Gå til innhold
Hundesonen.no

Forsikring av hund


Midas
 Share

Recommended Posts

Nå skal jeg spørre om noe som antakeligvis er ganske dumt, men here goes; er det lov å forsikre hunden to steder? 
Jeg er nemlig veldig fornøyd med JBF sin, og kommer antakelig til å velge den igjen, men så dekker den bare 30 000,- i året i veterinærutgifter. Det er maks forsikringssum. Så det jeg tenkte var at jeg kunne forsikre fremtidig hund både der og et annet sted sånn at jeg kan bruke den andre forsikringen om summen overstiger 30 000,- i året, noe som det fort kan gjøre om man enten må på vakt eller at hunden må utredes. Er dette lov? Da kan man jo i teorien kreve tilbakebetaling fra begge selskapene eller? Regner egentlig med at det ikke er lov, men fant ikke noe da jeg googlet. 

Hvilken forsikringsselskap har dere forsikret hundene deres i, og hva er egenandel, premie og makssum på veterinærutgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Midas skrev:

Nå skal jeg spørre om noe som antakeligvis er ganske dumt, men here goes; er det lov å forsikre hunden to steder? 
Jeg er nemlig veldig fornøyd med JBF sin, og kommer antakelig til å velge den igjen, men så dekker den bare 30 000,- i året i veterinærutgifter. Det er maks forsikringssum. Så det jeg tenkte var at jeg kunne forsikre fremtidig hund både der og et annet sted sånn at jeg kan bruke den andre forsikringen om summen overstiger 30 000,- i året, noe som det fort kan gjøre om man enten må på vakt eller at hunden må utredes. Er dette lov? Da kan man jo i teorien kreve tilbakebetaling fra begge selskapene eller? Regner egentlig med at det ikke er lov, men fant ikke noe da jeg googlet. 

Hvilken forsikringsselskap har dere forsikret hundene deres i, og hva er egenandel, premie og makssum på veterinærutgifter?

Du har muligens lov å dobbeltforsikre, men det er ikke lov å kreve oppgjør fra begge forsikringene. 
Jeg vil tro du i verste fall kan bli stående med to selskaper som nekter å utbetale...
Dog vet jeg ikke sikkert. Et alternativ er jo å spare ved siden av den forsikringen du allerede har, slik at du har en buffer? Istedetfor å dobbeltforsikre. 

Bruker Agria. 
Eldste har 30.000 og yngste har 60.000 i veterinærforsikring.
Begge har egenandel på 1500 kr./15%

Googla, og her tror jeg det er viktig å lese nederst, det som omhandler skadeforsikring:
https://www.tryg.no/a-z/dobbelt-forsikring.html

Endret av Shokata
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke planer om å kreve erstatning fra begge nei. Planen var å ha en i bakhånd hvis jeg brukte opp de 30 000,- på et år da egenandelen er veldig mye mer gunstig hos JBF enn alle andre jeg vet om. Synes det er litt skummelt å bare ha 30 000,- når jeg så hvor fort 10 000,- fløy når det kom til utredning av Midas. Takk for link, skal se på den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Midas said:

Jeg hadde ikke planer om å kreve erstatning fra begge nei. Planen var å ha en i bakhånd hvis jeg brukte opp de 30 000,- på et år da egenandelen er veldig mye mer gunstig hos JBF enn alle andre jeg vet om. Synes det er litt skummelt å bare ha 30 000,- når jeg så hvor fort 10 000,- fløy når det kom til utredning av Midas. Takk for link, skal se på den :) 

JBF er stort sett best på alt, og jeg har all annen foriskring der. Men med hundeforsikring så endte jeg også opp med Agria med 60 000 1500/15% egenandel. Problemet med den forsikringen er at den er fullstendig ubrukelig i det daglige da egenandelen er mye høyere enn et vanlig veterinærbesøk eller to. Skule uhellet virkelig være ute så fant jeg imidlertid ikke noe bedre alternativ. Om det går å forsikre dobbelt vet jeg ikke, men det er jeg også interessert i å vite!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På JBF betalte jeg 500,- i egenandel uansett, og kun én gang pr sykdom innenfor 2 år tror jeg det var. Det resulterte jo i at jeg knapt betalte noe fra egen lomme. De er alltid så greie og raske i behandlingen av sakene. Kanskje jeg må sende en mail til de for å høre om det er mulig. Som jeg forstår så er det hvertfall ikke mulig å forsikre hunden for mer enn 30 000,- i veterinærutgifter i JBF. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager dobbelpost.

