Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det ubehagelig/smertefullt å klippe værhår?


Midas
 Share

Recommended Posts

Hva tenker dere om at noen raser klippes/barberes i ansiktet? Nå snakker jeg ikke om korthår raser hvor det nappes ut værhår eller barberes for at de skal være glatte i ansiktet, men hunder som, for at de skal kunne fungere og se, må klippes i ansiktet. Er det vondt/plagsomt for hunden? Hvordan skal man unngå det om man må klippe hunden i ansiktet? 

Endret av Midas
Endret formulering.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg har snutebarbert puddel i snitt to ganger i mnd i 9 år nå, så kan jeg svare at nei, det er ikke vondt. Jeg har aldri sett en smertereaksjon på noen av hundene jeg har barbert, og det er 3 ulike pudler og en beardis. Beardisen var aldri klippet før, aldri opplevd en klippemaskin, og reagerte likt på snuta som på resten av kroppen.
At de kan være mer følsomme, spesielt mot vibrasjonen til maskinen, der de har følehår, er ikke merkelig. Men at det er vondt er jo noe helt annet. På meg virker det som at det kan kile, som det også gjør mellom tærne og under labbene. Reaksjon på vibrasjonen til maskinen altså, en kiling. Ikke smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Men har ikke værhårene en funksjon? Jeg får meg bare ikke til å synes at dette er greit...

Jeg vil mene at den funksjonen værhårene har ikke er viktigere for en tamhund enn det de misser av å ha hengeører, de får litt dårligere utbytte av sansene sine, som for en vill hund ville vært ugunstig, men for en tamhund ikke spesielt viktig. Snutebarberte hunder kan jo utføre alle de oppgavene hunder med intakte værhår utfører, det er ingen merkbar forskjell på hundenes funksjon rent praktisk. Så jeg vet ikke om man skal vektlegge det å barbere værhår så mye kontra alt annet vi har endret på tamhundene.

Hadde man kunnet ha røytefrie klipperaser uten hårvekst på snutepartiet, så værhårene fortsatte å ha sin funksjon, hadde jo det vært ideelt. men det finnes ikke... Det har ikke stort for seg å ikke klippe værhårene på puddel, for de er også redusert/krøllete og har ikke normal funksjon uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om det er sammenlignbart eller overførbart til hund, men på hest har man ikke lov til å barbere bort værhår i forbindelse med stevner/konkurranser iflg fei / nryf. Fordi disse håra er et viktig sanseorgan.

Dog ser jeg på bikkjene at værhåra jobber i takt med nesa, og svirrer fram og tilbake. Så noe gjør de nok.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Jeg aner ikke om det er sammenlignbart eller overførbart til hund, men på hest har man ikke lov til å barbere bort værhår i forbindelse med stevner/konkurranser iflg fei / nryf. Fordi disse håra er et viktig sanseorgan.

Dog ser jeg på bikkjene at værhåra jobber i takt med nesa, og svirrer fram og tilbake. Så noe gjør de nok.

Jeg tror, legg merke til at dette er min synsing om temaet, at hos hest har værhårene en langt større oppgave enn hos hund. Hest bruker lepper og værhår til å føle seg frem til maten, mens øynene brukes til å speide etter fare. De brukes altså aktivt i stor del av hestens liv, daglige liv. Hos hund har ikke værhårene en like stor funksjon, de trenger dem ikke til slike store oppgaver. Tap av funksjon av værhår gjelder jo ikke kun de rasene der de klippes bort, de fleste bartehunder av ulike varianter har også manglende/begrenset funksjon i værhår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Stella skrev:

Jeg tror, legg merke til at dette er min synsing om temaet, at hos hest har værhårene en langt større oppgave enn hos hund. Hest bruker lepper og værhår til å føle seg frem til maten, mens øynene brukes til å speide etter fare. De brukes altså aktivt i stor del av hestens liv, daglige liv. Hos hund har ikke værhårene en like stor funksjon, de trenger dem ikke til slike store oppgaver. Tap av funksjon av værhår gjelder jo ikke kun de rasene der de klippes bort, de fleste bartehunder av ulike varianter har også manglende/begrenset funksjon i værhår.

