Gå til innhold
Hundesonen.no

Nesemidd


Wilhelmina
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Wilhelmina skrev:

Et par spørsmål om nesemidd:

1. Hvor lang tid etter smitte kan man se symptomer?

2. Hvor lang tid etter påbegynt behandling gir symptomene seg?

Spørsmål 1. aner ikke. Det er jo i praksis ganske umulig å si når og hvor hunden ble smittet?

2. oftest umiddelbart. Men det kan også bero på om hunden har hatt midd så lenge at de har forårsaket betennelser. Da vil det nok kunne ta litt tid før alt er normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund som ble behandlet for nesemidd. Ikke påvist, men behandlet fordi det kunne være det.
Måtte i samme slengen behandle den andre hunden i huset også.
Symptomene ga seg raskt etter påbegynt behandling.

Artikkelen er gammel, men interessant likevel :) 
https://www.dyreklinikk.no/aktuelt/nesemidd-hos-hunder/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
16 timer siden, Wilhelmina skrev:

Et par spørsmål om nesemidd:

1. Hvor lang tid etter smitte kan man se symptomer?

2. Hvor lang tid etter påbegynt behandling gir symptomene seg?

Så vidt jeg vet blir nese midd alltid behandlet på symptomer. 

1. Ingen anelse den kommer snikende og siden symptomer kan være merkelige så vet en ikke helt når det starter

2. Fra med en gang til litt lengre tid. Men mine har vist endring i løpet av max to døgn fra behandlingen statet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2018 at 12:58 PM, Pringlen skrev:

Spørsmål 1. aner ikke. Det er jo i praksis ganske umulig å si når og hvor hunden ble smittet?

Grunnen til at jeg spør er at dyret her fikk noen voldsomme nyseanfall onsdagskveld/natt. Hvis hun skulle ha blitt smittet med nesemidd er eneste mulighet mandag, da vi var på søkstrening.

Jeg fikk i alle fall klarsignal fra veterinærvakta til å gi en Milbemax jeg hadde liggende (samme virkestoff som Interceptor), og da ga nysinga seg etter kort tid. Så jeg lurer jo litt på om det faktisk var nesemidd og ting kan gå så fort, eller om det hele bare var tilfeldigheter.

Jeg snakket forøvrig med veterinæren igjen i går, men de kunne ikke svare meg på noe som helst...

Endret av Wilhelmina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Grunnen til at jeg spør er at dyret her fikk noen voldsomme nyseanfall onsdagskveld/natt. Hvis hun skulle ha blitt smittet med nesemidd er eneste mulighet mandag, da vi var på søkstrening.

Jeg fikk i alle fall klarsignal fra veterinærvakta til å gi en Milbemax jeg hadde liggende (samme virkestoff som Interceptor), og da ga nysinga seg etter kort tid. Så jeg lurer jo litt på om det faktisk var nesemidd og ting kan gå så fort, eller om det hele bare var tilfeldigheter.

Jeg snakket forøvrig med veterinæren igjen i går, men de kunne ikke svare meg på noe som helst...

Nesemidd er ingen eksakt vitenskap før du obduserer bikja. Det regner jeg med at du ikke vil. Jeg har hatt det på flere hunder og hatt merkelige symptomer og ja når dem har fått medisin så har flere av dem virkelig hatt noen kraftige nyseanfall. Alle har blitt bedre av behandlingen når jeg har hatt mistanke. 

Jeg mistenker at rødreven kan spille en rolle med å føre smitten videre men mener å huske det er dråpesmitte som skal til. Det fordi et år fikk jeg det veldig tydelig på begge og det var en rev som holdt seg rundt husene på den tiden og vi hadde virkelig brukt nærmiljøet den tiden. SÅ jeg hadde kontroll på hvor vi var og det var der reven holdt seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, lijenta skrev:

Nesemidd er ingen eksakt vitenskap før du obduserer bikja. Det regner jeg med at du ikke vil.

Neida det er jeg klar over, og jeg forventer ingen fasitsvar fra veterinæren. Hunden får jo behandling uansett så sånn sett spiller det ingen rolle, jeg var egentlig mest bare nysgjerrig på sannsynligheten for at det faktisk var nesemidd :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Grunnen til at jeg spør er at dyret her fikk noen voldsomme nyseanfall onsdagskveld/natt. Hvis hun skulle ha blitt smittet med nesemidd er eneste mulighet mandag, da vi var på søkstrening.

Jeg fikk i alle fall klarsignal fra veterinærvakta til å gi en Milbemax jeg hadde liggende (samme virkestoff som Interceptor), og da ga nysinga seg etter kort tid. Så jeg lurer jo litt på om det faktisk var nesemidd og ting kan gå så fort, eller om det hele bare var tilfeldigheter.

Jeg snakket forøvrig med veterinæren igjen i går, men de kunne ikke svare meg på noe som helst...

Det er jo egentlig umulig å si. Men det er jo ikke helt usannsynlig at de vil nyse ganske fort, når det begynner å kravle ting rundt inni nesa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Pringlen skrev:

Det er jo egentlig umulig å si. Men det er jo ikke helt usannsynlig at de vil nyse ganske fort, når det begynner å kravle ting rundt inni nesa?

Min veterinær sa at de begynte å nyse når det kom opp i en eller annen terskelverdi av midd i nesa. De går jo rundt med midd hele tiden, men at når mengden blir for stor (feks ved litt svekket immunforsvar så de får en oppblomstring), eller de får en annen variant inn (som feks ved smitte fra andre) så irriterer det slimhinnene i nesa og de begynner å fnyse. Høres på en måte logisk ut for meg iallefall. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...