Gå til innhold
Hundesonen.no

Bølla - hollandsk gjeterhund, korthår


Malamuten
 Share

Recommended Posts

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og Frankriketur er unnagjort og overlevd  Og for en skatt som møtte meg der nede og ble med hjem! En mer perfekt eller komplett hund kunne jeg nok ikke drømt om så dette blir spennende altså. Og håper

Ja, da er det vell på høy tid at Bølla får sin egen tråd også. Tiden har liksom ikke vært prioritert til veldig mye sonenbruk det siste drøye året. ? Bølla, eller Havrevingens Optima som hun hete

Kjempeflink til å oppdatere ja? vi har kommet oss gjennom vinteren, trent litt, gått mye på ski, og vært på litt bedre turer og aktiviteter. Lille er fortsatt veldig kul og en hund jeg liker godt, og

Posted Images

Nei, så synd  :console: Twist fikk også påvist det ved avlesning av HD bildene, veterinæren så det ikke da bildene ble tatt så helt mild grad regner jeg med. Merker ingenting på han foreløbig, men lar kiropraktor gå gjennom kroppen hans fire ganger i året for å forebygge og holde litt kontroll på utviklingen. Håper bølla forblir upåvirket :)

Endret av MarieR
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2018 at 10:11 PM, Malamuten skrev:

var vist ikke min tur å ha flaks denne gangen heller ? vært på røntgen i dag,  for en gangs skyld grua jeg meg ikke heller,  men denne gangen var det vist belegg for det. Avlshund blir hun iallefall ikke,  resten får vi vell se på,  men jeg håper jo hun får mange fine år uten smerte og med god toleranse for aktivitet. 

her var det da altså ltv å finne,  hvilken grad vet jeg ikke siden det ikke blir offisielt avlest her.  Men ikke noe bra iallefall. Store forandringer og siste ryggvirvel er helt sammenvokst med bekkenet,  noe som i stor grad påvirker bevegelighet bla. I ser ut som den er litt vridd eller noe også.. 

og muligens hd på en hoft, kun min observasjon,  ikke fått noen offisiell grad enda.  Usikker på om bildene blir avlest pga skjevheten. Men hoften blir nok ikke å plage henne slik det så ut nå iallefall.  Fin og jevn overflate og ligger godt i skåla,  bare ser noe grunn ut. 

jaja,  hva skal man si liksom...

Uff så kjedelig :( Håper det lar seg holde i sjakk og at hun ikke vil merke noe til det på mange mange år :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Malamuten skrev:

Så leit for dere og @MarieR, men som du sier dår vi bare håpe det ikke blir noe problem. 

er det en greie på belger og?  Vet du noe om det? 

Tror ikke det er vanlig på belger nei, da jeg fortalte det til oppdretter hadde hun ikke hørt om det en gang. Hun forhørte seg litt med andre og fant vel én belger til med diagnosen. Det er sikkert flere altså, men utbredt er det nok ikke. Siden vet ikke så det da bildene ble tatt tenker jeg at en del kanskje også går med det uten at det oppdages? Hadde jo aldri fått vite det om ikke vedkommende som leste av bildene hos nkk tilfeldigvis oppdaget det. Og jeg vet ikke hvor vanlig det er at de legger merke til det/ser etter det? Tok kontakt med samme vet etter at bildene var avlest for å forhøre meg litt om hvorvidt dette betydde at jeg burde begrense han på noe vis. Han hadde da sett på bildene igjen og var enig i at det var en liten abnormalitet nederst i ryggen, men Twist har ingen offesiell grad på det. Fikk beskjed om at han nok kunne leve upåvirket av det i mange år, men det er mer sannsynlig at det kan bli et problem når han blir eldre. Derfor syns jeg også det er greit å følge han opp hos kiropraktor :) begrenser han ikke på noe vis ellers, annet enn at jeg solgte kløven og droppet planen om å prøve agility med han. Burde kanskje vært flinkere til å gi han mer jevn mosjon, ryggen hadde visst bedre av tre turer spredd utover dagen enn en lang tur f.eks, men slike tilpasninger har det vist seg vanskelige å gjennomføre i hverdagen. Mulig jeg er kynisk, men jeg tenker i alle fall at om dette en dag blir et problem, vil jeg heller gi han et kort og aktivt liv enn å begrense han i årevis for å beholde han lengst mulig. Forhåpentligvis trenger jeg ikke å ta stilling til det en gang :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer heller ikke til å begrense bølla noe @MarieR.  Hun kommer til å få jevnlig sjekk av fysio for å få tatt evt såre muskler etc tidligst mulig,  utover det tenker jeg at en god form,  sterk kropp og variert aktivitet er det beste uansett. Også kommer jeg til å holde henne slank, gi godt for (vom og hund/råfor), pluss tilskudd og håper det gjør en forskjell. Bølla sin er dessverre ganske signifikant.  Stor forandring langs hele venstre side av siste ryggvirvel pluss bekken.  Stor utvekst,  pluss at de to leddene er helt sammenvokst,  pluss at en del av utveksten sitter fast i bekkenet. I tillegg er den vridd/deformert og hun blir litt skjev. Det er nok fortsatt litt opp til tilfeldighetene hvordan det vil utarte seg,  men jeg tror ikke jeg tørr håpe på at hun dør av alderdom, dessverre ?

