Gå til innhold
Hundesonen.no

Smertestillende sprøyte - hvor lang tid tar det før det har virkning?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Blondie fikk akutt smerter i ryggen i dag, høyst sannsynlig pga prolapsen hennes. Vi drog til veterinæren hvor hun fikk smertestillende i en sprøyte, og vi ble sendt hjem med smertestiller vi skal ta fremover. Men jeg syns enda hun virker veldig smertepåvirket og det er snart 2 timer siden hun fikk denne sprøyten. Jeg aner ikke hva den heter, så jeg kan ikke søke opp hvor lang tid det skal ta før den virker inn, og veterinærkontoret vi var hos er nå stengt. Det eneste jeg husker hun sa var at en av bivirkningene ved den sprøyten kunne være at hunden hylte/skrek uten grunn. Hun gjør ikke det, men hun står veldig krøket med ryggen og snubler av og til mens hun står i ro. Jeg fikk også med smertestillende tabeletter som sagt, men de skulle vi ikke begynne på før i morgen. Jeg vurderer nesten å gi en nå, men vet ikke om det er lurt heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, stakkar :/ 

Hvilke piller fikk du med hjem? Mulig hun fikk det samme av dem, bare flytende? (les vedlegget og se om det står noe om hyling der). Jeg vil tro at det burde ha begynt å virke nå, men tenker at om hun fks har en nerve i klem så vil hun ha vondt uansett, bare ikke like vondt som hun ville hatt uten smertestillende, og det kan forklare at hun mister ballansen? Ryggvondt sitter jo gjerne i, til tross for smertestillene.

Jeg ville gitt en pille før leggetid, om hun fortsatt er slik, men jeg hadde vært superusikker selv... 

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Uff da, stakkar :/ 

Hvilke piller fikk du med hjem? Mulig hun fikk det samme av dem, bare flytende? (les vedlegget og se om det står noe om hyling der). Jeg vil tro at det burde ha begynt å virke nå, men tenker at om hun fks har en nerve i klem så vil hun ha vondt uansett, bare ikke like vondt som hun ville hatt uten smertestillende, og det kan forklare at hun mister ballansen? Ryggvondt sitter jo gjerne i, til tross for smertestillene.

Jeg ville gitt en pille før leggetid, om hun fortsatt er slik, men jeg hadde vært superusikker selv... 

Jeg fikk bare med noen få piller av de andra tablettene jeg skulle gi, så har ikke noe pakkevedlegg. Men jeg vet navnet på de, så jeg kan søke opp.

Jeg ringte veterinærvakten. De sa jeg kunne bare gi tabelett, det var ikke farlig å gi for mye av den. Men hun nektet! Det er pulver inni en kapsel, og det smaker veldig vondt, så jeg måtte pakke den i leverpostei. Tvang den i henne, men hun kastet den opp igjen.. Nå ligger vi på sofaen sammen, skal se om det hjelper å holde henne rolig. Hvis ikke kanskje jeg kan blande ut pulveret med vann og sprøyte det inn i munnen hennes? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Jeg fikk bare med noen få piller av de andra tablettene jeg skulle gi, så har ikke noe pakkevedlegg. Men jeg vet navnet på de, så jeg kan søke opp.

Jeg ringte veterinærvakten. De sa jeg kunne bare gi tabelett, det var ikke farlig å gi for mye av den. Men hun nektet! Det er pulver inni en kapsel, og det smaker veldig vondt, så jeg måtte pakke den i leverpostei. Tvang den i henne, men hun kastet den opp igjen.. Nå ligger vi på sofaen sammen, skal se om det hjelper å holde henne rolig. Hvis ikke kanskje jeg kan blande ut pulveret med vann og sprøyte det inn i munnen hennes? 

Tramadol? Du vet ikke hvilken injeksjon hun har fått og hvilke tabletter/kapsler hun har fått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Emilie said:

Tramadol? Du vet ikke hvilken injeksjon hun har fått og hvilke tabletter/kapsler hun har fått? 

