Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger råd om huskjøp


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg og sambo står nå og skal kjøpe oss hus sammen. Vi ønsker oss helst enebolig, eller evt. en tomannsbolig. Vi får et lån på 3,5 m. banken(vi har bare sjekka en bank da, kan det tenkes vi får høyere lån i en annen bank?). Problemet er at med de ønskene vi har, så er det som ligger ute i vår prisklasse hus som er bygget på 90-tallet og eldre. De fleste trenger også alt fra mye til en del oppusning. 

Jeg kjenner jeg blir rent motløs når jeg leser på tilstandsraporter. Er det ikke det ene, så er det det andre. Jeg har ingen byggteknisk erfaring what so ever, så  jeg vet jo ikke hva ting koster. Jeg vet heller ikke hvordan man får finansiering til evt. oppusning som trengs. I boliger med behov for overflatebehandling(som er greit nok), er det som regel en del andre ting som må renoveres i tillegg.

Det som går mye igjen på det jeg har sett på, som ikke er renovasjonsobjekter er:
- Borebille-aktivitet på loft(høyloft) og evt. garasje.
- Renovering av bad (de fleste er av eldre dato, som regel minst 15 år gamle).
- Risiko for fukt pga. manglende utvendig fuktsikring på grunnmur, evt. drenering.
- Risiko for fukt i kjeller pga. overnevnte.
- For dårlig ventilering i boligen, fare for kondens(spesielt på loft).
- Vinduer som er punkterte/råteskader i karmer.
- Bytte el-anlegg i større eller mindre grad.

Og sikkert mer som jeg ikke kommer på. 

Dere som har kjøpt litt eldre boliger (20 år og eldre), hva har dere sett etter og hvordan har dere tenkt ift. oppusning, finansiering og budsjett ift. dette? I hvilken rekkefølge har dere tatt dette?  Jeg er redd vi skal kjøpe oss katta i sekken og at vi ikke skal ha råd til å fikse det som må fikses. Jeg er ikke så veldig praktisk anlagt, men vi skal alltids greie å få samlet familie og venner til å tapetsere, male og legge gulv, men ut over det er det ikke så mye jeg føler vi få gjort selv. Håndtverkerarbeid er dyrt, men likevel nesten uungåelig om man skal gjøre ting etter forskrifter og få noe igjen på forsikring om noe går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et hus som er bygd på 60-tallet, men som det er gjort mye forskjellig med siden det ble bygd. Vi har begrenset økonomi til å fikse ting, og hvis noe større skal fikses av fagfolk så må vi låne på det. Loftet vårt (altså kaldloftet (kalles det det?) rett under taket) var pakket med isolasjon som førte til kondens og mye ising utvendig, det har vi fjernet selv og det har etter det løst problemet med fukt. Det vi så på når vi kjøpte var om det var ting som måtte utbedres asap eller om det var ting vi kunne ta litt etterhvert. Det viktigste er å fikse ting som kan føre til varige skader, for eksempel fukt. Det er jo mulig å kjøpe et hus, og fikse litt på det man kan gjøre selv og som ikke koster så mye, og videre bruke verdiøkning til å refinansiere og få lån til å fikse ting som koster mer. Vi har oppgradert uteområdet ganske mye selv (bygd platter, veranda og utestue), og satt inn innebygd peis. I tillegg har vi bodd her i fire år nå og betalt på lånet. Huset har steget såpass mye siden vi kjøpte det at når vi må drenere og fikse noe utvendig på taket så kan vi låne i banken for å få det gjort. Min erfaring er at banken er mer villig til å innvilge lån til viktige utbedringer av huset enn om man vil ha nytt fresht kjøkken for eksempel. Dere kan høre med flere banker. De har faste regler de går etter i forhold til egenkapital o.s.v., men i enkelte tilfeller kan det være mulig å få et bedre tilbud hos en annen bank. Det som er viktig å tenke på er forsikring og hvordan den gjelder om det er skader og feil som er oppdaget og oppgitt i tilstandsrapporten. Det er også oppgitt grader av hvor mye ting haster i tilstandsrapporten og en pekepinn om hvor fort ting bør utbedres før det kan gjøre stor skade på huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og ser etter enebolig selv og kjenner meg igjen. Men vi har nok forskjellig definisjon på hva et eldre hus er :D I mitt hode er et hus fra 90-tallet bare så vidt innkjørt ;) Vel, det er litt i grenseland kanskje, 90-tallet er jo alt fra 1990 til 1999 ... Jeg ville blitt svært skeptisk til et 90-tallshus som begynner å slite vesentlig «allerede» nå - da er det noe som enten ikke er gjort riktig fra begynnelsen av eller så har det vært dårlig vedlikeholdt. Og da kan det fort dukke opp vesentlig mer enn det som er kommet for dage pr nå. Alle annonser som hinter om fuktskader (om ikke kun i forbindelse med bad som tenkes renovert uansett) holder jeg meg LANGT unna ... det der kan være en skikkelig Pandoras eske. Sånn tenker nå jeg i alle fall.

