøp, men bikker man ... tja ... 10 000,- (?) så viser det en betalingsvilje og at noe er vurdert nøye for folk flest med vanlige inntekter i alle fall. Jeg ser også en fare i at høye priser kan utelukke mange potensielt gode hundeeiere og oppdretter får færre å velge i. Joda, å ha hund er dyrt året rundt, men en slik engangssum er en barriere for mange folk.

For all del, gode oppdrettere fortjener å få betalt, men det er svært problematiske sider ved at prisene galopperer også. Synes NKK og raseklubbene burde være flinkere til å sette anbefalt salgspris for valper - handel av levende dyr er ikke et marked som fortjener å være totalt uregulert.

Endret av tillien
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, bie skrev:

 

Det er såpass stor etterspørsel etter valper nå at jeg tror man får solgt til nesten hvilken som helst pris. 

Valpemarkedet følger nok tilbud/etterspørsels-modellen som andre varer, så ikke overrasket over at man pumper opp prisene nå om dagen nei. Kanskje det får folk til å tenke over en ekstra gang om de virkelig vil ha en hund ?

Samtidig, så for meg blinker varsellampene. Det er over hundre lapper på ett kull, så da ser jeg igrunn bare det virker som om at man skal tjene penger. Når man ikke engang opplyser om linjer. Jeg sendte melding og fikk ikke svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere kull nå som annonseres som puddelblandinger og likevel koster 20 000 pr valp. Cobberdog med tilknytning til Drøbak hundehotell selges for 28 000 pr valp. Jeg er så himla glad min rase har ligget ganske jevnt i pris, det er fortsatt 15-16 000 for renraset NKK-reg valp fra seriøs oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Har sett flere kull nå som annonseres som puddelblandinger og likevel koster 20 000 pr valp. Cobberdog med tilknytning til Drøbak hundehotell selges for 28 000 pr valp. Jeg er så himla glad min rase har ligget ganske jevnt i pris, det er fortsatt 15-16 000 for renraset NKK-reg valp fra seriøs oppdretter.

Det er bare helt sinnsykt. Skjønner ikke at folk betaler så mye for en blanding. Det er trist. 

Jeg er også glad de seriøse holder seg til seriøse priser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, tillien said:

Problemet er at når man kommer opp i så høye priser, så øker det motivasjonen til dårlige oppdrettere som kun er ute etter profitt til å begynne å avle. Og jeg klarer overhodet ikke å se at man må opp i 20-30 000,- for at folk skal tenke seg om. Gratis eller svært lav pris kan selvsagt gi en negativ effekt med impulskjøp, men bikker man ... tja ... 10 000,- (?) så viser det en betalingsvilje og at noe er vurdert nøye for folk flest med vanlige inntekter i alle fall. Jeg ser også en fare i at høye priser kan utelukke mange potensielt gode hundeeiere og oppdretter får færre å velge i. Joda, å ha hund er dyrt året rundt, men en slik engangssum er en barriere for mange folk.

For all del, gode oppdrettere fortjener å få betalt, men det er svært problematiske sider ved at prisene galopperer også. Synes NKK og raseklubbene burde være flinkere til å sette anbefalt salgspris for valper - handel av levende dyr er ikke et marked som fortjener å være totalt uregulert.

Men problemet er vel at om NKK og raseklubbene hadde vært flinkere til å sette anbefalt salgspris ville de gode oppdretterne rettet seg etter dette og derfor få dårligere betalt for valpene sine, mens de som er useriøse i utgangspunktet vil fortsette med de høye prisene (og de vil få solgt uansett fordi det er svært stor etterspørsel etter valper om dagen).

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, det er jo bare å ta seg en tur på Finn og scrolle litt for å se at det er mange useriøse "oppdrettere" som har blitt lokket til å sette kull på hunden sin i disse tider fordi det er gode penger å tjene. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tider var hund en utgiftspost. I dag kan man tjene godt på de. Jeg vet om opprettere som lever kun av avl. Når man avler frem sånn omtrent 50 valper i året, og med dagens priser, så er det mye å tjene. Det er jo skattefritt.

