Gå til innhold
Hundesonen.no

Ekstrem røyting etter valping


Recommended Posts

Labradortispen vår, som til normalt ikke røyter allverden for å være labrador, har etter fødsel 28.11 (keisersnitt om det forandrer noe) røytet noe ekstremt de siste ukene etter at hun sluttet die valpene. Vi beholdt ingen så hun har siden slutten av januar vært alene igjen. Nå er det såpass at hunden ser helt j**** ut og røyter store dotter. Under magen spesielt har hun nærmest ingen pels. 

Noen med tips til hva vi kan gi/gjøre? Børster henne jevnlig, men hun kvier seg for det. Virker ikke ut som at hun har vondt da hun fortsatt er den samme om man koser med henne, heller at hun syns det er ubehagelig med børsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er helt normalt for pelsraser som har hatt valper :D Det er en grunn til at for noen så er "valpene" nesten blitt junior før mamma'n kan gjøre comeback i ringen igjen - det er mye pels som skal av, og mye pels som skal på igjen.

Etter min erfaring er det ikke så veldig mye du kan gjøre, fordi det er en hormonstyrt røyting etter drektighet og amming. Du kan forsøke å gi et fôr med godt fettinnhold eller tilsette olje om hunden flasser mye for å hjelpe huden, men ellers må bare pelsen få komme av. Jevnlige bad, gjerne med to shamponeringer og grundig gjennomblåsing kan gjøre noe for å få av den løse pelsen fortere - men det gjør ikke nødvendigvis noe for å løsne den pelsen som ikke har løsnet enda. 

Hvis hun er litt øm på grunn av røytingen, så kan det være at børsten ikke er helt egnet nå - har du forsøkt å bruke et annet redskap?

Pelskvalitet ellers i året har ikke nødvendigvis noen sammenheng med hvordan kroppen og pelsen reagerer på et valpekull. Jeg hadde ei tispe med dårlig pels som fikk bedre pels etter sitt valpekull, og som etter valpekullet røytet mye mindre enn hun vanligvis gjorde. Ei annen tispe har vanligvis veldig bra pels, men hun ser fremdeles ut som en skabbete rotte etter valper, med naken hale som pisker og grå, strihåret pels ellers på kroppen - og hun får sin normale vakre pels tilbake etter valper. Jeg vet også om tisper som begynner å røyte når valpene er født, slik at de setter ny pels når valpene blir levert og er klare for ringen en måned eller to etterpå. Så det er ingen fasit.

Så lenge tispa di ikke klør seg mer enn normalt under røyting, huden virker frisk og fin, og det ikke er annet som kan tyde på sykdomstegn, så ville jeg senket skuldrene, kjøpt flere støvsugerposer, og tatt tiden til hjelp. Og eventuelt vurdert dekken om hun fryser, det er en dårlig årstid å kle seg naken på. Men forsøk en annen børste, når hun nå mister så mye underull kan det tenkes at børsten får for godt tak i den uttynnede pelsen mot huden og dermed gjør henne litt øm. Uten at jeg vet hva slags børste og hva slags tagger du bruker. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, som de andre sier:) "valperøyting" er et begrep på de fleste (pels)raser.  På min rase blir enkelte tisper nesten nakne etter valper. Det kan ta litt tid før pelsen kommer seg igjen, men som @SFX sier, jevnlig bad, børsting, og enten fôr med greit innhold av fettsyrer og/eller tilsette olje kan hjelpe litt. Mange flasser og klør ekstra når de røyter så mye, så ekstra fettsyrer i kosten hjelper for både hud og pels. Jeg gir også mine rå eggeplommer noen dager i uken når de røyter og når pelsen er på vei opp igjen, litt biotin skader aldri:)

Edit: jeg gir i blant b-vitamininjeksjoner når de er nedrøyta for å gi en ekstra "boost". Det fungerer veldig godt på noen, mens det ikke har noen effekt på andre.

Endret av Ganzie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Var som jeg trodde, men ingen av de andre tispene vi tidligere har hatt kull på har røytet slik etterpå. 

Angående børstingen prøvde vi bare mopsen sin børste (sånn furminatorish), første gangen hun har blitt børstet med børste. Viser ingen tegn på at det er annet enn røyting heldigvis med unntak av at hele hunden er litt ekkel å klappe/kose med i forhold til den silkepelsen hun hadde før valpene :PSkal få ordnet et lite bad til henne og begynt med olje. Hva slags olje anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Absolute Entertainer skrev:

Takk for svar :) Var som jeg trodde, men ingen av de andre tispene vi tidligere har hatt kull på har røytet slik etterpå. 

