Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling i Danmark for første gang


mushi
 Share

Recommended Posts

Jeg føler meg litt vill og gal om dagen og titter på 3-dagersen i Roskilde i mai. Jeg er helt ny på utstilling og har noen spørsmål:

- Hvor mye koster påmeldingen?

- Hvordan gjør jeg det? Titta litt på DKK, men skjønte ikke stort. 

- Trenger jeg noe utover rabies (og evt dvergbendelorm hvis vi kjører igjennom Sverige)? 

- Hvor er det fint å overnatte?

- Noe som er annerledes fra norske utstillinger? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, mushi skrev:

Jeg føler meg litt vill og gal om dagen og titter på 3-dagersen i Roskilde i mai. Jeg er helt ny på utstilling og har noen spørsmål:

- Hvor mye koster påmeldingen?

- Hvordan gjør jeg det? Titta litt på DKK, men skjønte ikke stort. 

- Trenger jeg noe utover rabies (og evt dvergbendelorm hvis vi kjører igjennom Sverige)? 

- Hvor er det fint å overnatte?

- Noe som er annerledes fra norske utstillinger? 

Det koster omtrent som på norske NKK-utstillinger om jeg ikke husker feil. 
Du lager deg en bruker på "Min Side". Da kan du melde på og betale på web.
https://www.hundeweb.dk/dkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1

Du må ha rabies OG ormebehandling. Ormekuren kan du ofte få gitt på utstillingen. Ta med ormetabletter selv, det er enklest. Husk at kuren må gis MINST 24 timer FØR du kommer inn til Norge igjen på hjemvei. 

Overnatting finner du helt sikkert på web. Søk på camping Roskilde, så finner du sikkert noe. Litt nede på denne siden finnes også info om overnatting. 
https://www.dkk.dk/udstillinger-og-events/deltag-i-udstillinger/roskilde2018

DKKs utstillinger foregår på samme måte som norske. 

Endret av Siri
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det Siri sa :)

Må ha ormekur også direkte fra Danmark til Norge. Er nok vet. på utstillingen - koster 250 DK pluss tabletter. Ta med tabletter selv, de koster 100 kr stykket der (!).  

Vedr. påmelding. Lag bruker, prøv å meld på med regnr. Du vil da få opp at hunden "ikke finnes", velg da "meld på ukjent hund". Du trenger da reg. nr, foreldre pluss bilde av stamtavle og eierbevis som du laster opp. Går kjapt og greit :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte ca 900kr for 3 hunder per dag ? Rabatt ved hund nr 2 og 3. Vi kjører på med 2 ormekurer før vi drar + 1 når vi kommer hjem så vi slipper å stresse med å få gikk nede i danmark ?

Lag bruker på dkk, søk på regnr og legg inn hund manuelt ? Du må laste opp stamtavle + eierbevis + wcc HVIS du har brukskrav og melder på i bruksklasse. Betales online ? var ikke så vanskelig når man først fant frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er marginale forskjeller i bedømmelsessystemet - valper kvalitetsbedømmes, og de har i år begynt med juniorcert og veterancert - og de har ikke fullcertordning. Ellers er det som i Norge.

Jeg starter alltid på booking.com når jeg skal finne overnattingssteder, men i Danmark har de også mange "kroer" som har enkel motell-standard med frokost og middagsmuligheter. Jeg har ofte brukt dem når jeg har stilt eller vært på paringsferd. De er ikke alltid på booking.com, så du må søke selv. Men dansk og norsk er så likt at en stort sett får treff på det en vil om en søker på norsk. Danmark er også såpass lite at en kan bo ganske mange steder uten å ha langt å kjøre til utstillingsplassen, en må ikke nødvendigvis bo i Roskilde.

Jeg var på denne utstillingen i fjor, og det var lett å få gitt ormekur på utstillingsplassen, det står nøye forklart i PM hvilke tidsrom veterinæren er tilgjengelig.

Hvis du skal reise ned med ferga fra Larvik så bør du bestille billetter så raskt som mulig - det er mange nordmenn på denne utstillingen, og mange foretrekker ferga.

Sjekk også om det er rasespesialer på torsdag, siden det er langhelg - jeg vet om andre raseklubber som arrangerer spesial på torsdagen.

Endret av SFX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Det er marginale forskjeller i bedømmelsessystemet - valper kvalitetsbedømmes, og de har i år begynt med juniorcert og veterancert - og de har ikke fullcertordning. Ellers er det som i Norge.

