Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har erfaringer med lapphund?


Bamsebjørn
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi er en famile på 5 med barn fra 6-16. Vi bor landlig, har muligheter for hundegård og har hytte på fjellet. Liker å ferdes i fjellet, og liker skiturer. Har kommet fram til at vi har lyst på hund, etter spekulasjon i lang tid. Har nå landet på lapphund, og da synes jeg finsk lapphund er flotte hunder.Hadde vært fint om noen kunne dele noen erfaringer med oss, og hvem vi kan kontakte for å bli bedre kjent med rasen. Vi bor i Midt- Norge. Hva er den største forskjellen på svensk og finsk lapphund? 

 

Hilsen Bamse

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Bamsebjørn skrev:

Hei

Vi er en famile på 5 med barn fra 6-16. Vi bor landlig, har muligheter for hundegård og har hytte på fjellet. Liker å ferdes i fjellet, og liker skiturer. Har kommet fram til at vi har lyst på hund, etter spekulasjon i lang tid. Har nå landet på lapphund, og da synes jeg finsk lapphund er flotte hunder.Hadde vært fint om noen kunne dele noen erfaringer med oss, og hvem vi kan kontakte for å bli bedre kjent med rasen. Vi bor i Midt- Norge. Hva er den største forskjellen på svensk og finsk lapphund? 

 

Hilsen Bamse

 

Begynn med å 'rive' den tiltenkte hundegården.. :) Hundegård er heldigvis på retur hos 'folk flest' og er stort sett trasige små installasjoner som ikke fører annet med seg enn at du får en hund som bjeffer på 'alt'. Særdeles når det er snakk om raser som lapphund, som i utgangspunktet er temmelig 'løsmunnede'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk raseklubbens nettsider og kontakt oppdrettere i nærheten. De har også kanskje treff og arrangement, og ihvertfall en rasespesial (utstilling kun for den rasen) med masse aktiviteter. Kjempefint sted å bli kjent med flere individer av rasen.

Synes det høres ut som et godt valg for dere, så lenge dere er klar over at det er en hund som lett bjeffer på mye (dørklokka, folk på veien, folk og hunder dere passerer på tur osv.). Oppdretter kan gi dere råd om hvordan dere kan jobbe med dette fra valpestadiet av, men det ligger naturlig hos hunden og er ikke noe man kan fjerne helt.

Det er ikke stor forskjell på finsk og svensk lapphund. Jeg har inntrykk av at den finske er litt lettere å trene, mer førerorientert, men det kan være fordi jeg kjenner så mange flere av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Svensk lapphund er enklere å trene enn finsk, har eg inntrykk av, men det er meir hund i svensk enn i finsk. Har også inntrykk av at den svenske er meir eierkjær enn den finske som godt kan ta seg en tur på egenhånd og kanskje har litt enkelt for å lukke ørene. Dog syns eg finsk lapphund er ein herlig rase, og eg kunne aldri tenke meg ein betre rase. Mange bjeffer ein god del, men det er en vakthund, og en bjeffende gjeterhund, så det ligger i innstinkta deira at dei skal bjeffe. 

 

Svensk lapphund er vel og ørlite mindre enn den finske. Trur og den finske er meir hardfør og tåler betre kulde, men dei er nok ganske like der. Kan godt bu ute i hundegård, men trivast nok då isåfall best i selskap med en anna hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 at 9:22 AM, QUEST skrev:

Begynn med å 'rive' den tiltenkte hundegården.. :) Hundegård er heldigvis på retur hos 'folk flest' og er stort sett trasige små installasjoner som ikke fører annet med seg enn at du får en hund som bjeffer på 'alt'. Særdeles når det er snakk om raser som lapphund, som i utgangspunktet er temmelig 'løsmunnede'. 

Atte hva? :huh: Er det bedre at bikkjer som har god pels og trives ute må ligge inne når familien er på jobb og skole? Hundegård med en fint hundehus er da virkelig et svært godt alternativ om man har en hund som liker seg ute. At man bruker hundegårder betyr ikke nødvendig at hundene alltid står alene bak låven. 

Til TS: Jeg kjenner flere som har lapphunder som turhunder. De er hardføre, sporty og med på alt. Veldig artige hunder! Men lyden er grusom..  den kan jo dempes, men lyd er nok noe man må regne med. Ville tenkt over at en evt hundegård ikke blir plassert et sted der hunden kan bli stående å bjeffe på forbipasserende ol. 

