Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjeterhunder gruppe 1


Angelina
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, Angelina said:

Tenkte egentlig mest å lære om de forskjellige hunderasene jeg da i gruppe 1. Synes bare det er morro å vite så mye som mulig og jeg er nok veldig hundegal. Jeg tar for meg en gruppe av gangen ellers så går det bare helt i surr. Er morro å lese om alle hunderaser.

Hørtes ut som en fornuftig fritidssyssel :) Da vil jeg anbefale deg å bruke listen over feks gjeterhunder feks på,wikipedia og så lese om hver enkelt på raseklubbenes hjemmesider. Start med de norske, så svenske og danske og evt engelske og amerikanske raseklubbenes sider om du ikke får nok. Merk at det kan være noen forskjeller på hvordan hunderaser avles og brukes i forskjellige deler av verden, men mye er nok likt i Norge, Sverige og Danmark i alle fall. Og merk at en del raseklubber kan ha en tendens til å underkommunisere problemer med rasene. For hver enkelt rase skal det finnes en såkalt RAS (Rasespesifikk avlsstrategi), der står det ofte bra info.

På wikipedia står det veldig mye rart om en del hunderaser (men veldig mye bra om mye annet), og på en del av disse oppsummeringssidene står det også en del rart og i alle fall veldig forenklet. Så som at det ikke er en nybegynnerhund eller at det er en krevende rase uten å forklare hvorfor.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...