Gå til innhold
Hundesonen.no

Uskrevne regler om hund og hundehold(morsom tråd)


Debbie
 Share

Recommended Posts

Sitter og leser en humorbok som heter: Norges uskrevne lover.

Veldig morsom liten bok med et skråblikk på samfunnet og våre tildels sære uskrevne lover.

Så tenkte jeg at vi har vel sånne regler også ang hund- så har dere noen uskrevne hundelover??

Her er mine forslag:

  • Det er lov å prate babyspråk med valper
  • alle valper er søte, hvis du synes noe annet ikke si noe om det.
  • det er veldig uhøflig og sårende å si noe om vekten til  andre folks hunder
  • det samme gjelder for oppdragelse av hunden
  • hvis du møter en løs hund på tur, og det blir bråk med din hund- så er det alltid din hund som har problemer- ifølge løshundens eier.
  • din hund er selvfølgelig den peneste, snilleste og beste hunden, men ikke si det til andre hundeiere- de blir fornærmet de mener trolig det samme om sine hunder.
  •  
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Hunder må hilse på andre hunder, spesielt i bånd. Hvis ikke er du slem mot hunden din. 
- Det er greit å ikke plukke opp etter hunden din hvis du kan skufle snø eller sand over bæsjen.
- Du må ta i mot alle råd du får på din vei. Fremmede vet tross alt bedre enn deg.
- Det gjør ikke noe om du ikke har innkalling på hunden din, så lenge den er snill.
- Når du er på friområder for hund, er du fratatt alt ansvar om hunden din skulle være til sjenanse for noen.
- Hvis den grisete hannhunden din jukker på en annen tispe, så må du IKKE bryte inn. Tispen skal si i fra selv. Alltid. Velger tispeeier å gå, så er vedkommende overbeskyttende. 
- Det er ikke nødvendig å bryte inn om din hund plager andre hunder, så lenge din bare er snill.
- Voksne hunder har lov til å si i fra til valper sånn som det passer dem. Valpen må jo få oppdragelse!

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det handler bare om trening! 

- HAN må jo lære SEG (gjelder alltid )

- Søte hunder kan gå løse overalt , selv der det er båndtvang

- Søte hunder kan tisse på hva de vil 

- Store hunder spiser og veier mye 

-Det er ikke uhøflig å kommentere lav vekt , bare høy. Slanke hunder får ikke mat , evt får de alt for lite!

- Har man flere enn en hund inne er man gal. 

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutes ago, QUEST said:

-Det er bare sosialisering som skal til, så blir den så grei atte.. Gjelder først og fremst raser som er kjent for å ha andre hunder på menyen. 

Haha, ja! Sosialisering og miljøtrening er alltid løsningen, på alle redsler/frykter/diller/aggresjon. Rase og arvelige egenskaper er mindre relevant. 

En hund er et dyr på fire ben som finner seg i alt og alle dersom eier har gjort jobben sin. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Sprettballen skrev:

- Du må aldri avlive en hund på grunn av atferdsproblemer. Det kan alltids trenes på. 

Eventuelt kastrere hvis det er en hannhund. Kastrering løser alle problemer. Hund som biter - kastrer den, så blir den sååå snill så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Pringlen skrev:

- Du får den hunden du fortjener. 

- Hvis hunden er redd for noe, har den blitt skremt, evt mishandlet.

- Hvis hunden er redd (altså har blitt skremt) så har den godt av å få et valpekull.

- Å få et valpekull hjelper for de fleste problemer.

