Gå til innhold
Hundesonen.no

Dine preferanser når det kommer til pelsfarge/tegninger?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Jeg syntes mange farger er fine, alt etter individ, rase, pels og pigment. Det jeg dog ikke liker er hvitdominant eller hvitfaktor (jau, har 2 selv :P), så heller fine tegninger enn fine farger. 

På min egen rase må de ha tric for å være flashy! Rød tric er absolutt favoritten, men en fin sort kan også være riktig lekkert. For de røde må de unngå solbleiking og liknende, sorte må være ordentlig sorte og blanke, rette i pelsen. Litt mørkere irish-tegninger, eventuelt enn hel krage, og en god dæsj klar tan (ikke saddle, maske eller creeping). Enten må de være helt rene i hvitfargen, eller masse mottle. Symmetri er alfa og omega, hæler ikke bli rar i øya av å se på dyret :lol: 

Tantegningene må ha realt godt pigment, her digger jeg min egen Lyn! Hun er i grunnen ganske fint tegnet med godt pigment, kunne gjerne tenkt vekk noen skjønnhetsflekker i det hvite og litt kortere strømper foran :) 

40CC138B-415D-426F-B096-61B66CDAD4E1.thumb.jpeg.0469b35fa1b6ef3d266852ffccc9e8ca.jpeg621FF60C-65E8-4A50-8ADF-D74C7E0E22BA.thumb.jpeg.76901431b9dc291722792794b11b4355.jpeg

Jeg er ikke så glad i noe annet enn at og a på A-lokus, så typ sobel og viltfarget er jeg ingen videre fan av, det må se ‘rent’ ut. Foretrekker helt klart sjokoladebrune hunder, spesielt på de med litt struktur i pelsen slik som portugisisk vannhund ol. 

‘Marerittfarger’ er slik som ESS - mye hvitt, flekkete, bølgete i pelsen, usymmetrisk og ellers kjedelig :lol: 

Endret av maysofie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siberian husky - min favorittfarge er viltfarge. Det finnes ikke noe penere. Sjekk denne her (eier tar fantastiske bilder i tillegg):   (Jeg har ikke sansen for ren fargeavl, eller avl for å få s

På egen rase, dalmatiner, foretrekker jeg svart. Godt oppbrutte tegninger, ikke helt mørke ører men mer sort enn hvitt,  sort tegnet rundt øynene men ellers ikke for mye i ansiktet.  For meg har min e

Tric er tric

Posted Images

På min rase liker jeg orange (dvs brune) best. Kan jeg velge på brunfarge vil jeg gjerne ha de mørke og ikke så mye hvitt. Sort breton kommer jeg aldri til å ha. 

Vil ha ala dette, selv om det ikke er mange av dem. De fleste har mer hvitt eller spetter. 

831263C6-0F26-437D-ABD7-3675ED81BADE.thumb.jpeg.a66c7f8a5f8ae978ae50ac460f639c15.jpeg

 

Endret av MonicaT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ulvehund synes jeg det er penest med irish spotting, dvs hvitt på bryst og poter, gjerne også haletipp og evt nese. Liker både de gule og de svarte/brindle, men ikke så begeisgret for standard grå - da må den ha i.s. ;)

 

465457668.jpg

Bilde lånt på google for å vise ulike varianter :)

Endret av ChristinB
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til min egen rase, Yorkshire Terrier, synes jeg egentlig de er finest jo mørkere de er, altså desto mer svart - jo bedre!

Jeg har da endt opp med en uvanlig blond Yorkie, som jeg synes er helt nydelig selvfølgelig. Hun ser ut som en liten teddybjørn <3 Men er fortsatt litt opphengt i at jeg skulle ønsker hun var MØRK! :)  Synes også nesten alle frisyrene på Yorkie ser best ut på mørke pelstegninger, og mi jente ser ut som hun har hatt en lang festivalhelg hele tia :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å si noe generelt på tross av raser. Men tricolor er veldig fint da ? I tillegg er blue merle veldig fin på mange raser. Jeg er ellers veldig glad i fawn og rød. 

På kelpie er jeg veldig glad i sjokolade. Jeg ser ikke så stor forskjell på rød, de er fin de og. Ellers er jeg veldig glad i begge tan versjonene ? Ikke så glad i de lyse fawn her. 

På papillon ville jeg egnetlig ha sort/hvit med mye hvite syntetiske tegninger. Av og til er det skikkelig lekkert! Men endte opp med trefarget og liker det godt! ? Syns tric og sobel også er fint på papillon. 

Min trefargete papillon.

Marie Aaberg sitt bilde.

