Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine preferanser når det kommer til pelsfarge/tegninger?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Riktignok heter det at 'En god ... har ingen farge' men det betyr jo ikke at man ikke  har preferanser og 'dislikes' i så måte.. Jada, fryktelig overfladisk , jeg vet men dette er altså bare snakk om hvilke farver/tegninger du ville hatt og hvilke du har 'tungt for ' hvis du kunne velge helt fritt? :) 

Personlig er dette med tegninger mye knyttet til rase for min del. En del raser syns jeg f.eks er meget penere med bliss. Jeg har litt tungt for røde snuter og merle og harlequin greier jeg ikke å forlike meg med. 

Jeg liker forresten lyse eller rettere sagt ikke helt mørke øyne på hunder, jeg syns det gir mer 'utrykk' :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siberian husky - min favorittfarge er viltfarge. Det finnes ikke noe penere. Sjekk denne her (eier tar fantastiske bilder i tillegg):   (Jeg har ikke sansen for ren fargeavl, eller avl for å få s

På egen rase, dalmatiner, foretrekker jeg svart. Godt oppbrutte tegninger, ikke helt mørke ører men mer sort enn hvitt,  sort tegnet rundt øynene men ellers ikke for mye i ansiktet.  For meg har min e

Tric er tric

Posted Images

På min egen rase så har jeg ikke så stor preferanse på farger, så lenge hunden er godt pigmentert og har mørke øyne og mørk maske, og høyest mulig svartandel dersom den er svart/brun. Dvs det spiller ingen rolle om hunden er svart/brun, svart, bicolour eller grå, så lenge den er godt pigmentert med mørke øyne og mørk maske.

Lyse øyne sliter jeg med, uansett rase, da jeg synes det er mindre pent og gir et veldig stikkende, ekkelt blikk. Ellers er jeg nok der at jeg også der på andre raser at jeg foretrekker hunder med mørkt pigment på snuten og rundt øyne.

Men uansett, farge er relativt overfladisk, og det er jo ikke noe som medfører at jeg blir mindre glad i en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt liker jeg ensfargede hunder, men det varierer litt på rase. Yndlingsfargen på yndlingsrasen er rød, men helsvart ligger ikke langt bak. Hvite med lite tegninger liker jeg også (men må være godt pigmentert!). Jeg liker ikke dilutes på de fleste raser, spesielt ikke i kombinasjon med brindle. Det synes jeg ser utvannet ut. Dilutes fører dessuten ofte til gule øyne. 

Jeg synes det er finest med helt mørke øyne, jo mørkere jo bedre. Synes det er mer behagelig å møte blikket til hund med mørke øyne. :P Mørke øyne, mørk snute!

Endret av Th3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad i ensfarget, gjerne med noe små hvite tegninger som hvitt bryst eller bliss. 

Har en forkjærlighet for leverbrune hunder. Så hos de fleste raser som også kommer i leverbrunt er det finest.  På field spaniel har jeg alltid ønsket meg en svart med hvitt bryst, det er så vakkert. Men dette kommer helt sikkert av at det er disse tegningene cockerblandingen min Dixie har. Sort, med sølvhvitt bryst. Helt nydelig! Synes og brune fielder er finest med hvitt i brystet. En sjelden gang blir det født fielder med hvitt i snuten og, og det er såå nydelig. Ikke helt godkjent, men veldig søtt. 

Ellers er jeg veldig glad i hvite hunder, så lenge det er hvitt med godt pigmentert hud, som hos hvit gjeterhund og hvite mudier. Det heter kanskje krem, men de er hvite. Synes ikke hvit er fint på boxer, bullterrier og andre bullehunder hvor de blir rosa i huden.

Ikke spesielt glad i for mye hvitt på hunder som er tofarget. På tofargede hunder, sånn typ hvit og svart/hvit og brun, er det bedre jo mer tegnet hunden er.. :P Synes ren hvit og svart/brun er kjedelig. Eneste unntaket er dalmatiner, de ser dødskule ut med sine kule prikker. Liker også her leverbrunt best.

Sobel på cocker syns jeg er nydelig og idiotisk at det ikke lenger er ønsket.

Endret av Orca
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker generelt mørke hunder. Helsorte/brune, black and tan eller tricolor. Evt sobel(?) På collie

Liker minst er vel blue merle tror jeg. Altså, det finnes fine merle hunder, og fikk jeg riktig hund kunne jeg fint hatt det. Men hadde jeg fått valget mellom to identiske hunder der ene var merle og andre var en annen farge, så ville jeg valgt sobel eller tric. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WelshenNemi skrev:

Foretrekker generelt mørke hunder. Helsorte/brune, black and tan eller tricolor. Evt sobel(?) På collie

Liker minst er vel blue merle tror jeg. Altså, det finnes fine merle hunder, og fikk jeg riktig hund kunne jeg fint hatt det. Men hadde jeg fått valget mellom to identiske hunder der ene var merle og andre var en annen farge, så ville jeg valgt sobel eller tric. 

