Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshundeeier - tips til raser?


Lapras
 Share

Recommended Posts

Hei hundefolk:) Jeg er 19 år gammel, og trenger litt hjelp. Jeg har planer om å kjøpe meg hund om ca to år, grunnet førstegangstjenesten til høsten. Jeg liker å ha kontroll, og vil derfor bruke god tid på å planlegge dette valget. Jeg er innom sonen hver dag, og leser meg grønn om raser. Alle onkler og tanter vet at det en dag kommer til å komme en firbent venn i mitt liv, da jeg snakker om det hele tiden:sweat: Per dags dato bor jeg i kjellerleilighet med min mor og bror, der de begge vil ha langhåret hund. Mor er i tillegg redd hund etter en episode som liten, slik at hun er åpen for innkjøpet, men hun må også kunne leve med individet og hun vil foretrekke en mellomstor til liten rase. Noe jeg kan gå med på. 

  • Da jeg skal ha et friår etter førstegangstjenesten der jeg jobber litt og tar opp litt fag, så har jeg god tid til hunden. Slik at minst tre turer hver dag går fint. Det vil si at de minste turene vil være på 30+ min, mens den lengste vil være på 1,5-2 timer. I tillegg tenkes det lange turer i helgene, samt aktiviteter som er hundevennlige. Men den må også kunne tåle noen late dager. 
  • Jeg ønsker en førerorientert og kontaktsøkende hund, da jeg har lyst til å prøve meg litt på lydighet og agility på hobbybasis. I tillegg har jeg lyst å prøve kløv og kanskje spor. 
  • Hunden skal primært være en familiehund som blir med på alt som skjer. 
  • Angående pelsstell er jeg personlig ikke vanskelig, men er mer de to andre tobeinte som vil foretrekke langhåret. Selv syntes jeg pelsstell er litt koselig:ahappy:
  • Størrelsesmessig er liten til mellomstor størrelse å foretrekke, da jeg gjerne vil lære meg mer om hunders vesen før jeg anskaffer meg en sværing på 30+ kg:D
  • Gjerne en hund som ikke elsker stemmen sin, da vi bor i kjellerleilighet, men er ikke vanskelig med å eventuelt lære den å ikke bjeffe i tide og utide grunnet mangel på oppmerksomhet. 
  • En hund som ikke er samkjønnsa. da vi har både tispe og hannhund i familien (onkler og tanter). 
  • Bonus om hunden kunne gått løs, men er ikke et viktig kriteriet. 

Kort sagt; Det jeg kan gi hunden er masse turer og aktivisering både fysisk og mentalt. Jeg vil kunne bruke hunden, samt ha den med overalt der det skjer ting. Jeg har sett på ulike selskapshunder, men er usikker grunnet deres dårlige rykte angående "gneldrebikkjer":shocked: Er åpen for forslag, uansett. Har også sett på welsh og engelsk springer spaniel, Stabyhoun, Toller, Shetland Sheepdog, Eurasier, Dalmatiner, Hvit Gjeterhund, Papillon og Cavalier (for å nevne noen). Vet at noen av de er spisshunder og lager lyd, samt at noen av dem er store hunder. Men det er mer drømmeraser om jeg en gang tørr å satse:D 

Å finne riktig rase og det å kjøpe seg en hund er en lang prosess, og jeg vil bruke tid på dette valget. Planene etter friåret er å studere, samt bli boende hjemme. Slik at jeg vil omlegge mitt liv rundt denne firbeinte vennen jeg skal skaffe meg. Dette er en gjennomtenk tanke, og ikke noe spontantkjøp. Da jeg vil være sikker på at hunden får det godt. 

Edit: Har ikke den største erfaringen med hund, hvis det ikke kom godt nok fram. Og vil helst ikke ha en rase som kan "ødelegges" grunnet min mangel på kunnskap. 

 

 

Endret av Mrs.Fisken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med aktivitetsnivået du skisserer + mental trening så vil nok de fleste hunder være fornøyde:) Så da har du mye å velge mellom.

Min første tanke var sheltie, men kan nok bjeffe en del (men akkurat det kan jeg ikke uttale meg stort om, har ikke egen erfaring). Ville ikke valgt cavalier, pga. alle helseproblemene den sliter med. Papillon er en kul og lettlært liten rase, men også her finner man vel bjeffing i større eller mindre grad. Kanskje bedlington terrier kan være noe å titte på?:) De har et spesielt utseende, men jeg liker dem:P

Lykke til med kjøpet, du finner nok den hunden du ønsker deg til slutt!

Endret av sidnajse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du er inne på rette spor med spanielrasene, toller og papillon :) Cavalier er jo også flotte hunder, men det er dessverre veldig mye sykdom på rasen, så det kan være lurt å styre unna dem i første omgang. Har du vurdert cocker spaniel? De er jo litt mindre enn welsh og springer, men så vidt jeg har fått med meg, trivelige hunder. 

