Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpe angrep


Frehort
 Share

Recommended Posts

Hei. 

Var i en hundepark med min 8 mnd. Gamle staff. Den lekte og koste seg med ca.8 andre hunder som var eldre og større uten problemer. Det kom en med en 4 mnd. gammel valp som slapp den løs for å leke med de andre. Da den kom bort å leke beit i bakbeinet til min staff, ble den så aggresiv at den la valpen ned og beit den hardt i kinnet. Jeg brøyt straks inn og holdt hunden min vekk, før jeg slapp den igjen. Etter dette ble det ikke noe mere konflikt. Jeg passet selvfølgelig litt ekstra på når han tilnærmet seg valpen igjen. Jeg ønsker egentlig bare å høre litt tanker rundt situasjonen. Er det et fare signal? Noe valpe eieren var veldig klar på. Jeg tenker at situasjonen var unødvendig i utgangspunktet, en 4 mnd. Valp burde ikke slippes løs og overlates til seg selv i en drakamp blant store hunder. kanskje det er en blanding av begge deler, men jeg tenker det er litt urimelig å anntyde at hunden er aggresiv, når det er en litt eldre valp som "angriper" en yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stine skrev:

Skjønner ikke helt, var det hunden din som beit? Uansett gjør du lurt i å slutte med hundeparker nå som Staffen din begynner å bli kjønnsmoden.

Ja. Den beit med aggresjon. Etter at valpen på 4 mnd. Beit bakbeinet på lek, når han var i drakamp med tre andre hunder over en taustomp. Kan du forklare meg hvorfor jeg burde slutte å gå i hundeparken? Evnt. Hvor lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frehort skrev:

Ja. Den beit med aggresjon. Etter at valpen på 4 mnd. Beit bakbeinet på lek, når han var i drakamp med tre andre hunder over en taustomp. Kan du forklare meg hvorfor jeg burde slutte å gå i hundeparken? Evnt. Hvor lenge?

For alltid  fordi du har en rase som er kjent for å være sammekjønnsaggresiv og lett anntennelig. Bedre å ha noen faste, kjente lekepartnere av motsatt kjønn :)

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frehort skrev:

Ja. Den beit med aggresjon. Etter at valpen på 4 mnd. Beit bakbeinet på lek, når han var i drakamp med tre andre hunder over en taustomp. Kan du forklare meg hvorfor jeg burde slutte å gå i hundeparken? Evnt. Hvor lenge?

Fordi du har en rase som mest sannsynlig aldri vil fungere i en hundepark som voksen hannhund. Han begynner nå å komme i en alder hvor det er svært viktig at han ikke får dårlige erfaringer og havner i situasjoner som han lærer masse negativt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Frehort said:

Ja. Den beit med aggresjon. Etter at valpen på 4 mnd. Beit bakbeinet på lek, når han var i drakamp med tre andre hunder over en taustomp. Kan du forklare meg hvorfor jeg burde slutte å gå i hundeparken? Evnt. Hvor lenge?

Og for all del, leker og godbiter har INGENTING der å gjøre når det er flere (og potensielt fremmede for hverandre) hunder sammen som ikke er GODT kjente og erfaringsmessig går godt sammen. Før eller senere vil det smelle på ressursforsvar.

Endret av simira
  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, simira said:

Og for all del, leker og godbiter har INGENTING der å gjøre når det er flere (og potensielt fremmede for hverandre) hunder sammen som ikke er GODT kjente og erfaringsmessig går godt sammen. Før eller senere vil det smelle på ressursforsvar.

Amen til det! Det er jo som å be om trøbbel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din begynner å bli kjønnsmoden, og det er mange voksne hunder som ikke er særlig begeistret for «ungdommer». Jeg var dessverre flittig bruker av hundepark da min var rundt samme alder, og angrer bittert på det i dag. Finn heller faste, trygge, helst eldre hunder din evt kan leke med og spesielt gå tur med ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i hundegård selv for noen dager siden med bl.a en rottweilertispe på 15 mnd. Hun jaktet konstant på min 12 mnd gamle tispe, og jeg ga beskjed til eier om at jeg syns hunden hennes var litt for "på" min. Eier gjorde ingenting. Så tok den tak i dekkenet til min og røsket til, det var dråpen for meg. Hanket inn min og gikk derfra. Så at de andre hundeeierne reagerte med at jeg sikkert var småhysterisk.. men det er min hund og jeg bestemmer selv hva jeg finner meg i. 

 

Vet ikke helt hvor jeg ville med innlegget, men pass på st ikke hunden din blir den som lager dårlige opplevelser på andre sine valper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Jeampi skrev:

Var i hundegård selv for noen dager siden med bl.a en rottweilertispe på 15 mnd. Hun jaktet konstant på min 12 mnd gamle tispe, og jeg ga beskjed til eier om at jeg syns hunden hennes var litt for "på" min. Eier gjorde ingenting. Så tok den tak i dekkenet til min og røsket til, det var dråpen for meg. Hanket inn min og gikk derfra. Så at de andre hundeeierne reagerte med at jeg sikkert var småhysterisk.. men det er min hund og jeg bestemmer selv hva jeg finner meg i. 

 

Vet ikke helt hvor jeg ville med innlegget, men pass på st ikke hunden din blir den som lager dårlige opplevelser på andre sine valper

Vel, jeg sitte her en skadet hund som etter å ha blitt skremt av en annen hund, stakk i panikk og ble påkjørt. Så jeg kjenner at grensa for hva min hund skal få tåle av andre sine (ufine) hunder har blitt betraktelig mindre hvert fall. Hunden trenger på ingen måte være sint eller aggressiv for å skremme en annen/mindre hund. Kall meg gjerne hønemor og småhysterisk. Det lever jeg fint med. Det jeg ikke lever fint med er at jeg ikke var der for å skjerme og beskytte hunden min. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sprettballen skrev:

Vel, jeg sitte her en skadet hund som etter å ha blitt skremt av en annen hund, stakk i panikk og ble påkjørt. Så jeg kjenner at grensa for hva min hund skal få tåle av andre sine (ufine) hunder har blitt betraktelig mindre hvert fall. Hunden trenger på ingen måte være sint eller aggressiv for å skremme en annen/mindre hund. Kall meg gjerne hønemor og småhysterisk. Det lever jeg fint med. Det jeg ikke lever fint med er at jeg ikke var der for å skjerme og beskytte hunden min. 

Leste tråden din og føler skikkelig med deg! Virkelig en hundeeiers mareritt...

 

det jeg blir facinert over er hvor dårlig folk er å lese hunden sin sitt språk. Jeg er ikke ekspert selv, men når en annen hund bruker enhver mulighet når min stopper til å reise bust, murre (ikke direkte knurring) og legge hodet sitt over min til min faktisk blir så frustrert at hun kryper sammen og napper tilbake for å få fred - da sier det meg at nok er nok og sier takk for oss med en bismak i munnen.

Endret av Jeampi
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...