Endret av Heidihj
  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Atte hva? :huh: Er det bedre at bikkjer som har god pels og trives ute må ligge inne når familien er på jobb og skole? Hundegård med en fint hundehus er da virkelig et svært godt alternativ om man har en hund som liker seg ute. At man bruker hundegårder betyr ikke nødvendig at hundene alltid står alene bak loven. 

Til TS: Jeg kjenner flere som har lapphunder som turhunder. De er hardføre, sporty og med på alt. Veldig artige hunder! Men lyden er grusom..  den kan jo dempes, men lyd er nok noe man må regne med. Ville tenkt over at en evt hundegård ikke blir plassert et sted der hunden kan bli stående å bjeffe på forbipasserende ol. 

Nå har jo ikke 'folk flest' storpelsa polarhunder.. Og apropos polarhunder..mang en kortpelsa AH hadde nok helt sikkert ville vært inne istedet for å ligge ute.. Hundegårder er i mange tilfeller en tragisk liten firkant på 4x4 meter, ikke noe man oppbevarer hunder i , i timevis..

Å ha 'bjefferaser' stående i hundegård/på kjetting er gjerne rene oppskrifta på ekstra mye lyd. Det vil nok hjelpe bare sånn måtelig å plassere hundegården 'ute av syne', hunder både hører og lukter forbipasserende 'saker og ting'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nå har jo ikke 'folk flest' storpelsa polarhunder.. Og apropos polarhunder..mang en kortpelsa AH hadde nok helt sikkert ville vært inne istedet for å ligge ute.. Hundegårder er i mange tilfeller en tragisk liten firkant på 4x4 meter, ikke noe man oppbevarer hunder i , i timevis..

Å ha 'bjefferaser' stående i hundegård/på kjetting er gjerne rene oppskrifta på ekstra mye lyd. Det vil nok hjelpe bare sånn måtelig å plassere hundegården 'ute av syne', hunder både hører og lukter forbipasserende 'saker og ting'. 

Det er ikke bare polarhunder som trives ute da. Nok av andre hundetyper kan fint stå ute, noen trenger bare litt ekstra tilpassing i forhold til kulde om vinteren (ja, bla tynnpelsa ah-er). Min golden stortrivdes ute, og min shiba har hundegård på lik linje med polarhundene. 

Med en bjefferase må man regne med lyd, men å la vær å sette gården ved siden av turstien kan hjelpe. Men det er klart bikkja kan stå å bjeffe likevel. Man må man rett og slett prøve seg litt frem, og se hva som passer hunden og eieren best. Det er nok av hunder av "bjefferaser" som fint kan stå ute.

Endret av Heidihj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Det er ikke bare polarhunder som trives ute da. Nok av andre hundetyper kan fint stå ute, noen trenger bare litt ekstra tilpassing i forhold til kulde om vinteren (ja, bla tynnpelsa ah-er). Min golden stortrivdes ute, og min shiba har hundegård på lik linje med polarhundene. 

Med en bjefferase må man regne med lyd, men å la vær å sette gården ved siden av turstien kan hjelpe. Men det er klart bikkja kan stå å bjeffe likevel. Man må man rett og slett prøve seg litt frem, og se hva som passer hunden og eieren best. Det er nok av hunder av "bjefferaser" som fint kan stå ute.

Hvorvidt hunden(e) 'trives' i hundegård eller ikke, kan jo diskuteres..I mange tilfeller trives nok eieren best med ordningen.. Størrelsen er jo ikke uviktig her og som sagt, så er mange for en nettingboks å regne størrelsesmessig. Har man en hund som TS vel skulle ha, så skjønner jeg ikke hva man skal med en hundegård heller. Enslige hunder i hundegård er dobbelt tragisk. 

Og det er nok av bjefferaser ( og andre for den del) der naboene nok er sterkt uenige i at hundene 'fint kan stå ute'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, QUEST skrev:

Og det er nok av bjefferaser ( og andre for den del) der naboene nok er sterkt uenige i at hundene 'fint kan stå ute'..

 

Som nabo til noen med bjeffete hundegårdshund må jeg rekke opp hånda her. Det gjør sikkert naboen på andre siden også, som nok synes de gjorde et knallkjøp når de kjøpte den hytta.

Vettug bruk av hundegård til hunder som er egnet er sikkert greit det, men alt for ofte blir det en lettvint oppbevaringsplass.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo litt OT, men må bare kommentere dette med hundegård jeg også. To av elghundene + tre av shibaene våre koser seg ute i hundegården på dagen. De har friheten til å ligge inne i huset, eller ligge ute og sole seg hvis de heller ønsker det. Den eldste elghunden og den eldste shibatispa synes ikke det er like ok å være ute alltid (det må være sol og varmt), så de ligger inne hele dagen mens vi er på jobb (tilgang til stue + gang, soverom og kjøkken er stengt av). Jeg tenker at det er viktig å se an individene når man velger hvor hundene skal være mens man selv er på jobb. Og hva som er verre med å være ute på dagtid i steden for å være plassert i en gang/stue/vaskerom (evt. et annet rom) skjønner jeg ikke.