Ja, du har nok fort rett i det :) 

Hos hund avhenger nok funksjonsnivået, som du sier, av pelsen. Jeg har strihårete hunder med ulik pelskvalitet. Og dermed noen med lenger skjegg enn andre. På de med best pelser, er det tydelig å se at værhårene "driver med noe" på lik linje som hos de korthårete. Hos de med lengre skjegg, er det vanskelig å se, men de har også værhår med lengde som står i stil med skjegget. Så det er nok noe funksjon der også. Men noen raser har jo krøllete og ufullstendige værhår, så der kan det jo umulig være særlig nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en rase som man klipper bla. værhår på i forbindelse med utstilling. Dette er hunder med glatt, kort pels som klippes for å få et stramt uttrykk. Selv har jeg aldri tatt bort værhår, ser ingen grunn til å fjerne dem på en hund som har stive, rette værhår og som ikke barberes rundt snuten. Antar det er en grunn til at de blir født med dem og at hårene bidrar til nyttige sanseinntrykk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kineseren min er jo alltid kortbarbert i ansiktet, samme er pudlene i familien... Jeg merker absolutt nada til det, og har heller aldri tenkt over det- det er bare sånn liksom...

Katten min er av rasen devon rex, de har krøllete, pinglete værhår som knekker og faller av i histen og pisten, sjelden hun har mer enn et par små værhår, hun fungerer helt utmerket til tross. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Pringlen skrev:

Siden jeg egentlig ikke har peiling på hvor mye værhåra betyr for hundene, annet enn at de "driver med noe", så måtte jeg lese litt.

https://www.livescience.com/44824-why-dogs-have-whiskers.html

 

 

Der står det at røttene til værhårene her fulle av nerver som tar opp signaler og sender de til hjernen. Det betyr at det er en vesentlig forskjell på å nappe ut værhårene og å klippe dem. Jeg har stusset på dette og spurt flere om det som har klipperaser, og det virker ikke som de fleste tenker noe videre over det. Det blir klippehund på oss neste gang, og jeg kjenner at jeg må være veldig sikker på at det ikke gjør noen skade for hunden å klippe av værhårene, hvis ikke blir det ikke så jeg kan gjøre det. Og hvordan jeg skal få klipt ned en snute uten å klippe værhårene aner jeg ikke. At det klippes og nappes på kortpelsa hunder synes jeg ikke noe om. De er jo født med de, så noe funksjon må de jo ha. De blir fratatt de fordelene det er å ha værhår når man klipper de, men det kan man kanskje leve med så lenge det ikke gjør vondt til hunden. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værhårene er jo tykkere og har større follikler enn vanlige hår, litt som med våre hår sammenlignet med kjønnshår. Oppbygningen er nok som et vanlig hår, men som det står i artikkelen, så er nok området rundt røttene mer følsomt som i at det registrerer luftendringer, berøring etc. Man kan jo selv kjenne at hårene på armene sender signaler til hjernen når man stryker over dem... ikke smerte, men det kan kile, man kjenner vinden i hårene, etc. Jeg vil anta at det gjør vondt å nappe ut disse hårene, men det er jo ikke nerver i selve hårstrået, så å klippe dem vil ikke gjøre vondt. Det vil bare bidra til at hårene ikke fanger opp luftforandringer, berøring etc. 

Jeg finner faktisk rett som det er slike hår på gulvet. De faller dermed av tidvis - og det vokser ut nye. Akkurat som vanlige hår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Midas skrev:

Der står det at røttene til værhårene her fulle av nerver som tar opp signaler og sender de til hjernen. Det betyr at det er en vesentlig forskjell på å nappe ut værhårene og å klippe dem. Jeg har stusset på dette og spurt flere om det som har klipperaser, og det virker ikke som de fleste tenker noe videre over det. Det blir klippehund på oss neste gang, og jeg kjenner at jeg må være veldig sikker på at det ikke gjør noen skade for hunden å klippe av værhårene, hvis ikke blir det ikke så jeg kan gjøre det. Og hvordan jeg skal få klipt ned en snute uten å klippe værhårene aner jeg ikke. At det klippes og nappes på kortpelsa hunder synes jeg ikke noe om. De er jo født med de, så noe funksjon må de jo ha. De blir fratatt de fordelene det er å ha værhår når man klipper de, men det kan man kanskje leve med så lenge det ikke gjør vondt til hunden. 
 

