Gå til innhold
Hundesonen.no

Mix mellom irsk setter og golden retriever?


Vibb
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Shokata skrev:

Nope, som nevnt kan jeg hverken retrievere eller fuglehunder. 
Det bare slo meg at "virrete" setter blanda med golden sikkert ga noe ala jaktgolden. 
Helt uten å ha noe som helst belegg for den tanken :P 

Jeg så egentlig for meg det samme. Heller ikke med noe som helst belegg for det:P 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. det negative du har dratt frem ved begge rasene - en blanding mellom disse kan like godt ende opp i en setter-aktiv hund i en ‘tung’ goldenkropp med pels og røyting mye værre enn begge rasene. 

Det er kjøp av blandingshund kort forklart; et usikkert kort :) 

Endret av maysofie
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Vibb skrev:

Noe jeg elsker med irsk setter er at de er "av" inne (ligger til lading) og "på" ute når man skal på tur, selvfølgelig gitt at den får nok mosjon. 

Golden retriever kunne selvfølgelig være et godt alternativ, men de er jo ganske mye tyngre og mer røyting og pelsstell involvert kanskje? 

Denne 'avknappen' er det noe som er vanlig på alle de 'røde'? Dagens settere ( kjenner mer til gordon og engelsk) har jo relativt mye motor og mange mangler nettopp avknappen..

Klart en golden røyter nok noe i perioder , så her spørs det hvor viktig det er for dere at det er lite løshår rundt omkring. Røyting er forresten så mangt det..helt korthårede raser som f.eks dalmatiner bare for å ta et eksempel røyter også..rikelig. Forskjellen er at korte hår ikke danner hybelkaniner men eter seg inn i alt av stoff. Tørketrommel er en stor fordel! :D

18 timer siden, Vibb skrev:

Med lange skiturer tenker jeg sånn ca 3-4 mil med trekk. De fleste større raser med god kondis vil vel passe for det?  . 

Du har nok helt rett i at en ren golden nok er mer "familiehund" enn en mix med irsk setter... :) Det kan vel hende at jeg bare kjenner litt for mange matglade og late golden-hunder og kanskje lar fordommene løpe avsted med meg. Ønsker oss jo egentlig en sprek og aktiv hund, men i realismens lys bør vi nok tone det ned akkurat nå. Så altså - forsøker å få til et slags kompromiss. 

Som andre har nevnt her flere ganger, du kan meget vel ende opp med en mix av de 'verste' egenskapene hos begge raser, så det er et sjansespill. Med trekk? Ønsker du at hunden skal trekke noe(n) ? 

18 timer siden, Vibb skrev:
18 timer siden, QUEST skrev:

 

Vår ambisjon for turer vil være 3 turer pr dag med realistisk sett kanskje 30 min morgen, 30 min ettermiddag og 1-2 timer kveld. Morgentur vil nok alterneres mellom løpetur (løs utenom båndtvang) et par ganger i uken.

Ikke så interessert i altfor mye pelsstell & røyting, det er jo fint å slippe å måtte unnskylde for hår overalt man har med voffsen sin. 

Størrelse: Medium stor, i alle fall ikke for liten. Irsk setter-ish?  

Ikke ta dette ille opp, jeg prøver ikke være frekk eller trekke dine utsagn i tvil :) Men et du sikker på at 30 min. +30 min. + 1-2timer pr.dag er helt realistisk? Med to små barn og jobb(?) kan det fort bli litt 'trangt' om tid og energi . Det er ikke helt uvanlig at folk ser for seg at de skal få tid til/ha overskudd/lyst til å trene/mosjonere noe mer en det det som blir realiteten og således kjøper hund med litt større behov for trening/mosjon enn det som blir realiteten. :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har godt kjenneskap til begge rasene, og det dere ønsker dere høres ut som en dårlig ide. Skaff dere en en av delene, jeg vil tro at dere vil fungere helt greit med en vanlig golden. Eller som noen foreslår en ire som ikke fungere til sitt bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
På 23.2.2018 at 9:00 AM, QUEST skrev:

Denne 'avknappen' er det noe som er vanlig på alle de 'røde'? Dagens settere ( kjenner mer til gordon og engelsk) har jo relativt mye motor og mange mangler nettopp avknappen..

 

 

Mangler avknapp? Den var ny. De fleste gir full gass utendørs, men inne er de som regel ikke merkbare. Jeg kjenner ikke nok GS til å uttale meg om de, men har vært borti en god del es og is opp igjennom flere år, og samtlige har vært helt rolige innendørs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2018 at 9:00 AM, QUEST skrev:

Denne 'avknappen' er det noe som er vanlig på alle de 'røde'? Dagens settere ( kjenner mer til gordon og engelsk) har jo relativt mye motor og mange mangler nettopp avknappen..

