Gå til innhold
Hundesonen.no

Gode bøker om hundehold


Colargol
 Share

Recommended Posts

Kommer an på hva man er interessert i, men jeg syns disse er bra:

Den nevnt over

100% positiv problemløsning

På talefot med hunden

Control unleashed/slipp kontrollen løs

Agility - från grunder till førsta start

Lydighetstrening i teori og praksis 

Fra valp til stjerne

Ikke skyt hunden

When pigs fly

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, spot said:

Den beste hundeboka er "Full kontroll" av Geir Nordenstam. 

Uh, ja. Fordi han anbefaler å gå bort til den sovende valpen og riste den litt i nakkeskinnet, sånn at den vet at du er sjef? Jeg leste boken for å forhåpentligvis bli kvitt noen fordommer, og for all del, det var ikke alt der som var helt på jordet. Men akkurat det avsnittet der var nok til å fraråde boka til folk som vil lære om hundetrening for min del.

  • Like 3
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, simira said:

Uh, ja. Fordi han anbefaler å gå bort til den sovende valpen og riste den litt i nakkeskinnet, sånn at den vet at du er sjef? Jeg leste boken for å forhåpentligvis bli kvitt noen fordommer, og for all del, det var ikke alt der som var helt på jordet. Men akkurat det avsnittet der var nok til å fraråde boka til folk som vil lære om hundetrening for min del.

Unnskyld meg, men hæ? Hva begrunner han den dårlige oppførselen der med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, mara said:

Unnskyld meg, men hæ? Hva begrunner han den dårlige oppførselen der med?

For at hunden skal få respekt for deg eller noe sånt. Den fulle tittelen på boken er "Full kontroll - om dressur og lederskap". Jeg bladde litt i den nå og fant ikke igjen akkurat det avsnittet, men her er et par andre gullkorn (det første stemmer forsåvidt):

DSC_3858.thumb.JPG.80505ddeea5fd91505babc8753c3185b.JPG

DSC_3857.thumb.JPG.53dcff4d6d53637be693ede02dd22ca6.JPGDSC_3860.thumb.JPG.1e863601aaa68397b638c9b2f328f004.JPG

DSC_3859.thumb.JPG.99d0c3e4a9a429fc3d819bb1a93f54eb.JPG

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, simira skrev:

For at hunden skal få respekt for deg eller noe sånt. Den fulle tittelen på boken er "Full kontroll - om dressur og lederskap". Jeg bladde litt i den nå og fant ikke igjen akkurat det avsnittet, men her er et par andre gullkorn (det første stemmer forsåvidt):

DSC_3858.thumb.JPG.80505ddeea5fd91505babc8753c3185b.JPG

DSC_3857.thumb.JPG.53dcff4d6d53637be693ede02dd22ca6.JPGDSC_3860.thumb.JPG.1e863601aaa68397b638c9b2f328f004.JPG

DSC_3859.thumb.JPG.99d0c3e4a9a429fc3d819bb1a93f54eb.JPG

Synes vel at det du her har kopiert er godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, simira skrev:

Uh, ja. Fordi han anbefaler å gå bort til den sovende valpen og riste den litt i nakkeskinnet, sånn at den vet at du er sjef? Jeg leste boken for å forhåpentligvis bli kvitt noen fordommer, og for all del, det var ikke alt der som var helt på jordet. Men akkurat det avsnittet der var nok til å fraråde boka til folk som vil lære om hundetrening for min del.

Var det ikke Johan B Steen som skrev det tro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Siri said:

Var det ikke Johan B Steen som skrev det tro? 

Sikkert flere som har skrevet det, men jeg vet jeg kom over det i en av Nordenstam-bøkene, fordi jeg som sagt leste de i håp om å bli kvitt noen av fordommene mine mot en mann jeg ikke har gått kurs hos. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, simira skrev:

For at hunden skal få respekt for deg eller noe sånt. Den fulle tittelen på boken er "Full kontroll - om dressur og lederskap". Jeg bladde litt i den nå og fant ikke igjen akkurat det avsnittet, men her er et par andre gullkorn (det første stemmer forsåvidt):

DSC_3858.thumb.JPG.80505ddeea5fd91505babc8753c3185b.JPG

DSC_3857.thumb.JPG.53dcff4d6d53637be693ede02dd22ca6.JPGDSC_3860.thumb.JPG.1e863601aaa68397b638c9b2f328f004.JPG

