Gå til innhold
Hundesonen.no

GRØSS og GRU! tråden ( film/bøker)


QUEST
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Kriminalbøkene, eller barnebøkene? :lol: 

Neida, takk for tips :D Har ikke hørt om henne før, men det skal definitivt sjekkes ut. Så snart jeg er ferdig med bibelen som gubben kaller det. 
Det kom noe så teit som fulltidsjobb i veien, så jeg har ikke hatt tid til å lese ferdig IT enda. Og etter det står The Shining på lista :D 
Bøkene er definitivt bedre enn filmene. Så da var det på tide. :teehe: 

Åh..jeg hadde ikke fått med meg at hun skriver barnebøker også? :P 

Altså..det finnes knapt den film som er basert på en bok som er i nærheten av boka, kvalitetsmessig.. Jeg har gjort tabben noen ganger å se en film der jeg har lest boka først..Noen ganget kjenner man jo knapt igjen hverken personer eller handling..:hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det gjelder strengt tatt ikke bare disse enslige kvinnene som bor langt til skogs heller... det gjelder politimannhelten eller heltinnen også... de skal ALLTID gjøre ting på egen hånd, uten å ha sørge

Forøvrig helt i tråd med det som ble snakket om tidligere - skrekkfilm "klisjeer" som tildels ødelegger filmen   https://www.filmweb.no/filmnytt/article1192943.ece

Neee.  Ikke særlig skummel og når man får se "det skumle" så blir det  bare latterlig.  Ikke noe for meg i alle fall     Da anbefaler jeg heller den danske Nattevagten fra 1994 der Nikolaj C

Guest *Kat84*
Akkurat nå, QUEST skrev:

Åh..jeg hadde ikke fått med meg at hun skriver barnebøker også? :P 

Altså..det finnes knapt den film som er basert på en bok som er i nærheten av boka, kvalitetsmessig.. Jeg har gjort tabben noen ganger å se en film der jeg har lest boka først..Noen ganget kjenner man jo knapt igjen hverken personer eller handling..:hmm:

Jeg måtte jo så klart google navnet siden jeg ikke hadde hørt det før. :P 

Jeg leste Dan Brown før det i det hele tatt var tenkt på å lage filmer av dem. Snakk om skuffelse! :o  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Kat84* skrev:

Jeg måtte jo så klart google navnet siden jeg ikke hadde hørt det før. :P 

Jeg leste Dan Brown før det i det hele tatt var tenkt på å lage filmer av dem. Snakk om skuffelse! :o  

 

Hvis du er glad i krimbøker, anbefaler jeg virkelig henne :) 

Det er faktisk mange gode nordiske krimforfattere. 

Unni Lundell står på 'svartelista' her, nekter å støtte en forfatter som har uttalt seg ganske krasst om hunder..:sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes som oftes at typiske skrekkfilmer er overdrevne og ikke noe skummel i det hele tatt. Har lite erfaring fra tidligere så nå i voksen alder måtte jeg jo se de klassike The Shining og nattsvermeren. De var ikke noe særlig.  Og nattsvermeren var jo mest bare krim. Og jeg har sett RAW som var så opphauset fra før men det var jo bare helt elendig! Ikke i kategorien skrekk engang synes jeg.   Jeg synes IT var helt grei underholdning. Og en av de filmene jeg følte ubehag av å se var paranormal Activity (de første tror jeg). Da var jeg litt sliten etterpå i kroppen rett og slett.

Jeg må se alle slike filmer alene, fordi min samboer ikke vil se slikt, og det samme med mine venninner!  :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Djervekvinnen skrev:

Jeg synes som oftes at typiske skrekkfilmer er overdrevne og ikke noe skummel i det hele tatt. Har lite erfaring fra tidligere så nå i voksen alder måtte jeg jo se de klassike The Shining og nattsvermeren. De var ikke noe særlig.  Og nattsvermeren var jo mest bare krim. Og jeg har sett RAW som var så opphauset fra før men det var jo bare helt elendig! Ikke i kategorien skrekk engang synes jeg.   Jeg synes IT var helt grei underholdning. Og en av de filmene jeg følte ubehag av å se var paranormal Activity (de første tror jeg). Da var jeg litt sliten etterpå i kroppen rett og slett.