 

Det finnes mange grader og varianter av ltv ja, og mange lever helt fint med det.  Spørs jo veldig på hvordan de er er rammet. Her i norge får man ingen offisiell grad,  men i noen land avleser de ltv som eget,  feks finnland. Vil forresten tipse om at det er en finsk studie som pågår,  mener de forsøker å finne genene som er involvert  slik at de kan utvikle en gentest for det. Anbefaler og ta kontakt der og tilby seg og være med i studien.  Om jeg ikke tar helt feil er det autosomal rescesiv nedarving,  slik at man har bærer,  affisert og fri.  Så det er litt vanskelig å holde koll på iom at mange ikke sjekker pg lever fint med det, noen blir kanskje gamle og får litt ryggproblemer uten at det sjekkes opp noe nærmere,  altså store mørketall,  pluss bærere som man da ikke har noen måte å avsløre før man evt ser at de gir lidelsen videre til avkom om de pares med "feil" partner. 

Spørs om det kanskje skulle vært sjekket på belger og,  hadde du spurt for 2 år siden tror jeg ca ingen i Norge eller sverige av hollenderfolk viste hva det var,  og ikke veldig utbredt info om det andre plasser heller,  men det viser seg og være mye på hollenderen iallefall. Garantert store mørketall,  en del skjuler det med vilje,  noen blir nok avlivet uten noen spesifik diagnose,  evt bare forkalkninger,  deformert rygg, ryggskade  etc uten at det blir koblet til ltv. Resten av verden har nok vist om det lengre,  men har vært lite fokus på det, og en del hemelighetskremerier fordi de vil bruke hunden i avl osv(hurra for dem ?).

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjip diagnose, men kanskje ikke en katastrofe-diagnose tross alt. Min lille Shy har også det, vet ikke hvor stor grad men det sees godt på røntgenbildene og ble oppdaget ved at vetrinæren fikk ikke til å legge bekkenet hennes rett når hun skulle røntgnes for HD. Vi går til kiropraktor 1-2 ganger i året, eventuelt etter behov hvis hun viser tegn på vond rygg (men det har ikke vært noe behov så langt - hun blir 6 år).  Vi har fått øvelser av kiropraktor/dyrlegen vår (hun er fantastisk altså) som jeg har stor tro på bidrar til å holde ting greit, feks går vi i myr flere ganger i uka, 5 min økter i skritt i myr. Og hun løper mye løs i terreng. Det har resultert i at hun har bygget opp et kraftig "muskelbelte" rundt hoftene som muligens reduserer ryggbelastninger. Videre har vi massasjeøvelser å ta på lårmuskulatur og nedre rygg for å myke opp - kroppen hennes er tross alt utsatt for skjevbelastning pga det skjeve rygg-partiet.

Så håper din skjønne frøken ikke blir plaget!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, TonjeM said:

Kjip diagnose, men kanskje ikke en katastrofe-diagnose tross alt. Min lille Shy har også det, vet ikke hvor stor grad men det sees godt på røntgenbildene og ble oppdaget ved at vetrinæren fikk ikke til å legge bekkenet hennes rett når hun skulle røntgnes for HD. Vi går til kiropraktor 1-2 ganger i året, eventuelt etter behov hvis hun viser tegn på vond rygg (men det har ikke vært noe behov så langt - hun blir 6 år).  Vi har fått øvelser av kiropraktor/dyrlegen vår (hun er fantastisk altså) som jeg har stor tro på bidrar til å holde ting greit, feks går vi i myr flere ganger i uka, 5 min økter i skritt i myr. Og hun løper mye løs i terreng. Det har resultert i at hun har bygget opp et kraftig "muskelbelte" rundt hoftene som muligens reduserer ryggbelastninger. Videre har vi massasjeøvelser å ta på lårmuskulatur og nedre rygg for å myke opp - kroppen hennes er tross alt utsatt for skjevbelastning pga det skjeve rygg-partiet.