Det elektriske i et nittitallshus er kanskje ikke helt etter dagens standard, men det skal da være trygt. Mulig man må legge ekstra kurs til kjøkken for induksjonsovn. Taket har muligens begynt å gjort sitt - så om dekket ikke er skiftet så snakker man et par hundre tusen der. Drenering er litt prekært, fuktskader kan bli dyrt og utbedring av dreneringen kan, avhengig av tomt, koste hundretusener. Dette ville jeg virkelig sjekket nøye først. Renovering av bad er i mine øyne en luksusting (om tilstanden er ok) og kommer godt ned på lista av det man bør gjøre noe med, men vet at det for mange er veldig viktig. Ingen har imidlertid dødd av litt vinyl i pastell-farger noen år mens man tar tak i viktigere ting først ;) Et nytt bad koster fort et par hundre tusen uten at man har tatt helt av. Vinduer må typisk tas etter en 20-30 år ja, og det er klart det blir penger av det om det er mange. Men tar man de som er nødvendige nå så blir det ofte ikke så ille. Ca 10-15 000 pr stk kanskje, avhengig av type. Ved behov for bedre ventilasjon så kan jeg ikke tenke meg det koster så mange titusene å sette inn noen ekstra ventlier. Forutsatt at huset er konstruert på en normal måte slik at luften sirkulerer som den skal.

I utgangspunktet får dere jo det lånet banken mener dere kan betjene. Det betyr at dere må beregne oppgraderinger med i prisen. Skal tak, bad, drenering, vinduer, el samt generell oppussing av overflater tas så snakker man fort en halv til en million. Sannsynligvis nærmere det siste.

For meg høres det kanskje ut som om dere må fire på et eller annet krav for å komme i mål? For hvis 3,5 millioner er grensen deres, og det dere finner da trenger utbedringer i hundretusenkronersklassen, så er det noe som ikke helt går opp. Størrelse og/eller geografi er vel det man snakker om da. Ja, det er noe drit ... synes selv det er vanskelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt som har med fukt og drenering å gjøre er store røde flagg. Ikke bare fordi det er en stor og dyr jobb i utgangspunktet, men fordi det veldig fort kan vise seg å være større enn forventet og bli enda dyrere. Insektaktvitet ville jeg også vært skeptisk til om det kan gi fare for at dere må bytte deler av reisverk/bærende elementer, pluss at det kan være vanskelig å bli kvitt. Bad som trenger oppgradering kommer også an på: er det snakk om fukt, kraftig motfall  i gulv eller dårlig arbeide (har gjort det selv-bad) kan det fort bli veldig dyrt, er det tørt og fungerende men umoderne er det nok noe man må leve med til man har råd til å pusse opp. El-anlegg kan også fort bli dyrt.

Så om jeg var dere ville jeg vurdert om størrelse eller lokasjon kan endres, om det går an å få mer/nyere for pengene ved å bo litt mer usentralt. Å kjøpe oppussingsobjekt som førstegangshuseiere er et risikoprosjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med tillien her, et hus fra 90 tallet er da ikke gammelt, jeg ville karakterisert det som et relativt nytt hus :) Ser man bort fra åpenbare røde flagg som fuktskader og borebiller, så kommer vel mye an på hva dere mener er 'greit'. Et bad på 15 år er da ingenting feil med, så lenge det ikke er fuktskader. Men klart, vil man ha alt tipp, topp moderne, så blir det noe annet. 

All innredning var fra 70-80 tallet da jeg kjøpte hus. Istedenfor å bytte ut, så malte jeg omtrent hele huset innvendig, kjøkken/badinnredning også og byttet knotter på skapdørene. Bare det gjorde en stoor forskjell. Det kostet noen få tusenlapper i maling og knotter, en enorm forskjell fra og skulle byttet ut innredningene. 