Dette fant jeg på Agria sine forsikringsvilkår:

Dersom det finnes flere forsikringer som gir samme forsikringsbeskyttelse, skal ikke den sammenlagte erstatningen overstige skadens verdi. Erstatningen fordeles mellom forsikringene i henhold til reglene i lov om forsikringsavtaler

 

https://www.agria.no/contentassets/570abe8fc3684188ba239e7b706c84cc/no-vilkaar-hund-vilkar-hund.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte mail til Agria og spurte om det var mulig å forsikre hunden to steder, og "bruke opp" den ene veterinærdekningen først før man gikk over til den andre forsikringen. Her er svaret jeg fikk: 

 

Hei, og takk for din henvendelse.

Man kan ha forsikring så mange steder man vil, men man kan ikke søke om samme sak flere steder. 

Ønsker deg en fin dag.
 
Med vennlig hilsen
 
Christine
Kundebehandler
Agria Dyreforsikring, kundeservice

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Men blir ikke det dyrere da? Å ha to forskjellige forsikringsselskap i stedet for bare ett? 

Josj, det blir jo dyrere, men på agria for eksempel er det vel sånn at man kan ha høyere egenandel og lavere premie. Da kan man velge den laveste premien og bare bruke den forsikringen om det blir nødvendig. Den forsikringen som er mest gunstig for meg er veldig rimelig pr mnd og i tillegg er egenandelen lav, men siden den dekker "bare" 30 000,- i året så er det greit å ha en annen løsning i tillegg. Det går jo an å spare opp en buffer i tillegg, men det er ikke alle som har mulighet til det, og da synes hvertfall jeg at det er greit å ha en forsikring som har dyrere egenandel i bakhånd om uhellet virkelig er ute. Agria har vel minimum 1000,- i egenandel pluss den bevegelige, og da er det en ganske dyr forsikring å bruke til alt, og det er det billigste alternativet som jeg har forstått. Den andre forsikringen har ingen bevegelig egenandel og den faste er 500,- så den er veldig mye billigere enn agria sin. Jeg husker ikke helt hva jeg betalte i året i premie, men tror det var rundt 3000,- på én hund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en hund som er dobbeltforsikret. Grunnen til det er at vi kjøpte NJFFs jakthundforsikring. Når vi kjøpte den, betalte man en sum, og så gjaldt forsikringen ut livet.. Viste seg at den hadde et lavt beløp den dekket, husker ikke summen nå. Så etter en skade hun hadde, valgte vi å forsikre henne et annet sted i tillegg. Først Sparebank1, nå er hun flyttet over på Tide forsikring.

Puddelen er i Agria, og har vært det hele livet. Ikke fått bruk for forsikringen på henne enda.

Endret av Lillekrapyl
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.2.2018 at 12:12 PM, Midas said:

Hvilken forsikringsselskap har dere forsikret hundene deres i, og hva er egenandel, premie og makssum på veterinærutgifter?

Jeg har Gjensidige. Egenandelen er 20%, makssum for veterinærutgifter er 40 000 kr året, med dekning for tap av hund på 12 000 kr. Betaler 4290 kr året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agria. Egenandel: 25% bevegelig hver sak, fast trekk på 1500kr en gang pr 125 dager.

Maks sum veterinærutgifter 60,000kr pr år.
Full veterinærforsikring med alle ekstra (medisin, liv, rehabilitering, ledd, etc) betaler 4800kr året.

Endret av Gjest
La til veterinærutgifter etter 10sekunders tenketid, da jeg syntes "Maks sum 60,000kr pr år" ble litt lite info. Men nå blir visstnok alle innlegg merket som "redigert" også etter 10 sekunder så her er min utfyllende forklaring på hvorfor.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjensidige, 15% egenandel, 30000 i året, 3000 i rehab, hadde livsforsikring på 12000, men den synker det året de fyller 7? Og synker litt hvert år. Tror jeg betaler rett under 4000 per hund hos en ganske dyr og "syk" rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...