Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp...hunden stresser på tur


audun
 Share

Recommended Posts

Jeg har noen utfordringer som jeg håper dere kan hjelpe meg å løse. Vi har en finsk lapphund hann på 2 år og 5 mnd som stresser fælt på tur. Det blir mye trekking, piping og bjeffing.

Forsøker å håndtere det med å stoppe ofte og gi godbitsøk, for å forhåpentligvis på sikt kunne drøye pausene lenger og lenger til at han finner roen. Forsøkte kjemisk kastrering uten særlig effekt på stresset, men han er blitt mer matglad og sånn sett lettere å belønne.

Han skulle ikke være under- eller overstimulert såvidt jeg kan forstå. Han trener agility. Inne ligger han stort sett rett ut, men er som regel litt høy etter tur, naturlig nok.

Dette er vel et typisk unghundproblem, så jeg håper noen har erfaring med hvordan man kan trene seg utav det?  Takknemlig for alle råd og innspill ?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er et unghundproblem så får du ikke trent deg utav det, bare legge til rette for at hunden får mestring og at det ikke blir noen unødvendige konflikter og guide ham gjennom perioden frem til den går over selv. Forskjellen merker du nok ikke så mye til her og nå, men all trening og jobb du legger i nå vil komme til syne og nytte etterpå å gjøre at dere lander på bena på den andre siden?

Istedet for godbitsøk har du prøvd å jobbe med hunden gjennom turen? Gi hunden noe å fokusere på som er mer konstruktivt enn å gå å stresse. Belønne kontakt med deg, lek litt, hopp opp på ting, balansere på stubber ol., gå litt fot, gjør triks, bare fantasien setter grenser, bruk det du har rundt deg, men helst gjør noe som gjør at hunden jobber sammen med deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Sier meg enig med Malamuten her. Gi hunden oppgaver. Ikke la den stresse bare for å gjøre det, men gi den noe oppgaver å rette energien mot. 

Jeg har en som er veldig fokusert på tispelukter, og nå har jeg begynt å overraske når jeg ser han blir litt vimsete og viser tegn til å søke lukter og fiksere. 

Når det er mulig trener vi innkalling med hopp, dekk under marsj, på plass, og lineføring. Altså sitte ned, dekk, hoppe over noe, og holde blikkontakt når dere går.   

Du må gjøre deg selv til verdens mest interessante person. Hvordan må du prøve deg frem til. 

Lykke til :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...