Gå til innhold
Hundesonen.no

Reptilhold kan bli forbudt igjen


QUEST
 Share

Recommended Posts

Fin måte å få alt som har ønska seg reptiler til å løpe til butikken og kjøpe nå, før nytt forbud kommer... 

Jeg er delt på lovligheten, ønsker meg veldig en skjeggagam, men pr i dag syns jeg ikke jeg har det som trengs til den. Så det får vente. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mushi skrev:

Hvordan blir reptiler mishandlet på et annet nivå enn den gjennomsnitlige kanin? Det er enklere dyr å tilfredsstille og ha.

Uten tvil er det mange andre burdyr og fugler som lever svært begredelige liv. Jeg syns dog ikke at det argumentet kan brukes..At en eller flere andre arter ikke får det stell de trenger, er  ikke noe argument for å tillate hold av ennå flere arter ,der  det kan være så som så med  stell/leveforhold. Det vil så godt som alltid være noe(n) som har det like ille eller verre, skal man da 'godkjenne' det som er litt bedre? 

Tja..'forsvarlig' hold ( der man oppfyller minimumskrav til bur og stell) krever både endel utstyr og penger. Som jeg har sagt tidligere, jeg betviler overhodet ikke at det finnes personer som har alt på stell i så måte og vel så det. Problemet er alle  'de andre'..De som gjerne vil ha reptiler av mer eller mindre tvilsomme grunner ( og de finnes..!) og som bruker mest penger på innkjøp av dyrene..ikke utstyr.. Herptiler har stort sett overhodet ingen glede av fangenskapet/menneskelig kontakt. Er det riktig å holde slike dyr ( eller alle de andre burdyrene) i fangenskap bare for de vi syns det er gøy? 

49 minutter siden, Raksha skrev:

Fin måte å få alt som har ønska seg reptiler til å løpe til butikken og kjøpe nå, før nytt forbud kommer... 

Godt poeng. Gad vite hvem som tok initativet til artikkelen.. ;) 

 

 

https://www.nrk.no/trondelag/smuglingen-av-reptiler-oker-1.13821968

Her ser vi at flere har blitt tatt for forsøk på innsmugling av ulovlige reptiler ( mangler papirer på at de ikke er viltfanget...) etter en stor reptilmesse i Tyskland . Jeg tviler på at det er meningmann som reiser til reptilmesse i Tyskland for å smugle inn mulige viltfangede og sårbare i naturen, reptiler.. Altså må det være lov å anta at ikke helt få av de såkalt 'seriøse' aktørene ikke er så opptatt av disse dyrenes velferd og videre bestående i sine naturlige habitat som de ønsker å gi utrykk av..

Jeg tipper det ble/blir smuglet inn adskillig flere individer enn de som blir tatt i tollen..

Sverige opplyser at etter oppheving av forbud så ble det importert flere hundre tusen dyr..Jajamennsann, sikkert bare til vettuge og kunnskapsrike folk det..:rolleyes:

 

https://www.nrk.no/vestfold/dyrleger-skal-pa-slangekurs-1.13828541

Fra veterinærhold innrømmes det at det er så som så med kunnskapen om reptiler..ett av argumentene som forøvrig ble brukt av foreninga for opphevelse av forbud.. Som jeg tidligere har nevnt, burfugler har vi hatt i maaange år her i Norge, likevel er det svært variabelt hvilke kunnskaper veterinærer har på DET området..

Endret av QUEST
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 at 9:36 AM, QUEST skrev:

https://www.nrk.no/vestfold/dyrleger-skal-pa-slangekurs-1.13828541

Fra veterinærhold innrømmes det at det er så som så med kunnskapen om reptiler..ett av argumentene som forøvrig ble brukt av foreninga for opphevelse av forbud.. Som jeg tidligere har nevnt, burfugler har vi hatt i maaange år her i Norge, likevel er det svært variabelt hvilke kunnskaper veterinærer har på DET området..

Det er vel heller et argument for at veterinærstanden har en jobb å gjøre. De er heller ikke spesielt gode på gnagere, jeg vet kun om to-tre veterinærer jeg ville stolt på med gnagere. Den beste er Cordelia Bracht, som også er ganske kunnskapsrik på fugl. 