Så håper din skjønne frøken ikke blir plaget!

Det er godt å høre,  at det går så bra altså.  Håper virkelig det blir en ikke greie her å. Og håper det fortsetter å gå så bra for shy og ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig hund, og veldig trist med diagnosen. Min Bob Hund har også det, i tillegg til HD. Han fikk diagnosen (oppdaget ved hd røntgen) i fjor høst og har fortsatt et aktivt liv uten symtomer. Vi har trent agility, han har dratt på ski og mye å springer i kupert terreng. Både veterinær og kiropraktor har vært positiv til det, da det er jo er ekstra viktig med godt trent/muskelsatt hund med sånn diagnose. MEN han hadde et smerteanfall for et par mnd siden som vi ikke helt vet hva var, men etter vi tok nytt røntgen syntes veterinær det så værre ut enn han først tenkte og syntes ikke det var usannsynlig at det kunne komme fra ryggen. I forkant var han på skitur og trødde uheldig igjennom sneen i fart. Dagen etter var han fin igjen. Vet. mener fremdeles at feks agility er fint, men fornuftig så klart, og ikke overdrevet. Jeg har dog blitt usikker på om vi to skal finne på noe annet gøy. 

Er det mulig å få se røntgenbildet? Det hadde vært interessant å sammenligne. Også fra dere andre (Tonje og Marie) som har hunder med dette?

Vet du om det er mulig å få en gradering fra Finland? Føler st det er veldig lite info generelt om det. Jeg snakket med ei i helseutvalgene på elghund, der de gjør en registrering på LTV. De har visst også et forskningssamarbeid med nmbu (og NKK?) om dette. 

Håper Bølla holder seg symtomfri og sprek lenge <3

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
On 9.6.2018 at 5:33 PM, tmp said:

Nydelig hund, og veldig trist med diagnosen. Min Bob Hund har også det, i tillegg til HD. Han fikk diagnosen (oppdaget ved hd røntgen) i fjor høst og har fortsatt et aktivt liv uten symtomer. Vi har trent agility, han har dratt på ski og mye å springer i kupert terreng. Både veterinær og kiropraktor har vært positiv til det, da det er jo er ekstra viktig med godt trent/muskelsatt hund med sånn diagnose. MEN han hadde et smerteanfall for et par mnd siden som vi ikke helt vet hva var, men etter vi tok nytt røntgen syntes veterinær det så værre ut enn han først tenkte og syntes ikke det var usannsynlig at det kunne komme fra ryggen. I forkant var han på skitur og trødde uheldig igjennom sneen i fart. Dagen etter var han fin igjen. Vet. mener fremdeles at feks agility er fint, men fornuftig så klart, og ikke overdrevet. Jeg har dog blitt usikker på om vi to skal finne på noe annet gøy. 

Er det mulig å få se røntgenbildet? Det hadde vært interessant å sammenligne. Også fra dere andre (Tonje og Marie) som har hunder med dette?

Vet du om det er mulig å få en gradering fra Finland? Føler st det er veldig lite info generelt om det. Jeg snakket med ei i helseutvalgene på elghund, der de gjør en registrering på LTV. De har visst også et forskningssamarbeid med nmbu (og NKK?) om dette. 

Håper Bølla holder seg symtomfri og sprek lenge <3

Sorry, denne har jeg ikke fått med meg. 

5b80718188bfc_ltvblla.thumb.jpg.fd77b86ffcd0da16fb5c8b45f486f5b4.jpg

Her er røntgenbildet til bølla(fikk ikke hd bildene..) 

Hmm, du kan vell få ta og avlese bilder i Finland, eller kanskje du må ha registrert adresse der? Vet hunden ikke må være registrert der iallefall, men da får man en diagnose som bare er "gyldig" i Finland. Men det er jo helst noe å tenke over ifht avl etc og da helst friske hunder. Dog er graderingen ganske enkel da så om det bare er for din egen del så er det grad 1, små utvekster og/eller sammenvoksing i ytterkant av virvelen(symetrisk på begge sider av virvelen), grad 2 er sammenvoksing midt på virvelen, grad 3 er usymetrisk, slik som bølla har feks, med sammenvoksing på en side bare og grad 4 er 6 eller 8 virvler istedet for 7.


