Gå til innhold
Hundesonen.no

kløv


Snusmumrikk1
 Share

Recommended Posts

Du kan helt fint starte når hunden er noen måneder, med helt tom kløv. Hunden bør ikke belastes vesentlig før den er rundt året og røntget, men det går fint å starte med tilvenning og gradvis økning av vekt før det. Start med tom kløv, så kan du øke med f.eks. en halvlitersflaske med vann i hver veske, eller andre passe ting.

Endret av simira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Du kan helt fint starte når hunden er noen måneder, med helt tom kløv. Hunden bør ikke belastes vesentlig før den er rundt året og røntget, men det går fint å starte med tilvenning og gradvis økning av vekt før det. Start med tom kløv, så kan du øke med f.eks. en halvlitersflaske med vann i hver veske, eller andre passe ting.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker å starte rundt ca 1 års alder, litt avhengig av vær og føre(er det midt på vinteren og bra med snø så går vi heller på ski og venter litt med kløv), og da begynner jeg med litt vekt i. Ikke fryktelig tung, men litt mer enn å bære fylle den med avispapir liksom. Hvor mye varier nok litt med lengde på tur og hvor ofte, men å feks starte med en halvkg i hver lomme på en lapphund i grei form, på en normal hverdagstur(1-2 timer) hadde ikke bekymret meg ihvertfall. Så øke jeg gradvis både vekt i kløv, lengde på tur og hyppighet på kløving ila det neste året frem mot hunden blir 2 år opp til en sånn passe vekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Malamuten skrev:

Jeg bruker å starte rundt ca 1 års alder, litt avhengig av vær og føre(er det midt på vinteren og bra med snø så går vi heller på ski og venter litt med kløv), og da begynner jeg med litt vekt i. Ikke fryktelig tung, men litt mer enn å bære fylle den med avispapir liksom. Hvor mye varier nok litt med lengde på tur og hvor ofte, men å feks starte med en halvkg i hver lomme på en lapphund i grei form, på en normal hverdagstur(1-2 timer) hadde ikke bekymret meg ihvertfall. Så øke jeg gradvis både vekt i kløv, lengde på tur og hyppighet på kløving ila det neste året frem mot hunden blir 2 år opp til en sånn passe vekt. 

Takk for svar! Guttn er bare fire mnd, men tenker det er lurt å planlegge litt:jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner når hunden er 1 år, også bruker jeg det første året på å trene opp til å gå med tung kløv. 

Jeg bruker håndklær som vekt i stor grad, da kan jeg regulere mellom små håndklær og store håndklær. Og ikke minst hvor mange. Håndklær ligger bedre i kløvsekkene enn en vannflaske forekempel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Snoffe skrev:

Jeg begynner når hunden er 1 år, også bruker jeg det første året på å trene opp til å gå med tung kløv. 

Jeg bruker håndklær som vekt i stor grad, da kan jeg regulere mellom små håndklær og store håndklær. Og ikke minst hvor mange. Håndklær ligger bedre i kløvsekkene enn en vannflaske forekempel. 

Men veier jo fryktelig lite. Hvor stor hund og hvor mange kg jobber du deg opp til? 

Tørrfor eller ris er fint til vekt. Former seg, og spesielt ris gjør at du kan få trent med en del vekt uten at det blir et enormt volum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

Men veier jo fryktelig lite. Hvor stor hund og hvor mange kg jobber du deg opp til? 

Tørrfor eller ris er fint til vekt. Former seg, og spesielt ris gjør at du kan få trent med en del vekt uten at det blir et enormt volum

Håndklær veier overaskelse mye :P Da jeg begynte å trene opp whippeten så veide han 14 kg, så var helt fint for han da. Nå vis jeg skal mer opp i vekt, så tenkte jeg å bruke sand, ris, tørrfor... Men med whippeten så bruker vi bare kløv som et supplement.

Med huskyen så rakk jeg ikke å komme i max vekt før hun ble omplassert (1,5år). Med 3 håndklær (badehåndklær) i hver kløvsekk så veier det litt, nok til at hun merket det når hun gikk:) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke poenget med å begynne før hunden er helt utvokst jeg... en vanlig hund trenger vel ikke vennes til kløven lenge før det skal puttes vekt i? Hva er egentlig poenget? (jeg bare lurer :-D ) Kløv er jo en veldig belastende aktivitet.

Dette kommer jo an på hvilken kløv man kjøper, men den fra non-stop veier jo faktisk endel når den er tom og. 

Da jeg nå har en hund med dårlig rygg er jeg usikker på om jeg kommer til å tørre å kløve med neste. Men om jeg gjør det kommer den til å være over 2 år, og skal være røntget fri i alle hjørner.