Det er litt interessant det der med merle syns jeg. Preferansene for farge/tegninger varierer for min del en hel del om hvilke raser farge/tegning sitter på mens akkurat merle klarer jeg ikke å forlike meg med, uansett rase. Ikke på det vis at jeg hadde 'nektet' å overta en merle omplasseringshund men jeg ville ikke ha valgt en merle valp. Andre igjen er jo veldig begeistret for merle og syns det er flott. Jeg tror , for egen del at jeg oppfatter den og harlequin som noe 'unaturlig' uten at jeg skal si det for sikkert. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det er noe ved merle/harlequin jeg heller ikke er overbegeistret for. Noen hunder passer det, men det er sjelden etter min mening. 

Kan være at jeg har hengt meg opp i at det er et "ødelagt" gen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hunden er symmetrisk i ansiktet så er jeg som regel fornøyd, ellers liker jeg de fleste farger og fargevarianter. :P At den er nesten helt hvit med en farget flekk over det ene øyet f.eks er jeg ikke helt fortrolig med. Øynene skal ha samme farge.
image.png.ad14b1cb3ace698a02c190c5490cb0f1.png
Ellers er som Orca sier hvite hunder fint, så lenge huden er godt pigmentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ikke så opptatt av farge.

På chihuahua synes jeg ikke black and tan er så fint, men min første chihuahuatispe hadde den fargen ;) Skeptisk til blue merle på chi, da det er endel som følger med den fargen, og synes ikke den er så fin heller.

Når jeg leitet etter puddel var jeg åpen, men synes hvit er en ganske upraktisk farge, og sort en litt kjedelig farge. Så drømmen var brun eller sølvgrå. Ble brun tispe.

På wachtelhund synes jeg skimmel er finere enn ensfarget, og ble skimmel på oss - helt tilfeldig, da oppdretter valgte ut ifra hvilken tispe han mente kunne passe. 

Endret av Lillekrapyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar for meg collie. Jeg kunne hatt absolutt alt, jeg. Både overtegnet av det ene eller andre og alt som gjør de litt ekstra spesielle :teehe:

Når det er sagt har jeg jo noe jeg foretrekker litt, da. Jeg synes stor/hel hvit krage er pent. Og skygget sobel er jeg svak for :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, QUEST skrev:

Det er litt interessant det der med merle syns jeg. Preferansene for farge/tegninger varierer for min del en hel del om hvilke raser farge/tegning sitter på mens akkurat merle klarer jeg ikke å forlike meg med, uansett rase. Ikke på det vis at jeg hadde 'nektet' å overta en merle omplasseringshund men jeg ville ikke ha valgt en merle valp. Andre igjen er jo veldig begeistret for merle og syns det er flott. Jeg tror , for egen del at jeg oppfatter den og harlequin som noe 'unaturlig' uten at jeg skal si det for sikkert. 

Muligens det samme her også. Jeg synes som sagt enkelte er fine likevel, men det ville ikke vært førstevalget hvis jeg hadde fritt valg. Egentlig liker jeg heller ikke hunder med mye hvitt(ser så fort skitten ut), men har en nå, og neste ser ut til å bli samme så langt den også :lol: er tydeligvis ikke så nøye på farge likevel :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anooni skrev:

Tar for meg collie. Jeg kunne hatt absolutt alt, jeg. Både overtegnet av det ene eller andre og alt som gjør de litt ekstra spesielle :teehe:

Når det er sagt har jeg jo noe jeg foretrekker litt, da. Jeg synes stor/hel hvit krage er pent. Og skygget sobel er jeg svak for :wub:

Skygget sobel er penest ja..:wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker merlefargene, og bicolor. Sånn generelt. Men når alt kommer til alt så kommer det litt an på hunden som bærer den og. På min rase er det jo ikke så mye å velge i da ? men foretrekker gullbrindle foran sølv og liker de som er mørke og godt piggmenterte, både i det sorte og det gule. At de ikke blir blasse eller lyse. Samt liker de som har tydelig brindling og ikke ser mer s"skitne" ut i fargen. Skal jeg være helt overfladisk så hadde jeg gjerne tatt en blå eller leverfarget en. Synes de er fine, men fargene er ikke godkjent og det avles heldigvis ikke mye på det med vilje, men dukker opp her og der innimellom. 

Av pels liker jeg godt sånn type som hollender, malle, korthårscollie m.fl. har. Tolags, litt pels, men ikke overdrevet hverken i mengde eller lengde. Synes helt korthår er fint også, men vil nok helst ikke ha det selv. På staf og bc m.fl synes jeg det er fint med mye hvitt i ansikt

Det ble vist egentlig vanskelig å svare på, da rase har mye å si. Synes ikke alle hårlag og bygningstyper nødvendigvis gjør seg best i samme farge. Og detaljene er ofte viktig for helhetsinntrykket når det ikke er ensfarget . Og en pen hund med feil farge vil alltid være penere enn motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best mørke hunder stort sett. :P Ikke uten grunn jeg plukka den mørkeste valpen i kullet til Rocky. 
Jeg har egentlig sans for det meste, men noen favoritter har jeg jo. En pent tegnet Blue Merle er to die for synes jeg. :wub: Hva som er pent tegnet klarer jeg ikke helt å sette ord på. :P Og en mørkt skygget sobel er virkelig stunning! Sort tricolor/sort & tan er et safe bet, jeg synes det stort sett alltid er pent, uansett rase. 
Jeg er også fan av bicolour, synes det på noen hunder kan gi et "renere" utrykk. 
Av tegninger så synes jeg det er veldig varierende, bliss kan være meget pent på noen raser, mens på andre så synes jeg det ødelegger utrykket litt ifht hva jeg foretrekker. 