Greia er den, at reptiler finnes her i landet i store mengder, det var antatt ca 100 000 før forbudet ble lempet på. De fikk sjelden veterinærbehandling ved behov, nettopp fordi veterinærene ikke hadde grunn eller muligheter til å lære mer om dem. Fordi alle var forbudt, var det jo rett og slett ingen tilgjengelige kurs ol om reptiler her i landet. Så med rødlista kom flere muligheter for veterinærene til å faktisk lære om disse dyrene, og dermed øke sine behandlingmuligheter. Jeg vil tro reptileiere vil benytte seg av veterinærer i langt større grad enn gnagereiere, i og med at reptiler lever lenger og koster mer, så veterinærene kan ikke unnskylde manglende kunnskaper med at de aldri ser dyrene, slik de kan med gnagere (og fugler, til en viss grad).

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lene_S skrev:

Det er vel heller et argument for at veterinærstanden har en jobb å gjøre. De er heller ikke spesielt gode på gnagere, jeg vet kun om to-tre veterinærer jeg ville stolt på med gnagere. Den beste er Cordelia Bracht, som også er ganske kunnskapsrik på fugl. 

Greia er den, at reptiler finnes her i landet i store mengder, det var antatt ca 100 000 før forbudet ble lempet på. De fikk sjelden veterinærbehandling ved behov, nettopp fordi veterinærene ikke hadde grunn eller muligheter til å lære mer om dem. Fordi alle var forbudt, var det jo rett og slett ingen tilgjengelige kurs ol om reptiler her i landet. Så med rødlista kom flere muligheter for veterinærene til å faktisk lære om disse dyrene, og dermed øke sine behandlingmuligheter. Jeg vil tro reptileiere vil benytte seg av veterinærer i langt større grad enn gnagereiere, i og med at reptiler lever lenger og koster mer, så veterinærene kan ikke unnskylde manglende kunnskaper med at de aldri ser dyrene, slik de kan med gnagere (og fugler, til en viss grad).

Ja men det er der jeg er tvilende ser du..hvorvidt det brede lag av selvsamme stand er interessert i å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap.. Norge er som kjent et langstrakt land og jeg ser for meg at de veterinærer som har/vil inneha den slags kunnskap, fortrinnsvis vil befinne seg på Østlandet.. Jeg tviler sterkt på at den gjevne reptileier bruker tusenvis på reiseutgifter alene, for å komme til en kunnig veterinær..

Som sagt, burfugler er og har vært svært utbredt helt lovlig i masser av år og fremdeles er det laangt mellom de virkelig kunnskapsrike veterinærene på det området.. Så jeg har litt vondt for å tro at det skal bli så mye bedre mtp reptiler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, QUEST skrev:

Ja men det er der jeg er tvilende ser du..hvorvidt det brede lag av selvsamme stand er interessert i å tilegne seg tilstrekkelig kunnskap.. Norge er som kjent et langstrakt land og jeg ser for meg at de veterinærer som har/vil inneha den slags kunnskap, fortrinnsvis vil befinne seg på Østlandet.. Jeg tviler sterkt på at den gjevne reptileier bruker tusenvis på reiseutgifter alene, for å komme til en kunnig veterinær..

Som sagt, burfugler er og har vært svært utbredt helt lovlig i masser av år og fremdeles er det laangt mellom de virkelig kunnskapsrike veterinærene på det området.. Så jeg har litt vondt for å tro at det skal bli så mye bedre mtp reptiler. 

Ja, men hvor vanlig er det å ta fugl til veterinær for noe annet enn å slipe nebbet? Det er jo vi dyreeiere som i stor grad bestemmer hva veterinærer skal kunne noe om. For 30-40 år siden kunne ikke veterinærer all verden om katter heller, men så begynte vi å ta kattene med til dem, og de måtte skjerpe seg hva kunnskap angikk. Det er reptileierne som bestemmer hvor mye veterinærene skal bli nødt til å tilegne seg av kunnskap, på samme måte som gnagereiere har latt dem slippe unna. Og det samme gjelder vel fugl, vil jeg tro, siden nivået fortsatt er så lavt. 