Og blander man raser (lager seg noen design-valper) så slipper man også stå til ansvar hvis valpen ikke er rasetypisk o.l.

Dumme, dumme valpekjøpere ?

Endret av Rufs
  • Sad 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, realiteten er at useriøse oppdrettere (og særlig blandingsoppdrettere) tjener fett uansett om de selger for 10 000,- eller 22 000,- per snute. Det har alltid vært penger å tjene på populære raser og blandinger, bare man er kynisk nok.

Derimot kan du ikke drive stort og selge valper for mange hundre tusen i så mange år før du får skatteetaten på nakken, særlig nå i dag som kontantbetaling blir mindre og mindre vanlig. Om det du driver med er skattepliktig eller ansees som hobbyvirksomhet avhenger av driftens mulighet til å gå med overskudd over tid. De som tjener best er nok de som får få nok kull til å gå under skatteetatens radar, men mange nok til at det fungerer som en biinntekt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, bie said:

Men problemet er vel at om NKK og raseklubbene hadde vært flinkere til å sette anbefalt salgspris ville de gode oppdretterne rettet seg etter dette og derfor få dårligere betalt for valpene sine, mens de som er useriøse i utgangspunktet vil fortsette med de høye prisene (og de vil få solgt uansett fordi det er svært stor etterspørsel etter valper om dagen).

Jeg er absolutt ikke uenig med deg, det er jo bare å ta seg en tur på Finn og scrolle litt for å se at det er mange useriøse "oppdrettere" som har blitt lokket til å sette kull på hunden sin i disse tider fordi det er gode penger å tjene. 

 

Tror det kan være litt delt og litt avhengig av type hunder.

Er det en endeløs etterspørsel etter en gitt type hund, og en endeløs rekke uinformerte valpekjøpere, så fungerer jo det jeg beskriver dårlig. Men for noen raser (spesielt retrieverene som jeg følger mest)  mener jeg å se at de med uregistrerte kull legger seg alt fra klart under til opp mot prisen til seriøse oppdrettere.

Jeg tror heller ikke at folk generelt sett er så dumme at de ikke noterer seg at det er forskjell på oppdrettere. At det er åpenbart at noen følger noen retningslinjer, mens andre ikke gjør det. De ville også helt klart notert seg om de som fulgte retningslinjene også hadde en lavere pris enn de som ikke gjorde det og da muligens begynt å tenke seg om. Det blir selvsagt bare synsing fra min side, men jeg tror det ville hatt en begrensende effekt på prisgaloppen. Og jada, useriøse kan tjene godt på lavere priser også, men det er åpenbart at flere vil tiltrekkes avl hvor man kan ta 25-30 000,- pr valp kontra 10 000,-.

Den største utfordringen er jo «raser» (les mer eller mindre eksotiske blandinger) som ikke er regulert i utgangspunktet. Ingen raseklubb, NKK helt ute av bildet. Der vil det jo bli vill vest uansett. Nei, ikke enkelt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Pixie said:

Har sett flere kull nå som annonseres som puddelblandinger og likevel koster 20 000 pr valp. Cobberdog med tilknytning til Drøbak hundehotell selges for 28 000 pr valp. Jeg er så himla glad min rase har ligget ganske jevnt i pris, det er fortsatt 15-16 000 for renraset NKK-reg valp fra seriøs oppdretter.

Drøbak hundehotell har kjøpt opp et stort anlegg og skal etablere seg her i området nå. I avisartikkelen står det

"En del av virksomheten blir altså forskning på avl. Man er med i internasjonal forskning på hundeavl, og noe av dette vil altså komme til å foregå på Hovelsåsen.

– Vi har samarbeid på det området med flere land i Europa og Australia. Hovelsåsen skal være klar for den delen av virksomheten før det setter i gang, sier Wiik."

