Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte møter hunden din andre hunder?


Lappen
 Share

Recommended Posts

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bor med mange hunder halve året, og som alenehund resten. Nå har vi passet en hund i 4 dager og de bryr seg fint lite om hverandre. Min er 4, og leker ikke med andre hunder  noe særlig. Han er mer opptatt av mennesker. 

Har ingen minstekrav. Min går overens med alle, men er ikke spesielt interessert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Lappen skrev:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Nå har jeg to så de leker med hverandre. Men andre tja det kan gå år i mellom og de har gjerne ikke noe interessere for å leke med andre enn flokken.

Hunden går tur med andre, tja etter jeg har fått to så er det hver dag. Da jeg bare hadde en så ble det en gang i mellom som to ganger i året

Den største har lite igjen for å treffe ukjente, men det går ukjente forbi tomta hver dag. Den lille er bare nysgjerrig på livet så den må værnes litt så den ikke får vonde minner

Hundene mine har klart seg godt med å se andre når vi passerer dem på tur. Det er flokken som er viktigst. Men når dem vokser opp er det vikrig å ha en god hund som kan fortelle noe om spillereglene når du blir voksen hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Aldri. Min er ikke interessert i å leke med andre hunder og har aldri vært det heller.

24 minutter siden, Lappen skrev:

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Har ikke noen faste rutiner på det, men det blir gjerne en runde etter fellestrening.

26 minutter siden, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

Ideelt sett aldri, men det skjer dessverre alt for ofte at vi møter på eiere som ikke har kontroll og/eller mener at hilsing på fremmede er nødvendig.

27 minutter siden, Lappen skrev:

hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Min hund er ikke spesielt glad i andre hunder (bortsett fra en håndfull nære venner) og jeg tror ikke hun har noe særlig behov for å treffe andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Lappen skrev:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Vi har to hunder, så de omgås hverandre.

Ellers går vi ikke turer med andre hunder, og treffer stort sett heller ikke andre hunder.

Gått på ulike hundekurs tidligere, men det er en stund siden.

Hundene virker tilfredse.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Har ei som ikke ikke er spesielt interessert i å leke, men det skjer jo av å til når vi er på tur med andre.

Har enda ei som av å til leker på tur med andre, eller når vi treffer kjente hunder.

Ingen av de viser noe behov for å må leke med andre. Treffer aldri andre hunder bare for at de skal leke. Så det er faktisk ikke noe jeg tenker spesielt på, den lekedelen.


Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 
Par ganger i uken i gjennomsnitt kanskje? Vi har jo faste turkompiser :) Ei uke kan vi gå sammen med andre nesten hver dag, en annen uke blir det kanskje bare en tur sammen med noen. 


Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

Aldri, hvorfor skal de?

Eller om det er noen vi har lyst til å gå tur med/bli turkompis med treffer de nye.

 hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Som sagt, nye hunder har de ikke behov for å treffe og leke med. De blir jo glade når de ser turkompisene sine, men tror de koser seg like mye på tur uansett. Det er kanskje noe med å la de treffe hunder, men ingenting jeg tar hensyn til når vi har en ganske stor omgangskrets med hunder vi går turer (og trener) med. 

 

Endret av Kristiin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lappen said:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Ikke helt det samme, men det står litt her:

Mine hunder er i praksis ikke sammen med andre hunder sosialt, utover svigerinnens hund på hytta en gang eller to i året. Litt pga min helse så går jeg lite turer sammen med andre. Som med andre her så hilser/leker vi ikke med ukjente hunder vi møter på tur så lenge vi kan unngå det, men noen ganger blir det tvungen hilsing. Det utarter sjelden til lek fordi mine ikke er interessert.

Odin er 12 år, fryktaggressiv, og har lite/ikke behov for å være sammen med andre hunder. Noen svært, svært få tisper av små raser og riktig lekenivå kan få ham med litt (to små sonentisper er for øyeblikket de eneste jeg kan komme på at han har lekt med etter at han begynte å tolerere andre hunder, Bocca og Tinka).