At kunnskapsnivået er størst på Østlandet, gjelder alle kjæledyr. Det er her de største og mest moderne klinikkene er, og det er generelt i og rundt de store byene at folk er mest nøye med å ta dyr til veterinær. Igjen så er det eierne som sitter med all makta. Hadde dyreeierne i distriktene skapt behovet for større klinikker, mindre avstand mellom dem, og dermed flere veterinærer, som i sin tur hadde vært nødt til å heve kunnskapsnivået sitt, så hadde ikke skillet vært så stort som det er i dag. Ingenting av det du skriver er unikt for reptiler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Lene_S skrev:

Ja, men hvor vanlig er det å ta fugl til veterinær for noe annet enn å slipe nebbet? Det er jo vi dyreeiere som i stor grad bestemmer hva veterinærer skal kunne noe om. For 30-40 år siden kunne ikke veterinærer all verden om katter heller, men så begynte vi å ta kattene med til dem, og de måtte skjerpe seg hva kunnskap angikk. Det er reptileierne som bestemmer hvor mye veterinærene skal bli nødt til å tilegne seg av kunnskap, på samme måte som gnagereiere har latt dem slippe unna. Og det samme gjelder vel fugl, vil jeg tro, siden nivået fortsatt er så lavt. 

At kunnskapsnivået er størst på Østlandet, gjelder alle kjæledyr. Det er her de største og mest moderne klinikkene er, og det er generelt i og rundt de store byene at folk er mest nøye med å ta dyr til veterinær. Igjen så er det eierne som sitter med all makta. Hadde dyreeierne i distriktene skapt behovet for større klinikker, mindre avstand mellom dem, og dermed flere veterinærer, som i sin tur hadde vært nødt til å heve kunnskapsnivået sitt, så hadde ikke skillet vært så stort som det er i dag. Ingenting av det du skriver er unikt for reptiler.

Du tror altså ikke at befolkningstetthet og økonomi har noe med saken å gjøre? Hvorfor tror du f.eks en populær bedrift som IKEA ikke finnes lenger nord enn Trondheim? Det er neppe mangel på interesse for IKEA..

En hvilken som helst bedrift, herunder dyreklinikker, er avhengig av et visst kundegrunnlag for å se det økonomiske med store lokaler, topp moderne utstyr og etteruttdanning av personalet. Det er enkel matematikk og burde ikke forbause noen.

Som sagt, Norge er et langstrakt land med relativt ugjevnt fordelt befolkningsmasse ( takk og lov! men det var OT i denne forbindelse) og kundegrunnlaget bestemmer i meget stor grad,  graden av 'utvidelse' enten det nå gjelder det ene eller det andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, QUEST skrev:

Du tror altså ikke at befolkningstetthet og økonomi har noe med saken å gjøre? Hvorfor tror du f.eks en populær bedrift som IKEA ikke finnes lenger nord enn Trondheim? Det er neppe mangel på interesse for IKEA..

En hvilken som helst bedrift, herunder dyreklinikker, er avhengig av et visst kundegrunnlag for å se det økonomiske med store lokaler, topp moderne utstyr og etteruttdanning av personalet. Det er enkel matematikk og burde ikke forbause noen.

Som sagt, Norge er et langstrakt land med relativt ugjevnt fordelt befolkningsmasse ( takk og lov! men det var OT i denne forbindelse) og kundegrunnlaget bestemmer i meget stor grad,  graden av 'utvidelse' enten det nå gjelder det ene eller det andre. 

Selvfølgelig, det var derfor jeg skilte mellom "i og rundt store byer" og "distriktene". Likevel er de største klinikkene og de beste veterinærene på Østlandet. Det kan ikke bare forklares med befolkningstetthet, for det finnes store byer i de andre delene av landet også. Så hvorfor finnes ikke de store klinikkene der også? Fredrikstad er ikke så veldig stor by, men har Norges største og mest moderne klinikk. Hvorfor befinner ikke den seg i Trondheim? Eller Bergen? 
Du skriver jo stort sett det samme som jeg gjorde, så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener jeg er uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. februar 2018 at 12:41 AM, Lene_S skrev:

. Hadde dyreeierne i distriktene skapt behovet for større klinikker, mindre avstand mellom dem, og dermed flere veterinærer, som i sin tur hadde vært nødt til å heve kunnskapsnivået sitt, så hadde ikke skillet vært så stort som det er i dag. Ingenting av det du skriver er unikt for reptiler.

