Gå til innhold
Hundesonen.no

Bølla - hollandsk gjeterhund, korthår


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Ja, da er det vell på høy tid at Bølla får sin egen tråd også. Tiden har liksom ikke vært prioritert til veldig mye sonenbruk det siste drøye året. ?

Bølla, eller Havrevingens Optima som hun heter på stamtavla, født 07.02.17, altså rundet året nettopp. Litt type kresj og litt andre utfordringer, så har ikke vært utelukkende imponert så langt, men ting kommer seg og hun vokser på meg. Og bedre blir det nok ? ikle gjort så mye enda, puslet mest hjemme da livet alene med en liten tofoting har satt sine begrensninger, men vi holder formen på tur og pusler litt med trening og momenter på hjemmebane når muligheten byr seg. Håper å få gjort unna deby i vår/sommer med ferdselsprøve og bronsemerket i første omgang. Antagelig til sommeren, vi trenger nok å finpusse litt på trening med andre hunder osv først.

Bølla er en selvstendig, selvsikker, intens og (over)sosial liten dame med masse pågangsmot. Det gjør henne ikke akkurat til verdens enkleste, men jeg fikk iallefall en sosial hund denne gangen ?? vi har en god del å jobbe med, men hun er veldig fin på hjemmebane med meg og sønnen iallefall. Alle andre derimot er en annen sak, men det blir vell bedre med alder og trening?

Hun er først og fremst familiehund/turhund, men jeg ønsker jo å drive med hundesport så det blir jo trening ved behov og når muligheten byr seg. Vi sikter på ipo/rik programmet først og fremst, kommer sikkert til å stille litt i lp og driver med trekk for gøy(håper å kjøre litt løp etterhvert, men innser mine egne tidsbegresninger så vi får se på det).

Nå venter vi spent på mh (i april), både bølla sin og skal bli gøy å treffe resten av kullet og se alle i løypa og røntgen skal gjøres i nær fremtid.

 

 

IMAG0712.jpg

IMAG0687.jpg

IMAG0656.jpg

IMAG0596.jpg

IMAG0527.jpg

IMAG0175.jpg

IMAG0361.jpg

IMAG0486.jpg

IMAG0463.jpg

IMAG0184.jpg

FB_IMG_1516194084133.jpg

FB_IMG_1520203499702.jpg.bab9adec01d0fcb3176faec3800fd616.jpgFB_IMG_1520203509372.thumb.jpg.2df572abe3b2a046aec89e9bb9f0546e.jpg

Endret av Malamuten
  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

og Frankriketur er unnagjort og overlevd  Og for en skatt som møtte meg der nede og ble med hjem! En mer perfekt eller komplett hund kunne jeg nok ikke drømt om så dette blir spennende altså. Og håper

Ja, da er det vell på høy tid at Bølla får sin egen tråd også. Tiden har liksom ikke vært prioritert til veldig mye sonenbruk det siste drøye året. ? Bølla, eller Havrevingens Optima som hun hete

Kjempeflink til å oppdatere ja? vi har kommet oss gjennom vinteren, trent litt, gått mye på ski, og vært på litt bedre turer og aktiviteter. Lille er fortsatt veldig kul og en hund jeg liker godt, og

Posted Images

Ja, hun er ganske pen :wub:

 

6 minutes ago, QUEST said:

Pen hund ! :) Hva har skjedd med øret hennes? 

Hun har vært sånn siden fødsel vistnok, dog synes jeg det ser ut som det er bitt av. Så jeg gjetter på at mor har tatt tuppen på et eller annet vis veldig tidlig, antagelig rett etter fødsel.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Malamuten skrev:

Må si meg enig i i at hun er vakker altså ? lille røverdatter.  Nyter vinteren og fysisk  fostring (for det meste),  men gleder oss til bare treningsbaner og bart i skogen igjen nå. 

IMAG0752.jpg

 

 

 

Hva skjer med ørene? :lol:

..minnet mer om en eller annen bulleblanding der :lol:

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Kristiin said:

Hva skjer med ørene? :lol:

..minnet mer om en eller annen bulleblanding der :lol:

 

De ligger bare bakover,  slik de må til en hollender som får kos /oppmerksomhet ? men så er hun jo ikke så rolig av seg,  hun vil jo gjerne vise av hele sitt hjerte og enda litt til hvor glad hun er i alle så siden hun ikke har landet heelt enda så ligger de ikke helt bak. ? litt sånn indre konflikt ?

Endret av Malamuten
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig! Denne tråden har jeg ventet på :lol:

Veeeeeldig fin, ser ut som hun kommer til å bli sabla kraftig på enkelte av bildene. Stemmer det, eller lyver bildene litt? Ser liksom veldig kompakt ut :) Fint å høre at hun virker som hun fungerer. Unner deg virkelig det! Får jo ikke mindre lyst på en til når jeg ser dette :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, marlenbli said:

Endelig! Denne tråden har jeg ventet på :lol:

Veeeeeldig fin, ser ut som hun kommer til å bli sabla kraftig på enkelte av bildene. Stemmer det, eller lyver bildene litt? Ser liksom veldig kompakt ut :) Fint å høre at hun virker som hun fungerer. Unner deg virkelig det! Får jo ikke mindre lyst på en til når jeg ser dette :wub:

de lyver nok litt,  men jeg tenker det samme ofte når jeg ser på henne. På en måte synes jeg hun er veldig kompakt og kraftig,  men hun er egentlig ikke  uvanlig kraftig. Ikke av de slankeste /letteste,  men ikke av de kraftigste  heller, sånn midt på treet  tenker jeg. Men tror kanskje  det er noe med helheten,  tror hun har litt grovere benstamme enn en del har,  pluss litt kraftig bryst og ikke snipete i ansiktet så da fremstår hun kanskje litt "grovere " fra visse vinkler ?

takk,  blir spennende å se hva det blir av henne, gleder meg til vår og trening nå. Men stødig er hun iallefall ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Malamuten skrev:

De ligger bare bakover,  slik de må til en hollender som får kos /oppmerksomhet ? men så er hun jo ikke så rolig av seg,  hun vil jo gjerne vise av hele sitt hjerte og enda litt til hvor glad hun er i alle så siden hun ikke har landet heelt enda så ligger de ikke helt bak. ? litt sånn indre konflikt ?

Trodde først at de lå fremover nemlig, plutselig hengeører over natta! :lol:

Bølla asså, hun er sjarmerende! Ikke at jeg klarer helt å se henne for meg rolig! :icon_redface:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

var vist ikke min tur å ha flaks denne gangen heller ? vært på røntgen i dag,  for en gangs skyld grua jeg meg ikke heller,  men denne gangen var det vist belegg for det. Avlshund blir hun iallefall ikke,  resten får vi vell se på,  men jeg håper jo hun får mange fine år uten smerte og med god toleranse for aktivitet. 

her var det da altså ltv å finne,  hvilken grad vet jeg ikke siden det ikke blir offisielt avlest her.  Men ikke noe bra iallefall. Store forandringer og siste ryggvirvel er helt sammenvokst med bekkenet,  noe som i stor grad påvirker bevegelighet bla. I ser ut som den er litt vridd eller noe også.. 

og muligens hd på en hoft, kun min observasjon,  ikke fått noen offisiell grad enda.  Usikker på om bildene blir avlest pga skjevheten. Men hoften blir nok ikke å plage henne slik det så ut nå iallefall.  Fin og jevn overflate og ligger godt i skåla,  bare ser noe grunn ut. 

jaja,  hva skal man si liksom...

  • Sad 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...