Kovu, ridgebacken på 8, er en sjelden gang (type 4-5 ganger i året? Om så mye?) på Ekeberg med mannen. Han tar en liten runde og hilser og sjekker ut, men bare unntaksvis litt lek før han er ferdig. Det samme om vi møter løse hunder på tur og jeg slipper ham, det er kort hilsing, evt. etablering av rang om han mener den andre hunden er uhøflig, men stort sett er han ferdig etter 10 sekunders snusing.

Begge er uregelmessig på kurs og treninger og fungerer helt greit der.

Om man har enehund mener jeg at saken stiller seg litt annerledes, og jeg ville nok anstrengt meg mer for sosial omgang med andre. Men der er det veldig individuelt om de har behov for det eller ikke. Noen har glede av det, andre har ikke så stort behov for det. Unghunder kanskje mer opptatt av det enn eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira er med andre hunder hver dag. Hun er stallhunden min, og i stallen er det flere voffser med samme jobben. Fordelen er at det er de samme faste hver dag, noen leker hun med og noen driter hun i :P Men de kjenner hverandre og vet hvordan de skal forholde seg. Opplever at hun har mye glede av dem, særlig de hun herjeleker med. 

Før gikk vi en del tur med en annen hund, men etter at den etter 3 år med turer sammen helt uprovosert fløy på Mira sluttet vi med det. En sjelden gang går vi tur med en fra stallen og hennes hund, men det er jo samme bikkja som hun møter mye i stallen.

Nye hunder trenger hun ikke å møte tenker jeg. Hun er en forsiktig type som fort blir engstelig, og dårlige opplevelser sitter lenge i. Hun har venna sine i stallen og det får holde. Møter vi andre hunder på tur går vi demonstrativt rett forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har selskap i sin egen flokk, og utover det er de aldri regelmessig sammen med andre. Lotta har ikke behov for det og bryr seg lite om andre hunder. Hun bryr seg om mor. De to andre leker gjerne med andre unghunder, men jeg setter restriksjoner på hvem de får hilse på og ikke. Og det skjer ikke så ofte og kun med hunder jeg kjenner godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Jeg har tre hunder,  de leker (selvsagt) sammen hele dagen om de vil, men ellers er det sjelden de får leke med andre hunder. Det blir i såfall noen få hunder som jeg kjenner og som jeg vet har samme måte å leke på og er på samme "nivå" som mine hunder. 

Det varierer hvor ofte vi går tur med andre, i perioder kan det være et par ganger i uka, og så kan det være perioder hvor det er uker/måneder hvor vi bare går alene.

Mine hunder får egentlig aldri treffe fremmede hunder, jeg vet ikke hvordan de hundene er, kanskje er det nepeskrell som ut av det blå kan finne på å angripe mine, eller kanskje er de syke/smittebærere uten at eier sier ifra/vet om det.
Det hender det blir et kjapt "bånd"-møte når vi går tur i nabolaget, men jeg prøver så godt jeg kan å unngå det, av overnevnte grunner.

Hadde jeg hatt enehund så hadde jeg nok lagt litt mer vekt på å finne en eller to stødige lekekamerater som hunden hadde likt å leke med/omgåes som man kunne møtt i ny og ne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sjeldent egentlig. Jeg har lite nettverk og siden jeg heller ikke har bil er det vanskeligere å møtes for å gå tur etc.  Han leker vel med andre hunder to-tre ganger i måneden, da med hunder han kjenner godt. Vi treffer svært sjeldent hunder på tur annet enn passeringer i bånd, og da får han som hovedregel ikke hilse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Varierer, men jeg og oppdretter pleier å treffes med jevne mellomrom for å gå tur, eller slipper de sammen etter trening - ikke noe fast mønster på det, og gjerne oftere på høsten og våren, enn vinter og sommer. 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Se over. Utover det så har vi ei hundevenninne til vi går tur med innimellom. 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

Treffe, som i hilse på, veldig sjelden. Men de to yngste er på fellestreninger med (u)jevne mellomrom, og der ser de jo en og annen ukjent hund (etter noen treninger så er de fleste kjente for dem da, selv om de ikke har hilst på dem). 

Hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Aldri i grunn, de bor tre stk sammen så de får vært sosiale nok med hverandre. Er ikke noe behov for dem egentlig å treffe andre hunder, men de setter pris på turene med f.eks. oppdretter sine selvsagt. Men ikke noe de har behov for, da er det større behov hos oss tobeinte for å gå på tur sammen og skravle. :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lappen skrev:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Ayla får leke med andre når anledningen byr seg. Dvs, som regel treffer vi på noen på tur, og hun har flere venner rundt i bygda. Hun får også lett nye venner, senest i går fant hun tonen med toypuddel-valpen til noen en gate bortenfor oss. Hennes onkel bor i nabohuset, og han stikker nedom omtrent hver dag, så når det passer sånn, sender jeg jentungen ut for å leke med han (jeg er med ut selv, selvfølgelig).

Det er ikke så ofte vi går tur med andre. I hvert fall ikke lengre turer. I snitt en gang i uka går vi en liten tur sammen med bestevenninna og matmor, f.eks. opp til skoleplassen, hvor de kan løpe rundt og være tullinger.

Ayla får hilse på alle hun vil hilse på og som vil hilse på henne. Det skjer støtt, minst en gang i uka, og hun har fått flere venner på denne måten, venner vi treffer tilfeldig på tur, og som hun elsker å leke med. 

Ayla setter pris på andre hunders selskap ute, og liker å leke med de rette hundene, men jeg merker egentlig ikke at det er noe hun går og savner dersom hun ikke har sett andre på noen dager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Ukentlig. 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Ukentlig.

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

Sjelden. Han fikk ikke hilse på ukjente hunder på tur, så det var bare om han fikk hilse på nye hunder på treningsbanen etter trening eller liknende situasjoner. Han hadde faste lekekompiser som han møtte ukentlig, dro aldri på hundeparker eller andre steder for at han skulle få treffe andre. 

Siden han bodde som alenehund og var så glad i å leke med andre så var det viktig for han å få møte vennene sine ofte. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er mine mange. Så de har et sosialt liv, kan leke alt de gidder, og er definitivt fornøyde med den biten.

På tur er hilsing på fremmede no-go. 

Vi har fremmede på besøk her en håndfull ganger i året. Og det går veldig fint. Jeg forventer også at de skal kunne forholde seg til fremmede om vi er på utstillinger, messer, hytteturer etc. Men noen større glede av det, tror jeg ikke de har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg en ung hund som nylig ble 1 år som er veldig leken. Vi er en fast gjeng i gata som stort sett møtes hver dag så de får leke. Ikke alltid hver dag men,vanligvis det. Turer med andre hunder går vi et par ganger i uka. Hilse på ukjente hunder gjør vi rett som det er om den hunden er omjengelig. For virke tilfreds synes hun helt klart det er mest stas leke med vennene sine ofte men,gikk bra de ukene alle untatt mi hadde lus og de ikke fikk møtes ogå ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig varierende her, men hovedregelen er vell at det ikke blir så alt for ofte. Iallefall nå med en liten en på slep med lite tålmodighet og mye logistikk som skal gå opp osv. Hun ser jo hunder daglig på tur, men vi hilser ikke. Gå tur sammen med andre med hund kan være alt fra flere ganger i uken til en gang i mnd. Leking blir langt sjeldnere enn vi går tur med andre. Hilse på fremmede gjør vi ikke så fremt vi kan unngå det. Optimalt sett skulle det gjerne vært enda mer både tur og lek med andre hunder nå som jeg har bare en, men hun blir godt underholdt og jeg tror ikke hun lider noen nød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 
Kanskje 2 ganger i uken. Fordi hun er med på jobb


Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 
varierende, men stort sett ukentlig fordi jeg har både venner og foreldre med hund. Syns det er trivelig å gå tur med noen.
Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

egentlig sjeldent. Vi hilser ikke på andre på tur i bånd, men der vi går er det stort sett mange løse hunder, så det hender at noen få kommer bort, men da er hun løs selv. Hun får være nok sosial med andre hunder på jobb, og med turkompisene våre, så har ikke behov for å hilse på alt som kan krype å gå liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lappen skrev:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Jeg har hunder i flertall og de har således egentlig ikke noe behov for å treffe andre hunder. Vi kjenner noen få ( familie og en nabo) som de får omgåes med eventuellt er på besøk her. Ellers ønsker jeg ikke at de skal 'treffe' fremmede hunder og er de i bånd er det 'no,no'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 at 7:49 PM, Lappen skrev:

Har søkt på forumet, men finner ingen slike tråder, såå...
 

