Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund til aktiv turbruk hele året


Gjest
 Share

Recommended Posts

En venn av meg ser etter hund. Hun har tidligere erfaring fra sheltie (og liker utseendet på sheltie, men syns den blir for liten og for pinglete), og berner (som hun ikke vil ha). Hun vil aller helst ha fra gruppe 1, (ev gruppe 5) størrelse 50 - 60 cm i skulderhøyde, hun liker pels og spisse ører. Fysisk svært aktiv hele året (type ski, fjellturer, sykkelturer osv), driver ikke med hundesport, ikke erfaring med mentalt krevende hunder. Bor i by. Vil absolutt ikke ha jakthund eller hund med sterke jaktinstinkter. Av utseende er hun veldig bestemt på hva hun vil ha (forsøker å få henne over på andre tanker - mer retning bruksegenskaper, men tror ikke jeg komemr helt i mål der...) og hun syns BC er den ideelle hund ift utseende og størrelse. Spesielt tricolor. Men så var det dette med gjeterinstinkter og mentale krav... 

Noen med forslag til eventuelt BC-opppdrettere som avler hunder som egner seg til denne type bruk (ikke skyt budbringeren!) ev andre raser? Jeg har foreslått collie (mulig litt for stor...) , springer spaniel (den liker hun ikke utseendet på). Finsk lapphund blir litt "Uforutsigbar" ift lyd og jaktinstinkt, sett med mine øyne (innsigelser?). 

Send meg gjerne på pm forslag til oppdrettere av hunder som kan egne seg til aktivt turbruk, uten sterke jaktinstinkter, helst spisse ører og lang pels, ikke veldig krevende mentalt... 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Tanken min havnet på Chodsky Pes men enda stor variasjon innad i forhold til hvor mye dem krever. JA ut fra det jeg har hørt av Gare Gård. Hun som driver den virket som kunne både posetivt og negativt om rasen da jeg pratet med damen. Ikke spør meg om hvorfor men ja det var denne som jeg tenkte på først, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Sprettballen said:

Tror alle har funnet hjem :)

Utstillingslinjet schäfer? Tispe som sådan. 

Hun har søster m schæfer, og vil ikke ha det. Utseendet er veldig viktig. Hvit gjeter har hun nevnt. Men mye rart der om man er uheldig. 

 

Chodsky pez slo meg, men usikker på hvor mye hodebry de krever. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, enna skrev:

Hun har søster m schæfer, og vil ikke ha det. Utseendet er veldig viktig. Hvit gjeter har hun nevnt. Men mye rart der om man er uheldig. 

 

Chodsky pez slo meg, men usikker på hvor mye hodebry de krever. 

 

Det varierer på individer om hvor mye hodebry dem krever. Du kan jo ta kontakt med hun som driver gare gård og høre om rasen på godt og vondt. Jeg fikk i ihvertfall  godt inntrykk av henne. Hun har solgt til forskjellig bruk av rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Hun har søster m schæfer, og vil ikke ha det. Utseendet er veldig viktig. Hvit gjeter har hun nevnt. Men mye rart der om man er uheldig. 

 

Chodsky pez slo meg, men usikker på hvor mye hodebry de krever. 

 

Jeg ville heller gått for schäfer enn HG hvert fall. Mer å velge i og større sjanse for god mentalitet hos schäfer kontra HG er min erfaring.

Chodsky pez kan jo være noe. De jeg har truffet har ikke blitt brukt til noe spesielt. Det virker som de trives med tur. Synes de virker til å være noe i samme gata som showschäfer i typen. Bare vær obs på gemytt. De jeg har snakket med om rasen(vurderte den en stund) sier at man helst må utenfor Norge for å finne greie individer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Alle valper er solgt og er trygt plassert i sine egne hjem. :)

Jeg tenker også langhårsbelger kan passe. Angus hadde elsket et sånt liv. :) Han hadde kanskje ikke hjulpet til med å trekke, men det er en annen sak. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 at 11:22 AM, simira skrev:

30 kg BC??? Bilde!?

 

FB_IMG_1519583773216.thumb.jpg.84ba6a84c62ad48b123b3e5aecfd838c.jpg

Jeg hadde en border collie på 30 kg. Han var ikke feit, bare for å ha sagt det. Bare en veldig stor gutt.

Til sammenligning så er min mor sin bc 18 kg.

La til et bilde av at han står, så ser man litt mer den kraftige benbygning hans, da han var valp/unghund så hadde han ikke frambein men tømmerstokker, og et enormt stort hode. Han hadde forøvrig vanvittig mye pels :P

FB_IMG_1519584248519.thumb.jpg.89117b1d4db0d008f52ee38c4a4ed439.jpg

Endret av Snoffe
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.2.2018 at 1:38 PM, enna said:

En venn av meg ser etter hund. Hun har tidligere erfaring fra sheltie (og liker utseendet på sheltie, men syns den blir for liten og for pinglete), og berner (som hun ikke vil ha). Hun vil aller helst ha fra gruppe 1, (ev gruppe 5) størrelse 50 - 60 cm i skulderhøyde, hun liker pels og spisse ører. Fysisk svært aktiv hele året (type ski, fjellturer, sykkelturer osv), driver ikke med hundesport, ikke erfaring med mentalt krevende hunder. Bor i by. Vil absolutt ikke ha jakthund eller hund med sterke jaktinstinkter. Av utseende er hun veldig bestemt på hva hun vil ha (forsøker å få henne over på andre tanker - mer retning bruksegenskaper, men tror ikke jeg komemr helt i mål der...) og hun syns BC er den ideelle hund ift utseende og størrelse. Spesielt tricolor. Men så var det dette med gjeterinstinkter og mentale krav... 