Om du vil ha en liten hund, ville jeg absolutt holdt en knapp på papillon! Det er veldig praktisk med en liten en også, veldig enkelt å ha med seg rundt, både på kollektivtraffikk og på besøk hos andre. Det er gjerne lettere å ta i mot besøk av en 8 kg sak enn en 20 kg sak :lol: Så kan de jo brukes til det meste innen hundesporter, mange hevder seg veldig godt innenfor agility, og de står nok ikke særlig tilbake i lydighetsringen heller. Noe spor i NBF bruks skal de vel også kunne vise potene sine i :)

Det fine med spanielrasene er at de er sosiale og trivelige og det gjør det jo også lett å ha dem med seg rundt, folk blir gjerne sjarmert av deres trivelige vesen :) Også tar de gjerne verden på strak labb og det er veldig praktisk! De skal være ganske stille også.

Toller er også hyggelige. Nå er det ei stund siden jeg var sånn høvelig oppdatert på rasen, men det var hvertfall en periode hvor det var en del stress på dem, hvordan det er nå, vet jeg ikke, men det kan jo være verdt å ha i tankene når du sjekker dem ut. Vet det er flere her inne med toller, så de kan nok komme med mer rett oppdatering på hvordan det står til med rasen nå :)

Lykke til med valget! Det blir nok bra :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Synes du er inne på rette spor med spanielrasene, toller og papillon :) Cavalier er jo også flotte hunder, men det er dessverre veldig mye sykdom på rasen, så det kan være lurt å styre unna dem i første omgang. Har du vurdert cocker spaniel? De er jo litt mindre enn welsh og springer, men så vidt jeg har fått med meg, trivelige hunder. 

Om du vil ha en liten hund, ville jeg absolutt holdt en knapp på papillon! Det er veldig praktisk med en liten en også, veldig enkelt å ha med seg rundt, både på kollektivtraffikk og på besøk hos andre. Det er gjerne lettere å ta i mot besøk av en 8 kg sak enn en 20 kg sak :lol: Så kan de jo brukes til det meste innen hundesporter, mange hevder seg veldig godt innenfor agility, og de står nok ikke særlig tilbake i lydighetsringen heller. Noe spor i NBF bruks skal de vel også kunne vise potene sine i :)

Det fine med spanielrasene er at de er sosiale og trivelige og det gjør det jo også lett å ha dem med seg rundt, folk blir gjerne sjarmert av deres trivelige vesen :) Også tar de gjerne verden på strak labb og det er veldig praktisk! De skal være ganske stille også.

Toller er også hyggelige. Nå er det ei stund siden jeg var sånn høvelig oppdatert på rasen, men det var hvertfall en periode hvor det var en del stress på dem, hvordan det er nå, vet jeg ikke, men det kan jo være verdt å ha i tankene når du sjekker dem ut. Vet det er flere her inne med toller, så de kan nok komme med mer rett oppdatering på hvordan det står til med rasen nå :)

Lykke til med valget! Det blir nok bra :)

 

Vet at Cavalier har sine problemer, men fant en oppdretter som virket veldig seriøs, derfor jeg satte den på lista. Men har egentlig styrt unna den veldig lenge. 

Tusen takk for fin tilbakemelding og kommentarer på rasene. Du satte et litt mer positivt perspektiv enn flere andre jeg har sett her inne. Ikke bare det negative:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også på belgisk fårehund. Med dine kriterier så har du ganske mye å velge strengt tatt. Spanielene og retrieverene er også gode alternativer.

Eurasier og hvit gjeter ville jeg droppet, av ulike årsaker (helse, gemytt, trenbarheten til eurasier mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mrs.Fisken skrev:

Vet at Cavalier har sine problemer, men fant en oppdretter som virket veldig seriøs, derfor jeg satte den på lista. Men har egentlig styrt unna den veldig lenge. 

Tusen takk for fin tilbakemelding og kommentarer på rasene. Du satte et litt mer positivt perspektiv enn flere andre jeg har sett her inne. Ikke bare det negative:ahappy:

Det finnes sikkert seriøse oppdrettere av cavalier, men det hjelper lite når rasen er så genetisk belastet med sykdom som den er og dermed genpoolen for friske er liten. Det er et problem ikke bare her til lands, men også i England. Du kan sikkert finne en frisk en, men sjansen for å få en syk en er også stor. Kanskje @Raksha og @Wilhelmina kan si litt mer om det? Et alternativ kan være å få seg en voksen en, som er frisk. 

Koselig du likte tilbakemeldingen min :) Som du sikkert har skjønt, har raser både positive og negative sider (og folk vektlegger dem ulikt), så det er om å luke og finne de kriteriene som er viktigst for deg. Noe som også er veldig greit, er å møte de rasene du er interessert i og på den måten se om du liker vesenet deres og hvilke du får best kjemi med. Det er noe med å "se og føle" på dem :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cavalieren er en fantastisk rase :wub: Men ikke noe som kommer i hus igjen her før MRscanning av hundene er like utbredt som HDrøntgen på endel større raser. Bør også HDrøntge cavalieren forøvrig. Ellers er det hjertesjekk som må være i orden og dnatest for et par sykdommer, men det kan @Wilhelmina sikkert mer omm enn meg. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke umulig å finne en frisk cavalier, men da må man være villig til å gjøre grundig research i forkant og være innstilt på å stå en middels evighet på venteliste. Dessverre er det alt for mange som velger å kjøpe den første og beste (og helst i går), og da bidrar man bare til useriøs avl og at rasen blir enda sykere.

