Gå til innhold
Hundesonen.no

Kosete kanin?


Anni
 Share

Recommended Posts

Bare lurte sånn generelt på hvilke kaninraser som er mest kosete? 

Det den vil bli brukt til er kosekanin. Skal lære den å gå i bånd. Bli med så mange steder med meg som mulig. Gjerne ta den med når jeg er på tur med hunden også. (Har labrador). Veldig lyst til å prøve kaninhopping. Helst en mindre kanin slik at det er lettere å ta den med steder. Helst sosial type. 

Og må man ha kaniner 2 stk sammen? Vil helst bare ha 1. Den kan være venn med hunden ? hvis man ikke kan ha bare 1 er jeg usikker på om det blir aktuelt. Hvis man har 2 blir det mye mer komplisert å ta den med overalt.

Kan legge til at den vil få være mye med meg.  Så er det evt nok til at den ikke trenger selskap av en annen kanin? 

Er gutt eller jente mest kosete? 

Og kan kaniner trenes til å gå på kattedo? Eller er det umulig å få den renslig? 

(Vet mange sier kaniner ikke er til kos men jeg har møtt MANGE kosete kaniner, så det er ikke sant) 

Har lyst på kanin men ikke bestemt. 

Endret av Anni
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaringsmessig er dvergvedder og rex to raser som fra naturens side ofte er veldig laidback og tåler (og liker) mye kos og oppmerksomhet.
Jeg hadde dvergveddere da jeg var yngre, og jeg og min søster hadde våre med på alt. De var mest som hunder, sov i senga vår var med på fjellturer og andre utflukter, de gikk i bånd, var med på kaninhopping, kom på innkalling og var i grunn lydigere enn mange hunder jeg vet om.  (i mangel på hund så måtte kaninene "lide":lol:)
Men det tar tid, dedikasjon tålmodighet, og ikke minst det rette individet. 
Bruk tid på å finne rett kanin, og finn en oppdretter som er flink med kaniner, ikke kjøp fra dyrebutikk eller random kjøkkenoppdrett. Velg en kanin som søker oppmerksomhet, som ikke skvetter unna om du nærmer det med hånden, og se hvordan mor og søsken oppfører seg. 

En kanin kan være enekanin, men da må den bo inne med deg, og du må bruke MYE tid på den. Mange sverger på at kaniner MÅ være to (eller flere), men da bør man gå for søsken (eller i allefall to unger/ungdyr) som vokser opp sammen, ellers kan kaniner være ganske krevende å bonde. Og kaniner er gjerne som jenter, har de først blitt uvenner, så tåler de gjerne ikke trynet på hverandre i ettertid. 
Jeg har hatt enekaniner flere ganger, men da har de blitt holdt som hunder, og har hatt mer eller mindre fri tilgang til leiligheten/hybelen hvor jeg har bodd. 

Kaniner er faktisk lette å dotrene, så ja, de kan lett trenes til å gå på kattedo. De bæsjer mens de spiser, så om du henger en høyhekk over kattedoen, så blir dette toalettet deres. Kastrerte kaniner er mye lettere å få stuerene enn ukastrerte, da ukastrerte kaniner gjerne markerer MYE. 

Jeg synes ofte hannkaniner er mer reale enn hunnkaniner, da hunnkaniner kan være litt bitchy, og særlig når de er brunstige. (sånn omtrent hele sommerhalvåret:lol:) og dessuten er det billigere å kastrere enn hannkanin enn en hunnkanin:)

Men uansett, husk at det er en kanin, ikke en hund eller katt.


 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ening med @Ganzie :)

Nå har jeg aldri hatt en kanin men solgt til barnefamilier. Det at de skal være to er vel opp til hver enkelt. 

Selv har jeg 20 utekaniner de er vokst opp samme med Ariel traskene rundt beina demmes fra dem var helt små. 

Eldste hannen min bruker jeg til hunder som aldri har sett kaniner. han hopper rundt snuser  på de og bryr seg ikke.