Tricolor
Bilderesultat for EXPANA'S CELESTIAL TRAVELER

 

På sheltie liker jeg best sobel som er enten skikkelig skygget eller helt rød uten noe skygge, men en noe dyp rødfarge, ikke blass. De som er midt i mellom dette er litt meh. 

i283163839548431848._szw1280h1280_.jpg

@Caroline sin Saeta

_MG_5020

Endret av MegaMarie
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. februar 2018 at 7:09 PM, Meg skrev:

Siberian husky - min favorittfarge er viltfarge. Det finnes ikke noe penere. Sjekk denne her (eier tar fantastiske bilder i tillegg):  

(Jeg har ikke sansen for ren fargeavl, eller avl for å få så ulvelike hunder som mulig, men jeg liker veldig godt fargen. Har to av dem selv, men de er ikke valgt på farge)

 

 

 

 

Sweet..! Den var griselekker! :wub: Viltfarget må da være ganske sjeldent eller? 

 

Jeg var inne som snarest og kikket på bildene, endel av disse ser da mistenkelig høybente ut? Er de virkelig rene SH? :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Sweet..! Den var griselekker! :wub: Viltfarget må da være ganske sjeldent eller? 

og så tar jo eieren så flotte bilder...

Det er ikke så uvanlig, og faktisk en av de mest opprinnelige fargene på rasen (men så fort rasen entret utstillingsringen ble svart/hvit, grå/hvit og rød/hvit mest populær. Fargen er ikke så vanlig hos showavlede hunder. I dag treffer du faktisk på dommere som ikke vet at alle farger er tillatt og at viltfarge da er en av dem). Under et bilde av Seppala og noen hunder, rappet fra internet (fotograf ikke oppgitt) 

Image result for seppala and dogs

Endret av Meg
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Meg skrev:

og så tar jo eieren så flotte bilder...

Det er ikke så uvanlig, og faktisk en av de mest opprinnelige fargene på rasen (men så fort rasen entret utstillingsringen ble svart/hvit, grå/hvit og rød/hvit mest populær. I dag treffer du faktisk på dommere som ikke vet at alle farger er tillatt og at viltfarge da er en av dem). Under et bilde av Seppala og noen hunder, rappet fra internet (fotograf ikke oppgitt) 

Image result for seppala and dogs

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns rød er pent da..:icon_redface: Men så du tillegget på mitt forrige svar? :) 

Ja bildene var virkelig lekre! :) 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, QUEST said:

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke syns rød er pent da..:icon_redface: Men så du tillegget på mitt forrige svar? :) 

Ja bildene var virkelig lekre! :) 

kommentar til tillegget: bildene på instagramprofilen? Noen av dem er ulv+hund blandinger. Andre er siberians

Når det er sagt er en del bruksavlede siberians ganske høyreiste.  Ser man på bilder fra riktig gamle dager, ser man at beinlengden varierte fra ganske kort til ganske høyreist. Pelsfarge varierte også.

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På egen rase, dalmatiner, foretrekker jeg svart. Godt oppbrutte tegninger, ikke helt mørke ører men mer sort enn hvitt,  sort tegnet rundt øynene men ellers ikke for mye i ansiktet.  For meg har min egen hund nærmest det ideelle ansiktet, og ellers tegnet slik jeg liker dem best. Myrsnipe much... ?

Curias-Bebop.jpg

 

DSC_1050.jpg

Men synes og levertegnet er fint da, selv om det ikke blir like "flashy". 

På andre raser varierer det veldig hva jeg foretrekker, kanskje litt rart, men liker ofte brunt bedre enn sort, i motsetning til på egen rase. Er heller ikke så glad i merle og harlequin, synes ofte det blir litt rotete. Jeg liker rene skiller mellom fargene, og gjerne symmetri.  

Endret av Lola Pagola
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/27/2018 at 3:09 AM, Meg said:

Siberian husky - min favorittfarge er viltfarge. Det finnes ikke noe penere. Sjekk denne her (eier tar fantastiske bilder i tillegg):  

(Jeg har ikke sansen for ren fargeavl, eller avl for å få så ulvelike hunder som mulig, men jeg liker veldig godt fargen. Har to av dem selv, men de er ikke valgt på farge)

 

Jeg føler også Ninja på instagram :D Haha! Jeg liker så mange farger jeg og så kommer det an på rase!

På husky liker jeg f.eks. villt eller tydelige tegninger. Har også falt litt for de som er mørkere enn normalt med shatteringer i pelsen feks. Og så er det noe spesielt med rødbrune/gylne huskyer!