Nå er jeg litt spent på hvordan dyreeierne i distriktene skal skape behov for større klinikker? Skaffe seg enda flere dyr eller oppsøke veterinæren ukentlig? 

14 timer siden, Lene_S skrev:

Selvfølgelig, det var derfor jeg skilte mellom "i og rundt store byer" og "distriktene". Likevel er de største klinikkene og de beste veterinærene på Østlandet. Det kan ikke bare forklares med befolkningstetthet, for det finnes store byer i de andre delene av landet også. Så hvorfor finnes ikke de store klinikkene der også? Fredrikstad er ikke så veldig stor by, men har Norges største og mest moderne klinikk. Hvorfor befinner ikke den seg i Trondheim? Eller Bergen? 
Du skriver jo stort sett det samme som jeg gjorde, så jeg skjønner egentlig ikke hva du mener jeg er uenig i.

Fredrikstad kommune har over 80 000 innbyggere..så 'ikke så veldig stor' er relativt.. I tillegg grenser Fredrikstad til byer/kommuner med mange innbyggere. Det tar ifølge google mindre enn en time med bil til Oslo .f.eks , der det vel bor ett par stykker, så vidt jeg har fått med meg.. Forøvrig bor det folk lenger nord enn Trondheim, Trondheim er ikke engang midt i landet vårt, det  er faktisk ganske langt unna :ahappy:

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Vi har forøvrig en relativt moderne klinikk på røros, men enormt mye kunnskap samlet på en klinikk. Den går mange av de "store" klinikkene jeg har vært borti. på sentrale østlandet, en høy gang. Klart, prisene stiger i takt med utstyr de tar inn og etterutdanning på dem som jobber der. Men det er verdt hver eneste krone. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Cams skrev:

Fornuften seiret, heldigvis. :)
 

stortinget.jpg

Fornuften?? Hva er det neste som skal tillates solgt over disk, hvalper og kattunger eller hvorfor ikke små aper? Dette er å gå helt feil vei, når man av dyrevelferdshensyn burde forby flere av de såkalte 'kjæledyrene/fuglene' ( ikke minst papegøyer..!) så går man helt feil vei og åpner for hold av eksotiske dyr  under mer eller mindre tvilsomme forhold. 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Fornuften??

Jepp!

Jeg syns ikke det er god dyrevelferd og etisk riktig å måtte avlive mange tusenvis av dyr som nettopp ble lovlige bare fordi SP, KrF og SV syns slanger er ekle. Argumentene de kom med i denne saken her var så SMERTEFULLT kunnskapsløse og direkte dyreverner-vissvass, så egentlig var jeg ikke så nevneverdig bekymret for at lovforslaget i det hele tatt skulle gå igjennom. Det var tull fra ende til annen. 


Jeg ønsker heller ikke å bo i et land hvor politikere kan legalisere noe, for å så gjøre om på det knapt noen måneder etter uten særlig godt argument når det faktisk er snakk om liv det går utover her. Snakk om mistillit til systemet. Jeg quoter Arbeiderpartiets uttalelse om at det har hittil ikke vært noen hendelser som tilsier at reptiler bør bli ulovlige igjen, og derfor er det ingen grunn til å ta tilbake legaliseringen. 

Og ikke minst - jeg har aktivt jobbet for denne loven i over 11 år nå.. Burde ikke være et sjokk at jeg er FOR reptilhold i Norge. 

Endret av Cams
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Cams skrev:

Jepp!

Jeg syns ikke det er god dyrevelferd og etisk riktig å måtte avlive mange tusenvis av dyr som nettopp ble lovlige bare fordi SP, KrF og SV syns slanger er ekle. Argumentene de kom med i denne saken her var så SMERTEFULLT kunnskapsløse og direkte dyreverner-vissvass, så egentlig var jeg ikke så nevneverdig bekymret for at lovforslaget i det hele tatt skulle gå igjennom. Det var tull fra ende til annen. 


Jeg ønsker heller ikke å bo i et land hvor politikere kan legalisere noe, for å så gjøre om på det knapt noen måneder etter uten særlig godt argument når det faktisk er snakk om liv det går utover her. Snakk om mistillit til systemet. Jeg quoter Arbeiderpartiets uttalelse om at det har hittil ikke vært noen hendelser som tilsier at reptiler bør bli ulovlige igjen, og derfor er det ingen grunn til å ta tilbake legaliseringen. 