Han derre springeren min regner jeg ikke med, han er ikke en hundegårdsbikkje :P 

Som en ekstra kommentar - vi bor i gokk, med svært lite trafikk rundt oss, så hundene er som regel svært rolige ute. Rent bortsett fra når elgen eller reven tusler rett forbi... Hadde vi bodd i et boligfelt, så hadde ikke hundegård vært et alternativ da jeg tenker at der blir det fort urolig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er i alle fall veldig glad i hundegården sin, såpass mye at vi noen ganger må lokke for å få dem inn (de er alltid inne om nettene). Nå har jeg riktignok ikke en liten boks, men 2 store hundegårder (rundt 350 og 200 kvm) og de er jo sammen som en flokk i gårdene. Vi planlegger 2 hundegårder til, de blir litt mer tradisjonelle i størrelsen (12-16 kvm pr stk antagelig), slik at de lettere kan holdes reine, samt passer for valper når vi har kull dersom det skulle være nødvendig å sperre de inne mens gresset klippes f.eks. (de går normalt fritt i hele hagen sammen med sin mor, og under oppsyn)

Du ser hagen og hundegårdene (helt i starten) her: 

 

Jeg ser ikke noe problem overhodet med å la en finsk lapphund være ute på dagtid i en tilpasset hundegård. Lapphunder har så og si en polar pels de også (dog vet jeg ikke hvor varm pelsen til en lapsk vallhund er). Den bør jo ikke bo ute så lenge man bare har en hund så klart.. Ingen hunder bør bo ute aleine. 

 

@Bamsebjørn jeg tror en lapphund kan passe godt til det du skisserer. Ta kontakt med raseklubben og høre om de f.eks. har noen aktiviteter i nærheten av der du bor så du kan få hilst på en del hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, QUEST skrev:

Hvorvidt hunden(e) 'trives' i hundegård eller ikke, kan jo diskuteres..I mange tilfeller trives nok eieren best med ordningen.. Størrelsen er jo ikke uviktig her og som sagt, så er mange for en nettingboks å regne størrelsesmessig. Har man en hund som TS vel skulle ha, så skjønner jeg ikke hva man skal med en hundegård heller. Enslige hunder i hundegård er dobbelt tragisk. 

Og det er nok av bjefferaser ( og andre for den del) der naboene nok er sterkt uenige i at hundene 'fint kan stå ute'..

Og i mange tilfeller er det nok eierne som ikke orker tanken på å ha hundene ute fordi det ikke er "godt nok for hundene". Jeg ser ikke problemet i det hele tatt med å ha en hundegård med fine liggeplasser i forhold til at hundene ligger inne. Det viktigste er at hundene trives. På de hundene jeg har hatt har det ikke vært så veldig vanskelig å vurdere hva de syns. Eldste malamuten vil være inne med oss, men hun foretrekker helt tydelig hundegården når vi er borte. De andre kan gjerne ligge ute hele tiden de :) de liker å ha oversikt, følge med på dyreliv, lukter osv som følger med av å være ute. Dette inkluderte min golden som helst lå ute store deler av dagen (men sov inne om natten).

Størrelsene på hundegårdene har såklart mye å si. Jeg har sett hundegårder som kun består av 4 hundegårdselementer.. Det er jo håpløst. Men jeg syns ikke gårdene må være så store (mine er på ca 10 kvm - men vi ha løpegård på over 1 mål i tillegg). Det er ikke der det er aktivitet. Ihvertfall ikke om eier er flink med å aktivisere hunden ellers. 

En hund som bor ute alene i hundegård syns jeg absolutt ingenting om. I dette tilfellet der det evt er snakk om en lapphund, tenker jeg at det ikke er noe galt å ha den ute i hundegård når den ellers ville ha vært alene inne. 

Hunder som står og bjeffer i gården uten mål og mening, syns jeg ikke skal stå ute på den måten såklart! Det jeg mener er at det ikke er en regel på at det må bli sånn. 