DSC_3859.thumb.JPG.99d0c3e4a9a429fc3d819bb1a93f54eb.JPG

:lol: Står det ikke også i den boka (eller var det den andre han skrev?) at man skal kjøpe seg et kaninskinn om man vil ha noe å løfte og kose på, for det skulle man IKKE gjøre med valpen... Forøvrig er ikke utsnitt 2 så dumt. Jeg hadde blitt utrolig lite imponert om bikkja hadde begynt å jukke på meg. Årsak kan vel diskuteres, da :D

Til ts. ang hva som er bra hundebøker for barn, er jeg neimenn ikke sikker. Det finnes jo bøker skrevet spesielt for barn. Mener datteren hadde noe slikt, men husker selvsagt ikke hva den heter. Selv begynte jeg med en som het "moro med hund" da jeg var liten. Mulig litt utdatert, men husker jeg likte den godt. Deretter leste jeg vel "Din hund". Den er vel fortsatt på nkk sine instruktørkurs. Ellers går det ann å se litt på rasebøker (for din rase) de har oftest lettfattelige og enkle kapitler om oppdragelse og trening.

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pringlen skrev:

:lol: Står det ikke også i den boka (eller var det den andre han skrev?) at man skal kjøpe seg et kaninskinn om man vil ha noe å løfte og kose på, for det skulle man IKKE gjøre med valpen... Forøvrig er ikke utsnitt 2 så dumt. Jeg hadde blitt utrolig lite imponert om bikkja hadde begynt å jukke på meg. Årsak kan vel diskuteres, da :D

Til ts. ang hva som er bra hundebøker for barn, er jeg neimenn ikke sikker. Det finnes jo bøker skrevet spesielt for barn. Mener datteren hadde noe slikt, men husker selvsagt ikke hva den heter. Selv begynte jeg med en som het "moro med hund" da jeg var liten. Mulig litt utdatert, men husker jeg likte den godt. Deretter leste jeg vel "Din hund". Den er vel fortsatt på nkk sine instruktørkurs. Ellers går det ann å se litt på rasebøker (for din rase) de har oftest lettfattelige og enkle kapitler om oppdragelse og trening.

Det er nesten så jeg får lyst til å lese boken for å bli underholdt! Den der må jo være skrevet på 50- tallet eller? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Det er nesten så jeg får lyst til å lese boken for å bli underholdt! Den der må jo være skrevet på 50- tallet eller? 

 

Jeg troor kanskje det står i "Du er sjefen" 70-80 talls bok? Det er forøvrig det eneste jeg husker fra den boka :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Pringlen skrev:

Forøvrig er ikke utsnitt 2 så dumt. Jeg hadde blitt utrolig lite imponert om bikkja hadde begynt å jukke på meg. Årsak kan vel diskuteres, da :D

Tispeskinnet her har det med å jukke på meg etter at hun har spist - og når hun er litt eksaltrert... Jeg tror ikke hun har tenkt å overta verdensherredømmet i heimen av den grunn :lol: Hun er bare en patetisk liten pike :lol: 

  • Like 2
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Pringlen skrev:

:lol: Står det ikke også i den boka (eller var det den andre han skrev?) at man skal kjøpe seg et kaninskinn om man vil ha noe å løfte og kose på, for det skulle man IKKE gjøre med valpen... Forøvrig er ikke utsnitt 2 så dumt. Jeg hadde blitt utrolig lite imponert om bikkja hadde begynt å jukke på meg. Årsak kan vel diskuteres, da :D

Til ts. ang hva som er bra hundebøker for barn, er jeg neimenn ikke sikker. Det finnes jo bøker skrevet spesielt for barn. Mener datteren hadde noe slikt, men husker selvsagt ikke hva den heter. Selv begynte jeg med en som het "moro med hund" da jeg var liten. Mulig litt utdatert, men husker jeg likte den godt. Deretter leste jeg vel "Din hund". Den er vel fortsatt på nkk sine instruktørkurs. Ellers går det ann å se litt på rasebøker (for din rase) de har oftest lettfattelige og enkle kapitler om oppdragelse og trening.