Endret av Lola Pagola
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Akkurat nå, Lola Pagola skrev:

Ser ikke poenget med å begynne før hunden er helt utvokst jeg... en vanlig hund trenger vel ikke vennes til kløven lenge før det skal puttes vekt i? Hva er egentlig poenget? (jeg bare lurer :-D ) Kløv er jo en veldig belastende aktivitet.

Dette kommer jo an på hvilken kløv man kjøper, men den fra non-stop veier jo faktisk endel når den er tom og. 

Jeg har aldri brukt tom kløv på noen av mine. Starter med relativt lav vekt, men de får vekt i med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Lola Pagola said:

Ser ikke poenget med å begynne før hunden er helt utvokst jeg... en vanlig hund trenger vel ikke vennes til kløven lenge før det skal puttes vekt i? Hva er egentlig poenget? (jeg bare lurer :-D ) Kløv er jo en veldig belastende aktivitet.

Dette kommer jo an på hvilken kløv man kjøper, men den fra non-stop veier jo faktisk endel når den er tom og. 

Da jeg nå har en hund med dårlig rygg er jeg usikker på om jeg kommer til å tørre å kløve med neste. Men om jeg gjør det kommer den til å være over 2 år, og skal være røntget fri i alle hjørner.

Begynner jo med vekt selv om hunden ikke er utvokst. De er altså ikke av porselen og en hund som er feks ett år(og relativt ferdig utvokst) og som er vant til litt aktivitet tåler noen prosent kroppsvekt uten at det skader noen ting. Om hunden får skader senere så er ikke det pga 1-2 kg på ryggen på en mellomstor/stor hund en times tid en gang i blant altså. Da tror jeg ikke noen hunder hadde levd til de ble gamle. 

hvorfor begynne så tidlig som mulig? For min del så tenker jeg både at det er praktisk, enten det betyr at hunden kan bære maten sin  på tur eller for at det skal monne litt ekstra med tur i en rolig periode, I båndtvangen eller hva det nå er, og jeg synes det er fin trening, og god og variert trening er det beste for å forebygge skader. Dessuten så kan jeg ta meg god tid med å legge et godt grunnlag i hunden og samtidig så er hunden klar til å bære en grei vekt før den har levd et halvt liv. For når hunden så er utvokst så må/bør man jo fortsatt bygge opp gradvis. Det er mye viktigere å ta hensyn til fysisk form og hvor vant hunden er til aktiviteten enn hvor gammel den er. 

Ifht kløv i seg selv så kommer det jo an på vekten hvor belastende det er, og kløver man tungt ville jeg nok vært mer bekymret for fronten på hunden enn ryggen. Håndledd, albuer og skuldre er jo det som stort sett tar støyten.

og sånn ellers for referanse, vi mennesker feks er jo ikke utvokst før vi er godt opp i tenårene iallefall. vi bærer sekk fra vi er ganske små. tenk selv da om du har på deg en sekk med 2-3-4kg i, det blir vell noe tilsvarende som at en hund mellom 15 og 30 kg skal bære 1-2 kg, også kan du tenke på hvor belastende og skadelig det kjennes.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt mulig at jeg har et litt vel anstrengt forhold til kløving mtp egen hunds helse, så jeg ser jo at jeg er i overkant skeptisk ? 

Men jeg mener nå fortsatt at det er unødvendig å putte kløv på en hund som fortsatt er valp da. Poenget mitt er vel at hunder som er greit skrudd sammen i hodet ikke trenger å tilvennes å ha på kløv lenge før det faktisk skal puttes vekt i. Få røntget albuene først, i det minste. Hilsen hysteriske meg ?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner med kløv når poenget er at det kan være noe vekt i den ? Aldri hatt behov for tilvenning med tom kløv.

Med store raser ville jeg nok venta til hunden var frirøntga ? Jeg røntger hd, ad og rygg på alle mine hunder. Med medium raser så har jeg starta å kløve litt når hunden har bikka 1 år, da er hvertfall kelpiene rimelig ferdig utvokst selv om noe utvikling skjer etterpå og. Har ikke hastverk og jeg kløver ikke så ofte heller... Er helst i forbindelse med fjelltur og telttur på vår/sommer samt et par ganger gjennom vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutes ago, simira said:

Jeg tror det der med tidlig tilvenning av ha noe på ryggen kanskje er en hestegreie. ;) For noen hunder kan det kanskje gi mening også, men så lenge de er vant til sele så bør det jo gå greit. Men gradvis tilvenning av vekt, absolutt.

Ikke at jeg ser behovet for kløv uten vekt i, men de kan jo lære seg å gå i terrenget med den da selv om det ikke er vekt i, så ikke helt bortkastet sånn sett. Sånn mtp å lære seg at de må beregne annerledes med kløven på ellers blir hengende fast osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...