Kan godt være det, at det er nervene i røttene som er viktigst :) Ikke vet jeg.

Her er mer artikkel

https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201109/why-do-dogs-have-whiskershttps://www.canidae.com/blog/2014/06/what-is-the-purpose-of-dog-whiskers/

  

  http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=17&ved=2ahUKEwj3kY-H9KXZAhVNh6YKHTRhAwMQFjAQegQIChAB&url=http%3A%2F%2Fanimalstudiesrepository.org%2Fcgi%2Fviewcontent.cgi%3Farticle%3D1006%26context%3Dacwp_vsm&usg=AOvVaw2YQ2jFhRjRBvBde6dOfKcj

  Red: den siste der har jeg ikke lest nøye, men det handler om barbering av værhår på utstillingshunder.

Endret av Pringlen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt merkelig å fjerne værhår.  i min rase er det noen som gjør det for å "få et renere utseende" for utstilingsringen (men jeg tror ikke det er vanlig i Norge)

 

Jeg har en hund som er blind på et øye, og jeg ser hvor mye hun bruker værhårene sine. Om jeg feks gjør en bevegelse med hånda foran henne (uten at hun kan se med det andre øyet), så oppfatter værhårene luftforandringene, og hun lukker øyet. (ups. det hørtes suspekt ut å bevege hånda foran hunden så den lukker øyet, men det er noe jeg så veterinærfolka på NMBU gjøre og jeg ble så fascinert at jeg har prøvd selv).Hun beveger værhårene når hun hopper ned fra sofa etc.   Værhårene har en funksjon også for hunder med normalt syn, det er jo en grunn til at de er der.  (ed: gode artikler fra Pringlen). 

 

Endret av Meg
  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg aldri tenkt på før, at folk klipper eller napper værhår. Det var nesten så jeg måtte sjekke datoen for aprilsnarr her, for å være ærlig, for dette kan da umulig være akseptabelt. Værhår er kjempeviktige for alle arter som har slike hår, de er ikke bare til pynt. Det spiller ingen trille om de gror ut igjen når bikkja stadig blir barbert. Da blir det like ille, om ikke verre fordi det stadig gjentas, som kupering og andre ting som fjernes for å endre utseende på bikkja. Om noen synes jeg høres dømmende ut, så er det ikke noe vits i å synse om det, jeg er det. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

 

Dette har jeg aldri tenkt på før, at folk klipper eller napper værhår.

 

Trust me, det gjør de.. Nå ser jeg ( og vet av erfaring) at på raser som puddel f.eks så er det svært vaskelig å klippe snuten kort, uten  å ta med værhårene i samme slengen. Min reagerte hver gang jeg barberte snuten og det har også de andre to jeg har klippet gjort. 

Når det derimot kommer til kortpelsede raser der man fjerner værhåe bare fordi det gir et 'renere inntrykk' ..  :thumbsdown:Det har jeg vært presentert for både på whippet og italiener. Da fjerner man viktige sanseorganer på hunden, bare fordi man tror det ser penere ut..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså: jeg skjønner jo at det er klin umulig å barbere puddelneser uten å ta med værhåra. Og de virrer jo ikke rundt som hodeløse høns fordet :) Men ut fra det jeg har lest nå, så tenker jeg det er bra slike raser ikke behøver å arbeide på egenhånd ute i mørket :P

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt av å lese dette jeg... Det har jo helt klart en viktig funksjon for hunden å ha de. Det har jo gått bra med alle de hundene som blir barbert i ansiktet, og som jeg forstår så merker ikke eierne noe særlig til at det er plagsomt, da det virker som mange ikke tenker over at de faktisk mister noe ved å klippe de bort. Lurer fortsatt imidlertid på om de føler noe smerte når de blir klipt eller om de "bare" mister en funksjon. Men hvis de viser ubehag i det de blir klippet bort har de kanskje noe følelse i de og da, og ikke bare i røttene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Nappes de virkelig?? :shocked:

Jeg håper da inderlig at ingen napper ut værhårene..For de som har plukket øyenbryn, så vet  man at det kjennes..