Jeg starter alltid på booking.com når jeg skal finne overnattingssteder, men i Danmark har de også mange "kroer" som har enkel motell-standard med frokost og middagsmuligheter. Jeg har ofte brukt dem når jeg har stilt eller vært på paringsferd. De er ikke alltid på booking.com, så du må søke selv. Men dansk og norsk er så likt at en stort sett får treff på det en vil om en søker på norsk. Danmark er også såpass lite at en kan bo ganske mange steder uten å ha langt å kjøre til utstillingsplassen, en må ikke nødvendigvis bo i Roskilde.

Jeg var på denne utstillingen i fjor, og det var lett å få gitt ormekur på utstillingsplassen, det står nøye forklart i PM hvilke tidsrom veterinæren er tilgjengelig.

Hvis du skal reise ned med ferga fra Larvik så bør du bestille billetter så raskt som mulig - det er mange nordmenn på denne utstillingen, og mange foretrekker ferga.

Sjekk også om det er rasespesialer på fredag, siden det er inneklemt fridag - jeg vet om andre raseklubber som arrangerer spesial på fredagen.

Hvordan funker dette med juniorcert og veterancert da? ?

Jeg har jo med 1 kelpie i champinklasse, 1 kelpie i bruksklasse og en dalmatiner på 8 år som jeg nå har meldt på veteran fredag og champion lørdag og vet sannelig ikke hva jeg skal melde han på søndag ? 2 av dem er norsk champion. Dalmisen er norsk og svensk champion! Jeg håper på dk cert på alle iløpet av helga egentlig ? Gjør juniorcert/veterancert samme nytten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Hvordan funker dette med juniorcert og veterancert da? ?

Jeg har jo med 1 kelpie i champinklasse, 1 kelpie i bruksklasse og en dalmatiner på 8 år som jeg nå har meldt på veteran fredag og champion lørdag og vet sannelig ikke hva jeg skal melde han på søndag ? 2 av dem er norsk champion. Dalmisen er norsk og svensk champion! Jeg håper på dk cert på alle iløpet av helga egentlig ? Gjør juniorcert/veterancert samme nytten? 

Alt du trenger å vite om junior- og veteranchampionat står her. Jeg er dog usikker på om NKK registrerer titlene, men jeg tror de gjør det.

Disse har altså ingenting å gjøre med dansk championat, de innstiller til egne titler. Men merk at det ikke er brukskrav til disse certene, for når den tid kommer med kelpiene. Så, dalmatineren din kunne blitt dansk veteranchampion i løpet av den helga om han stilte i veteran (og vant, med CK) alle tre dagene. I og med at fristen ikke har gått ut, så kan du jo få flyttet ham over til veteran på lørdag om du vil. Du kan ta cert for dansk championat fra veteran, og helgarderer ved at du øker sjansen for å få noe. Jeg vil tro det er vanskeligere å hevde seg fra champion i så høy alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SFX skrev:

Alt du trenger å vite om junior- og veteranchampionat står her. Jeg er dog usikker på om NKK registrerer titlene, men jeg tror de gjør det.

Disse har altså ingenting å gjøre med dansk championat, de innstiller til egne titler. Men merk at det ikke er brukskrav til disse certene, for når den tid kommer med kelpiene. Så, dalmatineren din kunne blitt dansk veteranchampion i løpet av den helga om han stilte i veteran (og vant, med CK) alle tre dagene. I og med at fristen ikke har gått ut, så kan du jo få flyttet ham over til veteran på lørdag om du vil. Du kan ta cert for dansk championat fra veteran, og helgarderer ved at du øker sjansen for å få noe. Jeg vil tro det er vanskeligere å hevde seg fra champion i så høy alder?

Jeg aner rett og slett ? Skal kanskje godt gjøres å vinne veteranklassen 3 dager ? Tenkte championklassen øker muligheten for certplassering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kommet nye regler vedr. ormekur, hvor en nå ikke kan gi ormekur i Norge før en reiser (før kunne du dette, innen 120 t før du returnerte). Nå må du altså gi ormekur i det landet du reiser til, senest 24 timer før reiser inn i Norge. 