Hva slags forskning er det de driver med? Vet noen om det er noe seriøst, eller er det forskning som i å utvikle "cobberdog-rasen"?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, ChristinB said:

Drøbak hundehotell har kjøpt opp et stort anlegg og skal etablere seg her i området nå. I avisartikkelen står det

"En del av virksomheten blir altså forskning på avl. Man er med i internasjonal forskning på hundeavl, og noe av dette vil altså komme til å foregå på Hovelsåsen.

– Vi har samarbeid på det området med flere land i Europa og Australia. Hovelsåsen skal være klar for den delen av virksomheten før det setter i gang, sier Wiik."

Hva slags forskning er det de driver med? Vet noen om det er noe seriøst, eller er det forskning som i å utvikle "cobberdog-rasen"?

Har du link til artikkelen? Hadde vært interessant å lese...

Jeg vil tro at forskningen er relatert ene og alene til cobberdogs...

Jeg kjenner overhodet ikke de australske opphavspersonene og historien deres rundt cobberdogs godt (bortsett fra at selv hjemlandet - med unntak av en litt sær hundeforening - godkjenner cobberdog som rase) så jeg skal holde muligheten åpen for at de genuint er interessert i å skape en god,  ny rase ved hjelp av etablert vitenskap og egen forskning og fri for sterke økonomiske baktanker (annet enn å få det til å gå rundt). Det er selvsagt mulig, og jeg kan skjønne at noen ser interessen i å gjøre det (har fantasert om å skape en slags «common retriever» med flat, golden og labbe som utgangspunkt for å ta vare på bruksegenskaper som er i ferd med å avles bort og samtidig øke størrelsen på genpoolen ... Det blir med fantasien, dog). Men når deres utvalgte samarbeidspartner i Norge er valpefabrikken Drøbak hundehotell, og salget av hundene nærmest er patentbeskyttet og bører preg av et slags pyramidespill (med profitt for Drøbak Hundehotell som mål), så blir jeg veldig skeptisk.

Det forutintatte benet i meg sier meg at dette blir liksomforskning designet spesielt for å på tilsynelatende vitenskaplig vis kunne promotere cobberdogens fortreffeligheter som en hund hvor det eneste som mangler er WiFi for direkte programmering av adferd. Vi får sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Tyttebæra skrev:

Vel, realiteten er at useriøse oppdrettere (og særlig blandingsoppdrettere) tjener fett uansett om de selger for 10 000,- eller 22 000,- per snute. Det har alltid vært penger å tjene på populære raser og blandinger, bare man er kynisk nok.

 

Og nå har de jo hatt en stor fordel av stengte grenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, tillien said:

Har du link til artikkelen? Hadde vært interessant å lese...

Jeg vil tro at forskningen er relatert ene og alene til cobberdogs...

Jeg kjenner overhodet ikke de australske opphavspersonene og historien deres rundt cobberdogs godt (bortsett fra at selv hjemlandet - med unntak av en litt sær hundeforening - godkjenner cobberdog som rase) så jeg skal holde muligheten åpen for at de genuint er interessert i å skape en god,  ny rase ved hjelp av etablert vitenskap og egen forskning og fri for sterke økonomiske baktanker (annet enn å få det til å gå rundt). Det er selvsagt mulig, og jeg kan skjønne at noen ser interessen i å gjøre det (har fantasert om å skape en slags «common retriever» med flat, golden og labbe som utgangspunkt for å ta vare på bruksegenskaper som er i ferd med å avles bort og samtidig øke størrelsen på genpoolen ... Det blir med fantasien, dog). Men når deres utvalgte samarbeidspartner i Norge er valpefabrikken Drøbak hundehotell, og salget av hundene nærmest er patentbeskyttet og bører preg av et slags pyramidespill (med profitt for Drøbak Hundehotell som mål), så blir jeg veldig skeptisk.