Reis og besøk oppdrettere :)

Driver selv med avel og hopping. 

Hvor i Norge bor du? Er ofte konkurranser i helgene landet rundt nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Ganzie skrev:

Erfaringsmessig er dvergvedder og rex to raser som fra naturens side ofte er veldig laidback og tåler (og liker) mye kos og oppmerksomhet.
Jeg hadde dvergveddere da jeg var yngre, og jeg og min søster hadde våre med på alt. De var mest som hunder, sov i senga vår var med på fjellturer og andre utflukter, de gikk i bånd, var med på kaninhopping, kom på innkalling og var i grunn lydigere enn mange hunder jeg vet om.  (i mangel på hund så måtte kaninene "lide":lol:)
Men det tar tid, dedikasjon tålmodighet, og ikke minst det rette individet. 
Bruk tid på å finne rett kanin, og finn en oppdretter som er flink med kaniner, ikke kjøp fra dyrebutikk eller random kjøkkenoppdrett. Velg en kanin som søker oppmerksomhet, som ikke skvetter unna om du nærmer det med hånden, og se hvordan mor og søsken oppfører seg. 

En kanin kan være enekanin, men da må den bo inne med deg, og du må bruke MYE tid på den. Mange sverger på at kaniner MÅ være to (eller flere), men da bør man gå for søsken (eller i allefall to unger/ungdyr) som vokser opp sammen, ellers kan kaniner være ganske krevende å bonde. Og kaniner er gjerne som jenter, har de først blitt uvenner, så tåler de gjerne ikke trynet på hverandre i ettertid. 
Jeg har hatt enekaniner flere ganger, men da har de blitt holdt som hunder, og har hatt mer eller mindre fri tilgang til leiligheten/hybelen hvor jeg har bodd. 

Kaniner er faktisk lette å dotrene, så ja, de kan lett trenes til å gå på kattedo. De bæsjer mens de spiser, så om du henger en høyhekk over kattedoen, så blir dette toalettet deres. Kastrerte kaniner er mye lettere å få stuerene enn ukastrerte, da ukastrerte kaniner gjerne markerer MYE. 

Jeg synes ofte hannkaniner er mer reale enn hunnkaniner, da hunnkaniner kan være litt bitchy, og særlig når de er brunstige. (sånn omtrent hele sommerhalvåret:lol:) og dessuten er det billigere å kastrere enn hannkanin enn en hunnkanin:)

Men uansett, husk at det er en kanin, ikke en hund eller katt.


 

Er en oppdretter av dvergvedder som ikke bor så langt unna :) Den kommer til å ha buret sitt på rommet mitt, men kommer til å ha den mye ute av buret. Hvor ille kan markering inne bli for guttekaniner? Har egt tenkt gutt nå siden den er mer kosete, men jenter markerer ikke like mye. Så litt usikker. Men er markeringen hos guttene så ille at det blir slitsomt eller er det bare som vanlig at den ikke bruker do?

Jeg kommer til å ha den med på turer i bånd bare det blir varmere ute. Tror det blir kaldt for den å være ute nå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

Helt ening med @Ganzie :)

Nå har jeg aldri hatt en kanin men solgt til barnefamilier. Det at de skal være to er vel opp til hver enkelt. 

Selv har jeg 20 utekaniner de er vokst opp samme med Ariel traskene rundt beina demmes fra dem var helt små. 

Eldste hannen min bruker jeg til hunder som aldri har sett kaniner. han hopper rundt snuser  på de og bryr seg ikke.

Reis og besøk oppdrettere :)

Driver selv med avel og hopping. 

Hvor i Norge bor du? Er ofte konkurranser i helgene landet rundt nå :)

Tenkt å ha innekanin alene men den skal få bruke mye tid med meg å være sosial på :)

Har snakket med oppdretter på dvergvedder. Prisen på en unge er kr 400. Er det normal pris? Hun virker i værtfall seriøs. 

