Gå til innhold
Hundesonen.no

Mix mellom irsk setter og golden retriever?


Vibb
 Share

Recommended Posts

Vi har hørt så mye fint om golden irish-mix og lurer på om noen har erfaring med disse eller kjenner til noen oppdrettere som driver med denne blandingen? 

Vi er en familie med to barn på 3 og 6 år, ønsker oss en familiehund som vi klarer å tilfredsstille nok i en travel småbarnshverdag, men som er aktiv nok til å kunne være med på lange skiturer osv. 

Eventuelt er det none som har andre gode ideer til raser eller kjenner til noen aktuelle kull nå? 

 

 

golden irish.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

Vi har hørt så mye fint om golden irish-mix og lurer på om noen har erfaring med disse eller kjenner til noen oppdrettere som driver med denne blandingen? 

Vi er en familie med to barn på 3 og 6 år, ønsker oss en familiehund som vi klarer å tilfredsstille nok i en travel småbarnshverdag, men som er aktiv nok til å kunne være med på lange skiturer osv. 

Eventuelt er det none som har andre gode ideer til raser eller kjenner til noen aktuelle kull nå? 

 

 

golden irish.jpg

Jeg forstår ikke helt hvorfor en mix av irsk setter og golden skulle være bedre enn golden som familiehund? :) Hvis du legger frem litt flere 'krav' og ønsker til denne hunden dere ønsker, vil det nok være lettere å komme med råd :) Hva er lange skiturer f.eks? De fleste hunder med ok pels og bygning og kondisjon klarer lange skiturer uten problemer. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder kan fint være med på lange skiturer, gitt at de har en noenlunde grei kondis inntrent (og det trener man opp i hverdagen). 
Sikkert unødvendig å skrive, men man bør ikke belage seg på nabolagsrusling 99% av tiden, for så å ha høyaktivitet den siste prosenten. Jevn mosjon og opptrening før man gjør ekstra krevende ting :) 

Hvis dere er aktive nok jevnt over kan kanskje jaktgolden være noe?
Jeg kan virkelig ikke retrievere og fuglehunder, så her må nok andre bidra.
Cocker kanskje? Små propeller, som jeg har inntrykk av er med på det meste :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shokata skrev:

De fleste hunder kan fint være med på lange skiturer, gitt at de har en noenlunde grei kondis inntrent (og det trener man opp i hverdagen). 
Sikkert unødvendig å skrive, men man bør ikke belage seg på nabolagsrusling 99% av tiden, for så å ha høyaktivitet den siste prosenten. Jevn mosjon og opptrening før man gjør ekstra krevende ting :) 

Hvis dere er aktive nok jevnt over kan kanskje jaktgolden være noe?
Jeg kan virkelig ikke retrievere og fuglehunder, så her må nok andre bidra.
Cocker kanskje? Små propeller, som jeg har inntrykk av er med på det meste :) 

Uten å ha filla peiling på jaktgolden annet enn det jeg har lest rundtomkring, så er det muligens for mye motor i en slik hund ut fra det TS skisserer over? :) @Vibb; hvor mye tid/mulighet har dere for mosjon /trening i hverdagene, hva slags pels/pelstell ser dere for dere, hvor stor/liten  hund tenker dere på o.s.v. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Uten å ha filla peiling på jaktgolden annet enn det jeg har lest rundtomkring, så er det muligens for mye motor i en slik hund ut fra det TS skisserer over? :) @Vibb; hvor mye tid/mulighet har dere for mosjon /trening i hverdagene, hva slags pels/pelstell ser dere for dere, hvor stor/liten  hund tenker dere på o.s.v. 

Selv en golden som "bare" er en vanlig  "utstillingsgolden" (som du for øvrig også får med gyldnere pels) klarer fint lange turer på ski eller lange turer om sommeren, hvis de er vant til det, og de er det jo en god sjanse at takler den rolige og "kjedelige" delen av familielivet ganske godt også (jeg er litt opptatt av at man ikke skal overvurdere sin egen evne til aktivitet i valg av hund. De fleste hunder er sprekere enn den jevne hverdagstreningspersonen uansett, hvis de er vant til normal aktivitet). Jeg tror man fint ville kunne få det TS er ute etter ( @Vibb ) i en helt vanlig, normal golden. Det jeg tenker er fordelen med en "lettere variant", hvis det er det TS er ute etter, er evt ved skiturer i løssnø o.l, men tror ikke noen av retrieverne, verken jaktvarianter eller andre, skulle ha noe problemer med det heller...