Dere bør også tenke på en eventuell renteoppgang, hvor stort lån kan dere betjene med en viss  renteoppgang?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bor i en del av tomannsbolig fra 1957 :P

Men det var endel som var gjort her i nyere tid. Vi har selv skiftet ut kjøkkenet, og lagt gulv i stua og på kjøkkenet, i tillegg til å sette inn varmepumpe og bytte vinduer og dører. Badet var oppusset når vi kjøpte her. Men det er klart, i et hus på denne alderen er det alltid noe som kan gjøres, men ikke nødvendigvis med en gang, noe kan vente.

Edit:

Kjøpte forresten en enebolig bygget i 1994 i 2010.

Huset var i relativt god stand, men ganske utdatert. Måtte blant annet ta badet, der var det sprekk i flisene og gule veggplater med rosa og blå blomster på. Ellers var det stort sett bare masse maling som trengtes - tak, vegger, vinduskarmer, lister og dører. Ble veldig fint da, for en rimelig penge, og vi solgte etter 2 år for 452 000 mer enn vi kjøpte det for.

Endret av Lillekrapyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat solgt tomannsbolig fra 1992 :) Synes ikke den er LITT gammel engang :D 

Vi har bodd her i 10 år selv, og innvendig har vi kun overflatebehandlet (lagt gulv og malt) og byttet dusjkabinett.
Utvendig har vi gjort mer.
Greia er at til tross for "umoderne" materialvalg osv., er badet tett (og hvis man velger kabinett foran sånne idiotiske glassdører, så sparer man gulv og vegger veldig, og har mindre sjanser for fuktskader). Mesteparten av huset fikk tilstandsgrad 2 (noe jeg sura meg over litt, fordi jeg ikke skjønner at "umoderne", men helt, skal gi sånt :P det meste er altså pga alder og bruksslitasje). Det er godt vedlikeholdt, men har noen ting som må holdes øye med grunnet alder. Det har vært (og er) i såpass god stand, at vi har valgt å bruke penger på å bygge garasje og sette opp ny terrasse og platting istedetfor å gjøre ting inne. 
Nå skal det sies at vi er istand til å gjøre mye selv (garasjen har mannen satt opp selv, helt fra bunnen og ikke sånn pakkeløsning man kjøper), noe som har gjort ting litt billigere. 
Vær obs på hvilken grunn huset står på. Styr unna ting med kjeller om det er leirgrunn...
Støpt såle er bedre i såfall. Leirgrunn er fuktige saker. Det er dyrt å drenere. 
Ellers er det faktisk ganske mye man kan gjøre selv. Spør noen som kan om hjelp, og les dere opp. 
Det følger med en del vedlikehold med boliger, men holder man øye med ting og utbedrer litt og litt (og seff ting som haster med det samme), så trenger det ikke bli så ille. Hus med store fuktskader og skadedyrangrep hadde jeg styrt unna. Samme med ting med kjeller, med mindre kjeller er påvist tørr.
Tilstandsgrad 3 = ødelagt, kaputt, må fikses tvert.
Styr unna om det er mye sånt. Da bør man enten ha ekstra penger for å fikse, eller man bør kunne få til selv (må fremdeles ha penger, men litt mindre)

Legge til: TG2 er altså også noe så teit som umoderne veggflater. Vi fikk dette på malte panelvegger. Det er absolutt ikke noe feil med veggene annet enn at de anses som umoderne :P 

Endret av Shokata
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et gammelt, og ganske slitt, hus fra 1956. Men lite fuktskader. Overflater skal vi ikke snakke om. Kjøkken og bad trenger totalrenovering og det samme gjør ene rommet oppe. Vindu på kjøkken er punktert,  2 av vinduene i stua er det mye trøbbel med osv. Men huset fungerer det. Det er i MYE bedre stand an mye annet jeg så når jeg bestemte meg for å kjøpe dette. Men jeg har hatt litt stram økonomi alle ørene jeg har eid det så det har så langt bare blitt litt overflatebehandling på enkelte rom. Resten får vi ta etter disse årene med studier er over (til sommeren) og fremover.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-anlegg, drenering og punkterte vinduer er sånt som "stadig" må byttes. Det er bare en ekstra kostnad som du bør ha satt av litt penger til eller ta innen noen år. Sånn er det å ha hus :) Et 15 år gammelt bad er da ikke så gammelt. Det er sånt man kan pusse opp etterhvert, så får man bare overleve blomstrete fliser en stund. Bytt ut gulv-dusj med et kabinett og få inn en vifte, så kan du være tygg på at badet tørker opp igjen og evt skader ikke forverrer seg.