Syns forrsten  jeg så en plass i en av linkene Pringlen la ved, at noen fikk de kirurgisk fjernet også.. Hvilket jeg vil tro 'happens only in USA'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lerkefuglen skrev:

Nappes de virkelig?? :shocked:

Jeg søkte litt rundt dette på sonen, og da fant jeg en tidligere tråd om temaet. Hvis jeg ikke husker helt feil så stod det der at enkelte (ikke soniser nei som jeg forstod) nappet de ut på raser med kort/normal pels som ellers ikke ble klipt, for at de skulle få et strammere uttrykk. Mulig jeg husker feil eller at det var feilinformasjon. Kan prøve å finne det igjen. Nå ser jeg for meg selv med klippehund hvor jeg sitter og klipper snuten med saks rundt værhårene. Det kan bli en omfattende prosess :P 

 

Edit: 

I denne tråden står det "nappes eller klippes bort". Om det er realiteten vet ikke jeg. Jeg er redd for å bli blind på noe bare fordi det er vanlig og mest praktisk, hvis det er til ubehag eller plage for hunden på noe vis. 

Endret av Midas
  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

20 minutter siden, Midas skrev:

Jeg får litt vondt av å lese dette jeg... Det har jo helt klart en viktig funksjon for hunden å ha de. Det har jo gått bra med alle de hundene som blir barbert i ansiktet, og som jeg forstår så merker ikke eierne noe særlig til at det er plagsomt, da det virker som mange ikke tenker over at de faktisk mister noe ved å klippe de bort. Lurer fortsatt imidlertid på om de føler noe smerte når de blir klipt eller om de "bare" mister en funksjon. Men hvis de viser ubehag i det de blir klippet bort har de kanskje noe følelse i de og da, og ikke bare i røttene. 

Altså - det er HÅR! De har ikke følelser I håret, det er ikke nerver i hårene - da hadde de også blødd om man klipte dem. De har følelse i rotsonen der håret sitter fast. Det er bevegelser i DEN som gjør at dyret føler, senser endringer i luft, bevegelse etc. Det er ikke følelsen i selve håret. 

Endret av Siri
  • Like 5
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Midas said:

[...] Lurer fortsatt imidlertid på om de føler noe smerte når de blir klipt eller om de "bare" mister en funksjon. Men hvis de viser ubehag i det de blir klippet bort har de kanskje noe følelse i de og da, og ikke bare i røttene. 

De har neppe følelser i selve hårene. Når det er mange nerver i hårroten, blir håret sensitivt for all berøring og luftendringer rundt. En saks som har direkte kontakt og klipper over sender en stor vibrasjon nedover håret, og når det da er mange nerver som plukker dette opp kjennes det nok ganske godt for hunden. Jeg vil tro ut fra det jeg selv har sett, at det gir hunden en ubehagelig følelse, men om det gjør vondt er vanskeligere å si. 

Hunder som har lang pels i fjeset tenker jeg at kanskje kan ha værhår som er mindre følsomme og responsive. Nervene i hårroten venner seg til at håret har kontakt med noe hele tiden, i tillegg til at det blir vanskeligere for værhårene å fange opp luftstrømninger rundt når det er omringet av mye og langt hår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok helt sikkert dét, men likevel kan det virke som det medfører noe ubehag for hunden når de blir klipt og i ettertid når de er borte og hunden mister den ekstra sansen. Det beste er jo å unngå det om man får det til. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Midas skrev:

Det stemmer nok helt sikkert dét, men likevel kan det virke som det medfører noe ubehag for hunden når de blir klipt og i ettertid når de er borte og hunden mister den ekstra sansen. Det beste er jo å unngå det om man får det til. 

Men om du er redd for dette, så får du finne en rase som ikke trenger å klippe pelsen da vet du, så trenger du ikke å bekymre deg. Det får da være måte på hva man skal konstruere av problemer for vanlige familiehunder liksom. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...