Det forutintatte benet i meg sier meg at dette blir liksomforskning designet spesielt for å på tilsynelatende vitenskaplig vis kunne promotere cobberdogens fortreffeligheter som en hund hvor det eneste som mangler er WiFi for direkte programmering av adferd. Vi får sjå.

Den ligger nok bak betalingsmur, men linken er her: https://www.ostlendingen.no/happy-dog-hovelsasen-blir-senter-for-forskning-og-hundehotell/s/5-69-953563


Teksten:

Rita og Erlend Wiik i Drøbak er de nye eierne av Hovelsåsen i Åsnes. Ekteparet driver i dag Drøbak Hundehotell og Hvitebjørn gård i Oppegård kommune. Planene for Hovelsåsen er å etablere et større senter for forskning og oppdrett av hund, samt et hundehotell.

- Vi håper å være i gang fra neste høst etter et år med ombygging og opprusting, sier Erlend Wiik som onsdag fullførte handelen med Tom Arne Tøraasen og Per Roar Bredvold. De to sistnevnte har eid Hovelsåsen siden 1999.

De nye eierne driver i dag stort innen forskning på hund og hundehotell. Det har gitt nærmere 15 arbeidsplasser i Drøbak, og Wiik ser for seg at en del av virksomheten i Drøbak blir flyttet over til Hovelsåsen.

– Vi kan ikke si med sikkerhet hvor mange arbeidsplasser det vil bli her, men det bør kunne bli i samme antall som i Drøbak. Det vil bety at vi også vil ha behov for lokal arbeidskraft. Hovelsåsen egner seg perfekt for vår virksomhet både bygningsmessig og plassert bra avskjermet, men samtidig også sentralt, sier Erlend Wiik.

Blir «luksushotell»

Det er det store murbygget som har vært internat både i perioden med rusomsorg og som asylmottak, som blir det store hundehuset.

– Det blir nødvendig med en del ombygging og oppussing, og det kommer vi til å bruke rundt et år på. Vi setter i gang det arbeidet i august og håper og tror at virksomheten starter for fullt fra neste høst. Nå i første omgang blir det å ta fatt på et par av de andre husene. Samtidig skal vi bruke en del tid på å planlegge virksomheten her. Stedet med internatene har jo vært bra bosteder for folk, og da skal det også holde for hund. Det kan vel nærmest bli et luksushotell for hund, sier Erlend Wiik.

Han forteller videre at virksomheten, som også handler om hest i en litt mindre målestokk enn hund, stadig vokser, og at man trenger mer plass

PERFELT: Den nye eieren karakteriserer Hovelsåsen som perfekt for hundehotell, forskning og oppdrett.

PERFELT: Den nye eieren karakteriserer Hovelsåsen som perfekt for hundehotell, forskning og oppdrett. Foto: Aktiv Elverum

– Plass er det nok av her, både bygningsmessig og ute i naturen. Her vil det bli rikelig med plass å boltre seg på utendørs for hundene. Det er noe av det som gjorde at vi fattet interesse for stedet og nå altså har kjøpt det. Her vil hundene få skikkelig løpegård utendørs på dagtid og flotte soverom for natta inne, sier Wiik.

Hundeeiere skal altså kunne plassere sine hunder på Hovelsåsen så vel for noen timer som for flere måneder når man har behov for det.

Fornøyd med handelen

En del av virksomheten blir altså forskning på avl. Man er med i internasjonal forskning på hundeavl, og noe av dette vil altså komme til å foregå på Hovelsåsen.

– Vi har samarbeid på det området med flere land i Europa og Australia. Hovelsåsen skal være klar for den delen av virksomheten før det setter i gang, sier Wiik.

Hverken han eller selgerne, Per Roar Bredvold og Tom Tøraasen vil si noe om hva som til slutt ble prisen på handelen.

 

– Men vi kan si at begge parter ble fornøyde med handelen, sier Wiik som kjøper og Tøraasen og Bredvold som selgere.