Vi har et flott og svært solid hus (ca 350kvm stort) fra 60-tallet, påbygd og oppgradert midt på 80-tallet. Vi pusser opp selv, med veiledning av kyndig far. Vi har fjernet (bærende) vegger, flyttet toalett til en annen del av huset, lagt på nye gulv, malt alle vegger, byttet kjøkken og oppgradert bad ved å bytte ut all innredningen og male flisene og taket. Det var målt litt fukt i en kjellervegg (kjeller er kun boder, ikke soverom o.l.) så vi drenerte ute (100k), samtidig som vi flyttet tonnevis med masser for å planere noe, senke terreng og anlegge treningbane (som kostet masse). Sikringsskapet er også byttet ut, men det var ikke særlig dyrt - kanskje 20k. Vi har gjort alt utenom graving og elektrisk selv, og gjort om på hele boligen og tomta for rundt 800 000 (der halvparten gikk til å gjøre om på terrenget ute). Resultatet 2 år senere er drømmeplassen (selv om noe gjenstår). Det er ikke farlig om man må gjøre noe på huset - det må man uansett på et tidspunkt så lenge man har hus og ikke leilighet. Det viktige er bare å ha satt av penger til det - særlig dersom man skal leie folk til å gjøre det. 

Endret av borderen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeller med dårlig drenering kan koste veldig mye å fikse, skadeinsekter er det lurt å holde seg unna. Er det gammelt bad kan en sette inn dusjkabinett for å øke levetida (det er uansett ikke så lurt å dusje rett på vegg, selv om det er moderne -hilsen takstmenn jeg har snakka med) Ting som kan males (inkl kjøkkeninnredning) kan en heller bytte etterhvert. Vær litt obs på at hus bygd sent 40-tall til 50-tallet ofte ikke er skikkelig isolerte. (Som noen ikke i det hele tatt) 

Se forbi rene kosmetiske ting som storblomstrete tapet på stua, men sjekk at det ikke har rent vann inn på loftet og at det er tørt i oppvaskbenken. El-anlegg og røropplegg bør være ok, som i ikke farlig. Du kan måtte regne med at du ikke kan kjøre fullt trøkk i å ta ut strøm til fx varmeovn og mikro samtidig-det blir en vane (har bodd sånn i ganske mange år). 

Ta med noen på evt visning som har litt peiling. Og tenk kanskje litt utenfor der dere helst vil bo. Er det fx litt rimeligere områder utover Jæren som ikke blir altfor usentralt? Det er greit at en kanskje kan få høyere lån i en annen bank, men det skal jo betales og det er kjekt å ha penger til litt sprell utenom huslånet. 

Lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar! Vil bare påpeke når det kommer til bad, at det ikke er fordi det ser umoderne ut at jeg bekymrer meg for det. Det står vel i tilstandsrapporten at flisebad har en levealder på sånn 10-15 år. Jeg er redd for lekkasjer og skader som følge av det, mer enn å måtte svelge noen mindre pene fliser eller plater. 

Forøvrig teit at noe kan få TG2 bare fordi det er umoderne. Jeg er interessert i å vite om det fungerer som det skal, ikke om det ser ut som det er tatt ut fra en interiøravis.

Når det kommer til lokasjon, så er mannen litt mer kresen enn meg. Han er oppvokst i byen og mener at å måtte reise mer enn 15 min herfra er på landsbygda og i "gokk", ja, jeg vet, superteit! Men jeg driver og jobber med den saken. 

Jeg har lekt litt med tanken på om vi heller skal gå for et selveier rekkehus i stedet. Der får man høyere standard og tidvis også flere kvadratmeter. Så får vi heller kjøpe oss opp i markedet på et senere tidspunkt om det skulle bli nødvendig. Men velger altså et rekkehus som er stort nok til å tåle en familieforøkelse og med tilgang til egen hage. Jeg tenker litt at så lenge vi unngår borettslag, så slipper man unna en del teite vedtekter som f.eks. antall hunder som er lov og ha og sånt :P 

Når det kommer til huslånet, har banken tatt med i beregningen at vi skal tåle hvert fall 5 % renteøkning. 

