Gå til innhold
Hundesonen.no

Yorkie 1 år tisser plutselig inne


mirrycat
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 1 år gammel Yorkshire Terrier tispe som plutselig begynte å tisse inne. Det har skjedd 1 gang om dagen i ca 3-4 dager. I dag er første gang jeg så at det skjedde, og hun så på meg mens hun gjorde det. Det er ca 6 mnd siden sist løpetid, kan det ha en sammenheng? Det er også veeeldig kaldt ute disse siste dagene, så jeg var litt inne på tanken om hun kanskje kvier seg for å gå ut og heller gjør fra seg inne? Idag så jeg også at hun frøs skikkelig på potene. Klarte såvidt å gå 5 minutter ut i turen så måtte bære henne et stykke. Skal definitivt få ordnet potesokker og/eller salve. Hun har alltid på seg jakke når det er kaldt og hun pleier ikke gå i særlig mye snø:-) 

UVI?

Løpetid?

Kaldt vær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er UVI, så kan det hende du har vært heldig å fått en sånn merkelig sak av en hund som jeg har ;) 
Min har jeg brukt noen år på å lære at hun for ****** ikke får tisse på gulvet selv om det er kaldt ute.
I tillegg gjorde hun dette rundt hvert løp (ble kastrert pga livmorbetennelse, og da slutta tullet). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Hvis det ikke er UVI, så kan det hende du har vært heldig å fått en sånn merkelig sak av en hund som jeg har ;) 
Min har jeg brukt noen år på å lære at hun for ****** ikke får tisse på gulvet selv om det er kaldt ute.
I tillegg gjorde hun dette rundt hvert løp (ble kastrert pga livmorbetennelse, og da slutta tullet). 

 

Haha:-P 

Så det kan også være pga løpetid eller kulde? Hun skal vel ha sin andre løpetid i mars, sånn som jeg har forstått det, så det er jo nærme nå! Hun startet å vaske sjura rett etter hun tisset inne idag, kanskje det også er en viktig detalj...? Dette er også min første hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mirrycat skrev:

Haha:-P 

Så det kan også være pga løpetid eller kulde? Hun skal vel ha sin andre løpetid i mars, sånn som jeg har forstått det, så det er jo nærme nå! Hun startet å vaske sjura rett etter hun tisset inne idag, kanskje det også er en viktig detalj...? Dette er også min første hund...

Det KAN det, men det er nesten så det er hyggeligere med UVI (fikses kjapt, problem løst :P ).
Ville uansett fått det sjekka, for det er vondt å gå med UVI, og det er ikke noe bra å bli gående med det lenge. 
Er det ikke UVI kan du begynne å se etter mønstre i tisseatferden (men det vil nok ta tid, hvis det er noe i samme gata som min har tulla med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

Det KAN det, men det er nesten så det er hyggeligere med UVI (fikses kjapt, problem løst :P ).
Ville uansett fått det sjekka, for det er vondt å gå med UVI, og det er ikke noe bra å bli gående med det lenge. 
Er det ikke UVI kan du begynne å se etter mønstre i tisseatferden (men det vil nok ta tid, hvis det er noe i samme gata som min har tulla med)

Takk for svar:-)

Har lest litt om UVI på hunder, og det er ingenting som stemmer overens, bortsett fra tissingen inne. Helt vanlig farge og lukt, ellers i frisk form, spiser og drikker som normalt. Kommer alltids tiss når hun tisser ute osv. Har en katt som hadde UVI i sommer og det var lett å skjønne da hun prøvde å tisse ofte men ingenting kom ut, hun mjauet i kattedoen siden hun hadde vondt osv.

Skal uansett få sjekket for UVI tenker jeg, er kaldt som fy her i Bodø nå!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mirrycat skrev:

Takk for svar:-)

Har lest litt om UVI på hunder, og det er ingenting som stemmer overens, bortsett fra tissingen inne. Helt vanlig farge og lukt, ellers i frisk form, spiser og drikker som normalt. Kommer alltids tiss når hun tisser ute osv. Har en katt som hadde UVI i sommer og det var lett å skjønne da hun prøvde å tisse ofte men ingenting kom ut, hun mjauet i kattedoen siden hun hadde vondt osv.

Skal uansett få sjekket for UVI tenker jeg, er kaldt som fy her i Bodø nå!

Jeg har hatt valp med UVI, så for meg høres det ikke riktig ut med så lite tissing som du beskriver. Min valp så ikke ut til å ha vondt, men hun tisset unormalt mye, og hadde null kontroll på blæra si (hun var dessverre kronisk syk, og gjentatte UVI'er var et av symptomene, så hun fikk dette mange ganger).
Det er bare greit å ikke belage seg på at man vet (snakker for meg selv), og derfor tenker jeg at man alltid sjekker om man ikke er sikker på at man kan utelukke noe :) 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...