Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Jeg strever med å finne en god sele til Knerten, så nå har jeg tittet på Minipina tur-sele siden jeg har hørt så mye skryt om de. Er det noen som kan si noe om hvordan tur-selen er? Og hvordan er denne selene for hunder som har litt pels? Noen Minipinabrukere her?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har korthåret og større hund enn deg, men jeg er veldig fornøyd! Kjøper mest sannsynlig en til han lille også. Jeg har hatt selen i 3.5 år og den er ikke mye slitt. Der ringen er har fått noe slitasje, men synes ikke godt. Minipina har flott service! Hunden er makulator i bil og har bitt selen tvert over to (!) ganger. Hun fikset dette gratis mot frakt begge gangene. :) Jeg har den gamle modellen. De hun lager nå er bredere mellom forbena. 

FB_IMG_1513161107523.jpg

IMG_20170904_132612_616.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har til begge mine gutter og er veldig fornøyd :) Anbefaler den regulerbare mtp at pelslengden varierer og man da har behov for å justere. Mine har sportsklipp. En sele vil alltid lage litt kluss med pelsen, men det er kun ved nakken at jeg føler det må børste litt ekstra mtp sele og knuter. Ikke mye og ikke ille i det hele tatt.

Har samme erfaring hva gjelder god service :-)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt MiniPina-seler i flere år, og er kjempefornøyd. Har fleecefôring på mine, og har ikke problemer med floking eller slitasje.
Her er Inya i trekksele:
13006716_1005562099498940_43818649324291

Dårlig bilde, men her er den i bruk med hjemmelaget pinnedel:
15541633_1263492050372609_55460640647227

Mamma Cherie låner den når hun er på bootcamp:
19275264_1380233612031785_50848128444544

Miriel har arvet Inya sin gamle sele, den er av den eldre modellen og er mer en kombinasjon av den lette turselen, og trekksele.
Mine bruker selene daglig, til både kjettingtrekk, tur, sykkel, spark, ski, jogging (de utrolig få gangene jeg er så gal:lol:) og Silma kommer til å få seg en når hun er litt mer utvokst.

28055694_1601403336581477_84121540666074

Edit: siste del forsvant. 
Den ene selen vi har er mer lik turselen, og jeg er veldig fornøyd med den. Sitter godt på hunden, kommer ikke i veien for anatomien på noen måte, lett å få av og på når man har lært teknikken, og så er den så anvendelig. 
Og det virker som hundene synes den er veldig grei å ha på, selv moren til Inya, som hater seler, og påstår hun ikke kan røre seg med sele, godtar denne selen uten problemer:)

Endret av Ganzie
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også minipina og er kjempefornøyd. Tror ikke det kommer andre seler i hus her, utenom til valper i vekst. Minimal floking på min hund når hun er så langhåret hun får bli. Og hun floker lett. Jeg har både turselen og trekkselen. Bruker de daglig i sommerhalvåret, og mye ellers i året. Minimal slitasje så langt.IMG_20180305_133255.thumb.png.964317b0d0c13ee20165e41458593537.pngIMG_20180305_133235.thumb.png.19ce2d64c0b464859df36878e36a9e62.png

Endret av WelshenNemi
Glemte noe.
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Her er Bob med selen og treningsdekkenet som jeg også har bestilt der. Helt genialt! Selene har softshellfôring som nok er å foretrekke mtp pels. 

F1F8B353-10C1-40A5-B1F5-3ABD346871B6.jpeg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er innmari betryggende å høre at alle som har svart (til nå) har så god erfaring. :) Det frister veldig å bare slå på stortromma å kjøpe en Minipina sele. Det er bare det at jeg ikke har den beste erfaringen med å måle hunden min selv, jeg har gjort det til spesialsydd dress og det var ikke enkelt.. Og dressen ble så som så. Så til målingen må jeg ha hjelp for å være på den sikre siden. :)

1 time siden, tmp skrev:

Jeg har til begge mine gutter og er veldig fornøyd :) Anbefaler den regulerbare mtp at pelslengden varierer og man da har behov for å justere. Mine har sportsklipp. En sele vil alltid lage litt kluss med pelsen, men det er kun ved nakken at jeg føler det må børste litt ekstra mtp sele og knuter. Ikke mye og ikke ille i det hele tatt.