 

Endret av Sprettballen
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte småbruket mitt, så opplevde jeg at tilstandsrapporten IKKE ga et riktig inntrykk av huset. F eks var det beskrevet treisolasjon i veggene. Det var ikke korrekt. Her var det gjort etterisolering - og treisolasjonen fant jeg i noen plastsekker bak uthusene :lol: Jeg synes huset her framstod langt bedre enn det tilstandsrapporten ga innrykk av. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye man kan justere på for å få litt mere for pengene tror jeg. Litt mindre sentralt , litt mere hage og litt færre kvadratmeter inne + antall soverom. Vet ikke hvor mange dere planlegger å bli i fremtiden men "folk" vil ha det sentralt , mange soverom og lite hage som må vedlikeholdes. Og hus fra - 90 tallet er ikke gammelt! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

 

Når det kommer til lokasjon, så er mannen litt mer kresen enn meg. Han er oppvokst i byen og mener at å måtte reise mer enn 15 min herfra er på landsbygda og i "gokk", ja, jeg vet, superteit! Men jeg driver og jobber med den saken. 

 

Atte hva?? Undersøkte du ikke slike ting før du overtok ham?? Når det kommer til anskaffelse av partner, så må man være minst like nøye som med valg av hund, for ikke å si svært nøye med forundersøkelsene, før man tar vedkommnde i hus..:sleep:

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Siri skrev:

Da jeg kjøpte småbruket mitt, så opplevde jeg at tilstandsrapporten IKKE ga et riktig inntrykk av huset. F eks var det beskrevet treisolasjon i veggene. Det var ikke korrekt. Her var det gjort etterisolering - og treisolasjonen fant jeg i noen plastsekker bak uthusene :lol: Jeg synes huset her framstod langt bedre enn det tilstandsrapporten ga innrykk av. 

Enig der.

Tilstandsrapporten kan gi en pekepinn, men ofte er det jo veldig overfladisk det de sjekker, og mye annet en kunne trengt informasjon om - som ikke blir sjekket. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Sprettballen skrev:

Takk for alle svar! Vil bare påpeke når det kommer til bad, at det ikke er fordi det ser umoderne ut at jeg bekymrer meg for det. Det står vel i tilstandsrapporten at flisebad har en levealder på sånn 10-15 år. Jeg er redd for lekkasjer og skader som følge av det, mer enn å måtte svelge noen mindre pene fliser eller plater.

Dusjkabinett! Men ja, hvis noen har dusja på flisene i 20 år er det jo stor risk for at det kan være fuktskader bak der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, QUEST skrev:

Atte hva?? Undersøkte du ikke slike ting før du overtok ham?? Når det kommer til anskaffelse av partner, så må man være minst like nøye som med valg av hund, for ikke å si svært nøye med forundersøkelsene, før man tar vedkommnde i hus..:sleep:

Jeg må innrømme at jeg fokuserte på litt andre ting når jeg valgte å ta til meg denne tobeinte, som at han liker hunder og ikke sette begrensninger på hva jeg vil ha :lol: 

Jeg har funnet to rekkehus som jeg synes virker interessant. Det ene har i tillegg godkjent utleiedel. Det er et gamle hus. 1950-tallet. Begge er oppgradert en hel del innvendig. Noen som har noen tanker om tilstandsrapportene? 

http://www.dnbeiendom.no//ObjectData/65117138/65117138_07399681-8db5-e711-80dc-74e6e2c8dcbe.PDF

http://att.emprof.no/images2/Eiendomsmegler1/EM1Rogaland/Stavangerprivat/Documents/1317033660.PDF

Det jeg bekymrer meg mest for med begge husene er drenering og tak. 

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snekkeren min sa at hvis taket og grunnmuren har det bra så er det meste bra. Jeg har et hundre år gammelt hus, (fra den gangen husene ble bygd av kvalitetsmaterialer og etter eldgammel byggeskikk) og har gjort ganske mye på det. Men det meste kan gjøres litt etter litt. Jeg hadde litt penger i lomma som jeg brukte på tak og vinduer, ellers har jeg klart å spare opp penger før jeg satte i gang prosjekter. 

Men som flere har sagt: Fukt og insekter kan fort bli store problemer, selv om man ikke skal være hysterisk heller. Huset mitt hadde en mindre fuktskade i en vegg etter en taklekkasje som forlengst var utbedret. Der var det bare å åpne opp og skifte ut litt treverk, det var gjort på en dag (av to håndverkere) og kostet ikke all verden. Sopp på loft og i kjeller skal man være oppmerksom på, det er også sånt som kan eskalere.