Generelt så liker jeg sjokoladebrunt som kelpien, merle er og kult. Grå/blå er også fint som sånn weimeraneren! :wub: Og så liker jeg tricolor :) Er så mange jeg liker :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.2.2018 at 9:31 PM, Marie said:

Av alle raser syntes jeg berner sennenhund har den vakreste fargen. :)15181602_1833088733639415_71346091277376

De har jo samme farge som flere andre hunderaser, eller mener du miksen av pelslengde, kropp og farge? :P 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

De har jo samme farge som flere andre hunderaser, eller mener du miksen av pelslengde, kropp og farge? :P 

 

 

Nja hvilke? BC har en mye blassere brunfarge feks. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Marie said:

Nja hvilke? BC har en mye blassere brunfarge feks. :)

Appenzeller, Großer Schweizer, Entlebucher - alle sennenhundene har samme farge i samme intensitet. Ikke bare Berner Sennen. (Appie får man også i brun-brun endog).

28337191_1767762549957134_37174150623107

28467655_1627155627374979_50031443174417

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Marie skrev:

Nja hvilke? BC har en mye blassere brunfarge feks. :)

Nå fant jeg selvsagt ikke bilder av hunden med de mest intense tantegningene jeg har sett - men man får alt fra nesten hvite til dyp, dyp kobber, enda mørkere og intense enn den gjengse berner, i border colliene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, maysofie skrev:

Nå fant jeg selvsagt ikke bilder av hunden med de mest intense tantegningene jeg har sett - men man får alt fra nesten hvite til dyp, dyp kobber, enda mørkere og intense enn den gjengse berner, i border colliene :) 

Men det er jo stor forskjell på hva som er skissert som krav i rasestandarden, og hva som faktisk finnes av variasjoner innad i rasen. Det finnes bernere med dårlig tanfarge, eller annen bunnfarge enn sort - men det er definert i rasestandarden hvordan tanfargen og fargefordeling skal være. Hos BC er jo alt tillatt, så lenge de ikke framstår som dominerende hvite.

Hvis en, som Mona, sier at en synes en berner har den vakreste fargen/tegningen, så må en kunne gå ut fra en korrekt tegnet og farget berner med mindre annet spesifiseres, og ikke en vilkårlig sennenhund. Det er betydelige nyanseforskjeller mellom de fire sennenhundrasene også. Tanfargen på appenzeller og berner sennenhund skal være varm rustrød, mens det for entlebucher og grosser schweizer sennenhund er rom for større variasjon - fra omtrent gul til nettopp rustrød. Det er mange grossere og entlebuchere som har mer gul tanfarge enn varm rustrød - og det er greit. Det er bernere som har sotet tanfarge eller gultoner i tanfargen - det er ikke greit.

Et annet eksempel på forskjellen mellom sennenhundrasene er for eksempel at appenzeller og grosser schweizer sennenhund tillater underull som har ulike grånyanser, mens hos berner og entlebucher skal underullen være sort.

Det er altså kun berner som har nøyaktig den fargekombinasjonen og intensiteten som urokkelig krav. Andre tricolore raser, som collievariantene, basset hound, basenji og aussie, har andre rom for sine tegninger. Selv de fire sennenhundrasene har variasjoner i hva som aksepteres, tillates, ønskes og ikke er tillatt av hvite tegninger.

Grosser schweizer sennenhund kan for øvrig også komme i blått, men det er diskvalifiserende i FCI, på samme måte som at det i USA har vært bernere med en rødfarge i stedet for det sorte - denne fargen har ingen benevnelse i rasestandarden, da den antas å ha oppstått gjennom enten sykdom/traume, genfeil eller blandingsavl bakover i generasjonene, og dekkes oppunder punktet om annen bunnfarge enn sort som diskvalifiserende feil. Havannabrun er godkjent farge på appenzelleren, og er ganske lekkert, men jeg vil aldri ønske det samme på berner.

Ikke for å legge ord i munnen til Mona, men det er slik jeg resonnerer når hun sier at hun synes en berner er vakrest i farger og tegninger - en kan da gå ut fra hva rasestandarden skisserer, fordi det for vår rase er relativt definert og begrenset. Mens du ikke kan si at du synes fargen til BC er vakrest - du må spesifisere siden dere har 1001 muligheter. Mens om noen sier at de liker tricolor aussie best, så kan den være vilt feiltegnet sammenlignet med en berner, slik at tricolor ikke nødvendigvis er tricolor. En må ha kontekst. Det er bare å søke opp bilder av overtegnede bernere, og se at det blir et helt annet uttrykk for den rasen, selv om det kan være helt greit for sheltie eller corgi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, SFX skrev:

Men det er jo stor forskjell på hva som er skissert som krav i rasestandarden, og hva som faktisk finnes av variasjoner innad i rasen. Det finnes bernere med dårlig tanfarge, eller annen bunnfarge enn sort - men det er definert i rasestandarden hvordan tanfargen og fargefordeling skal være. Hos BC er jo alt tillatt, så lenge de ikke framstår som dominerende hvite.