Bor i Hamar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anni skrev:

Er en oppdretter av dvergvedder som ikke bor så langt unna :)".  Den kommer til å ha buret sitt på rommet mitt, men kommer til å ha den mye ute av buret.  Hvor ille kan markering inne bli for guttekaniner? Har egt tenkt gutt nå siden den er mer kosete, men jenter markerer ikke like mye. Så litt usikker. Men er markeringen hos guttene så ille at det blir slitsomt eller er det bare som vanlig at den ikke bruker do?

Jeg kommer til å ha den med på turer i bånd bare det blir varmere ute. Tror det blir kaldt for den å være ute nå ? 

En ukastrert hannkanin kan spraymale et rom på et par timer, så ja, de markerer:lol: Noen gjør det nesten ikke, mens andre har som mål i livet å spraymale hele verden:aww:  "Hopp rundt og tiss" er måten hannkaniner markerer på, og tro meg, det er meget effektivt:aww: (noen hunner gjør det også)
Men når de er kastrerte forsvinner både markeringsbehovet, og lukten blir mye mindre. 

Så ja, skal du ha en hannkanin innendørs hadde jeg ikke satset på å ikke kastrere:lol: 
Når du sier " Den kommer til å ha buret sitt på rommet mitt, men kommer til å ha den mye ute av buret", hva mener du med det? Skal den bo på et soverom, eller et annet rom som er stengt av fra resten av huset? For da kommer det fort til å bli veldig mye alenetid for en ensom kanin. Du må også tenke på temperatursvingninger dersom den skal bo på et soverom. Varmt på dagtid og kaldt på natta (og gjerne trekk fra åpent vindu) = syk kanin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anni skrev:

Tenkt å ha innekanin alene men den skal få bruke mye tid med meg å være sosial på :)

Har snakket med oppdretter på dvergvedder. Prisen på en unge er kr 400. Er det normal pris? Hun virker i værtfall seriøs. 

Bor i Hamar :)

så lenge den har det bra så er det det viktigste. 

jeg tar 300 for dvergvedder/hareblanig og belgisk hare ligger på 500. så Tror 400 er helt normalt på dvergvedder.  

spørr oppdretter om nærmeste hoppeklubb :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ganzie skrev:

En ukastrert hannkanin kan spraymale et rom på et par timer, så ja, de markerer:lol: Noen gjør det nesten ikke, mens andre har som mål i livet å spraymale hele verden:aww:  "Hopp rundt og tiss" er måten hannkaniner markerer på, og tro meg, det er meget effektivt:aww: (noen hunner gjør det også)
Men når de er kastrerte forsvinner både markeringsbehovet, og lukten blir mye mindre. 

Så ja, skal du ha en hannkanin innendørs hadde jeg ikke satset på å ikke kastrere:lol: 
Når du sier " Den kommer til å ha buret sitt på rommet mitt, men kommer til å ha den mye ute av buret", hva mener du med det? Skal den bo på et soverom, eller et annet rom som er stengt av fra resten av huset? For da kommer det fort til å bli veldig mye alenetid for en ensom kanin. Du må også tenke på temperatursvingninger dersom den skal bo på et soverom. Varmt på dagtid og kaldt på natta (og gjerne trekk fra åpent vindu) = syk kanin.

Så usikker på om jeg skal velge gutt eller jente nå??

Og buret kommer til å være på rommet mitt, hvor det vil være om natta. Jeg har sånn 19-20° der hele døgnet rundt så tror ikke det er noe problem. Mamma jobber ikke så hun kan være hjemme med den når jeg er på skolen, og kommer til å være med meg hele tiden når jeg er hjemme. Så det har jeg tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tine Kristine Lindbeck skrev:

så lenge den har det bra så er det det viktigste. 

jeg tar 300 for dvergvedder/hareblanig og belgisk hare ligger på 500. så Tror 400 er helt normalt på dvergvedder.  

spørr oppdretter om nærmeste hoppeklubb :) 

Da er nok 400 normalt :)

Jeg skal spørre oppdretteren om hoppeklubb ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Veiledende pris på rasekaniner er nå 400kr, så det er en helt normal pris ja.