Og ikke minst - jeg har aktivt jobbet for denne loven i over 11 år nå.. Burde ikke være et sjokk at jeg er FOR reptilhold i Norge. 

Jeg er langt fra sjokkert over ditt standpunkt i denne saken, på ingen måte.. Jeg har fått med meg dine synspunkter tidligere. Det skulle forøvrig ikke være noen grunn til å avlive allerede eksisterende dyr, det hadde vært helt enkelt ( og gjort i andre tilfeller) å forby videre salg av herptiler etter en gitt dato. Det ville vel uten noen som helst tvil spart tusenvis av liv det..både herptiler og ikke minst varmblodige fordyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Fornuften?? Hva er det neste som skal tillates solgt over disk, hvalper og kattunger eller hvorfor ikke små aper? Dette er å gå helt feil vei, når man av dyrevelferdshensyn burde forby flere av de såkalte 'kjæledyrene/fuglene' ( ikke minst papegøyer..!) så går man helt feil vei og åpner for hold av eksotiske dyr  under mer eller mindre tvilsomme forhold. 

Hvorfor er det greit at andre eksotiske dyr og fugler selges over disk, men ikke krypdyr og reptiler? Som mange av dyrene og fuglene som selges per dags dato, chinchilla, marsvin, degus, papegøyer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Jeg er langt fra sjokkert over ditt standpunkt i denne saken, på ingen måte.. Jeg har fått med meg dine synspunkter tidligere. Det skulle forøvrig ikke være noen grunn til å avlive allerede eksisterende dyr, det hadde vært helt enkelt ( og gjort i andre tilfeller) å forby videre salg av herptiler etter en gitt dato. Det ville vel uten noen som helst tvil spart tusenvis av liv det..både herptiler og ikke minst varmblodige fordyr..

 

Det å forby videresalg av reptiler og tro at det fikser problemet er temmelig naivt. Det er en grunn til at vi har hatt et sted mellom 10 000 - 100 000 ulovlige reptiler i landet. Reptilhold er en så akseptert form for dyrehold i våre naboland at vi ville vært tilbake til smugling på dag 1.

Avlive alle dyrene som ble lovlige 15 august 2017 var faktisk politikernes forslag som løsning på problemet. Hvilket ville bare resultert i at reptileiere gikk underground igjen og vi ville fått langt mer dyrevelferdsmessige problemer, i det skjulte. 

Til kontrast så har jeg vært i kontakt med hundrevis av både gamle og ferske reptileiere som nå endelig har turt å spørre om hjelp til dyret sitt. Nå tør folk å snakke om dette åpent uten å være redd for at dyret sitt blir avlivet. Nå kan man komme med råd og veiledning på hvordan gi dyrene et godt liv. Nå kan man også anmelde idioter som bedriver dårlig dyrehold uten vilje til å endre seg. 

Samt, nå kan også Norsk Herpetologisk Forening med Mattilsynets velsignelse lage holdningsveiledninger på de lovlige reptilartene uten å bli anklaget for å oppfordre til kriminalitet. Den muligheten hadde ikke NHF tidligere. NHF sine sider blir i snitt besøkt over 500 ganger per dag, så det er ingen tvil at folk bruker informasjonen som står der. 

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Hvorfor er det greit at andre eksotiske dyr og fugler selges over disk, men ikke krypdyr og reptiler? Som mange av dyrene og fuglene som selges per dags dato, chinchilla, marsvin, degus, papegøyer osv.

Har ikke sansen for det heller Jeg!

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Hvorfor er det greit at andre eksotiske dyr og fugler selges over disk, men ikke krypdyr og reptiler? Som mange av dyrene og fuglene som selges per dags dato, chinchilla, marsvin, degus, papegøyer osv.

Det er ikke greit i det hele tatt.. Det aller meste av såkalte 'kjæledyr/fugler' burde det blitt forbud mot, ikke bare salg over disk men totalforbud mot å holde. Av dyrevelferdsmessige hensyn. Det er svært mange dyr/fugler som lever under miserable forhold, før de før eller siden kreperer.  Jeg glemte å ta med akvariefisk her også, mange arter burde vært forbudt og importere, da tapstallene er svært store og svært få holder de under de forhold som de krever for å i hele tatt overleve . Det skulle f.eks vært interesaant ( og høyst sannsynlig temmelig deprimerende ) og vite hvor mange elefantfisk som levde ett år etter at de ble innkjøpt..

