Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvsøsken med middels HD i avl og raser hvor få blir røntget


Midas
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Er hunden fri, så er det jo fri. Det finnes sikkert tvilstilfeller mellom B og C, der hunden kanskje kan få dårligere hofter med alderen, men at en A-hund plutselig skulle utvikle HD ser jeg på som ganske urealistisk.

Å skulle røntge ved tre års alder er nok rimelig uinteressant, all den tid ingen gidder å sitte med en hund i tre år før man evt. finner ut om den er "god nok" for å brukes videre. I tillegg så er det jo sånn at man gjerne ikke setter hunden i hard trening før den er røntget, og man kan jo ikke bruke to av de beste årene i hundens liv på å "vente" på at den skal røntges.

Nå tenkte jeg vel i første rekke ikke på de som er fri men de som har HD. 'Problemet' kunne jo løses ved at man røntget ved 1 års alder men ikke registrerte 'endelig' resultat  før 2 gangs røntgen ved f.eks 3 års alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Nå tenkte jeg vel i første rekke ikke på de som er fri men de som har HD. 'Problemet' kunne jo løses ved at man røntget ved 1 års alder men ikke registrerte 'endelig' resultat  før 2 gangs røntgen ved f.eks 3 års alder. 

HD er en røntgen-diagnose. Ikke en klinisk diagnose. Og ved 12 - 18 mnd alder er hunder utvokst og man ser på rtg om de har HD eller ikke. 
Hvem som helst KAN utvikle artrose senere i hoftene, de med HD er spesielt utsatt. Så rtg senere vil ikke gi noe særlig tilleggsinformasjon mtp HD. Atrose er en sykdom, klinisk. Og man kan ha sterke smerter selv med liten grad av artrose på røntgen. Og man kan ha sterke smerter med liten grad av artrose (vurdert med røntgen) helt uten HD. 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, QUEST said:

Nå tenkte jeg vel i første rekke ikke på de som er fri men de som har HD. 'Problemet' kunne jo løses ved at man røntget ved 1 års alder men ikke registrerte 'endelig' resultat  før 2 gangs røntgen ved f.eks 3 års alder. 

Det hadde vært flott det, men det er jo dyrt å røntge en ekstra gang. At noe sånt skulle være gjennomførbart tror jeg ikke er realistisk. Ingen kan tvinge noen til å røntge hundene på nytt, og resultatet er jo da bare at folk kommer til å droppe å røntge.

Det er allerede mer enn nok folk som røntger uoffisielt og som dropper offisiell røntging dersom hunden åpenbart er affisiert. Det ser bedre ut med en urøntget hund enn med en affisiert hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tuvane skrev:

Det hadde vært flott det, men det er jo dyrt å røntge en ekstra gang. At noe sånt skulle være gjennomførbart tror jeg ikke er realistisk. Ingen kan tvinge noen til å røntge hundene på nytt, og resultatet er jo da bare at folk kommer til å droppe å røntge.

Det er allerede mer enn nok folk som røntger uoffisielt og som dropper offisiell røntging dersom hunden åpenbart er affisiert. Det ser bedre ut med en urøntget hund enn med en affisiert hund.

Joda, jeg ser problemet ja.. Så hvor gjennomførbart det hdde vært, det er en annen sak..

 Og ja, jeg vet vet at det foretaes en del uoffisiell røntging ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...