Lykke til med huskjøp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har kjøpt hus! Vi endte på rekkehus. Med det vi hadde mulighet til å få i lån, og med det faktum at vi ikke ønsket oss noe oppusningsprosjekt, så måtte vi senke litt på kravene og fant ut at vi måtte innfinne oss med at vi ikke ville få drømmehuset. Så vi tar et mellomhopp. Vi får egentlig alt vi ønsket oss, bare i litt mindre format, og det kjenner jeg er helt greit egentlig. Vi får både innegjerdet hage til hundene, kjellerstue til å lage hunderom, vaskerom og grei størrelse på kjøkken og stue, samt flere soverom :) Ikke så mye vi må gjøre helt med det første, men litt ting vi bør ta på sikt. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Vi har kjøpt hus! Vi endte på rekkehus. Med det vi hadde mulighet til å få i lån, og med det faktum at vi ikke ønsket oss noe oppusningsprosjekt, så måtte vi senke litt på kravene og fant ut at vi måtte innfinne oss med at vi ikke ville få drømmehuset. Så vi tar et mellomhopp. Vi får egentlig alt vi ønsket oss, bare i litt mindre format, og det kjenner jeg er helt greit egentlig. Vi får både innegjerdet hage til hundene, kjellerstue til å lage hunderom, vaskerom og grei størrelse på kjøkken og stue, samt flere soverom :) Ikke så mye vi må gjøre helt med det første, men litt ting vi bør ta på sikt. 

Jeg synes det er veldig behagelig med rekkehus. Svært lite vedlikehold, brøytebilen tar oppkjørselen og hagen er minimal. Sparer også penger på oppvarming og rekkehus har ofte en god beliggenhet. :) Hvor stort er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Jeg synes det er veldig behagelig med rekkehus. Svært lite vedlikehold, brøytebilen tar oppkjørselen og hagen er minimal. Sparer også penger på oppvarming og rekkehus har ofte en god beliggenhet. :) Hvor stort er det? 

Dette er selveier, så regner med vi må måke selv. Ikke for det, vi er ikke velsignet med så veldig mye snø om vinteren uansett xD 

Det er dette huset: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=109435529&fks=109435529

Litt eldre dato, men ingen tegn til fukt i kjeller. Forsto det sånn at det ligger bra til med lite fuktbelastning generelt, og avrenning bort fra boligen. Det ligger i gåavstand til ekstravaktjobben min, så det er litt kjekt. Får like lang kjørevei til jobben jeg alt har, så det går igrunnen helt fint. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Dette er selveier, så regner med vi må måke selv. Ikke for det, vi er ikke velsignet med så veldig mye snø om vinteren uansett xD 

Det er dette huset: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=109435529&fks=109435529

Litt eldre dato, men ingen tegn til fukt i kjeller. Forsto det sånn at det ligger bra til med lite fuktbelastning generelt, og avrenning bort fra boligen. Det ligger i gåavstand til ekstravaktjobben min, så det er litt kjekt. Får like lang kjørevei til jobben jeg alt har, så det går igrunnen helt fint. 

Bor i selveier jeg også! Flott leilighet! Og det var stort, skjønner ikke helt hva du babler om. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Bor i selveier jeg også! Flott leilighet! Og det var stort, skjønner ikke helt hva du babler om. :lol:

Haha, jeg er oppvokst i stor enebolig, så det handler vel litt om det xD Det ser mye større ut på bildene da, enn det er i virkeligheten :lol:

Akkurat nå, lijenta skrev:

Gratulere med ny leilighet :) Godt å være i mål med kjøpsrunden regner jeg med

Takk! Ja, det var igrunnen ganske deilig. Til vår fordel at det går litt treigt i markedet akkurat nå, så vi fikk det til 150K under takst. 

Akkurat nå, Pixie skrev:

Gratulerer! Huset var kjempelekkert:wub:

Takk!

Sambo har sagt at når vi får kjøpt noe større, så kan jeg få valp. Så jeg har igrunnen meldt interesse for to valpekull som er leveringsklare i juni/juli og bare kryssa fingrene for at vi fikk kjøpt noe før den tid :lol: Det gikk! Vi overtar det 15. juni, bare sånn at vi har litt å gå på, slik at vi kanskje kan få solgt denne leiligheten og slippe å ta opp mellomfinansiering :) 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...