Gå til innhold
Hundesonen.no

Hoste utendørs


Lene_S
 Share

Recommended Posts

Ayla er igjen inne i en runde med hosting, og jeg synes det er verre denne gangen enn det har vært tidligere. Dette er tredje runde på under 1 år. Hun har vært skopet for luftrørskollaps (negativ), og ble tatt mange prøver av under siste runde, uten at vet'n kunne si akkurat hva det var. Hun har dog litt lang gane, men det skulle ikke by på mer problemer enn at hun ville harke den på plass ved nødvendighet. Det gikk over etter 2-3 uker, men nå er hun altså i gang igjen. Hosteanfall utløses stort sett når hun kommer ut, noe som gjør det vanskelig for henne å få gått på do, og turer har det blitt lite av den siste uka. Tidligere har hosten hørtes tørr og harkende ut, men tidligere i dag hadde hun et anfall som hørtes ut som svanefresing (det første som slo meg at det lignet på). Hun surkler også en del, og virker å slite med å få puste gjennom nesa mens det står på. Hun kan surkle litt innendørs, og hoste litt når hun girer seg opp, men det er altså et veldig tydelig mønster med hosting hver eneste gang hun går ut døra. De to tidligere rundene var på senvåren og sensommeren, så kulde er ikke årsaken. 

Hun har time hos dyrlegen på onsdag, men jeg vil gjerne høre om noen her har noen ideer om hva som kan ligge bak denne hostingen. Astma er jo en mulighet vi har tenkt på, men jeg synes det virker rart at det går over av seg selv i løpet av noen uker, for så å komme igjen noen måneder senere. Nå er ikke jeg ekspert, så kanskje det er normalt ved astma, men dette med at det går over og kommer tilbake tuller med alle teorier jeg har. Noen som har noen betraktninger, teorier, ideer, hypoteser, forslag eller annet å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Monikawt skrev:

Kan det være så enkelt som kennelhoste? 

Vet'n var veldig usikker de to første gangene, men kennelhoste ble nevnt, selv om vet'n ikke syntes det hørtes helt ut som normal kennelhoste. Første gangen fikk vi bare diagnosen "irritert luftrør", og den andre gangen fikk vi ingen klar diagnose. 

Da jeg tok henne med ut for å gå på do i ettermiddag, så hostet hun ille, samtidig som at det hørtes ut som om hun var tett i nesa, noe som resulterte i at hun nesten ikke fikk puste. Hun skalv og virket redd. Og hun fikk selvfølgelig ikke gått på do. Jeg kvier meg nå for å ta henne med ut i det hele tatt, for det høres jo ut som at hun skal stryke med, men jeg må vel bare se om det hjelper med hostesaft, selv om hun hater den gørra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at vet'en har hørt på hjertet, og utelukket klaffefeil?

red: det kan også være lurt å gi en ormekur, i tilfelle hun har lungeorm. Det gir hosting, og er slett ikke så uvanlig som man skulle tro.

Endret av Pringlen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pringlen skrev:

Jeg regner med at vet'en har hørt på hjertet, og utelukket klaffefeil?

red: det kan også være lurt å gi en ormekur, i tilfelle hun har lungeorm. Det gir hosting, og er slett ikke så uvanlig som man skulle tro.

Ja, jeg vil jo tro det. Hun måtte jo dopes ned for å skopes, så da er det vel standard å lytte litt her og der, er det ikke? Pluss, hun ble lyttet til under den årlige helsesjekken ved vaksina, mener jeg å huske (også standard, vel).

Lungeorm var det ikke sist, hvert fall. Jeg leverte avføringsprøver og det ble utelukket. Ble forøvrig også tatt prøver fra nedi luftrøret en plass (bronkiene?) uten at noe ble funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Ja, jeg vil jo tro det. Hun måtte jo dopes ned for å skopes, så da er det vel standard å lytte litt her og der, er det ikke? Pluss, hun ble lyttet til under den årlige helsesjekken ved vaksina, mener jeg å huske (også standard, vel).

Lungeorm var det ikke sist, hvert fall. Jeg leverte avføringsprøver og det ble utelukket. Ble forøvrig også tatt prøver fra nedi luftrøret en plass (bronkiene?) uten at noe ble funnet.

Nei, da er det sikkert ikke noe av det :) 

Kennelhoste kan sitte i lenge, og de kan få tilbakefall til hoste ved aktivitet. Men det er jo grenser for hvor lenge det varer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig kjent ut. Det later til at det er temperaturforskjellen( inne/ute på vinterstid) som utløser anfallene. Det går seg som regel til etter en stund da med mine,     men jeg  må gjerne løfte dem opp litt og bære dem først. Respirasjonsapparetet på chi, er ikke noe å skryte av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuldeutløst astma kanskje? 