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her kom det mange kjappe svar. Takk!! 

Årsaken til at vi tenker på golden irish er vel egentlig at jeg ønsker meg irsk setter (som vi hadde tidligere) men at mannen min ønsker en roligere hund. Vi er jo i en livssituasjon der vi føler vi ikke kan gi nok tur til en ung irsk setter, så ser derfor etter noe littegrann roligere som et kompromiss. :)

Noe jeg elsker med irsk setter er at de er "av" inne (ligger til lading) og "på" ute når man skal på tur, selvfølgelig gitt at den får nok mosjon. 

Golden retriever kunne selvfølgelig være et godt alternativ, men de er jo ganske mye tyngre og mer røyting og pelsstell involvert kanskje? 

 

 

 

   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg forstår ikke helt hvorfor en mix av irsk setter og golden skulle være bedre enn golden som familiehund? :) Hvis du legger frem litt flere 'krav' og ønsker til denne hunden dere ønsker, vil det nok være lettere å komme med råd :) Hva er lange skiturer f.eks? De fleste hunder med ok pels og bygning og kondisjon klarer lange skiturer uten problemer. 

Med lange skiturer tenker jeg sånn ca 3-4 mil med trekk. De fleste større raser med god kondis vil vel passe for det?  . 

Du har nok helt rett i at en ren golden nok er mer "familiehund" enn en mix med irsk setter... :) Det kan vel hende at jeg bare kjenner litt for mange matglade og late golden-hunder og kanskje lar fordommene løpe avsted med meg. Ønsker oss jo egentlig en sprek og aktiv hund, men i realismens lys bør vi nok tone det ned akkurat nå. Så altså - forsøker å få til et slags kompromiss. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Vibb said:

Hei, her kom det mange kjappe svar. Takk!! 

Årsaken til at vi tenker på golden irish er vel egentlig at jeg ønsker meg irsk setter (som vi hadde tidligere) men at mannen min ønsker en roligere hund. Vi er jo i en livssituasjon der vi føler vi ikke kan gi nok tur til en ung irsk setter, så ser derfor etter noe littegrann roligere som et kompromiss. :)

Noe jeg elsker med irsk setter er at de er "av" inne (ligger til lading) og "på" ute når man skal på tur, selvfølgelig gitt at den får nok mosjon. 

Golden retriever kunne selvfølgelig være et godt alternativ, men de er jo ganske mye tyngre og mer røyting og pelsstell involvert kanskje?

Problemet er at dere ikke er garantert en mellomting ved å kjøpe en blanding. Det er helt tilfeldig hvilke egenskaper som arves fra hvilken rase, så dere risikerer å ende opp med utseendet til en golden og aktivitetsnivået til en setter, for eksempel. Velg heller en rase som passer som den er :) 

  • Like 7
  • Thanks 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

Hei, her kom det mange kjappe svar. Takk!! 

Årsaken til at vi tenker på golden irish er vel egentlig at jeg ønsker meg irsk setter (som vi hadde tidligere) men at mannen min ønsker en roligere hund. Vi er jo i en livssituasjon der vi føler vi ikke kan gi nok tur til en ung irsk setter, så ser derfor etter noe littegrann roligere som et kompromiss. :)

Noe jeg elsker med irsk setter er at de er "av" inne (ligger til lading) og "på" ute når man skal på tur, selvfølgelig gitt at den får nok mosjon. 

Golden retriever kunne selvfølgelig være et godt alternativ, men de er jo ganske mye tyngre og mer røyting og pelsstell involvert kanskje? 

 

 

 

   

 

Det er nok tyngden, og et annet type jaktfokus (og aktivitetsbehov) som er forskjellen, ja. Så innmari mye pelsstell er det ikke på golden, med mindre du skal ha hunden utstillingsklippet til enhver tid. Men det er greit å børste over av og til, samt en klipp i ny og ne (skal sies at jeg er skikkelig dårlig på å følge opp det pelsstellet, og det går jammen fint det og). Jeg kjenner minimalt til irsk setter, men jeg kjenner ganske godt til golden, og kan jo si at min første tanke er at hvis du ikke føler du har tid og rom for å aktivisere en ung irsk setter, så kan du likegodt komme i en situasjon hvor du ikke har tid og rom for å aktivisere en blanding av setter og golden. Det kan jo bli en hund som har (enkelt sagt) er "mest setter" allikevel. Det er jo ulempen med blandinger, de blir ikke automatisk halvparten av hver (ivertfall ikke det som vises). Også en ren golden krever sitt i unghundtiden, selv om de etter min erfaring er meget tilpasningsdyktige selv da (hannhundene krever kanskje litt mer enn tispene).