Tramadol, ja. Aner ikke hvilken injeksjon hun fikk.

Veterinærvakten sa jeg kunne blande det ut med vann. Gjorde det, men hun kastet opp det og.. Når har hun lagt seg ned i det minste. 

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Tramadol jeg har fått med hjem til "nødstilfeller" (har heldigvis ikke hatt bruk for dem). Det står i pakningsvedlegget at de skal gis hele uten å tygge, men om veterinær sa det var greit er det sikkert det. 

Har du prøvd å legge helt bak på tungen, så hun ikke får spyttet opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Er Tramadol jeg har fått med hjem til "nødstilfeller" (har heldigvis ikke hatt bruk for dem). Det står i pakningsvedlegget at de skal gis hele uten å tygge, men om veterinær sa det var greit er det sikkert det. 

Har du prøvd å legge helt bak på tungen, så hun ikke får spyttet opp?

Jeg gav det med en slik sprøyte man kan gi vann eller andre flytende medisiner med, så hun svelget vannet. Men så gulpet hun det opp igjen. Da jeg gav leverposteiklumpen kastet hun den opp igjen også. Hun skulle bare ha halve kapselen, så da var måtte vi ta ut pulveret i kapselen og blande det inn i leverpostei siden det smakte så vondt. Men hun nekter å spise det. Veterinæren sa vi kunne gi en hel kapsel om hun ikke tok noe, men jeg tror hun kommer til å kaste opp den også i og med at hun har kastet opp alt annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja skjønner. Leste at en bivirkning av tramadol kan være kvalme hos mennesker iallefall... så om det var det hun fikk av veterinær så kan det forklare hvorfor alt går opp igjen. Kanskje hun er mer påvirket av selve medisinen og bivirkninger nå enn ryggen, rett og slett? Eller? 

Endret av Lola Pagola
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lola Pagola said:

Åja skjønner. Leste at en bivirkning av tramadol kan være kvalme hos mennesker iallefall... så om det var det hun fikk av veterinær så kan det forklare hvorfor alt går opp igjen. Kanskje hun er mer påvirket av selve medisinen og bivirkninger nå enn ryggen, rett og slett? Eller? 

Jeg håper det! Nå ligger hun endelig å sover ved siden av meg i sengen. Har lagt noen flasker med varmt vann inni tepper rundt henne. Har hørt at varme skal være godt for slik vondt hun har nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MegaMarie skrev:

Jeg håper det! Nå ligger hun endelig å sover ved siden av meg i sengen. Har lagt noen flasker med varmt vann inni tepper rundt henne. Har hørt at varme skal være godt for slik vondt hun har nå. 

Så bra at hun sover, det er jo et godt tegn synes jeg:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Takk for info! Har enda ikke fått i henne tramadolen, for hun bare kaster den opp. Men hun sover enda. Våkner og klager litt innimellom, men det er bra at hun får hvile :) Håper jeg får i henne tramadolen i morgen tidlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MegaMarie said:

Takk for info! Har enda ikke fått i henne tramadolen, for hun bare kaster den opp. Men hun sover enda. Våkner og klager litt innimellom, men det er bra at hun får hvile :) Håper jeg får i henne tramadolen i morgen tidlig. 

Ville brukt kapselen om du får til, heller tøm ut halve og kun gi resten i kapselen. 

God bedring ! :wub: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Ville brukt kapselen om du får til, heller tøm ut halve og kun gi resten i kapselen. 

God bedring ! :wub: 

Vil den ikke smake vondt likevel om jeg heller ut halve innholdet? Da er den jo åpen slik at pulveret kan smakes, tenker jeg. 

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, MegaMarie said:

Vil den ikke smake vondt likevel om jeg heller ut halve innholdet? Da er den jo åpen slik at pulveret kan smakes, tenker jeg. 

Takk! 