Jeg har det, og merker det godt når jeg er dårlig form (høhø), og om det er store tempraturforskjeller. 
Sånn som nå, når det "bare" er -7 merker jeg det ikke. Men er det -20 så sliter jeg med en gang jeg kommer ut, fram til jeg venner meg til det. 

Aner ikke om det er slik for hunder da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, QUEST skrev:

Dette høres veldig kjent ut. Det later til at det er temperaturforskjellen( inne/ute på vinterstid) som utløser anfallene. Det går seg som regel til etter en stund da med mine,     men jeg  må gjerne løfte dem opp litt og bære dem først. Respirasjonsapparetet på chi, er ikke noe å skryte av..

 

5 timer siden, Kaja skrev:

Kuldeutløst astma kanskje? 

Jeg har det, og merker det godt når jeg er dårlig form (høhø), og om det er store tempraturforskjeller. 
Sånn som nå, når det "bare" er -7 merker jeg det ikke. Men er det -20 så sliter jeg med en gang jeg kommer ut, fram til jeg venner meg til det. 

Aner ikke om det er slik for hunder da. 

Har vært inne på tanken, men greia er den at de to gangene tidligere hun har hatt slike hosteperioder har vært i varmt vær ;) Selvfølgelig, det trenger jo ikke å være samme årsak hver gang, men det er jo uansett pussig at det dukker opp med noen måneders mellomrom.

18 minutter siden, Yellow skrev:

Bruker du sele som sitter riktig, og ikke halsbånd eller sele som presser opp i halsen når hunden trekker litt fremover? 

Hun har aldri hatt på seg halsbånd, kun brukt sele. Hun bruker en Hurtta-sele, en slik, og jeg trodde den presset på toppen av brystbeinet, men jeg testet den nå, og merket at den akkurat bommer. Så kanskje det kan forklare noe. Vi hadde en Y-sele fra Hurtta, men den satt veldig rart på henne, strammet seg ikke over hele liksom, så derfor ble det denne varianten. Har en soft-sele jeg kan bruke, se om det gjør noen forskjell. 
Men: Kan det forklare snørringa? Og, som jeg glemte å nevne, nysinga, som ikke er like fremtredende hver dag, men veldig aktiv noen dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele og/eller halsbånd vil jo uansett ikke være noen forklaring på hosten. Friske hunder kan dra alt de orker daglig med halsbånd uten å få problemer. Det kan sikkert bidra til å forværre symptomene når hunden har et problem, men noen årsak er det neppe :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Sele og/eller halsbånd vil jo uansett ikke være noen forklaring på hosten. Friske hunder kan dra alt de orker daglig med halsbånd uten å få problemer. Det kan sikkert bidra til å forværre symptomene når hunden har et problem, men noen årsak er det neppe :)

Enig. Jeg ser dt samme på mine, båndet utløser/forverrer noen ganger anfallene men de er ikke årsaken til anfallene. De får disse anfallene uten bånd også. Temperaturskifte, opphisselse, lek og løping er hovedårsakene her. Det er dog varierende i hvilken grad de er påvirket men alle er det, i større eller mindre grad. Den som er mest påvirket snorker/surkler også og har vært undersøkt av veterinær mtp infeksjon men uten  resultat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Enig. Jeg ser dt samme på mine, båndet utløser/forverrer noen ganger anfallene men de er ikke årsaken til anfallene. De får disse anfallene uten bånd også. Temperaturskifte, opphisselse, lek og løping er hovedårsakene her. Det er dog varierende i hvilken grad de er påvirket men alle er det, i større eller mindre grad. Den som er mest påvirket snorker/surkler også og har vært undersøkt av veterinær mtp infeksjon men uten  resultat. 

Nei, i så fall skulle mine hostet som besatt :P Men hva skyldes denne hosten og surklingen? Er de bare laget sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Pringlen skrev:

Nei, i så fall skulle mine hostet som besatt :P Men hva skyldes denne hosten og surklingen? Er de bare laget sånn?

Ja, jeg har en 'trekkhund' som kan henge i lina uten større besvær( annen rase) så det er nok ikke lina som er problemet nei.