Bølla får heller ingen restriksjoner, hun er veldig uforsiktig/voldsom og har høy smerteterskel så hun får smell etter smell, dog aldri vært skadet/smertepåvirket over tid og enn så lenge har jeg ikke merket noe fra ryggen som jeg vet iallefall. Hun skal få være i god form og leve livet som hun selv vil, om det så korter ned livet noe så er det verdt det. Kvalitet over kvantitet tenker jeg. :) Dog tror jeg som deg at det er flere fordeler enn ulemper med å få utfolde seg godt :) Hun har hatt en periode hvor hun ikke ville trekke på ski/sykkel, men det er jo umulig å si om det var ork/interesse det sto på eller noe annet. Hun har jo vært aktiv ellers og ikke holdt igjen noe på andre områder, og hun har vært med å løpt ved sykkelen uten at det har virket problematisk. Nå har hun kviknet til igjen så litt spent på å se hvordan det fortsetter og om det kan være ryggen eller om det heller har vært en "periode"(hun er jo ung enda) eller løpetid/innbilt eller noe slikt. Eller om det er grønnleppemusling tilskuddet som har hjulpet på noe. Får vell se om det dukker opp noen rød tråd etter hvert. Også kommer jeg til å følge henne opp jevnt med fysio e.l. for å både forebygge og for å plukke det opp tidligst mulig om det begynner å sette seg noe sted. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiden flyr den :sweat: Nå blir det litt så som så med trening med en liten en her hjemme, og stort sett vært uten bil siden april.. Nå er vi vell strengt tatt klar for start, må bare trene litt dekk, for det har vi omtrent ikke gjort, og hun er ikke så god på det.. Men nå burde jeg jo hive meg rundt å få gjennomført (eller iallefall forsøke å gjennomføre) disse målene våre, når vi strengt tatt er klare for det.. Så da vurderer jeg å melde på klasse 1 lp den 2.9 (sånn om typ en uke:|) Man rekker å få inn dekk til da og få nervene under kontroll, sant :frantics:også kan jeg prøve på fp den 29.9. og evt en sjanse til på lp, evt lp2 7.10.  Spennende høst iallefall da. 

Litt bilder fra sommeren

38404647_1970728432990797_7174428368987750400_n.thumb.jpg.35635c05f9933d7702e3bd7011bc5a7b.jpg38488031_10160803014770074_8802157168137601024_n.thumb.jpg.c5113366b70116ccb898392e7d62ca04.jpg38292701_10160803014395074_6159063023215443968_n.thumb.jpg.d4e1c02a7fdf533d9744bc5c93ceb901.jpg37642138_10155540799371752_4641913246637359104_n.thumb.jpg.41a93a339ed50600274bf716e407aa8c.jpg37604933_10155540798426752_5779740230416334848_n.thumb.jpg.051aec81ab4e33ea561645167507f6c0.jpg37582361_10155540796891752_1184274581184053248_n.thumb.jpg.d8c8b1d3d5f615db8193d95116dd9940.jpg

Også kommer det jo et nytt flokkmedlem om bare litt over en uke *enda mer angst:ustol:* Men hun er iallefall veldig søt og tror Bølla gleder seg, uten at hun vet det enda :wub: 

39589300_324430098302020_2245237361354997760_n.thumb.jpg.433ef25351753b5774bd79d8b5465557.jpg39557812_507355116375973_8702701466617380864_n.thumb.jpg.4b1eee1b1ea13ca3ad690a7e64c8730f.jpg

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 25.8.2018 at 3:51 PM, MegaMarie said:

Masse lykke til med konkurranse ? Gleder meg til å møte nye tilskuddet! 

 

Takk, alltid ekstra spennende første gang med ny hund og man ikke vet helt hva man kan forvente ?

21 hours ago, Tyttebæra said:

Fine hunder. Blikket på nykomlingen er jo bare bedårende. :wub:

Takk, og ja, hun er helskjønn ? men jeg regner med bildene lyver ?? ulv i fåreklær

19 hours ago, jma said:

Lykke til på konk. Det nydelige uttrykket da :wub:

Takk, blir spennende?