Har samme erfaring hva gjelder god service :-)

Godt å høre fra en puddeleier også! Alle pudlene min har hatt pels som floker seg inn i sånne ringer som det er på siden av tur-selen, men på den justerbare selen ser det ut som at ringene er dekket av stoff, stemmer det? Det at selen kan justeres med pelslengden - det er viktig. Jeg klipte ned Knerten før sibirkulda kom (angret litt på det kan du si..) og da hang og slang selen etter på, før klippen tenkte jeg at selen måtte byttes ut i en str større..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også sele derfra. Det er både pluss og minus

Pluss:

god service

gode seler

tåler mye og hard bruk

Minus:

Det tar lang tid, og er en god del venting

Jeg er ikke fornøyd med fargen, selv om jeg spesifiserte. Dette har lite å si

Det er dyrt!!

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Debbie skrev:

Jeg er ikke fornøyd med fargen, selv om jeg spesifiserte. Dette har lite å si

-hva er galt med fargen?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvor du går valpekurs! Om du er medlem i NKK og har fått siste hundesport så står det en veldig bra artikkel om valpebiting der faktisk. Valper "biter" og leker og lærer språk mellom seg allerede i valpekassen, jeg ville blitt veldig bekymret om en valp på 8 uker IKKE bet!
    • Jeg ville heller ikke korrigert ham ved å kjefte (NEI) eller ta i ham fysisk, det vil bare eskalere situasjonen. Og kan være årsaken til at han i dag gikk litt lengre i truslene sine. Be heller hunden om å gå ut av sengen, slik du får råd om over her. Og dette med alfa og dominering kan du bare glemme. Mennesker er ikke hunder, og det tror ikke hundene heller. Selv om vi kan bruke noe språk og signaler som hundene selv bruker, så vet de utrolig godt forskjellen på dem og oss. Det er dere som mennesker som tar de fleste avgjørelsene for hunden i løpet av en dag, og en hund tror aldri at den er "sjefen" over et menneske. At den er uoppdragen og gjør som den selv vil (det den selv mener lønner seg for ham) er en annen sak. Hvordan ser du at han står høyt i rang når han er med andre hunder? En dominant hund er som oftest en trygg og selvsikker hund, som ikke har behov for å undertrykke andre hunder. Veldig mange tror at når en hund jokker på andre så er dette dominanse, det er vanligvis stress (som igjen er en typisk reaksjon om man har mange hunder som herjer sammen på hundejorder og lignende).
    • Hei!
      Jeg har en Nova Scotia Duck Tolling Retriever valp på 12 uker nå.
      Han er veldig fin, lærevillig, og rolig, men også svært vilter til tider og biter mye (noe som jeg har skjønt er helt vanlig).
      Dette er min første valp og jeg har lest mye i bøker om hunder og valper for å skape et best mulig liv for han.
      Jeg synes dog at det hadde vært spennende å hørt om personlige beskrivelser av deres valp og hvordan den utviklet seg.
      Er det noen her som kan dele litt personlige erfaringer med å ha valp?
      Når begynte valpen din å bli roligere?
      Hvordan trente dere på bitehemming og når sluttet valpen å bite på alt hele tiden?
      Når mistet valpen melketenner og når kom voksentennene ut?
      Når ble valpen stueren?
      Når begynte kjønnsmodningen?
      Hvordan fungerte hjemme-alene treningen og når ble valpen klar for å være alene? (Pep valpen mye når dere var borte, hva gjorde dere når valpen bråkte?) Tusen takk på forhånd!

• Hvilken hund som helst kan bli farlig i feil hender, men noen hunder blir potensielt mye farlige enn andre, det er det som er poenget. En chihuahua i feil hender blir aldri potensielt like farlig som en rottweiler i feil hender. Noen raser har lettere for å reagere med aggressivitet enn andre. Det er mer alvor i noen raser. Har majoriteten av disse alvorlige bittsakene skjedd fordi hunden har vært i feil hender? Hadde bittsakene skjedd om eierne hadde hatt mildere raser? Hadde bittskadene blitt like alvorlige om det hadde vært en annen rase involvert?
    • Min hund heter Rafiki. Hentet fra løvenes konge, som betyr venn. --- Det skal være mange navnetråder her inne det er mulig å finne inspirasjon fra. Et søk gir disse siste trådene: http://hundesonen.no/topic/85449-navn-til-hannhund/?tab=comments#comment-2182175 http://hundesonen.no/topic/85325-hjelp-til-navnevalg/?tab=comments#comment-2173980 http://hundesonen.no/topic/85332-hjelp-til-å-navngi-golden-tispe/?tab=comments#comment-2171762 http://hundesonen.no/topic/85170-navnetips-til-hannhund/?tab=comments#comment-2164776 http://hundesonen.no/topic/83235-navnet-mio-kan-det-passe-til-en-tispe/?tab=comments#comment-2092766  
  • Nylig opprettede emner