Endret av Heidihj
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er muligens litt paranoid, men jeg hadde ikke villet hatt hundene ut alene når jeg var på jobb av frykt for at det kan komme idioter på to bein å plage dem :aww: 

... og ellers er det vel ikke et helt ukjent problem at naboer ikke har samme syn på hundegårdshunder som eieren... Det er vel ikke så rent få som klager på at bikkja til nabo'n står ute og gauler tidlig og seint liksom. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Jeg er muligens litt paranoid, men jeg hadde ikke villet hatt hundene ut alene når jeg var på jobb av frykt for at det kan komme idioter på to bein å plage dem :aww: 

... og ellers er det vel ikke et helt ukjent problem at naboer ikke har samme syn på hundegårdshunder som eieren... Det er vel ikke så rent få som klager på at bikkja til nabo'n står ute og gauler tidlig og seint liksom. 

Det kommer vel helt ann på hvor man bor :) Om man bor til så hunden kan være ute, uten å plage noen. Og den trives i gården, ville jeg valgt gård framfor innestengt i hus — når man ikke selv er hjemme da. Hunden får velge mellom ute og hundehus, den kan gjøre fra seg om den må, den får følge med på omgivelsene. Vinn—vinn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Snøfrost skrev:

Mine hunder er i alle fall veldig glad i hundegården sin, såpass mye at vi noen ganger må lokke for å få dem inn (de er alltid inne om nettene). Nå har jeg riktignok ikke en liten boks, men 2 store hundegårder (rundt 350 og 200 kvm) og de er jo sammen som en flokk i gårdene. Vi planlegger 2 hundegårder til, de blir litt mer tradisjonelle i størrelsen (12-16 kvm pr stk antagelig), slik at de lettere kan holdes reine, samt passer for valper når vi har kull dersom det skulle være nødvendig å sperre de inne mens gresset klippes f.eks. (de går normalt fritt i hele hagen sammen med sin mor, og under oppsyn)

Du ser hagen og hundegårdene (helt i starten) her: 

 

Jeg ser ikke noe problem overhodet med å la en finsk lapphund være ute på dagtid i en tilpasset hundegård. Lapphunder har så og si en polar pels de også (dog vet jeg ikke hvor varm pelsen til en lapsk vallhund er). Den bør jo ikke bo ute så lenge man bare har en hund så klart.. Ingen hunder bør bo ute aleine. 

 

@Bamsebjørn jeg tror en lapphund kan passe godt til det du skisserer. Ta kontakt med raseklubben og høre om de f.eks. har noen aktiviteter i nærheten av der du bor så du kan få hilst på en del hunder. 

Dine(e) hundegårder er jo mer en inngjerding enn det jeg tenker på som en hundegård i tradisjonell forstand. Altså en sånn liten firkanta , nedpissa og  nedskitt 'boks', der hunden går fire skritt i alle retninger.. Helt klart, har man en hundegård av denne størrelsen, der hundene kan springe og leke og har pels til det, så blir det noe helt annet. :) Dog står jeg fast på at ikke alle raser passer i hundegård/innhegning, uansett klima. Stor var min overraskelse da jeg på besøk hos en oppdretter en kald og sur høstdag ,attpåtil på kveldstid så flere hunder i en liten innhegning av en rase som svært få forhåpentligvis vil forbinde med hundegård.. Disse rasene er vel mer kjent for å ligge under pleddet når det er 20 grader i stua.. De hadde en liten boks som de kom krypende ut av da vi kom..Stakkars hunder..:hmm: Det var nok absolutt ikke fordi hundene valgte det, eller 'trivdes så godt ute' , at disse stod ute nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med at man ikke setter gneldrebikkjer i hundegård. Men selv "gneldreraser" trenger ikke bli gneldrebikkjer. Er man konsekvent med å ta inn hunden om den bjeffer så får man fort en hund som bjeffer om den vil inn, og da vet man også når hunden vil være der eller ikke. Noen hunder trives ute alene, andre gjør ikke det. 

Mine har hundegård, men bjeffer den som kan bjeffe, så er det noe galt, da kommer det noen, eller løse dyr osv. Så da må jeg ut og sjekke hva som er gæernt. Spesielt den ene elsker å ligge ut og sole seg. Nå begrenser bruken av hundegård seg veldig her da, for jeg har frysehunder, så alt under 15+grader er uaktuelt :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, simira said:

Og så er man avhengige av at hunden(e) trives ute på egenhånd. Selv om hundene våre liker å være ute i hagen så er de like gjerne heller inne sammen med oss når de har valget. Sosiale dyr.

Jeg hadde en samojed som maste om ut hele tiden. Gjerne i hundegården. Spesielt om vinteren, siden det da var "kaldt og deilig ute" og "altfor varmt" inne... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...