OT, men den med redd hund = mishandlet har jeg merket med Ori:blink:

Jeg: Ikke ta kontakt med han, han er redd folk!
Random person: Ååja, han har hatt det fælt? :( 
Jeg: Nei, jeg har hatt han siden han var 8 uker, så han er bare nervøs. Dette er pappan hans, som er helt trygg.
Person: Åja, hatt det fælt hos oppdretter... :( 
Jeg: Nei!! Han har hatt det toppers fra fødsel og til nå, han er ikke mishandlet eller skremt, han er bare skjør i hodet sitt! Broren er stødig som et fjell.
Person: Daaakkar lille vennen:bye: 
Jeg: :sint_01:

Æ bli gal! :lol: Og dette skjer seriøst så ofte, jeg fatter det ikke... Av og til føler jeg at folk bare vil at det skal være en tragedie bak?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Sanne skrev:

OT, men den med redd hund = mishandlet har jeg merket med Ori:blink:

Jeg: Ikke ta kontakt med han, han er redd folk!
Random person: Ååja, han har hatt det fælt? :( 
Jeg: Nei, jeg har hatt han siden han var 8 uker, så han er bare nervøs. Dette er pappan hans, som er helt trygg.
Person: Åja, hatt det fælt hos oppdretter... :( 
Jeg: Nei!! Han har hatt det toppers fra fødsel og til nå, han er ikke mishandlet eller skremt, han er bare skjør i hodet sitt! Broren er stødig som et fjell.
Person: Daaakkar lille vennen:bye: 
Jeg: :sint_01:

Æ bli gal! :lol: Og dette skjer seriøst så ofte, jeg fatter det ikke... Av og til føler jeg at folk bare vil at det skal være en tragedie bak?!

Han må nok få bli pappa, så blir det sikkert bra :lol:

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Cobberdog er absolutt ikke det samme som doodle! 

- Hunder som spiser rått blir blodtørstige 

- Det er farlig for hunder å spise rått, særlig kyllingfilet. Den er full av salmonella nemlig!

- HD, AD og PL er 99% miljø, men egentlig 100%, siden arvegangen ikke er kjent

- Hund er hund! ;) 

  • Like 5
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, mara skrev:

Haha, ja! Sosialisering og miljøtrening er alltid løsningen, på alle redsler/frykter/diller/aggresjon. Rase og arvelige egenskaper er mindre relevant. 

Jupp! Det har også sammenheng med ting med ukjent arvegang. Er miljøet som er problemet. ALLTID! :) 
Hvis hunden får allergi, så fôrer du med dårlig fôr, eller har fått fôr av dårlig kvalitet. Eller så er det for skittent, for rent, for tørr luft, for fuktig luft... hjemme hos deg :) 

OHH! 

- Allergi kan kureres med "naturlig hundemat", fordi allergi ikke finnes (ref. produsenten selv... i en hunde(allergi)gruppe på Facebook :P )

- Det er ikke allergi om det hjelper å bytte fôr, så da kan hunden absolutt gå i avl...

- Hvete er unaturlig for hunder, og telles ikke som allergen

Endret av Shokata
Fjernet produktnavn, og beklager glippen
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poter skrev:

Nei, det er jo eiers feil! Alle atferdsproblemer er eiers feil :rolleyes: *sarkasmevarsel*

Sjokkerende nok har vi aldri hørt den O.o Og det er egentlig det jeg har ventet mest å få slengt etter oss :lol: Men nei, han må ha hatt det fælt altså, finnes ikke noe annet svar på det i følge hvermannsen :lol: Spesielt siden pappan er så trygg og hypersosial :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 - Råfôring kurerer alt. :sleep: Magedreining? Ville ikke skjedd på rått. Allergi? Bare å bytte til rått. HD med forkalkninger? Ikke en gang tenk på leddfôr! Nyresvikt? Skyld deg selv som har gitt tørrfôr. Alle vet da at hunder er kjøttetere..

Jeg er tilhenger av råfôring og for noen lidelser og individer kan det sikkert bidra positivt, men det får være grenser for kvakksalveri og vidunderkurer. :rolleyes:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Man skal aldri si navnet til hunden på en streng måte, da får den negative assosiasjoner til navnet sitt og kommer ikke når du roper på den

- Hunden skal tolerere all oppførsel fra familiens barn.

- Når hannhunder jukker på deg, bamser eller andre hunder er det fordi de er kåte og må kastreres. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...