Klart en golden røyter nok noe i perioder , så her spørs det hvor viktig det er for dere at det er lite løshår rundt omkring. Røyting er forresten så mangt det..helt korthårede raser som f.eks dalmatiner bare for å ta et eksempel røyter også..rikelig. Forskjellen er at korte hår ikke danner hybelkaniner men eter seg inn i alt av stoff. Tørketrommel er en stor fordel! :D

Som andre har nevnt her flere ganger, du kan meget vel ende opp med en mix av de 'verste' egenskapene hos begge raser, så det er et sjansespill. Med trekk? Ønsker du at hunden skal trekke noe(n) ? 

Ikke ta dette ille opp, jeg prøver ikke være frekk eller trekke dine utsagn i tvil :) Men et du sikker på at 30 min. +30 min. + 1-2timer pr.dag er helt realistisk? Med to små barn og jobb(?) kan det fort bli litt 'trangt' om tid og energi . Det er ikke helt uvanlig at folk ser for seg at de skal få tid til/ha overskudd/lyst til å trene/mosjonere noe mer en det det som blir realiteten og således kjøper hund med litt større behov for trening/mosjon enn det som blir realiteten. :) 

 

Jo sant det. Vi hadde en irsk setter tidligere da vi kun hadde ett barn, og da var det i hverdagen ca noe sånt vi lå på. Men nå med to barn er det jo ikke umulig at vi skal skru ambisjonene litt mer ned. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en golden setter blanding for en haug år siden, for sikkerhetsskyld blanda med litt BC i tilegg. Utrolig morsom hund med masse personlighet, men den var alltid på! Trakk som en kjempe, elsket å løpe på skitur osv, men slappet aldri av. Burde nok vært hos noen med tid til 4-5 timers trening hver dag :lol: ikke en barnefamilie. Ble kun hos oss en kort periode. Kjøpte en vanlig "soffagolden" og det har vært perfekt for oss. Hun går gjerne en hel dag i fjellet, eller er med på ski(trekker ikke, men løper godt ved siden av) men kan også ligge i hagen og sole seg en dag vi har dårlig tid. Minste var 6 år da vi kjøpte henne som valp, og hun har vært midt i blinken for oss. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kjenner jeg ikke alle setterne i verden, men vi har hatt fire stykker, og jeg har ikke inntrykk av at manglende avknapp er et setterproblem. Men, når det er sagt så er det jo hunder som er glad i aktivitet, og en aktiv (ung)hund som ikke får den aktiviteten den trenger(og fortjener) kan helt klart bli både oppfinnsom og destruktiv... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 at 2:53 PM, Shokata skrev:

Nope, som nevnt kan jeg hverken retrievere eller fuglehunder. 
Det bare slo meg at "virrete" setter blanda med golden sikkert ga noe ala jaktgolden. 
Helt uten å ha noe som helst belegg for den tanken :P 

Retrieverjakt krever jo ganske god avknapp, så en godt avlet jaktgolden skal absolutt ikke være virrete. :) 

 

Men det er mye hund, og de fortjener å bruke både kropp og hode. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke merket noe til manglende av knapp på gordon setter frøkena her på 1 år akkorat?Eller motsatt! Hun var 8 mnd før hun ville gå lengere enn i nabolaget, enda for hver tur selv etter når jeg kommer hjem fra jobb er hun ikke noe interisert i gå ute ?Må lokkes ute med godbit hun ?Fryktelig hjemme kjær med en herlig personlighet jeg er utrolig fornøyd med hun ❤️Hun har blitt skikkelig settter nå da som liker turer (når  først har kommet seg ute da)så det syntes jeg var på tide ?

A31B87FF-3AC2-464A-92F7-055502A2DCE1.jpeg

Endret av Gåsa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tara,forrige hunden min som jeg mistet for 1 år siden 10 år og 8 mnd pga kreft  var drømmehunden  min ❤️Hun var  75 prosent gordon setter og 25 prosent labrador. Virkelig en optimal blanding syntes jeg da hun var ivrig på fugler,det spiller egentlig ingen rolle for meg da jakter ikke men,hun fikk radusen til labrador så var fryktelig lydig,veldig bra gemytt,omgjengelig og en veldig ukomplisert hund ❤️Jeg har glatt kjøpt denne blandingen gjenn selv om såklart ikke har visst hvordan det har slått ut på neste invid.