Nemlig, en berner er ikke en berner, en BC er ikke en BC. Det er variasjoner, neimen ikke alle passer rasestandard, selv om man gjerne skulle ønsket det :) 

33 minutter siden, SFX skrev:

Ikke for å legge ord i munnen til Mona, men det er slik jeg resonnerer når hun sier at hun synes en berner er vakrest i farger og tegninger - en kan da gå ut fra hva rasestandarden skisserer, fordi det for vår rase er relativt definert og begrenset. Mens du ikke kan si at du synes fargen til BC er vakrest - du må spesifisere siden dere har 1001 muligheter. Mens om noen sier at de liker tricolor aussie best, så kan den være vilt feiltegnet sammenlignet med en berner, slik at tricolor ikke nødvendigvis er tricolor. En må ha kontekst. Det er bare å søke opp bilder av overtegnede bernere, og se at det blir et helt annet uttrykk for den rasen, selv om det kan være helt greit for sheltie eller corgi.

Håper du mener Marie, forøvrig, for Mona har vell ikke deltatt i akkurat dette? :lol: 

Til utheving:

På 27.2.2018 at 8:58 AM, maysofie skrev:

Litt mørkere irish-tegninger, eventuelt enn hel krage, og en god dæsj klar tan (ikke saddle, maske eller creeping). 

Tantegningene må ha realt godt pigment, her digger jeg min egen Lyn!

I tillegg har vi jo en rase som ikke avles etter en eksteriørstandard. Derav blir det utfordrende å bruke BC som et eksempel på hvordan tantegningene ikke skal være, fordi det er så forskjellig og rasen har variasjonen som også er innenfor preferansen ...

1 time siden, Marie skrev:

Nja hvilke? BC har en mye blassere brunfarge feks. :)

... som var hele poenget med min kommentar :) 

Det var riktignok ikke meningen å skulle ‘krangle’ på @Maries preferanser, tror vi alle skjønte hva hun mente :lol: 

Endret av maysofie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle varianter av brun, rødbrun med og uten hvitt er favoritten!

feks:
20031922_10155242508541293_5989982894005
Alle disse brun/rødbrun-variantene er nydelig i mine øyne! Banzai og Ori har veldig ulik farge, det bare vises ikke så godt på bilder. Men Ori har dyp farge og Banzai er litt blass. Og så Goliat da, med den nydelige sjokoladefargen:wub:

Den absolutte favoritten er nok sånn Shensi var:
180445_10150147318251293_2150655_n.jpg?o
Med den maska i fjeset og innrammede ører, svarte dekkhår og rødbrun pels med hvitt. Herre :wub::wub: Eg døyr!

Ellers er jeg forsåvidt ikke sær i det hele tatt. Jeg liker alt fra helhvite til helsvarte og alt imellom :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, SFX said:

Hvis en, som Mona, sier at en synes en berner har den vakreste fargen/tegningen, så må en kunne gå ut fra en korrekt tegnet og farget berner med mindre annet spesifiseres, og ikke en vilkårlig sennenhund. Det er betydelige nyanseforskjeller mellom de fire sennenhundrasene også. Tanfargen på appenzeller og berner sennenhund skal være varm rustrød, mens det for entlebucher og grosser schweizer sennenhund er rom for større variasjon - fra omtrent gul til nettopp rustrød. Det er mange grossere og entlebuchere som har mer gul tanfarge enn varm rustrød - og det er greit. Det er bernere som har sotet tanfarge eller gultoner i tanfargen - det er ikke greit.

Beklager så meget at jeg misforstod trådens tittel: "Hvilken pelsfarge/tegninger liker du best". Var ikke klar for at det var fargenyanser det var snakk om (regner med det er nyanser bare en høyt og lenge utdannet hundeutstillingsdommer ser), ei heller at det var så nøye spesifisert at det ble definert ut i fra hva en korrekt tegning er. Trodde nemlig det var en hverdagslig tråd om farger på hund for hvermannsens smak, du vet, hvermannsen som tror en border collie er en aussie, osv... :ahappy:  

Lette litt i NKK's rasebeskrivelser for å finne den klare distinksjonen mellom en Berner og en "vilkårlig sennenhund", sliter litt med å finne det :icon_redface:
1.PNG.ad6983905cecb129aa02fff9b1f7f044.PNG

2.thumb.PNG.1d5e45595e1e98fa868611305ab2025f.PNG

3.PNG.9c9e128f9b004d7a4450012762b08127.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer an på rasen. På min egen kan jeg ikke fordra blå, mens det er den vakreste fargen på GD.

(Og så er det jo litt morsomt at de samme fargene heter forskjellig avhengig av hvilken rase den sitter på :P )

Liker egentlig flere farger, syns det er vanskelig å si at en er absolutt penest. Synes en mørk rød staff er lekkert, men liker også grizzly. Og en pent tegnet pied er til å dø for! Enkelte brindle kan også være lekre, men de må være gyldne, og ikke blasse!

Når det kommer til øyenfarge, så er mørkt penest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...