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/alle_hunder_som_kommer_til_norge_skal_vaere_behandlet_mot_revens_dvergbendelorm.7135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, du kan fortsatt gi i Norge. Men du må gi 2 og være på "28 dagers regelen" og siste dose må gis etter ankomst til Norge. Jeg bruker dette på noen hunder den delen av året de krysser grensa ofte (som ikke skjer hvert år riktignok)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Shlush skrev:

Hvordan funker dette med juniorcert og veterancert da? ?

Jeg har jo med 1 kelpie i champinklasse, 1 kelpie i bruksklasse og en dalmatiner på 8 år som jeg nå har meldt på veteran fredag og champion lørdag og vet sannelig ikke hva jeg skal melde han på søndag ? 2 av dem er norsk champion. Dalmisen er norsk og svensk champion! Jeg håper på dk cert på alle iløpet av helga egentlig ? Gjør juniorcert/veterancert samme nytten? 

Glem det,ble korrigert

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Om du melder veteran søndagen kan han i teorien bli både "veteranchampion" og dansk champion. Om reglene er slik myndeklubben sine har vært så holder det med to junior eller veterancert

Jeg lenket til DKK sitt regelverk lenger opp, hvor jeg også sa at hunden må bytte klasse på lørdagen for å kunne få en veterantittel i løpet av helga. Klubbchampionat er ikke det samme som DKK-championat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg lenket til DKK sitt regelverk lenger opp, hvor jeg også sa at hunden må bytte klasse på lørdagen for å kunne få en veterantittel i løpet av helga. Klubbchampionat er ikke det samme som DKK-championat.

Leste nå, beklager. Antok bare at det var samme regler for klubbchampionat som noen raseklubber har hatt men ser det ikke er det. 

Endret av yurij
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Veldig fascinerende :D 

Bare hyggelig ? Har 2 ganske forskjellige kelpier og har ikke stilt så mye at jeg vet hvilke dommere som liker hva! Den som intet våger intet vinner vettu ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Shlush skrev:

Bare hyggelig ? Har 2 ganske forskjellige kelpier og har ikke stilt så mye at jeg vet hvilke dommere som liker hva! Den som intet våger intet vinner vettu ??

Jeg forstår den - jeg har kjørt og kjører av og til samme strategi når jeg jakter på ting, fordi Foenix og Glam er ganske forskjellige i type, så jeg håper den ene skal gå gjennom. Og jeg gjorde det før med Foenix og mora, fordi de også var veldig ulike. Men jeg vet likevel hvem som dømmer og har googlet vettet av vedkommende for å finne ut bakgrunnsinfo :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, SFX skrev:

Jeg forstår den - jeg har kjørt og kjører av og til samme strategi når jeg jakter på ting, fordi Foenix og Glam er ganske forskjellige i type, så jeg håper den ene skal gå gjennom. Og jeg gjorde det før med Foenix og mora, fordi de også var veldig ulike. Men jeg vet likevel hvem som dømmer og har googlet vettet av vedkommende for å finne ut bakgrunnsinfo :D 

Men jeg ble litt usikker på om jeg skal melde på champion eller veteran nå da ? Han blir 8 år i april, men jeg vil si at han ikke akkurat ser gammel og veteran ut ??? DK-certet er viktigst for meg! Har man samme sjanse for dette i veteran som championklasse? Eller vil dommere plassere champions først som regel? ??? Hilsen evig ulært ?

Legger ved et rimelig nytt bilde av pensjonisten, fristilt i skogen ?

IMG_20180220_102415_087.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg drar opp denne litt, jeg. 

Jeg har en tispe som fra august er junior. Juniorchampionat er ikke noe must for meg, mens jeg derimot gjerne kunne tenke meg å jakte det vanlige danske certet. Jeg har tydeligvis fått ett drypp, for jeg greier ikke forstå om jeg må vente til hun er unghund før jeg starter jakten, eller om hun kan få junior OG "vanlig voksencert" i juniorklasse? Noen som kan forklare en noldus? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Jankaa skrev:

Jeg drar opp denne litt, jeg. 

Jeg har en tispe som fra august er junior. Juniorchampionat er ikke noe must for meg, mens jeg derimot gjerne kunne tenke meg å jakte det vanlige danske certet. Jeg har tydeligvis fått ett drypp, for jeg greier ikke forstå om jeg må vente til hun er unghund før jeg starter jakten, eller om hun kan få junior OG "vanlig voksencert" i juniorklasse? Noen som kan forklare en noldus? 

Hun kan få både juniorcert og vanlig cert i jrklasse ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...