– Vi kan også si at vi har hatt flere bud inne, men at vi kom til at det ville være best med den handelen som nå er gjort, ikke minst på grunn av de virksomheten det legges opp til, sier Per Roar Bredvold.

Plass til flere

Wiik opplyser også at det vil være plass til flere virksomheter på Hovelsåsen.

– Vi kommer ikke til å bruke absolutt alt her, og vi hiver ikke ut noen som har virksomhet i noen av bygningene nå. Tvert imot vil det kunne bli plass til flere, som for eksempel vinterlagring av biler og annet utstyr, sier han.

Endret av ChristinB
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/3/2020 at 11:34 AM, yurij said:

Og nå har de jo hatt en stor fordel av stengte grenser. 

Sant. I tillegg skjøt etterspørselen etter dyr og valper i været under hjemmekontor-tiden. Absolutt veldig gode tider for å få solgt alt på fire bein med pels til en god penge.

13 hours ago, Pixie said:

Det der sier jo også litt om hvor mye de har tjent på oppdrettet sitt, når de har kapital til å gjøre sånne kjøp.

Drøbak har da bevist i en årrekke at storskala oppdrett av doodler er god butikk, så bedriften er nok ganske mye verdt. Er vel en grunn til at de kjemper hardt for å ha monopol på "merkevaren" cobberdog.

Jeg synes det er mer skremmende hva dette sier om markedet for disse blandingene. Når Drøbak som allerede masseproduserer kan utvide driften sin ytterligere, i tillegg til alle medoppdretterne de har og den doodle-avlen som foregår utenom dem, betyr det jo at etterspørselen etter cobberdog og doodler må være enorm. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tyttebæra skrev:

. Absolutt veldig gode tider for å få solgt alt på fire bein med pels til en god penge.

 

 

 

Uten tvil. Jeg ser dog at det slett ikke er bare de såkalte useriøse som spyr ut hvalper og fråtser i en overflod av mer eller ( helst) mindre egnede hvalpekjøpere..  Oppdrett uansett om det er såkalt ‘seriøst’ eller ei, er god butikk og har vært det i mange år, selv om mange  av de ‘seriøse’hardnakket benekter det og kommer opp med de mest spenstige regnestykker for å motbevise det...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Tyttebæra skrev:

 

Jeg synes det er mer skremmende hva dette sier om markedet for disse blandingene. Når Drøbak som allerede masseproduserer kan utvide driften sin ytterligere, i tillegg til alle medoppdretterne de har og den doodle-avlen som foregår utenom dem, betyr det jo at etterspørselen etter cobberdog og doodler må være enorm. :huh:

Det tror jeg det er.

Jeg synes jeg ser Doodler og cobbere og pooer absolutt overalt. Bak fuglehunder er det desidert flest slike i vår kommune i hvert fall, bare forskjellig størrelse og blandingsforhold.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bor i et skjermet område der folk ikke har fått med seg trenden, evt. at folk ikke gidder å dra så langt som de må for å få tak i doodle. Møter svært få doodle-lignende hunder her i området.

23 hours ago, QUEST said:

Uten tvil. Jeg ser dog at det slett ikke er bare de såkalte useriøse som spyr ut hvalper og fråtser i en overflod av mer eller ( helst) mindre egnede hvalpekjøpere..  Oppdrett uansett om det er såkalt ‘seriøst’ eller ei, er god butikk og har vært det i mange år, selv om mange  av de ‘seriøse’hardnakket benekter det og kommer opp med de mest spenstige regnestykker for å motbevise det...

Oppdrett er som mye annet, det koster etter hva du gjør det til.