8 hours ago, Sofie & Aska said:

Så fin, valpen og!! Spennende rase å følge litt med på!

Takk ? får prøve å bli bedre på å oppdatere så det blir noe  å følge med på ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, LP debuten kom å gikk, det ble ikke så bra som det kunne ha vært ( :lol: ), men veldig mye bra å ta med seg synes jeg. Noe kom overaskende på og andre ting var vell ganske forventet, både i positiv og negativ forstand, men de største overaskelsene var vell i grunn positive så det er gledelig. :)

Poengmessig ikke spesielt mye å skryte av, 120 og noen poeng mener jeg, men det er det jeg stresser minst med :) Med unntak av at hun brøyt dekk så utførte hun alle øvelsene og gjorde dem stort sett fint og riktig. Vi hadde en gjenganger med lyd som vi fikk trekk for i mer eller mindre samtlige øvelser, jeg har innkomst i front, ikke rett inn på plass så både på innkalling og hopp over hinder (der den blir brukt) fikk vi trekk for at hun støter litt når hun kommer inn og dommer syntes hun gikk for langt bak på fvf. Hun går litt langt bak(ikke bak meg altså, men noe tilbaketrukket ifht det som er normalen), men det er med vilje så det trekker for jeg bare ta hos de dommerne som bryr seg om det. Det tror jeg var det vi sleit med. Dekken brøyt hun fordi det ble for rar stemning med venting, jeg var sikkert litt rar osv og jeg merket at hun ble litt sånn "hva skal vi gjøre nå? Er dette riktig eller skal jeg prøve å tilby noe annet kanskje" i humøret og det ble litt i overkant på dekken. Men det får vi fikset enkelt med litt mer konkuranselik trening. Også misset vi noen poeng fordi jeg måtte spørre om noe etter at en øvelse hadde begynt og litt slikt. 

Det positive, hun var veldig på og fin gjennom hele programmet, om noe bygde hun seg heller opp enn ned og vi har jo i bunn og grunn ikke trent en eneste sammensatt øvelse før, langt mindre hele program. Ingen turer ut av ringen, eller noe slike sprell. Fint fokus og jobbet bra gjennom hele øvelsene. Holdt seg godt i skinnet(med unntak av dekken :P ) til tross for at det ble litt usikkerhet ifht hva som forventes av henne og hvordan hun skal forholde seg til det som nevnt over ifbm dekken også.  Mtp at vårt problem opp igjennom har vært motivasjon og utstråling og å være "på" i trening så er vell dette as good as can be for et første forsøk i grunn. I tillegg var det også åpenbart tid for løpetid, den meldte sin ankomst to dager etterpå og jeg har merket endringer i henne de siste par ukene så det er jo et ekstra pluss at ikke det klusser til noe heller ifht at hun ikke vil/gidder etc. Den var nok stor skyld i lyd, støting i innkalling osv og til at frustrasjonen dro på litt både mtp manglende belønning, støting i innkalling/hopp, og den uønskede lyden, men det attituden og den påvirkningen tar jeg mer enn gjerne, for at hun er på er bare fint og å jobbe ned frustrasjon, lyd og støting osv pga litt ekstra iver, det er ikke noe problem. :) 

5b9582a3794b6_40646962_524358934677036_3125754117150998528_n(1).thumb.jpg.003f244dc6937e64f34d0209a4ed57b7.jpg5b9582b24f9cc_40809269_697761450593751_1480113839792979968_n(1).thumb.jpg.9928622bdf59a1f4132d166f7836ddda.jpg5b9582be72b0b_40823341_2233452796683080_1173580000947863552_n(1).thumb.jpg.d490bdc8474851a8792c3b9611d99267.jpg40828226_477454692722069_3208796566789816320_n.thumb.jpg.76210be3571026e26082d242aa1c896a.jpgIMG_3698.thumb.JPG.952bb87d47ab6d70f955cdfea236fbf7.JPGIMG_3693.thumb.JPG.dc0af2300b3b107601c8a63cce45ac61.JPGIMG_3685.thumb.JPG.5c54db0c06a8eae5f15a66a9d50c0193.JPGIMG_3690.thumb.JPG.91ab29ba02425b0dfb7b8e3ea82053ff.JPG

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og Frankriketur er unnagjort og overlevd :sweat: Og for en skatt som møtte meg der nede og ble med hjem! En mer perfekt eller komplett hund kunne jeg nok ikke drømt om så dette blir spennende altså. Og håper virkelig at helsa er i orden på denne. 