Endret av *Marianne*
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, QUEST skrev:

Uten å ha filla peiling på jaktgolden annet enn det jeg har lest rundtomkring, så er det muligens for mye motor i en slik hund ut fra det TS skisserer over? :) @Vibb; hvor mye tid/mulighet har dere for mosjon /trening i hverdagene, hva slags pels/pelstell ser dere for dere, hvor stor/liten  hund tenker dere på o.s.v. 

Vår ambisjon for turer vil være 3 turer pr dag med realistisk sett kanskje 30 min morgen, 30 min ettermiddag og 1-2 timer kveld. Morgentur vil nok alterneres mellom løpetur (løs utenom båndtvang) et par ganger i uken.

Ikke så interessert i altfor mye pelsstell & røyting, det er jo fint å slippe å måtte unnskylde for hår overalt man har med voffsen sin. 

Størrelse: Medium stor, i alle fall ikke for liten. Irsk setter-ish?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Emmy skrev:

Problemet er at dere ikke er garantert en mellomting ved å kjøpe en blanding. Det er helt tilfeldig hvilke egenskaper som arves fra hvilken rase, så dere risikerer å ende opp med utseendet til en golden og aktivitetsnivået til en setter, for eksempel. Velg heller en rase som passer som den er :) 

Hehe sant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

 

Ikke så interessert i altfor mye pelsstell & røyting, det er jo fint å slippe å måtte unnskylde for hår overalt man har med voffsen sin. 

 

Men røyter ikke setter, som alle andre pelsete hunder? (jeg spør fordi jeg ikke kjenner til røytingen på setter, ikke for å være vanskelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

ne. Jeg kjenner minimalt til irsk setter, men jeg kjenner ganske godt til golden, og kan jo si at min første tanke er at hvis du ikke føler du har tid og rom for å aktivisere en ung irsk setter, så kan du likegodt komme i en situasjon hvor du ikke har tid og rom for å aktivisere en blanding av setter og golden. Det kan jo bli en hund som har (enkelt sagt) er "mest setter" allikevel. Det er jo ulempen med blandinger, de blir ikke automatisk halvparten av hver (ivertfall ikke det som vises). Også en ren golden krever sitt i unghundtiden, selv om de etter min erfaring er meget tilpasningsdyktige selv da (hannhundene krever kanskje litt mer enn tispene).

Ja det er sant. 

Vi kunne gjerne hatt en voksen setter, men en unghund setter tror jeg ville kunne strekke oss tynt. Så håpet er at en golden-type unghund matcher aktivitetsnivået på en voksen setter sånn omtrent? Men man vet jo aldri helt hva man får, selvfølgelig. Uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Men røyter ikke setter, som alle andre pelsete hunder? (jeg spør fordi jeg ikke kjenner til røytingen på setter, ikke for å være vanskelig)

Hehe, takk for presisering. Joda, min setter røytet jo en ukes tid hvert år, men ikke egentlig ellers. Kunne ikke se spor av henne i sofa eller tepper i alle fall (utenom røyteperioden), og ikke noe røde fjon i støvsugerposen. :)  Nå er jo ikke rødfargen så synlig heller, da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Shokata skrev:

De fleste hunder kan fint være med på lange skiturer, gitt at de har en noenlunde grei kondis inntrent (og det trener man opp i hverdagen). 
Sikkert unødvendig å skrive, men man bør ikke belage seg på nabolagsrusling 99% av tiden, for så å ha høyaktivitet den siste prosenten. Jevn mosjon og opptrening før man gjør ekstra krevende ting :) 

Hvis dere er aktive nok jevnt over kan kanskje jaktgolden være noe?
Jeg kan virkelig ikke retrievere og fuglehunder, så her må nok andre bidra.
Cocker kanskje? Små propeller, som jeg har inntrykk av er med på det meste :) 

