Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål angående sosialisering av valp


Ederi
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg skal få valp i år og har lest frem og tilbake, opp og i mente om sosialisering. Dette er noe alle hundetrenere er enig om er viktig, uansett hva de har av metoder/meninger ellers. Etter hva jeg har lært har jeg fortsatt et par spørsmål:

1. I alle artiklene jeg har lest nevnes det at valpen bør sosialisere seg med godt sosialiserte, voksne hunder som er greie i møte med andre hunder. Man skal ikke gå i hundepark og treffe all slags hunder man ikke vet noe om. Dette kan også være overveldende for en usosialisert valp. Man skal heller ikke la hunden hilse på alle og enhver på tur, for da blir det vanskeligere å lære hunden å passere hunder rolig på tur senere (og man risikerer plage andre hundeeiere). Jeg kjenner bare en person her i Bergen med en grei hund. Jeg skal selvsagt melde meg på sosialiseringskurs, men har dere noen andre tips til å møte voksne, godt sosialiserte hunder? Er fristet til å spørre sameiet, men er redd for å la valpen møte hunder som ikke kan "hundespråk".

2. Alle er enige om at man burde ikke "kaste valpen uti det" med sosialisering. F.eks skal man ikke møte opp på Karl Johan på en lørdag med en valp og håpe at de skal bli sosialisert...det blir som å lære noen å kjøre med å hive dem ut på motorveien. Altså ta det rolig i starten. Men jeg har også hørt at hvis man skal drive med utstilling, burde man ta valpen med allerede ved 3 måneders alder slik at de "blir vandt til det". For meg er dette helt motstridende med det førstnevnte. Vil ikke utstilling, men alle hunder og folk, gå utover sosialiseringsprosessen? Kan noen klarne opp med hva som menes her?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ederi skrev:

Hei! Jeg skal få valp i år og har lest frem og tilbake, opp og i mente om sosialisering. Dette er noe alle hundetrenere er enig om er viktig, uansett hva de har av metoder/meninger ellers. Etter hva jeg har lært har jeg fortsatt et par spørsmål:

1. I alle artiklene jeg har lest nevnes det at valpen bør sosialisere seg med godt sosialiserte, voksne hunder som er greie i møte med andre hunder. Man skal ikke gå i hundepark og treffe all slags hunder man ikke vet noe om. Dette kan også være overveldende for en usosialisert valp. Man skal heller ikke la hunden hilse på alle og enhver på tur, for da blir det vanskeligere å lære hunden å passere hunder rolig på tur senere (og man risikerer plage andre hundeeiere). Jeg kjenner bare en person her i Bergen med en grei hund. Jeg skal selvsagt melde meg på sosialiseringskurs, men har dere noen andre tips til å møte voksne, godt sosialiserte hunder? Er fristet til å spørre sameiet, men er redd for å la valpen møte hunder som ikke kan "hundespråk".

Om du er litt aktiv her inne, så tenker jeg det er en del bergensere som "vanker" her som helt sikkert kan møte deg, evt hjelpe deg til å bli kjent med folk som har trivelige og greie hunder det er ok å omgås :) 

2 minutter siden, Ederi skrev:

2. Alle er enige om at man burde ikke "kaste valpen uti det" med sosialisering. F.eks skal man ikke møte opp på Karl Johan på en lørdag med en valp og håpe at de skal bli sosialisert...det blir som å lære noen å kjøre med å hive dem ut på motorveien. Altså ta det rolig i starten. Men jeg har også hørt at hvis man skal drive med utstilling, burde man ta valpen med allerede ved 3 måneders alder slik at de "blir vandt til det". For meg er dette helt motstridende med det førstnevnte. Vil ikke utstilling, men alle hunder og folk, gå utover sosialiseringsprosessen? Kan noen klarne opp med hva som menes her?

Det er ikke tillatt å ta med valper under 4 mnd på utstilling, så den saken er i grunnen grei :). Du kan imidlertid trene litt på utstilling i  en hundeklubb. De aller fleste normale valper takler dette med utstilling  helt greit når de blir introdusert for det (men det kan være greit å starte på et valpeshow som kun har valper og ikke også utstilling for voksne hunder). Det man kan trene på på forhånd, er at valpen takler å bli håndtert av fremmede mennesker, at fremmede kikker på tennene, at den blir vant til utstillingsbåndet osv. Dette kan også gjøres i en hundeklubb. Man skal ikke overdrive, det skal være hyggelig for valpen, men det er lurt å få folk som KAN det til å hjelpe deg med dette. 

Og til syvende og sist: slapp av, ikke stress - ikke overtenk. Om du er litt aktiv og oppsøker en hundeklubb, og blir med på valpekurs, så går dette helt greit av seg selv :) 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Det var helt sikkert 4 måneders alder det var snakk om. Godt tips å gå på utstilling ment for valper, det hjelper sikkert. Tenker det kan være lurt å vende hunden til å bli tatt på av fremmede, også i forbindelse med veterinær. 

Det er vanskelig å ikke overtenke når det 1000 ting valpen skal lære :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får valpen, og den har fått landet litt i heimen, er et hett tips å starte en tråd her på Hundesonen og spørre om det er noen bergensere her på Hundesonen med greie, voksne hunder som kan tenke seg å møte deg for et lite treff. Det gjorde jeg, og Milli fikk treffe verdens beste valpeonkel Harly (Mokken sin). :wub:

Forøvrig var det også hun som introduserte meg for Bergen Hundehall...veldig godt treningsmiljø :wub:

Når det er sagt: Milli på nå 3 år har blitt en trygg og god hund for valper å treffe... Ettåringen Iba er foreløpig ...ja...ett år... og er foreløpig ingen kandidat for frilek/treff med valper...

Altså: bare å gi beskjed når det blir aktuelt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 timer siden, Ingidano skrev:

Det er sikkert flere plasser å trene, men eg har god erfaring med collieklubben sin utstillingstrening på Kokstad/Sparkjøp. Valpen får treffe både folk og hunder der (mange raser og størrelser, ikke bare collie). Søk opp NCK Vestlandet på facebook, så ser du når treningene er :)

Kokstad kommer man seg til med bybanen og, høres ikke dumt ut. Får sjekke det ut, takk for tips!

6 timer siden, Zappa skrev:

Når du får valpen, og den har fått landet litt i heimen, er et hett tips å starte en tråd her på Hundesonen og spørre om det er noen bergensere her på Hundesonen med greie, voksne hunder som kan tenke seg å møte deg for et lite treff. Det gjorde jeg, og Milli fikk treffe verdens beste valpeonkel Harly (Mokken sin). :wub:

Forøvrig var det også hun som introduserte meg for Bergen Hundehall...veldig godt treningsmiljø :wub:

Når det er sagt: Milli på nå 3 år har blitt en trygg og god hund for valper å treffe... Ettåringen Iba er foreløpig ...ja...ett år... og er foreløpig ingen kandidat for frilek/treff med valper...

Altså: bare å gi beskjed når det blir aktuelt :ahappy:

Ok, tusen takk for råd, og for hyggelig tilbud! Det er snakk om valp til sommeren, så det er enda en stund til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...