Angående børstingen prøvde vi bare mopsen sin børste (sånn furminatorish), første gangen hun har blitt børstet med børste. Viser ingen tegn på at det er annet enn røyting heldigvis med unntak av at hele hunden er litt ekkel å klappe/kose med i forhold til den silkepelsen hun hadde før valpene :PSkal få ordnet et lite bad til henne og begynt med olje. Hva slags olje anbefaler dere?

En god shampoo og balsam vil gi pelsen næring utenfra, mens i fôret kan du egentlig velge fritt og prøve deg fram. Du kan kjøpe dyre krillprodukter, eller du kan kjøpe rapsolje på Kiwi. Jeg personlig har ikke klart å se store forskjellen uansett om jeg kjøper lakseolje til hund eller noe billig fra dagligvaren. Jeg hadde ei tispe med generelt dårlig pels, og i hvert fall ikke bra pels når hun røytet, og jeg prøvde "alt" på henne - ølgjær, B-vitamin i sprøyteinjeksjon, fantastiske shampoer, oljer, daglig bading, balsamer som skulle sette pels kjappere, pulver og stæsj i maten som skulle gi fylde og glans i stålull-pelsen hennes, og ikke noe hjalp. Pels er ikke bare frisering, det er også genetisk. 

Når det er sagt, så har jeg brukt shampooer som jeg synes gjorde pelsene dårligere enn de vanligvis er, men jeg har ikke funnet shampooer som gjør røytepelser bedre enn jeg får til med den faste shampooen jeg liker å bruke. 

Men andre har gode erfaringer med å gi ulike tilskudd, så det er individavhengig. Søsken av menneskearten har ikke nødvendigvis lik hårkvalitet de heller, så prøv deg fram. Jeg personlig er lei av å kaste bort penger på "snarveier" som ikke funket, og har lært meg å akseptere at tisper røyter og har ikke jevne utstillingssesonger, og i forbindelse med valpekull beregner jeg at de blir borte lenge. Men jeg har ei tispe som fødte i mars og i september fikk tre CACIB og avsluttet sitt internasjonale championat. Riktignok døde valpene, så hun ammet bare ei uke, men hun gikk gjennom samme nedrøyting, og kan stilles et halvt år etter fødsel. Hennes mor kunne ikke det; hun var så naken og grusom i pelsen at jeg kviet meg for å ta henne med på LP-stevner etter valpekull!

Endret av SFX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

En god shampoo og balsam vil gi pelsen næring utenfra, mens i fôret kan du egentlig velge fritt og prøve deg fram. Du kan kjøpe dyre krillprodukter, eller du kan kjøpe rapsolje på Kiwi. Jeg personlig har ikke klart å se store forskjellen uansett om jeg kjøper lakseolje til hund eller noe billig fra dagligvaren. Jeg hadde ei tispe med generelt dårlig pels, og i hvert fall ikke bra pels når hun røytet, og jeg prøvde "alt" på henne - ølgjær, B-vitamin i sprøyteinjeksjon, fantastiske shampoer, oljer, daglig bading, balsamer som skulle sette pels kjappere, pulver og stæsj i maten som skulle gi fylde og glans i stålull-pelsen hennes, og ikke noe hjalp. Pels er ikke bare frisering, det er også genetisk. 

Når det er sagt, så har jeg brukt shampooer som jeg synes gjorde pelsene dårligere enn de vanligvis er, men jeg har ikke funnet shampooer som gjør røytepelser bedre enn jeg får til med den faste shampooen jeg liker å bruke. 

Men andre har gode erfaringer med å gi ulike tilskudd, så det er individavhengig. Søsken av menneskearten har ikke nødvendigvis lik hårkvalitet de heller, så prøv deg fram. Jeg personlig er lei av å kaste bort penger på "snarveier" som ikke funket, og har lært meg å akseptere at tisper røyter og har ikke jevne utstillingssesonger, og i forbindelse med valpekull beregner jeg at de blir borte lenge. Men jeg har ei tispe som fødte i mars og i september fikk tre CACIB og avsluttet sitt internasjonale championat. Riktignok døde valpene, så hun ammet bare ei uke, men hun gikk gjennom samme nedrøyting, og kan stilles et halvt år etter fødsel. Hennes mor kunne ikke det; hun var så naken og grusom i pelsen at jeg kviet meg for å ta henne med på LP-stevner etter valpekull!

Takk for tips :)

Utstillingshund er hun ikke, mer at oss her hjemme nærmest ikke får puste i all denne røytingen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Takk for tips :)

Utstillingshund er hun ikke, mer at oss her hjemme nærmest ikke får puste i all denne røytingen :P 

Selv om hun ikke er utstillingshund, så er jo tidsdimensjonen gjerne sammenlignbar.

Børst ofte - og børst utendørs, så blir det mindre å støvsuge inne ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...