Har hørt at det er en del jaktgolden som omtales som ADHD-hund, så er litt redd for å gå den veien. :o Eller har du andre erfaringer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo si at jeg er i noe av samme situasjon som TS med et barn på 2 og et på 6, antagelig noe mindre aktiv sånn rent fysisk enn dere, men med interesse for å trene hund (dog uten noen behov for å trene noe særlig intensivt akkurat nå sånn oppi en hektisk hverdag, altså bare for moro). Vi skulle ha en hund som kunne henge med på det meste, være rimelig sosial (hun er litt FOR sosial/stresset i sosiale sammengengen foreløpig), mulig å trene litt lydighet og andre hundesporter med, og kunne henge med på turer, samtidig som hun skulle ha et potensiale for å tåle den "uroen" som er rundt små barn litt bedre enn vår forrige hund. Vi havnet på golden tispe, og det tror jeg var det som var riktig for oss. Hun klarer det meste av fysiske og psykiske utfordringer, ganske myk og kanskje ikke i verdens beste fysiske form akkurat nå (min og snøen og båndtvangen sin feil:P) men har ingen problemer med å være med søstern på moroløp i hundekjøring på barmark, eller motsatsen som er "tur til lekeplass"... (sier ikke at golden MÅ være rasen for dere, jeg bare sier (som over) at man trenger ikke overdimensjonere ambisjonene sine når man planlegger hund. Og et annet spørsmål; skal dere jakte med hunden? Er setter en hund som "trenger å brukes til jakt"? (beklager hvis du har nevnt det)

Endret av *Marianne*
  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert å se etter en voksen hund? Jeg kjenner flere som har overtatt voksne settere som ikke var gode nok som jakthunder. Da kan dere jo få en setter som er voksen, og som ikke har alt for store behov når det kommer til jakt. Verdt å sjekke opp det ihvertfall :)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Jeg kan jo si at jeg er i noe av samme situasjon som TS med et barn på 2 og et på 6, antagelig noe mindre aktiv sånn rent fysisk enn dere, men med interesse for å trene hund (dog uten noen behov for å trene noe særlig intensivt akkurat nå sånn oppi en hektisk hverdag, altså bare for moro). Vi skulle ha en hund som kunne henge med på det meste, være rimelig sosial (hun er litt FOR sosial/stresset i sosiale sammengengen foreløpig), mulig å trene litt lydighet og andre hundesporter med, og kunne henge med på turer, samtidig som hun skulle ha et potensiale for å tåle den "uroen" som er rundt små barn litt bedre enn vår forrige hund. Vi havnet på golden tispe, og det tror jeg var det som var riktig for oss. Hun klarer det meste av fysiske og psykiske utfordringer, ganske myk og kanskje ikke i verdens beste fysiske form akkurat nå (min og snøen og båndtvangen sin feil:P) men har ingen problemer med å være med søstern på moroløp i hundekjøring på barmark, eller motsatsen som er "tur til lekeplass"... (sier ikke at golden MÅ være rasen for dere, jeg bare sier (som over) at man trenger ikke overdimensjonere ambisjonene sine når man planlegger hund. Og et annet spørsmål; skal dere jakte med hunden? Er setter en hund som "trenger å brukes til jakt"? (beklager hvis du har nevnt det)

Hei! Nei, det har jeg ikke nevnt. Vi kommer nok ikke til å jakte med den. Hvis vi hadde kjøpt en setter,  så ville vi trent den til jakt og lånt den bort en del i jakten, men dette for hundens del og ikke for egen del. MEN jeg må si at det er en stoooor fordel å ha en hund som kun tar stand foran endene når man går tur i tettbygde strøk og får sure blikk fra folk som ikke liker løse hunder. :)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

Hei! Nei, det har jeg ikke nevnt. Vi kommer nok ikke til å jakte med den. Hvis vi hadde kjøpt en setter,  så ville vi trent den til jakt og lånt den bort en del i jakten, men dette for hundens del og ikke for egen del. MEN jeg må si at det er en stoooor fordel å ha en hund som kun tar stand foran endene når man går tur i tettbygde strøk og får sure blikk fra folk som ikke liker løse hunder. :)

 

 

Ja, den fordelen kan jeg helt klart se...

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heidihj skrev:

Har dere vurdert å se etter en voksen hund? Jeg kjenner flere som har overtatt voksne settere som ikke var gode nok som jakthunder. Da kan dere jo få en setter som er voksen, og som ikke har alt for store behov når det kommer til jakt. Verdt å sjekke opp det ihvertfall :)