HD er absolutt et problem, som dessverre ikke tas seriøst. Så vidt jeg vet er det ingen norske oppdretter som røntger sine avlsdyr, og mørketallene er nok ganske store. Mange innbiller seg at HD ikke er et problem på rasen, og de individene som allikevel får HD får ingen plager ettersom cavalieren er en liten hund. Det er bare tullprat. Cavalieren min har HD, og selv om hun er ei slank lita frøken på bare 6 kilo har hun tidvis hatt store plager. Nå er hun symptomfri takket være intensiv behandling, men det er dyrt, og forsikringa dekker ikke ei krone så lenge foreldrene ikke er frirøntget.

Ellers når det gjelder helsa er det jo "standardtester" på hjerte, knær og øyne som skal være fritt, i tillegg til EF/CCS og MR-scanning.

Endret av Wilhelmina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Poter skrev:

Det finnes sikkert seriøse oppdrettere av cavalier, men det hjelper lite når rasen er så genetisk belastet med sykdom som den er og dermed genpoolen for friske er liten. Det er et problem ikke bare her til lands, men også i England. Du kan sikkert finne en frisk en, men sjansen for å få en syk en er også stor. Kanskje @Raksha og @Wilhelmina kan si litt mer om det? Et alternativ kan være å få seg en voksen en, som er frisk. 

Koselig du likte tilbakemeldingen min :) Som du sikkert har skjønt, har raser både positive og negative sider (og folk vektlegger dem ulikt), så det er om å luke og finne de kriteriene som er viktigst for deg. Noe som også er veldig greit, er å møte de rasene du er interessert i og på den måten se om du liker vesenet deres og hvilke du får best kjemi med. Det er noe med å "se og føle" på dem :)

Cavalier satte jeg på lista igjen etter jeg leste om dette oppdretteren igjen, men dette grunnet et håp:hmm: Jeg kommer selvfølgelig ikke til å kjøpe meg en Cavalier grunnet deres sykdomshistorie og jeg vil ikke bidra til useriøs avl på denne rasen, da jeg syntes den er så flott. Men jeg takker likevel for konstruktiv tilbake melding på denne. 

Jeg har sett etter utstillinger i nærområdet da jeg gjerne vil treffe flere individer av rasene jeg har sett på. Men enten så er det ingen, eller så kommer de til høsten da jeg ikke er hjemme (forsvaret). Men jeg skal fortsette å lete, og se om jeg kan finne noen der jeg eventuelt blir utstasjonert:ahappy:

@Raksha og @Wilhelmina: Tusen takk for deres synspunkter på denne rasen. Jeg har allerede merket deres "tilstedeværelse" på sonen, og setter pris på det dere gjør. Jeg respekterer dere syn på saken, og som lest oppe her så kommer jeg ikke til å kjøpe meg rasen. Heller "se, men ikke røre"-prinsippet:wink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Se etter andre arrangement enn utstillinger? Lydighet og agilitystevner arrangeres nok litt oftere, rallylydighet har også stor variasjon i raser, så der kan du få se et stort utvalg hunder.

Kom litt dårlig fram, men mente at jeg hadde sett på det meste av stevner, utstillinger, osv, osv. De er ofte på dårlige tidspunkt, eller flere timer unna. Men jeg skal prøve å lete litt videre, og se om det kommer noe som passer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs.Fisken skrev:

Kom litt dårlig fram, men mente at jeg hadde sett på det meste av stevner, utstillinger, osv, osv. De er ofte på dårlige tidspunkt, eller flere timer unna. Men jeg skal prøve å lete litt videre, og se om det kommer noe som passer:)

Mulig du allerede har sett den men her er terminlista for 2018 for diverse arrangementer, ikke bare utstilling :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Mulig du allerede har sett den men her er terminlista for 2018 for diverse arrangementer, ikke bare utstilling :) 

 

Har allerede tittet på den. Men jeg ser gjerne igjen. Takk:ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.3.2018 at 12:10 PM, Mrs.Fisken skrev:

Kom litt dårlig fram, men mente at jeg hadde sett på det meste av stevner, utstillinger, osv, osv. De er ofte på dårlige tidspunkt, eller flere timer unna. Men jeg skal prøve å lete litt videre, og se om det kommer noe som passer:)

Ser du er fra Sandnes, er utstilling på Varhaug i slutten av måneden :) Der skal vi stille valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sable skrev:

Ser du er fra Sandnes, er utstilling på Varhaug i slutten av måneden :) Der skal vi stille valp.

Ja, jeg var redd for at jeg hadde jobbehelg. Men har fri, slik at jeg tenkte å ta turen ut :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...