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?



Her mener jeg selvfølgelig hunder som din(e) ikke bor sammen med til daglig. Skriv gjerne  "minstekravet" - hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Vi treffer hunder de kjenner flere ganger i uka. Alle i familien har hund og vi omgås en del. Søsteren min og meg bor også i samme borettslag :) Sunny viser lite interesse for å leke med andre, men Penny er veldig leken. 

Noen uker går bare jeg og hundene tur alene, andre uker går vi sammen med andre. 

De treffer ukjente hunder når vi er på tur på stranden eller i skogen, da er de løse. Ellers går vi forbi hunder på tur i ‘løypa’ her ute, men da er Penny i bånd. Sunny er løs men vil ikke hilse. 

Penny trenger nok å treffe hunder som bor utenfor husets fire vegger, hvor ofte hun trenger det aner jeg ikke, hun treffer de såpass ofte. Sunny har nok et mye mindre behov for det og trives nok best sammen med bare oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2018 at 7:49 PM, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din leke med andre hunder? 

Flere ganger i uken, som regel hver gang vi går tur der de får gå løs. Hvorvidt de faktisk _leker_ med andre er litt opp og ned. Som regel velger de å leke med hverandre framfor fremmede, men det hender de leker med fremmede også. Hvert fall minstemann. 

På 25.2.2018 at 7:49 PM, Lappen skrev:

Hvor ofte går hunden din tur med andre hunder? 

Hvis vi snakker planlagte turer med andre hunder, ikke bare random hunder vi treffer på tur, så er det vel i gjennomsnitt en gang i uken. Som regel løs, men det hender vi går båndturer også. Etter at vi ble flere hunder i husholdningen, så har jeg mindre fokus på å gå sammen med andre egentlig. Da blir det mest for det sosiale mellom oss hundeeiere. 

På 25.2.2018 at 7:49 PM, Lappen skrev:

Hvor ofte får hunden din treffe ukjente hunder?

Som regel hver gang de går løse, så flere ganger pr. uke. 

På 25.2.2018 at 7:49 PM, Lappen skrev:

Hvor ofte bør hunden din treffe andre for å virke tilfreds?

Det kommer litt an på. Men jo flere hunder de har fått møte og blitt trygge på, jo mer tåler de av ubehagelige hendelser uten at det setter varige preg. Så når jeg har valper og unghunder så er jeg opptatt av at de skal ha mange gode møter, slik at de er godt rustet hvis de treffer mindre hyggelige hunder, samt får lært seg et bedre språk og kan kommunisere med mange forskjellige hunder. Da legger jeg opp til å treffe nye hunder flere ganger i uken, helst nesten daglig. Det trenger ikke være hurramegrundt i timesvis, men møte, bli trygg på/leke med, og så gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine møter stort sett bare andres hunder, løse, når jeg skal treffe eierne for et eller annet. I voksen alder leker de og snuser litt sammen, for det meste ignorerer de hverandre. Hvor ofte varierer en del med årstidene.

Går omtrent aldri tur sammen med andre hunder i bånd.

Mine hilser på det som måtte reke forbi av løse hunder eller pågående eiere på smale stier. Ellers leker de sjeldent med ukjente hunder.

Jeg har ikke raser som jeg er komfortabel med å slippe vilkårlig med alt av hunder, terskelen for at det blir dårlig stemning er litt lavere enn for en del andre raser. Så dette med å leke med ukjente hunder har jeg aldri hatt fokus på, slipper kun mine med hunder jeg kjenner godt. Tror ikke de led noen nød og har ikke merket noe negativt i forhold til det. Ingen av dem har fått varige mén av ubehagelige situasjoner med andre hunder og de gangene de havnet i bråk skyldtes det helt andre ting enn dårlig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...