1 time siden, Cams skrev:

 

Det å forby videresalg av reptiler og tro at det fikser problemet er temmelig naivt. Det er en grunn til at vi har hatt et sted mellom 10 000 - 100 000 ulovlige reptiler i landet. Reptilhold er en så akseptert form for dyrehold i våre naboland at vi ville vært tilbake til smugling på dag 1.

Avlive alle dyrene som ble lovlige 15 august 2017 var faktisk politikernes forslag som løsning på problemet. Hvilket ville bare resultert i at reptileiere gikk underground igjen og vi ville fått langt mer dyrevelferdsmessige problemer, i det skjulte. 

Til kontrast så har jeg vært i kontakt med hundrevis av både gamle og ferske reptileiere som nå endelig har turt å spørre om hjelp til dyret sitt. Nå tør folk å snakke om dette åpent uten å være redd for at dyret sitt blir avlivet. Nå kan man komme med råd og veiledning på hvordan gi dyrene et godt liv. Nå kan man også anmelde idioter som bedriver dårlig dyrehold uten vilje til å endre seg. 

Samt, nå kan også Norsk Herpetologisk Forening med Mattilsynets velsignelse lage holdningsveiledninger på de lovlige reptilartene uten å bli anklaget for å oppfordre til kriminalitet. Den muligheten hadde ikke NHF tidligere. NHF sine sider blir i snitt besøkt over 500 ganger per dag, så det er ingen tvil at folk bruker informasjonen som står der. 

 

Det er ikke snakk om å være naiv, det er vel et uomtvistelig faktum at vi vil få en stor økning av antallet herptiler i fangenskap, nå som det er tillatt. Et forbud,hva det nå enn måtte være mot, vil så godt som aldri forhindre noen mennesker i å bryte loven, det vil dog måtte antas med rimelig stor sikkerhet at 'tillatelse' gir en vesentlig økning. Det er f.eks forbudt å kjøre med promille i Norge. Noen vil alltid gjøre det, det kommer man ikke unna men opphevet man forbudet ville nok vesentlig flere gjøre det..

Dt kan nok være at det var politikeres forslag å avlive dyrene , det betyr ikke t det hadde blitt gjort. Man kunne tenke seg en løsning som f.eks da 'kamphundloven' ble vedtatt. 

Ah..ja det var alle de 'seriøse' herptileierne ja.. Som har en brennende og dypfølt interesse for herptiler..og som bruker plenty av penger på skikkelige terrarier og utstyr til dyrene de har i fangenskap, i motsetning til de som først og fremst skal ha noe 'tøft' og som bruker minimalt på penger på nødvendig utstyr.. Dauer dyret så kan man jo bare kjøpe nytt.. Som tidligere sagt, jeg betviler ikke at det finnes endel som er seriøst interesserte og som gir dyrene så gode forhold som mulig i bur men så er spørsmålet hvor mange finnes det av den andre sorten..De som er mest interessert i å tøffe seg med uvanlige og 'skremmende' dyr.. Slike som gjerne lar seg fotografere med slanger og større reptiler på kroppen.. Hvis man nå er så opptatt av å ta bilder av dyrene , så ville det vel være naturlig at man gjorde det i eller utenfor terrariet, ikke krøllet rundt en..? :rolleyes: Men det tar seg antagelig ikke like barskt ut det..

Forøvrig gidder jeg ikke gjenta alt som jeg skrev og linket til lengre opp i tråden.. Det er bare å scrolle oppover. 

Men som jeg har nevnt i tidligere tråder om emnet, det er jo ikke 'bare' herptilene det er snakk om her.. Varmblodige fordyr som mus og rotter blir oppdrettet an mass, ( under hvilke forhold...?) for å bli gasset eller frosset ihjel, enten som nyfødte eller voksne, ene og alene for å ende opp som for til dyr ( herptiler) som vel må sies å ha lite eller ikke noen som helst glede av å være i menneskelig selskap.. Man finner  ikke det bittelitt etisk vanskelig å svelge? 

 

Endret av QUEST
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...