Dere må jo klare å se humoren i dette med kaninskinnet, og hvilken setting det er skrevet i.  Forøvrig kan jeg forsikre dere om at forfatteren er veldig opptatt av at vi skal belønne å kose med bikkjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Siri skrev:

Tispeskinnet her har det med å jukke på meg etter at hun har spist - og når hun er litt eksaltrert... Jeg tror ikke hun har tenkt å overta verdensherredømmet i heimen av den grunn :lol: Hun er bare en patetisk liten pike :lol: 

Det er ingen som tror at hunden skal "ta over verdensherredømme" som det stadig henvises til, men jeg hadde ikke tillatt at bikkjene hadde jukket på meg selv om de nettopp hadde spist... :drool:.  Dette handler om noe så enkelt som lydighet, grenser og regler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, spot skrev:

Det er ingen som tror at hunden skal "ta over verdensherredømme" som det stadig henvises til, men jeg hadde ikke tillatt at bikkjene hadde jukket på meg selv om de nettopp hadde spist... :drool:Dette handler om noe så enkelt som lydighet, grenser og regler.

Vi er ikke så himla opptatt av det her i heimen :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, spot said:

Det er ingen som tror at hunden skal "ta over verdensherredømme" som det stadig henvises til, men jeg hadde ikke tillatt at bikkjene hadde jukket på meg selv om de nettopp hadde spist... :drool:.  Dette handler om noe så enkelt som lydighet, grenser og regler.

Eller... stress? Og da vil jeg påstå at det er andre ting enn grenser og regler som hjelper mer.

Og for all del, han legger også mye vekt på belønning og bruk av kos som belønning, men å begrense kosing med hunden ellers fordi at kosen skal være verdigfullt som belønning... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Siri skrev:

Tispeskinnet her har det med å jukke på meg etter at hun har spist - og når hun er litt eksaltrert... Jeg tror ikke hun har tenkt å overta verdensherredømmet i heimen av den grunn :lol: Hun er bare en patetisk liten pike :lol: 

:lol: Bilder i hodet :lol:

Akkurat nå, spot skrev:

Dere må jo klare å se humoren i dette med kaninskinnet, og hvilken setting det er skrevet i.  Forøvrig kan jeg forsikre dere om at forfatteren er veldig opptatt av at vi skal belønne å kose med bikkjene.

Mulig det, men det var nå den biten som festet seg fra den boka :P Samme som med en bok fra J.B.Sten, der han skriver at eiere av strihårete dachshunder ikke burde nappe dem selv, for da ville de bli sure på eieren etterpå (eller noe sånt) Når man kommer med sånne tøveting i bøker, så sliter jeg med å ta det hele seriøst...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, simira skrev:

Eller... stress? Og da vil jeg påstå at det er andre ting enn grenser og regler som hjelper mer.

Og for all del, han legger også mye vekt på belønning og bruk av kos som belønning, men å begrense kosing med hunden ellers fordi at kosen skal være verdigfullt som belønning... ?

Det er selvsagt flere ting som hjelper i forhold til stress, en god ting er nettopp klare grenser og generell lydighet.

Ja, hvis man bruker kos og oppmerksomhet som belønning virker det bedre hvis man ellers begrenser det.  Det sier seg vel selv.  På samme måte som hvis man bruker godbiter som belønning så virker det bedre hvis hunden er sulten, og bruker man kos / oppmerksomhet så virker det bedre hvis hunden f eks har stått i hundegård uten kontakt før man trener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med at hunder skal være sultne for å jobbe bedre er også en myte som gradvis har blitt avlivet vel? Hvor godt jobber du på tom mage? Ikke? Jeg har testet teorien og den stemmer ihvertfall ikke på mine hunder.  De jobber utmerket for godbiter uavhengig av hva og hvor mye de har fått å spise på forhånd (innenfor normal/rimelig mengde såklart).

Hvis en hund jobber bra for kos tror jeg faktisk heller ikke at det å begrense kos ellers vil svekke behovet eller verdien, tvert i mot.

Men nå ble jo dette veldig off-topic.

Jeg tenker at Turid Rugaas' bok om dempende signaler (På talefot med hunden) kan være ganske grei for en 11-åring. Kanskje Ikke skyt hunden også. Ellers har vel Thea og jeg i stor grad den samme listen all over. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne må det være trist å ha et hundehold hvor kos er belønning og betaling for noe, og ved uønsket atferd så kutter man kosen. Hva er vitsen med å ha hund hvis man skal holde på sånn? I mange tilfeller kan stress utløse uønsket atferd og da hjelper ofte rolig kos for å stresse ned hunden. Min hund hadde ikke giddet å jobbe så hardt for meg om det var litt kos som var betalingen. Skjønner jo at det er mange forskjellige treningsmetoder og syn på hva en hund skal ta til takke med ute og går, men det høres ut som et kjipt hundehold for meg.

  • Like 2
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...