Ja, det  kan man jo godt si..'Chihoste' er et begrep og ifølge raseklubb( om jeg ikke husker feil) så er det så utbredt i rasen, at det ikke lar seg utrydde.. Luftrørskollaps , kort snute og ekstremt eplehode er nok ingen god mix.. Jeg hadde hørt om det før jeg fikk rasen men jeg hadde ingen ide om hvor utbredt det var og i hvor stor grad det kan påvirke hundens liv. Den 'verste' her er nå lite interessert i å leke og å gå tur, for det utløser hosting og pusteproblemer. Hunden står bredbent og hiver etter pusten, ikke noe vakkert syn og selvfølgelig ikke noe trivelig for hunden heller :hmm: Dessverre syns jeg det bgatelliseres av ( for) mange og etter min mening er det uhørt å avle på slikt. 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, QUEST skrev:

Ja, jeg har en 'trekkhund' som kan henge i lina uten større besvær( annen rase) så det er nok ikke lina som er problemet nei.

Ja, det  kan man jo godt si..'Chihoste' er et begrep og ifølge raseklubb( om jeg ikke husker feil) så er det så utbredt i rasen, at det ikke lar seg utrydde.. Luftrørskollaps , kort snute og ekstremt eplehode er nok ingen god mix.. Jeg hadde hørt om det før jeg fikk rasen men jeg hadde ingen ide om hvor utbredt det var og i hvor stor grad det kan påvirke hundens liv. Den 'verste' her er nå lite interessert i å leke og å gå tur, for det utløser hosting og pusteproblemer. Hunden står bredbent og hiver etter pusten, ikke noe vakkert syn og selvfølgelig ikke noe trivelig for hunden heller :hmm: Dessverre syns jeg det bgatelliseres av ( for) mange og etter min mening er det uhørt å avle på slikt. 

Det var nok dette min chi hadde også - tilbake i 1978... Husker han skremte vettet av oss første gangen det skjedde, men etter hvert ble det liksom bare "noe" som hendte av og til. Fikk aldri noen diagnose på det, jeg tror ikke engang vi var til veterinæren med det... Den andre chi'en vi hadde hadde ikke dette dog. Han fikk vi til halv pris fordi han hadde for lang snute og rokokkobein :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Pringlen skrev:

Sele og/eller halsbånd vil jo uansett ikke være noen forklaring på hosten. Friske hunder kan dra alt de orker daglig med halsbånd uten å få problemer. Det kan sikkert bidra til å forværre symptomene når hunden har et problem, men noen årsak er det neppe :)

Neida, jeg skjønte det, men det hjalp faktisk å bytte til softselen i går. 

8 timer siden, QUEST skrev:

Enig. Jeg ser dt samme på mine, båndet utløser/forverrer noen ganger anfallene men de er ikke årsaken til anfallene. De får disse anfallene uten bånd også. Temperaturskifte, opphisselse, lek og løping er hovedårsakene her. Det er dog varierende i hvilken grad de er påvirket men alle er det, i større eller mindre grad. Den som er mest påvirket snorker/surkler også og har vært undersøkt av veterinær mtp infeksjon men uten  resultat. 

Ayla har ikke typiske symptomer på chi-hoste, eller luftrørskollaps, og hun er klarert for det med skop. Det eneste mønsteret vi har funnet er at hun begynner å hoste når hun kommer ut, men disse rundene med hoste har altså kommet i både varmt og kaldt vær, så temperaturen har tydeligvis ikke noe å si. Opphisselse, lek og løping har ikke løst ut hosteanfall, men jenta har vært slappere enn vanlig den siste uka. Hun begynner nå å bli bedre, for i kveld har hun jazza seg opp av kattene flere ganger, og jappa på noe (rådyr?) utenfra noen ganger, så hun begynner å bli seg selv. 

Vi var altså hos vet'n i dag, og hun kunne egentlig ikke si så mye konkret. Blodprøven var fin. Hun var tydelig tett i nesa/bihulene, og surklet når den ene neseboret ble holdt for. Ellers surkler hun lite/ingenting innendørs, selv når hun jazzer seg opp. Vi fikk beskjed om å gi Onsior i ei uke for å se om det hjelper. Det hjalp den første gangen hun fikk hosteproblemer. Og evt hostesaft, om det trengs. Har prøvd å dryppe saltvann i nesa, men det går rett og slett ikke jentungen med på, og får det alle andre steder enn i nesa :P

Vi tok også turen innom en dyrebutikk med det samme vi var ute, for å se om vi fant en bedre sele. Vel, vi kjøpte to, så får vi se om de funker. Den ene er en sånn jakke-sele, sånn med borrelås rundt magen og rundt halsen, veldig myk og brede bånd, så jeg håper den funker til å ikke utløse hostekuler nå. Den andre er en vanlig sele, men har mykere polstring, som jeg håper la være å irritere om noe er på gang når denne runden er slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...