Gå til innhold
Hundesonen.no

Ribbensbrudd hos hund


Recommended Posts

Er det noen her som har erfaring med ribbensbrudd hos hund? Happy har brukket tre ribben. Veterinær, som er ortoped, mener det ikke trenger å opereres. Vil beina gro sammen igjen selv om de er skjøvet ved siden av hverandre? Evt. kan det ha noe med liggestillingen å gjøre kanskje, når bildet ble tatt?  Hvordan gikk det evt. med din hund som hadde ribbensbrudd? Jeg leste på nett at hos mennesker så blir smerten verre og verre de første 1-2 ukene. Er det det samme hos hund? Hun får smertestillende tramadol 50mg tre ganger til dagen og onsior på kvelden(har andre skader også). Jeg leste også at mennesker med ribbensbrudd kan få lungebetennelse pga. de ikke trekker pusten dypt nok. Noen som har vært borti det på hund? 

Generelt at dere har av erfaring setter jeg pris på. 

Her er bilde av bruddene:
 

28171206_10215745089922764_1968318028_o.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ribbein er laget slik at de har et beinete ytre lag og en myk men seig kjerne som skjelden rives over. Når det ytre laget knekkes (=ribbeinsbrudd) sørger kjernelaget for at alt henger sammen som det skal. 

Fordi det også tillater litt bevegelse i bruddstedet (man må jo puste og utvide brystkassen av den grunn) vil smertene bli verre de to første ukene.  Deretter avtar smertene raskt.

har ikke hørt at hunder er ulike oss der, vi er ganske likt skapt.

 

Lungebetennelse pga ribbeinsbrudd er sjelden. Pga dårlig innpust kan man få sammenfall (atelectase) i små deler av lungevevet. Det vil rette seg på sikt når ribbeina har grodd.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, enna skrev:

Ribbein er laget slik at de har et beinete ytre lag og en myk men seig kjerne som skjelden rives over. Når det ytre laget knekkes (=ribbeinsbrudd) sørger kjernelaget for at alt henger sammen som det skal. 

Fordi det også tillater litt bevegelse i bruddstedet (man må jo puste og utvide brystkassen av den grunn) vil smertene bli verre de to første ukene.  Deretter avtar smertene raskt.

har ikke hørt at hunder er ulike oss der, vi er ganske likt skapt.

 

Lungebetennelse pga ribbeinsbrudd er sjelden. Pga dårlig innpust kan man få sammenfall (atelectase) i små deler av lungevevet. Det vil rette seg på sikt når ribbeina har grodd.

Tusen takk! Jeg merker at hun nå på dag to sliter litt mer med å finne gode liggestillinger og kvier seg mer for å legge seg ned. Hun trenger også hjelp til å reise seg av og til, hvis hun har lagt seg i gitte stillinger. Vi skal til veterinæren i morgen på kontroll. Kan det være en ide å spørre om sterkere smertestillende? Hun får tramadol 50mg og kan få det tre ganger til dagen, altså døgndose på 150 mg. Jeg har aldri brukt preparatet selv så vet jo ikke helt hvordan det virker, men har forstått at det er et morfinlignende preparat. Det virker som det sløver henne litt ned, men hun har fortsatt vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutes ago, Sprettballen said:

Tusen takk! Jeg merker at hun nå på dag to sliter litt mer med å finne gode liggestillinger og kvier seg mer for å legge seg ned. Hun trenger også hjelp til å reise seg av og til, hvis hun har lagt seg i gitte stillinger. Vi skal til veterinæren i morgen på kontroll. Kan det være en ide å spørre om sterkere smertestillende? Hun får tramadol 50mg og kan få det tre ganger til dagen, altså døgndose på 150 mg. Jeg har aldri brukt preparatet selv så vet jo ikke helt hvordan det virker, men har forstått at det er et morfinlignende preparat. Det virker som det sløver henne litt ned, men hun har fortsatt vondt. 

Du får neppe tatt alle smertene uansett. Neste steg er morfintabletter. Det går an å prøve og se om effekten blir bedre med dem. Ev kombinere morfin og et nsaid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...