Driver du seriøst har du gjerne mer utgifter enn hvis du ikke er så nøye på ting, det er jo ikke gratis å helseteste, mentalteste eller stille tispa på prøver, finne passende hannhund, låne hannhund, ta progesteronstest, reise for parring / importere sperm og inseminere, svangerskapsoppfølging, betale for evt. fødselskomplikasjoner, følge opp og sosialisere et valpekull, hjelpe valpekjøpere ved behov, kjøpe tilbake hunder som skal omplasseres, betale tilbake penger for helsetester eller sykdom, arrangere treff osv. Med dagens valpepriser går disse sikkert i pluss totalt sett med mindre de er veldig uheldige med innkjøpte hunder som ikke egner seg, tomme tisper, fødselskomplikasjoner, få valper, sykdom i kullene og hunder som må kjøpes tilbake.

Realiteten er jo derimot at de færreste oppdrettere investerer så mye tid og penger i tispa annet enn å dra på utstilling og minimum av det de må av tester for å oppfylle raseklubbens krav. De bruker en hannhund som det er praktisk og økonomisk å bruke. De har ofte ukompliserte fødsler og lar valpene gå i en binge i huset eller på plenen til de hentes av kjøperne. Når valpen er ute av huset, er de lite interessert i å hjelpe til med stell, oppdragelse og pass eller å økonomisk kompensere for lyter eller sykdom. De forventer at valpekjøperne selv legger ut for helsetester og de har gjerne en klausul i kjøpsavtalen om at de får bikkja tilbake omtrent gratis om den noen gang skal omplasseres. Noen er også frekke nok til å påstå seg retten til å bruke solgte valper vederlagsfritt i avl. Disse tror jeg ikke bare går i pluss, men også tjener godt på å drive oppdrett.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Tyttebæra skrev:

Kanskje jeg bor i et skjermet område der folk ikke har fått med seg trenden, evt. at folk ikke gidder å dra så langt som de må for å få tak i doodle. Møter svært få doodle-lignende hunder her i området.

Oppdrett er som mye annet, det koster etter hva du gjør det til.

Driver du seriøst har du gjerne mer utgifter enn hvis du ikke er så nøye på ting, det er jo ikke gratis å helseteste, mentalteste eller stille tispa på prøver, finne passende hannhund, låne hannhund, ta progesteronstest, reise for parring / importere sperm og inseminere, svangerskapsoppfølging, betale for evt. fødselskomplikasjoner, følge opp og sosialisere et valpekull, hjelpe valpekjøpere ved behov, kjøpe tilbake hunder som skal omplasseres, betale tilbake penger for helsetester eller sykdom, arrangere treff osv. Med dagens valpepriser går disse sikkert i pluss totalt sett med mindre de er veldig uheldige med innkjøpte hunder som ikke egner seg, tomme tisper, fødselskomplikasjoner, få valper, sykdom i kullene og hunder som må kjøpes tilbake.

Realiteten er jo derimot at de færreste oppdrettere investerer så mye tid og penger i tispa annet enn å dra på utstilling og minimum av det de må av tester for å oppfylle raseklubbens krav. De bruker en hannhund som det er praktisk og økonomisk å bruke. De har ofte ukompliserte fødsler og lar valpene gå i en binge i huset eller på plenen til de hentes av kjøperne. Når valpen er ute av huset, er de lite interessert i å hjelpe til med stell, oppdragelse og pass eller å økonomisk kompensere for lyter eller sykdom. De forventer at valpekjøperne selv legger ut for helsetester og de har gjerne en klausul i kjøpsavtalen om at de får bikkja tilbake omtrent gratis om den noen gang skal omplasseres. Noen er også frekke nok til å påstå seg retten til å bruke solgte valper vederlagsfritt i avl. Disse tror jeg ikke bare går i pluss, men også tjener godt på å drive oppdrett.

Jeg ser heller ikke særlig mange ‘doodler’ derimot florerer det av AH og kikker man på Finn f.eks så er det en overflod av AH’er, både voksne og hvalper som selges til dumpingpriser eller gies bort. At temmelig mange av disse havner i helt feil hender er ganske åpenbart. Uten noen  som helst tvil er det en voldsom overproduksjon av disse. 
 