9B9E5BE1-EA11-46EC-9A7F-1D2C47888166.jpeg

Endret av Gåsa
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hunder kan henge med på lange skiturer gitt at kondisjonen er der. Men å trekke i 3-4 mil, det er noe helt annet og det får dere ikke fra hvem som helst. Litt avhengig av hva du legger i trekk også da (hvor høyt tempo og hvor mye drag i lina ifht hvor mye den som henger bak hjelper til osv), men om det er viktig så tenker jeg det er fuglehunder, siberian husky, alaskahusky, greyster, og div hound/trekkhundblandinger som gjelder. En husky kan være et godt alternativ ifht bruksområde samtidig som de er litt mer møysomme, ofte, og ikke like intense som fuglehundene kan være, men likevell arbeidsomme og fine trekkhunder. Men det er jo en annen type hund med noen andre forutsetnigner enn feks en setter både på godt og vondt, hvor negativt det er at de feks må gå i bånd hele tiden pga et sterkt og ukontrollerbart jaktinnstinkt varierer jo veldig ettersom hvem man spør. Noen synes ikke det er problematisk, andre synes det er uholdbart.

de fleste hunder med dobbel pels røyter vell to ganger i året, iallefall de jeg har vært borti, er vell noen unntakk med raser som ofte røyter litt hele tiden, men er det et problem så er antagelig ikke en golden blanding noe å satse på. Jeg tipper det finnes kjekke sånne blandinger, men jeg synes det høres ut som dere raskt kan bli skuffet begge veier med en slik kombinasjon. At det både kan bli for mye og for lite. 

om dere nå åpner for blanding, kan ikke da de andre settertypene være et vell så godt alternativ? tenker da først og fremst for å øke sannsynligheten for å finne en voksen hund til omplassering om det er et alternativ. For utenom husky og de andre trekkhundblandingene så tror jeg ikke dere egentlig har så mye å velge i med de kriteriene dere har, dessverre. Da tror jeg noen forventninger må justeres litt istedet, ifht den trekkbiten på såpass lange turer.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en annen tanke, uten at jeg vet noe om hvordan livet deres ser ut og uten at jeg har inngående kjennskap til settere og hva som evt er utfordringene dere tenker på, men jeg er veldig for at man skal velge den hunden man vil ha, innenfor rimelighetens grenser selvsagt, man skal jo ta vare på de og. Men om dere går 3-4 mil på ski og mener at dere fint kan ha en voksen setter så bør det jo være mulig og komme seg gjennom valoe og unghundtiden. Den er jo midlertidig og man kan jo også bedre sjansene sine ved å velge rett valp, man trenger jo ikke gå for den galeste, villeste i kullet, og man kan fint være på liste med flere oppdrettere og vente til man finner rett valp for seg. 

raser som er løpsglade som setteren er jo ofte enkle og trimme i en travel hverdag. Sette seg på sykkelen, spenne på ski og la det stå til. Og ofte så er de jo ganske milde og ukompliserte sjeler som er enkle og ha med seg rundt på ting så de slipper å være alene. Det burde jo være overkommelig så fremt dere har plass til en hund i livet deres.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.2.2018 at 4:31 PM, Artemis skrev:

Nå kjenner jeg ikke alle setterne i verden, men vi har hatt fire stykker, og jeg har ikke inntrykk av at manglende avknapp er et setterproblem. Men, når det er sagt så er det jo hunder som er glad i aktivitet, og en aktiv (ung)hund som ikke får den aktiviteten den trenger(og fortjener) kan helt klart bli både oppfinnsom og destruktiv... 

Enig, har hatt en irsk setter og den lå til lading hver gang den fikk sjansen. :) Veldig fin egenskap med hund som er rolig inne og høy på livet ute! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gåsa skrev:

Ikke merket noe til manglende av knapp på gordon setter frøkena her på 1 år akkorat?Eller motsatt! Hun var 8 mnd før hun ville gå lengere enn i nabolaget, enda for hver tur selv etter når jeg kommer hjem fra jobb er hun ikke noe interisert i gå ute ?Må lokkes ute med godbit hun ?Fryktelig hjemme kjær med en herlig personlighet jeg er utrolig fornøyd med hun ❤️Hun har blitt skikkelig settter nå da som liker turer (når  først har kommet seg ute da)så det syntes jeg var på tide ?

A31B87FF-3AC2-464A-92F7-055502A2DCE1.jpeg

Skjønn hund! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Gåsa skrev:

Tara,forrige hunden min som jeg mistet for 1 år siden 10 år og 8 mnd pga kreft  var drømmehunden  min ❤️Hun var  75 prosent gordon setter og 25 prosent labrador. Virkelig en optimal blanding syntes jeg da hun var ivrig på fugler,det spiller egentlig ingen rolle for meg da jakter ikke men,hun fikk radusen til labrador så var fryktelig lydig,veldig bra gemytt,omgjengelig og en veldig ukomplisert hund ❤️Jeg har glatt kjøpt denne blandingen gjenn selv om såklart ikke har visst hvordan det har slått ut på neste invid.

9B9E5BE1-EA11-46EC-9A7F-1D2C47888166.jpeg

Høres nydelig ut, for en skjønning! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...