Takk! Ja, har et søk på Finn men ikke funnet noe som passer ennå. Og har tidligere tatt over voksen hund, og vil veeeldig gjerne få lov til å styre oppdragelsen fra starten. De som gis bort er ofte de som har noe forbedringspotensiale. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Jeg kan jo si at jeg er i noe av samme situasjon som TS med et barn på 2 og et på 6, antagelig noe mindre aktiv sånn rent fysisk enn dere, men med interesse for å trene hund (dog uten noen behov for å trene noe særlig intensivt akkurat nå sånn oppi en hektisk hverdag, altså bare for moro). Vi skulle ha en hund som kunne henge med på det meste, være rimelig sosial (hun er litt FOR sosial/stresset i sosiale sammengengen foreløpig), mulig å trene litt lydighet og andre hundesporter med, og kunne henge med på turer, samtidig som hun skulle ha et potensiale for å tåle den "uroen" som er rundt små barn litt bedre enn vår forrige hund. Vi havnet på golden tispe, og det tror jeg var det som var riktig for oss. Hun klarer det meste av fysiske og psykiske utfordringer, ganske myk og kanskje ikke i verdens beste fysiske form akkurat nå (min og snøen og båndtvangen sin feil:P) men har ingen problemer med å være med søstern på moroløp i hundekjøring på barmark, eller motsatsen som er "tur til lekeplass"... (sier ikke at golden MÅ være rasen for dere, jeg bare sier (som over) at man trenger ikke overdimensjonere ambisjonene sine når man planlegger hund. Og et annet spørsmål; skal dere jakte med hunden? Er setter en hund som "trenger å brukes til jakt"? (beklager hvis du har nevnt det)

Men da skal vi vurdere golden i alle fall! Har du tips til oppdrettere også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

Takk! Ja, har et søk på Finn men ikke funnet noe som passer ennå. Og har tidligere tatt over voksen hund, og vil veeeldig gjerne få lov til å styre oppdragelsen fra starten. De som gis bort er ofte de som har noe forbedringspotensiale. :) 

Du kan jo ta kontakt med raseklubben, og evt sjekke opp med rasegrupper på facebook. Jeg forstår at du ønsker valp, men det er fult mulig å finne voksen, stabile hunder som passer perfekt inn hos dere :) Mine siste to hunder er omplasseringshunder uten noen som helst atferdsutfordringer, begge fått igjennom rasemiljøene. Det er endel gode hunder som ikke omplasseres gjennom finn, men som får nye hjem innen rasemiljøene. 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vibb skrev:

Men da skal vi vurdere golden i alle fall! Har du tips til oppdrettere også? 

Egentlig ikke noen konkrete (jeg har ikke noe særlig erfaring med forskjellige oppdrettere av golden, annet enn de jeg snakket med siste vi kjøpte valp.), den vi har fra har veldig sjeldent kull (og jeg liker egentlig ikke å anbefale oppdrettere fordi det er så subjektivt hvilket inntrykk man får av en oppdretter, de jeg liker kan ha dårlig kjemi med noen andre, med mindre det er klare brudd på normal dyrevelferd e.l selvsagt), men det er mange å velge i med lang erfaring og som ikke bare bruker hundene til utstilling. Mitt råd er egentlig bare å se på valpelisten OG oppdretterlisten på retrieverklubben sine sider. Grunnen til at jeg sier OG oppdretterlisten, er at det ikke er alle oppdretterne som ser behovet for å ha valpekull ute på valpelisten, selv om de har oppfylt alle krav osv, fordi de uansett får solgt valpene. Derfor kan det være lurt å sjekke ut alle oppdretterne på oppdretterlisten også, ta kontakt og sjekke ut hjemmesider for planlagte kull. Ikke vær redd for å spørre oppdrettere du får bra inntrykk av om rasen og eventuelle planlagte kull, for mange kan nok godt ha planer de ikke legger ut helt enda.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Skal du overta voksen irsk setter så bruk irsksetter forum på fb og raseklubben. Sett opp hva du ønsker av hunden og hva du kan gi. Det bruker å gi respons på andre jakthundraser. Siden dere ikke jakter så kan det jo være greit med en hund som ikke egner seg på jakt er barnevant og ...

Men en god golden er også kjekt den tiden du har med små barn og mye sosialt

Jeg hadde selv en flatcouted retriever da sønn voks opp og trivdes utrolig godt med den rasen og være alene med barn.

Trekk egenskaper er gjerne størst på jakthunder ja hvis det er viktig da. Men velger du en voksen så har du jo noe peil på de egenskapee også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Vibb skrev:

Har hørt at det er en del jaktgolden som omtales som ADHD-hund, så er litt redd for å gå den veien. :o Eller har du andre erfaringer? 

Nope, som nevnt kan jeg hverken retrievere eller fuglehunder. 
Det bare slo meg at "virrete" setter blanda med golden sikkert ga noe ala jaktgolden. 
Helt uten å ha noe som helst belegg for den tanken :P 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...