Noen med forslag til eventuelt BC-opppdrettere som avler hunder som egner seg til denne type bruk (ikke skyt budbringeren!) ev andre raser? Jeg har foreslått collie (mulig litt for stor...) , springer spaniel (den liker hun ikke utseendet på). Finsk lapphund blir litt "Uforutsigbar" ift lyd og jaktinstinkt, sett med mine øyne (innsigelser?). 

Send meg gjerne på pm forslag til oppdrettere av hunder som kan egne seg til aktivt turbruk, uten sterke jaktinstinkter, helst spisse ører og lang pels, ikke veldig krevende mentalt... 

Overta en voksen Alaska husky med lite jaktintinkt. De finnes. Man kan dog aldri stole på en hund, men de fleste med AH kan slippe dem løs. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, enna said:

Tja, ikke min erfaring...

men min :) kommer an på hvor mye polarhund det er i den. Kjøper man en voksen hund vet man hva man får. Kjøper man en valp, vet man ikke det. jeg har selv siberian, men starten på mitt liv med trekkhunder var med alaskans. Vi kunne ha alle untatt en hund på den kennelen løs. Den ene var halvt siberian. 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

men min :) kommer an på hvor mye polarhund det er i den. Kjøper man en voksen hund vet man hva man får. Kjøper man en valp, vet man ikke det. jeg har selv siberian, men starten på mitt liv med trekkhunder var med alaskans. Vi kunne ha alle untatt en hund på den kennelen løs. Den ene var halvt siberian. 

Jeg vil ikke anbefale en type hund beheftet med stor sannsynlighet for at den tar av etter vilt/sau, når en av kriteriene er lite jaktlyst og at den kan gå løs uten ekstremt mye trening fra førers side. Mine AH unntatt en, hadde ekstremt jaktlyst og kunne ikke gå løse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, enna said:

Jeg vil ikke anbefale en type hund beheftet med stor sannsynlighet for at den tar av etter vilt/sau, når en av kriteriene er lite jaktlyst og at den kan gå løs uten ekstremt mye trening fra førers side. Mine AH unntatt en, hadde ekstremt jaktlyst og kunne ikke gå løse. 

Det er vel akkurat det jeg sier- det er forskjeller der. Forøvrig kan alle typer hund ta vilt/sau. Her i osloområdet er det flere tilfeller der løshunder har tatt rådyr i det siste. Dette har vært ulike raser, feks settere.  

Endret av Meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutes ago, Meg said:

Det er vel akkurat det jeg sier- det er forskjeller der. Forøvrig kan alle typer hund ta vilt/sau. Her i osloområdet er det flere tilfeller der løshunder har tatt rådyr i det siste. Dette har vært ulike raser, feks settere.  

Setter er jakthund. Hun vil ikke ha jakthunder, så dette er litt utenfor trådens tema. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke Collie det beste alternativet? Evt. gigasvær sheltie?

Virker jo som om det er de to rasene som matcher kravene hennes, med unntak av størrelse. Jeg vet ikke hva som gjør at hun er så låst på størrelse, men jeg tenker jo at jeg kunne levd med en hund som var bittelitt større eller mindre enn jeg drømte om hvis alt annet av adferd og bruksområde passet meg.

Jeg ville tenkt at gruppe fem var et dårligere valg enn gruppe en ift hva hun ønsker seg, bortsett fra at mange i gruppe fem har fin pels og ståører så er det jo oftere jaktinstinkt og lyd der enn i gruppe en.

Hvis hun ønsker seg bc, så må det vel være fra noe showlinjer da?

Er retrievere også utelukket? De har jo ikke særlig med jaktinstinkt og er enkle å ha løs, men de har jo ikke ståører da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutes ago, minstemann said:

Er ikke Collie det beste alternativet? Evt. gigasvær sheltie?

Virker jo som om det er de to rasene som matcher kravene hennes, med unntak av størrelse. Jeg vet ikke hva som gjør at hun er så låst på størrelse, men jeg tenker jo at jeg kunne levd med en hund som var bittelitt større eller mindre enn jeg drømte om hvis alt annet av adferd og bruksområde passet meg.

Jeg ville tenkt at gruppe fem var et dårligere valg enn gruppe en ift hva hun ønsker seg, bortsett fra at mange i gruppe fem har fin pels og ståører så er det jo oftere jaktinstinkt og lyd der enn i gruppe en.

Hvis hun ønsker seg bc, så må det vel være fra noe showlinjer da?

Er retrievere også utelukket? De har jo ikke særlig med jaktinstinkt og er enkle å ha løs, men de har jo ikke ståører da..

Problemet med collie er helse og redsler/diller. Og at de lett blir store. 
Retrievere er også store, og hun liker ikke utseendet på dem. Kan til nød mulig tenke seg en springer (siden hun kjenner min og liker henne som personlighet), og de er litt mindre. 

Just now, Shlush said:

Lapak vallhund? ? Får dem vell i langhåret! Ellers så syns jeg ikke Finsk lapphund var dum tanke.

Hun har vel havnet på Finsk lapphund nå i første omgang og vil sjekke ut den rasen litt mer. HUn har bla kontaktet en oppdretter for å komme og hilse på hundene hun har. Jeg mistnker at lappen nok bjeffer mer enn hun liker, og av den grunn også mener at springer er et bedre valg, fornuftsmessig sett. Springeren har liksom alt hun vil ha, unntatt utseendet... 

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...