Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp! Valpen har sluttet å gjøre fra seg ute.


Chihuahua eier
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg og samboeren har en Chihuahua tispe valp på 17 uker. Vi har hatt henne fra hun var 8 uker gammel. Hun begynte å tisse ute etter en ukes tid og bæsje ute noe senere. Hun har etter dette regelmessig gjort fra seg hver gang vi har vært ute med henne, men selvfølgelig hatt mye uhell inne som er helt forståelig. Nå forrige helg så var hun hos min mor pga vi var på sykehuset og fødte. Vi fikk henne levert igjen og hun fortsatte som vanlig med å gjøre fra seg ute og forsåvidt inne. Men de 3-4 siste dagene nå har hun sluttet å gjøre det ute, kun inne. Dette er veldig frustrerende. I dag var jeg ute med henne 5 ganger på en time, men fortsatt ingenting. Så når kommer vi inn og med en gang vi snur ryggen til så har hun både bæsjet og tisset i en krok. Vi har fått beskjed på valpekurset vi går på at straff er ingen løsning og har derfor unnlatt å bruke den metoden. Kun belønning når hun gjør det ute.

Har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Ble hele rutinene og mønsteret brutt bare ved å være borte en helg?

Takk for all hjelp på forhånd, hilsen noe fortvilet hundeeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt på nytt, helt fra scratch.

Ha henne mye ute - etter hver gang hun har sovet, spist eller lekt. Rose mye når hun gjør fra seg inne. 

Enig med de på kurset - en straffer aldri.

Når dere er inne, må dere følge med på henne. Lurt å avgrense området hun er på for å gjøre det lettere for dere. I det hun viser tegn til å måtte på do, eller huker seg ned så løfter dere henne opp og løper ut. Ros masse når hun fortsetter å tisse/bæsje når dere kommer ut.

Kan godt være sammenheng med at dere har fått baby, noen hunder kan begynne å tisse inne i slike perioder. 

Endret av Lillekrapyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Chihuahua eier said:

Hei,

Jeg og samboeren har en Chihuahua tispe valp på 17 uker. Vi har hatt henne fra hun var 8 uker gammel. Hun begynte å tisse ute etter en ukes tid og bæsje ute noe senere. Hun har etter dette regelmessig gjort fra seg hver gang vi har vært ute med henne, men selvfølgelig hatt mye uhell inne som er helt forståelig. Nå forrige helg så var hun hos min mor pga vi var på sykehuset og fødte. Vi fikk henne levert igjen og hun fortsatte som vanlig med å gjøre fra seg ute og forsåvidt inne. Men de 3-4 siste dagene nå har hun sluttet å gjøre det ute, kun inne. Dette er veldig frustrerende. I dag var jeg ute med henne 5 ganger på en time, men fortsatt ingenting. Så når kommer vi inn og med en gang vi snur ryggen til så har hun både bæsjet og tisset i en krok. Vi har fått beskjed på valpekurset vi går på at straff er ingen løsning og har derfor unnlatt å bruke den metoden. Kun belønning når hun gjør det ute.

Har noen tips og råd om hva vi kan gjøre? Ble hele rutinene og mønsteret brutt bare ved å være borte en helg?

Takk for all hjelp på forhånd, hilsen noe fortvilet hundeeiere.

Er det kaldt ute nå? Det kan isåfall være en forklaring. Viss ikke så høres det uansett ut som dere bør vurdere noen endringer, om det er vanlig at hunden gjør fra seg mye inne i tillegg til ute og er 17 uker nå. 

Når dere går ut, gå en tur. jeg antar dere ikke gjør det hver gang siden du skriver at dere har vært ute 5 ganger på en time. For det første øker du sannsynligheten for at hunden gjør fra seg, både fordi bevegelse får fart på tarmene, og fordi man er lengre ute i gangen. får den luftet seg godt så har den forhåpentligvis færre uhell inne også, og blir den litt sliten så blir det gjerne litt lengre strekk til neste gang den må ut, og da får dere gradvis utvidet tiden den holder seg :) Er det kaldt så kle på, pass på at det ikke er ubehagelig, og bli kjent med deres hund. Lær dere ca hvor lenge hun holder seg før hun må på do, da vet dere at hun må på do når dere går ut, og da kan dere bli ute til hun har gjort fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker på er temperaturen ute. Har det blitt kaldere siden hun begynte å gjøre fra seg inne? Chi'er og da særdeles de korthårede fryser lett ,både på bena og kroppen blir det kaldt. Særdeles en liten valp. 

For det andre har dere en rase som gjerne blir sent renslig ( noen aldri) . Det er selvfølgelig ønskelig at hunden blir helt renslig men vær klar over at noen ikke blir det. Jeg ville gjort som foreslått av andre i tråden her, start helt fra begynnelsen igjen.  Det er bra at dere ikke straffer, det hjelper ikke og dere risikerer en hund som tror at det er galt å gjøre  fra seg uansett, og som da gjemmer seg unna når hen skal tisse /gjøre fra seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke snu ryggen til :) Dere vet den kommer til å gjøre fra seg i en krok når dere kommer inn. Følg med den, ikke la den få stikke seg vekk og gjøre fra seg. Når dere ser at den er på vei mot en plass den gjør fra seg, så ta den ut...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...