Jeg må se alle slike filmer alene, fordi min samboer ikke vil se slikt, og det samme med mine venninner!  :P 

Skrekkfilmer med veldig overnaturlige ting og tang er ikke mye skumle, selv om noen av dem kan være gode filmer. The Shining synes jeg er ekkel fordi det handler om noe som kan skje med oss alle ved isolasjon. Nattsvermeren kaller ikke jeg en skrekkfilm, det er en thriller. Paranormal activity, og forsåvidt Blair witch, spiller jo på hvor mye vi kan ødelegge oss selv. Selv om PA har noe overnaturlig med, så er det jo den frykten man nører opp under som egentlig er det som er skremmende, hvor mye vi egentlig er i stand til å ødelegge oss selv dersom vi gir etter for frykt. Og det gjør det veldig nært og personlig, spesielt når filmene er laget som de er, man har ikke den fjerde veggen å gjemme seg bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh jeg liker godt skrekkfilmer med overnaturlige ting, om de er laget bra. Men de amerikanske variantene av the ring ol, fenger ikke helt så de styrer jeg unna. De japanske har jeg ikke turt å se :lol: 

Den skrekkfilmen jeg husker best av de jeg har sett, som har gjort meg mest redd var faktisk White noice. Men er over 10 år siden jeg så den så mulig jeg syns den stinker i dag da. :aww: 

Incidious er det mange som skryter av, selv sovna jeg begge gangene jeg så den, så jeg har i grunnen avskrevet den. :lol: 

Men jeg elsker gode zombie og vampyrfilmer også, men det er skrekkfilmer på en annen måte.  

Ser at skrekkfilmer på språk som krever at jeg følger med konstant og leser teksten slavisk, automatisk blir skumler enn amerikanske/der jeg kan språket, for de jeg kan språket på er det lettere å ta litt pauser underveis og fokusere på noe annet. Juks egentlig :lol:  Men jeg ser stort sett alltid skrekkfilmer alene så da må det være lov. Bonden vil ha action og pangpang, ikke skumle ting. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

The ritual, verdt å se? 

 

Neee.  Ikke særlig skummel og når man får se "det skumle" så blir det  bare latterlig.  Ikke noe for meg i alle fall :) 

 

Da anbefaler jeg heller den danske Nattevagten fra 1994 der Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister fra GoT) fikk sitt store gjennombrudd.  Herlig creepy story fra likkjelleren på rettsmedisinsk instututt hvor en ung student er nattevakt... 

Filmen har fått strålende kritikker og masse nominasjoner da den kom så den er vel verdt å se. 

Amerikanerne gjorde sin versjon (Nightwatch) med Nick Nolte bla men den versjonen er ikke målbar med den danske.

Endret av jaktlykke
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Neee.  Ikke særlig skummel og når man får se "det skumle" så blir det  bare latterlig.  Ikke noe for meg i alle fall :) 

 

Da anbefaler jeg heller den danske Nattevagten fra 1994 der Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister fra GoT) fikk sitt store gjennombrudd.  Herlig creepy story fra likkjelleren på rettsmedisinsk instututt hvor en ung student er nattevakt... 

Filmen har fått strålende kritikker og masse nominasjoner da den kom så den er vel verdt å se. 

Amerikanerne gjorde sin versjon (Nightwatch) med Nick Nolte bla men den versjonen er ikke målbar med den danske.

Det var flere bra danske grøssere på samme tid der , var det ikke? Husker Nattevagten men ikke tittel på flere

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raksha skrev:

Forøvrig helt i tråd med det som ble snakket om tidligere - skrekkfilm "klisjeer" som tildels ødelegger filmen :lol: 

https://www.filmweb.no/filmnytt/article1192943.ece

Spot on! :D

Akkurat nå, jaktlykke skrev:

Neee.  Ikke særlig skummel og når man får se "det skumle" så blir det  bare latterlig.  Ikke noe for meg i alle fall :) 

 

Da anbefaler jeg heller den danske Nattevagten fra 1994 der Nikolaj Coster-Waldau (Jamie Lannister fra GoT) fikk sitt store gjennombrudd.  Herlig creepy story fra likkjelleren på rettsmedisinsk instututt hvor en ung student er nattevakt...  Amerikanerne gjorde sin versjon (Nightwatch) med Nick Nolte bla men den versjonen er ikke målbar med den danske.

Ja,,den var bra! Den danske altså, har ikke sett den amerikanske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, jaktlykke said:

Neee.  Ikke særlig skummel og når man får se "det skumle" så blir det  bare latterlig.  Ikke noe for meg i alle fall :) 

Satte den på, sjekket på imdb.com at den ikke var like dust som the open house, men står at den har dårlig slutt. Ikke sånn voldsomt impponert enda. Hvertfall ikke skremt. 

Nattevagten hørtes skummel ut :o 

Edit: Nå har jeg sett ferdig the ritual. Rimelig teit ja. :lol: Jeg skvatt én gang. Én. :lol: 

Endret av Raksha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte the ritual. Ikke en episk film, men ok underholdning i den sjangeren. Vi digget monsteret, det var døds kult laget og ikke lignende noe jeg har sett før i alle fall. Og så likte jeg at de styrte unna billige jump scares. 

 

Den kanskje skumleste skrekkfilmen jeg har sett er the descent. Den er ganske gammel nå, men verdt å se om man liker sjangeren O_O 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine favoritter er the Conjuring 1 og 2. Skikkelige kveppe filmer! Liker plottet i dem også selv om slutten på begge ødelegger litt for seg selv da de blir litt vel ekstreme. 