Ååh er kanskje ikke kapsler som kan åpnes nei. Mange kapsler kan man jo åpne ved å dra dem fra hverandre, men jeg husker ikke omtramadol er slik.  Da hadde jeg gitt en hel om vet. sier det er greit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Raksha said:

Ååh er kanskje ikke kapsler som kan åpnes nei. Mange kapsler kan man jo åpne ved å dra dem fra hverandre, men jeg husker ikke omtramadol er slik.  Da hadde jeg gitt en hel om vet. sier det er greit. 

 

Jeg er litt usikker. Jeg kuttet den i to før i dag, men mulig de kan skrus opp. Jeg gjorde det i hui og hast, så jeg så kanskje ikke godt nok etter. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de kunne ikke vris fra hverandre. 

Hun våknet etter 1-2 timer og var urolig. Prøvde å ta henne ut, gi henne vann og mat, men hun ville ingenting. Prøvde å gi henne hele kapselen, men hun bare spyttet den ut. Jeg gjorde et siste forsøk med å sprøyte halve innholdet i kapselen blandet med vann og litt sukker, og endelig holdt hun det nede! Etterpå spiste hun til og med litt leverpostei for å skylle ned smaken. Så nå venter jeg på at det skal kicke inn og håper hun sovner igjen. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Lola Pagola said:

Så bra du fikk det i henne! Hvordan går det? :)

Hun sov en del etter smertestillen, men våknet igjen noen timer senere og var urolig. Hun virker noe mindre smertepåvirket, men går fremdeles med veldig krøket rygg og er urolig. Ringte veterinæren med en gang de åpnet og avtalte at vi skal komme inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Anette said:

Kan du dekke pillen i leverpostei? Det fungerer på valpis, også får hun jo selvfølglig leverpostein etter "klumpen" med leverpostei for å få alt ned fort :P

I går ville hun ikke spise noen ting. Så da sprøytet jeg vannblandingen. Men etter det var hun åpen for å ta i mot litt leverpostei. 

Vi er inne hos veterinæren igjen nå. Hun er litt mindre smertepåvirket, så det er bra ? Takk for god bedring ønsker! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, MegaMarie skrev:

Tramadol, ja. Aner ikke hvilken injeksjon hun fikk.

Tramadol skal jo være ganske heftige saker.. Milla 'slukna' med engang etter en tramadol når hun hadde vondt (..og sov lenge).

12 timer siden, Lola Pagola skrev:

Åja skjønner. Leste at en bivirkning av tramadol kan være kvalme hos mennesker iallefall... så om det var det hun fikk av veterinær så kan det forklare hvorfor alt går opp igjen. Kanskje hun er mer påvirket av selve medisinen og bivirkninger nå enn ryggen, rett og slett? Eller? 

Tenker også det kanskje kan være noe slik?

Masse god bedring til lille pelsballen :heart:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Debbie said:

God bedring, håper det hjelper nå.

Husker godt de nettene med Zebra, de er vonde.

Uff, hadde hun samme problemene? 

Takk for god bedring ønsker. Veterinæren gav henne en ny sprøyte med smertestillende, jeg glemte å spørre hva det het igjen. Men hun sa den skulle ha effekt innen 1 time. I tillegg fikk hun metacam sprøytet inn og vi ble sendt med hjem med en annen type smertestillende (Neurontin) i tillegg til den vi fikk sist som skulle smake noe bedre. Vi kjøpte AD våtfor som skal smake ekstra godt som jeg kan blande inn tablettene i. Nå er det bare ro og tid som gjelder. Krysser fingrene for at hun blir bedre!

Just now, Kristiin said:

Tramadol skal jo være ganske heftige saker.. Milla 'slukna' med engang etter en tramadol når hun hadde vondt (..og sov lenge).

Tenker også det kanskje kan være noe slik?

Masse god bedring til lille pelsballen :heart:

 

Blondie fikk en dose tramadol i natt. Hun sov kanskje 2 timer før hun var urolig igjen :/ Men håper også det bare er noe bivirkninger av smertestillende og at hun faktisk ikke har så vondt at det ikke hjelper :(

Endret av MegaMarie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...