Helt klart finnes det seriøse oppdrettere som virkelig legger ned tid, energi og kunnskap i sitt oppdrett og er genuint opptatt av sin rase. Jeg tror dog at det er skremmende få av dem, i forhold til de som nok helst har noe andre kriterier som første pri... Hadde det ikke vært lønnsomt å drive oppdrett, så kan man  være  helt sikker på at det hadde blitt født adskillig! færre hvalper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

TRETTI TUSEN for valper av "rasen" "Solid medium Australsk Labradoodle". Men det er de nok verdt, for begge foreldrene er skikkelig rolige ? Alle valpene har avlssperre (skjønner ikke helt hvordan det virker, for eventuelle valpekull de valpene får i framtida kan da uansett ikke registreres i NKK, uansett om de har avlssperre eller ikke, så det er vel bare å kjøre på for valpekjøperne?). Det er også ytterligere "betingelser" man kan få høre om man setter seg på valpeliste. Overrasket over at det ikke står cobberdog... 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=185139164

Det er forøvrig lagt ut TRE labradoodle-kull det siste døgnet ? men dette er det eneste som er australsk ? Sikkert derfor det koster 10.000 mer per valp enn de "billige" labradoodledadlene. 

Endret av Thea
  • Confused 3
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ikke at det hjelper problemet, men om dere ønsker å få bukt med lukt især på sommeren, så finnes det luktfjerningsprodukter også til utendørs bruk. Tjoppe kvittering og krav i posten til naboen er ikke dumt heller, selv om det trolig aldri skjer noe…
    • Jeg ville blitt så sinna at dette hadde jeg gjort: Tatt hundebæsjen deres og kastet (ikke lagt den pent) inn mot inngangspartiet deres. Opp etter dør og vegger. Hver enste bæsj! Og jeg hadde aldri gitt meg. De skulle virkelig fått oppleve hvor ekkelt dette er!   Men siden vedkommende er agressiv/voldelig så hadde jeg kanskje gjort det litt i smug...
    • Hei! Jeg har en whippet som har blitt syk, og ingen vet foreløpig hva som feiler han. Lurer derfor på om noen av dere har erfaring med det samme. Han har alltid vært litt merkelig i magen, men det siste året har det tatt av med 5 omganger heftig diaré. Det har gått over etter noen dager skånefôr og probiotika, men i desember kom første runde hvor han fikk en kraftig infeksjon i mage/tarm som krevde behandling med antibiotika. Da ble det også oppdaget b12-mangel, så det har han fått tilskudd av. Det ble mistenkt fôrintoleranse, så han startet på et veterinærfôr for sensitiv mage som han har gått på siden. Han ble frisk igjen, og magen har vært ok (men fortsatt ikke helt bra.) For en uke siden ble han syk igjen. Først diaré, og etter hvert ble formen verre og verre. På torsdag måtte vi dra til veterinær, og det ble bekreftet en ny infeksjon i tarmene og denne gangen har han også fått sår i slimhinnen på innsiden av leppene (hele veien på begge sider). Han har ikke matlyst og vil ikke drikke noe særlig. Det hører også med til historien at han ble operert for urinstein (struvitt) i januar, i tilfelle det kan kobles opp mot noe som er relevant for infeksjonen han har fått. Det er jo nødt til å ligge en sykdom bak som fører til at dette er et tilbakevendende problem - er det noen som har peiling på hva det kan være? (Han får selvfølgelig oppfølging av en dyktig veterinær, men er veldig interessert i å høre om noen har lignende erfaringer)