 

Den som har fått meg til å miste nattesøvnen er Paranormal activity. Fy f... da var jeg redd i mange uker etterpå. Men har alltid blitt skremt av overnaturlige filmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Vi har satt på Madhouse fra 2004 i kveld. 

Jeg liker stemningen og innblikket i veldig (p)syke sinn. Liker, som i det gir en skikkelig uggen følelse og faktisk gjør at man tenker litt. 

Angående PA filmene så er definitivt Ghost Dimension den beste. Det er den siste. Ligger på Netflix. Tokyo Nights var den dårligste av dem etter min mening. 

Endret av *Kat84*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Noen som har noen å anbefale som er på netflix nå? 

Hush - thriller/skrekk

It follows - skrekk/grøsser, denne likte vi veldig godt. 

The cabin in the woods - skrekk/grøsser-komedie, artig spesielt om man har sett mye klassiske grøssere.

The Invitation - thriller

Geralds Game - psykologisk thriller/skrekk

 

+ er en del gamle klassikere der da, som kan være verdt å se. 

Endret av Elisabeth00
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Elisabeth00 said:

Hush - thriller/skrekk

It follows - skrekk/grøsser, denne likte vi veldig godt. 

The cabin in the woods - skrekk/grøsser-komedie, artig spesielt om man har sett mye klassiske grøssere.

The Invitation - thriller

Geralds Game - psykologisk thriller/skrekk

Takk! :D 

The invitaton har jeg sett - den var litt creepy. For å si det mildt. De andre har jeg ikke sett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Vi så The Ritual som film nummer to i kveld, og likte den godt.  

Monsteret kunne de utelatt, men utover det var den bra. 

Nordiske skogers mystikk gir vel mer til ikke-nordiske seere enn oss, men den var absolutt verd å se. 

Og det kommer fra ei  som vanligvis ikke er overbegeistret for britisk film ;)

 

Edit: Det minner meg om boken Stallo. Veldig gode beskrivelser som gjør at man lett kan se alt for seg. Veldig bra skrevet (og også den boken jeg kjøpte for å lese på flyet når jeg hentet Sjef). 

Endret av *Kat84*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 at 2:23 PM, Raksha skrev:

Lov å advare mot filmer her og? I såfall styr unna The open house. Starter kjempefint, som en god skrekkfilm, litt teite ting som de gjør, men "god" skummel stemning i filmen og mange løse tråder man ønsker svar på. 

Så. Blir de lei, dreper hovedpersonene og avslutter filmen. The end.  WTF?! Makan til waste. :aww: Måtte inn på imdb.com og sjekke anmeldelser for å se at ikke det var jeg som hadde blunka på et kritisk øyeblikk, men neida, den ER sånn.

Takk! Jeg vurderte sterkt å se hele filmen på nytt, for å se om jeg hadde missa et avgjørende sekund! :aww: Den var råbra, helt til den ikke var det lenger :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23. februar 2018 at 3:19 PM, Raksha skrev:

Incidious er det mange som skryter av, selv sovna jeg begge gangene jeg så den, så jeg har i grunnen avskrevet

Samme her :D Prøvde også å se den to ganger men jeg sovna begge gangene, så så fengende var den..:P

Noe av det mest minneverdige jeg har sett av skrekkfilmer var en alldeles elendig en, så den for mange års siden men husker den fremdeles.. Kort fortalt; en enorm klespresse sto i en mørk kjeller og var besatt..Den krevde unge jomfruer som offer med påfølgende manko på slike i byen..:sleep: Selvfølgelig måtte jo noen prøve å redde byen da..ett var det nå at handlingen foregikk på svarte natta men når noen lettet på gardinen og kikket ut, så var det høylys dag og strålende sol..noe  verre var det dog å svelge at denne enorme og høyst sannsynlig flere  tonn tunge pressa, uten problemer forserte en smal og skrøpelige vindeltrapp, da den skulle ut og ta heltene i filmen..:D

Endret av QUEST
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus
On 22.2.2018 at 5:58 PM, Mardina said:

Jeg liker skrekkfilmer og blir sjelden skremt av noen dem... Men om jeg skal si en film som skremte meg og satte en støkk i meg, så må det være "The human centipede"... :barfy:

Om den satt en støkk i deg, må du ikke se A Serbian Film. Jeg angrer, spesielt når det kommer til en velkjent scene i filmen... Om noen vet hvilken scene det er snakk om, men ikke har sett filmen, vit at man ikke ser noe i det hele tatt.

Jeg synes ikke slike filmer som THC eller ASF kan klassifiseres som skrekk. Dette er mer sjokkere for å sjokkere filmer, og derfor imho ikke skrekk.

Jeg har sett mye Lars von Trier filmer i det siste. Antichrist er vel hva man kan begynne å definere som skrekk. Ellers synes jeg The Conjuring og 2'ern var hyggelig å se etter flere år med møkkaskrekkfilmer. The Visit er også veldig bra, om man liker morsomme skrekkfilmer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...