Jeg synes personlig at å holde kanin uten artsfrender ikke er bra, og anbefaler aldri det. Kun en kjøper har fått det uten at jeg har anbefalt noe annet, og det er en trygdet mann som har kaninen som sitt aller mest verdifulle, og behandler den som sitt barn. Har aldri opplevd liknende samspill som mellom den mannen og hans forrige kanin (også kjøpt av meg). Og da den kaninen døde (alderdom) og mannen søkte ny, fikk han enekanin uten problem, jeg vet den kaninen vil få et givende og sosialt liv. Men sånn generelt anbefaler jeg alltid to. Kaniner er svært sosiale. Selv om kaninen bor på soverommet vil den være alene mens du sover, mens du er på skolen og mens du spiser, er med venner, ser på TV osv osv. Hvor mye av døgnet vil kaninen være alene? Antageligvis store deler...

Jeg har alle mine kaniner sammen i store deler av året, uten problem med verken "bonding" eller samboerskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Stella skrev:

Veiledende pris på rasekaniner er nå 400kr, så det er en helt normal pris ja.

Jeg synes personlig at å holde kanin uten artsfrender ikke er bra, og anbefaler aldri det. Kun en kjøper har fått det uten at jeg har anbefalt noe annet, og det er en trygdet mann som har kaninen som sitt aller mest verdifulle, og behandler den som sitt barn. Har aldri opplevd liknende samspill som mellom den mannen og hans forrige kanin (også kjøpt av meg). Og da den kaninen døde (alderdom) og mannen søkte ny, fikk han enekanin uten problem, jeg vet den kaninen vil få et givende og sosialt liv. Men sånn generelt anbefaler jeg alltid to. Kaniner er svært sosiale. Selv om kaninen bor på soverommet vil den være alene mens du sover, mens du er på skolen og mens du spiser, er med venner, ser på TV osv osv. Hvor mye av døgnet vil kaninen være alene? Antageligvis store deler...

Jeg har alle mine kaniner sammen i store deler av året, uten problem med verken "bonding" eller samboerskapene.

Mamma er hjemmeværende da så blir ikke alene når jeg er på skolen. 

Kommer til å bruke mye tid til den?Skal lære den å gå i bånd slik at den kan bli med meg overalt, i værtfall når det blir varmere ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella
10 timer siden, Anni skrev:

Mamma er hjemmeværende da så blir ikke alene når jeg er på skolen. 

Kommer til å bruke mye tid til den?Skal lære den å gå i bånd slik at den kan bli med meg overalt, i værtfall når det blir varmere ute :)

Jeg mener ikke å være negativ, men du har kanskje et litt urealistisk syn på hva en kanin er? Kaniner blir ikke renslige som hunder, så de ikke gjør det de vil når de vil, så å ta den med rundt betyr at den vil tisse og bæsje der du tar den med deg. Kaniner er også gnagete, og vil gnage på nesten alt de har foran nesa. Dette være seg sofaputer, stolben, lister, ledninger, ullteppet i sofaen, gulvteppet osv osv. Så å ta den med rundt vil være ganske slitsomt.
Kaniner er stort sett ikke så glad i å "tas med rundt", de er vanedyr som liker å gå på egne bein på kjent område. De stresses lett om de herjes med.

Selv om moren din er hjemme så vil ikke hun kunne gi kaninen selskap på linje med en annen kanin. Kaninen vil vel sitte i buret sitt på ditt rom, og moren din være i resten av huset?

Jeg anbefaler deg å revurdere dette med kanin. Les deg opp på hva en kanin er, snakk med andre som har "stuekanin", og hør hvordan de må legge til rette for at det skal fungere. Jeg er redd du vil bli veldig skuffet slik du skriver din forventning til å ha kanin er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...