    • Port så den ikke kommer inn til dere om det er mulig? Antar porten blir pissa ned uansett, men er i hvert fall ett hakk bedre enn inngangspartiet.  Du kan jo også politianmelde, spørs om de gjør så mye, men da har du hvert fall ett papirspor om hendelsene hvor eier har vært truende. Vet ikke om det finnes noen form for tvisteråd etc man eventuelt kan kontakte om sånt.  Du kan prøve med citrus i innkjørselen din, det er jo en lukt mange hunder ikke liker og dermed unngår. Eventuelt så finnes det jo mange slike sprayer å få kjøpt som skal hjelpe mot tisselukt i det minste, sånn at de ikke går på do der igjen. Spørs hvor bra det funker ute da. Må nok eventuelt føres på, på nytt ganske ofte.  Ikke den kjekkeste eller første løsningen, men det er jo et alternativ om eier ikke er tilsnakkende og voldelig. Ser folk i statene bruker noen sånne "fuglekasser" med veldig høy/lys/ultrasonisk tone på som bare hundene hører som de skrur på når nabohundene er ute hvis de bjeffer kontinuerlig. Kanskje noe sånt kan fungere som aversiv for å gå på do i hagen dere også? Kan kanskje fungere med bevegelsessensor istedenfor lyd sensor?  Ryom Ultralyd Dyreskremmer: Solcelle & IP44 utendørs (skadedyrbutikken.no)  eller  RYOM Dyreskremmer: Beskytt mot uønskede dyr! (skadedyrbutikken.no) Sprinklerannlegg som har bevegelsessensor? Bonus om naboen får seg en dusj, og i det minste får du spylt bort/vannet ut tisset så det ikke lukter så altfor ille.  🙈 Dog synes noen hunder at vann er hysterisk morsomt også, så det kan jo få motsatt effekt ifht å ikke få den inn i hagen. Er du skikkelig desperat så finnes denne saken også: Både vann og lyd. Skremme bort uønskede dyr? Da blir det dette produktet! (skadedyrbutikken.no) Disse er jo ikke direkte skadelige for hunden, men den kan klart bli redd. Det er jo tross alt et aversiv uansett hvordan man ser på det. Riktig plassering så uskyldige ikke blir "offer" er viktig med slike løsninger tenker jeg. Disse vil jo også utløses av alle andre dyr som vandrer forbi, dere, barn og andre(postbud, gjester f.eks). Så om dere ender opp med noe slikt så må det plasseres lurt tenker jeg. 
    • Hei! Jeg har et stort problem! Flyttet inn i huset vårt for 1 år siden. Nabohunden bæsjer og tisser ned veggen/pottene med inngangspartiet vårt, dette skjer flere ganger iløpet av uken.  Jeg og samboer har flere ganger prøvd å gå i dialog med naboen uten bedring.Uansett hvor mange ganger vi må si ifra så blir det ingen bedring, naboen gir fulstendig fa@#€n !   Naboen har vært vanskelig,agressiv og vist en truende atferd når vi har tatt kontakt. Jeg synst dette er svært ubehagelig da en annen nabo informerte  oss om en voldsepisode mot en annen . Vi instalerte ringerklokke kamera grunnet problemet. har flere opptak der hundeeiern er tilstede og lar hunden pisse/bæsje uten å gripe inn/ opptak når hunden er uten tilsyn.  hunden går ned  innkjørselen vår og helt inn til inngangspartiet for å tisse/bæsje.   Vi synst dette er helt forferdelig ekkelt! Vi har flere småbarn som går inn og ut dørene som drar med seg dette inn i gangen. Jeg har brukt mange timer/dager  på skrubbing/vasking for å fjerne lukten i gangen!  sommeren var værst! Kunne ikke oppholde oss med innkjørselen da lukten var ekstrem og varm pisselukt slo oss rett i ansiktet. Spylte veggene,trappa,pottene og bakken flere kvelder og helte på med flere liter eddik for å døyve lukten mest mulig 🤢🤢🤢 kjøpte 2 dyre Potter rett før 17 mai som ble nedpissa etter 2 uker. Forsatt pissemerker som jeg ikke får bort.    Jeg ORKER ikke mer. Dette er uutholdelig!!    Hva kan vi gjøre for å få slutt på dette ?           
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...