Generelt er jeg mer glad i sort enn rødt når det kommer til grunnfarge. Hvit er jeg ikke helt komfortabel med, det kan være veldig pent om hunden er godt pigmentert, men vet ikke og jeg ville hatt det selv. (Sier jeg som sitter med en hovedsaklig hvit katt. :lol: Life happens og sånn.)  

EDIT: Øyefarge glemte jeg å nevne. Der liker jeg alt mellom himmel og jord. :P Ikke noe jeg egentlig tenker særlig over. Enig i at kanskje sort hund med blå øyne får litt intenst blikk, men det plager meg ikke. :) 

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåøyd blue merle:wub: En godt tegnet blue merle er noe av det peneste i verden. Og jeg er veldig glad i blå øyne uansett rase. Og sort og hvit på sheltie, en av få raser som ikke er kjedelig i den fargen(bare så synd man kun får den i amerikansk versjon:pinch:)

Utover det liker jeg «rene» farger, f.eks sobel uten skygge på sheltie, eller fawn uten noe grått på whippet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min neste hund blir antakelig en FL, og jeg vil helst ikke ha svart. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg tror det har noe med all pelsen og svart gjør det vanskelig å se ansiktet. Helst vil jeg ha brun eller grå, gjerne med lyse tegninger. 

Jeg har dog ingenting i mot svarte hunder ellers, og jeg elsker helt svarte katter. Jeg synes black and tan blir merkelig på noen raser, som chihuahua, mens det er det eneste rette på rottis og pinchere. Merle hører også bare hjemme hos enkelte raser, tenker jeg, som Aussie og Sheltie. Ellers tenker jeg lite på farger og mønstre, men må innrømme at jeg synes det er kult med noe som skiller seg ut, som den BC'en over her med odd eyes og usymmetrisk mønster (vel og merke så lenge det som gjør at dyret skiller seg ut ikke går ut over dyret på noe vis). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så overfladisk at jeg syns feiltegnede basenjier er mindre pene enn de korrekt tegnede :aww: Jeg liker alle de godkjente fargene, men syns det skurrer for mye med ikke-godkjente farger :P Hos andre raser syns jeg av og til "feil" farge er pent da. Som pudler med to farger f.eks. 

Hos saluki er vel de fleste farger og kombinasjoner godtatt, men da jeg skulle kjøpe saluki selv var jeg veldig glad for at det ikke kom noen prikkete i kullet jeg skulle ha fra :aww: I stedet kom den fargen jeg liker aller best på saluki, og det var rød! :)

Neser skal være svarte, og øyne skal være så mørke som mulig :aww:

Endret av Wednesday
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt blue merle på collie og sheltie. Ellers synes jeg ensfarget er fint. Etter å ha hatt toller med rosa nese og grønne øyne så er det blitt noe jeg virkelig synes er vakkert. På neste rase jeg skal ha så synes jeg det er veldig pent med brun pels og litt lysere øyne og brun nese, så om valget stod mellom to mentalt og helsemessig helt like hunder ville jeg valgt den brune. Jeg synes Weimaraner korthåret er en av de vakreste rasene som finnes.
Hvis jeg kun skulle gått etter utseende på hund så hadde det blitt en blågrå grand danois, men det kommer nok aldri til å skje :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min rase liker jeg veldig godt mye hvitt. (ikke overtegnet) med en stor, flashy krage, hvite bein og bliss.
(så derfor har selvsagt ingen av mine nåværende hunder har "idealtegningene" mine:lol: )
28055694_1601403336581477_84121540666074


Ganzie var veldig pent tegnet i mine øyne:
13699957_1058651437523339_69444713076378

420922_310629655658858_149842510_n.jpg?o

14199344_1096467583741724_25521452792983
 

Ellers synes jeg også mørk/skygget sobel er pent, særlig når det er i kombinasjon med mye hvitt.
28378552_1605862889468855_16818112335158
(skranglete unghund i verste voksealder, (med haleføring som vi ikke engang snakker om:lol:) men hun har i mine øyne en meget lekker farge, og jeg er veldig spent på hvordan hun vil utvikle seg:) Hadde jo ikke skadet med mer hvitt, men man får ikke alt her i livet:aww::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg har noen. Det blir helheten som teller. Altså farge/tegninger kombinert med pelslengde, pelstype, kroppstype, størrelse og øyefarge. Men har alltid syntes doberman og gordon setter er veldig pene, mye pga farge så black and tan er i alle fall rimelig bankers. Eller ikke - for er ikke overbegeistret over Rottweiler egentlig. Nei, jeg tror jeg sier pass jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...