Mentalt sett, helt perfekt vil jeg egentlig si. Det er så utrolig at jeg blir nesten rørt til tårer altså. Så herlig å se. Dønn stødig, og trygg, men ikke hard. Tøff, men mild(neppe så mild på sikt om det er faktisk truende situasjoner, men :P ).  Masse masse driv, men så rolig og stabil og stressfri i absolutt alt og skifter så raskt både opp og ned i gir. Sosial og åpen, men likevell ganske "nøytral"/reservert. Hun hilser gjerne, også på eget initiativ, men det er liksom ikke viktig. Det skal ikke mye til for å få og holde fokus med forstyrrelser rundt på det ene eller andre viset. Det er så perfekt at jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal beskrive det en gang, perfekt balansert.  Så behagelig, så enkelt, så egnet til alt jeg  måtte ønske. Og pen/godt konstruert er hun også, både etter eget skjønn og etter rasestandard. Storfornøyd altså, så nå er jeg litt spent på hvordan dette kan eksplodere i ansiktet på meg i fremtiden :ustol: Men lever i nuet og lykkerus for øyeblikket på hundefronten <3  

har blitt dårlig med fotografering så et knippe dårlige mobilbilder er alt jeg har :P 

IMAG0287.thumb.jpg.96f9a69b70be61ec286a5f9c694fe845.jpgIMAG0277.thumb.jpg.fcdc28b8a12fff2ea4e1e4376e809a81.jpgIMAG0275.thumb.jpg.32740f518f3f49f6a77088a2aa8500fd.jpgIMAG0268.thumb.jpg.68663ddba69421204f0b3ddde2c16ce4.jpgIMAG0239.thumb.jpg.9ee8459ce39fba51e4f224a0d7551ddb.jpgIMAG0220.thumb.jpg.c565ba466d2099456a40d449522722e4.jpgIMAG0214.thumb.jpg.6e7aa0127f805919a0194bfaac5fd24f.jpg

  • Like 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.9.2018 at 10:58 PM, Malamuten skrev:

og Frankriketur er unnagjort og overlevd :sweat: Og for en skatt som møtte meg der nede og ble med hjem! En mer perfekt eller komplett hund kunne jeg nok ikke drømt om så dette blir spennende altså. Og håper virkelig at helsa er i orden på denne. 

Mentalt sett, helt perfekt vil jeg egentlig si. Det er så utrolig at jeg blir nesten rørt til tårer altså. Så herlig å se. Dønn stødig, og trygg, men ikke hard. Tøff, men mild(neppe så mild på sikt om det er faktisk truende situasjoner, men :P ).  Masse masse driv, men så rolig og stabil og stressfri i absolutt alt og skifter så raskt både opp og ned i gir. Sosial og åpen, men likevell ganske "nøytral"/reservert. Hun hilser gjerne, også på eget initiativ, men det er liksom ikke viktig. Det skal ikke mye til for å få og holde fokus med forstyrrelser rundt på det ene eller andre viset. Det er så perfekt at jeg vet nesten ikke hvordan jeg skal beskrive det en gang, perfekt balansert.  Så behagelig, så enkelt, så egnet til alt jeg  måtte ønske. Og pen/godt konstruert er hun også, både etter eget skjønn og etter rasestandard. Storfornøyd altså, så nå er jeg litt spent på hvordan dette kan eksplodere i ansiktet på meg i fremtiden :ustol: Men lever i nuet og lykkerus for øyeblikket på hundefronten <3  

har blitt dårlig med fotografering så et knippe dårlige mobilbilder er alt jeg har :P 

IMAG0287.thumb.jpg.96f9a69b70be61ec286a5f9c694fe845.jpgIMAG0277.thumb.jpg.fcdc28b8a12fff2ea4e1e4376e809a81.jpgIMAG0275.thumb.jpg.32740f518f3f49f6a77088a2aa8500fd.jpgIMAG0268.thumb.jpg.68663ddba69421204f0b3ddde2c16ce4.jpgIMAG0239.thumb.jpg.9ee8459ce39fba51e4f224a0d7551ddb.jpgIMAG0220.thumb.jpg.c565ba466d2099456a40d449522722e4.jpgIMAG0214.thumb.jpg.6e7aa0127f805919a0194bfaac5fd24f.jpg

Ååååh, så deiliiiiiig! Jeg tar en sånn, takk :lol::wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...