Gå til innhold
Hundesonen.no

Stamtavle navn uten kennelnavn


Eliza
 Share

Recommended Posts

Hei 

Jeg driver og skal registrere valper og leker litt med navn. Ettersom jeg ikke har kennelnavn enda og ikke har bestemt meg for kennelnavn så får dette første kullet bli uten kennelnavn «in mind» 

men synes ikke det er så lett å bli klok på det som står på NKK sine sider.. 

der står det jo bare at man ikke kan ha navn som kan forveksles med kennelnavn. Dvs «of Maridalen» «maridalens» etc og at man ikke kan ha gjennomgående navn i kullet. 

 

Jeg tenkte jeg skulle kombinere stamtavlenavnet på tispa mi ( dele det i to og gi et navn til hver av det pluss noe mer) det passer godt til hver av valpene og temaet mitt som er pokemon passer også godt.. men så lurer jeg på.. er det ikke lov å ha «of» inni navnet i det heletatt ? Eller gjelder det dere «of Maridalen» for om man setter samme navn bak of på alle i kullet ? 

Mine to tiltenkte navn ( ikke helt bestemt enda) er noe sånt som «flaming heart of flareon» og «fierce rebel of Jolteon» men er dette lov? vanskelig å få dette til å stemme om man ikke kan legge til of.. noen som vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan bruke ‘of’ i navnet, deriblant vet jeg om Ace of Spades, Ring of Fire osv. Det som ikke er lov er å tillegge noe gjentakende som kan forveksles for kennelnavn, feks. King of Spades, Queen of Spades osv. Om du er usikker, sendt mail til registreringsavdelingen i NKK :) 

Hvis du tenker å anskaffe deg kennelnavn i fremtiden, så kan man altså få dette etterregistrert på avkom. Riktignok må man ut med registreringsavgift en gang til.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, maysofie said:

Man kan bruke ‘of’ i navnet, deriblant vet jeg om Ace of Spades, Ring of Fire osv. Det som ikke er lov er å tillegge noe gjentakende som kan forveksles for kennelnavn, feks. King of Spades, Queen of Spades osv. Om du er usikker, sendt mail til registreringsavdelingen i NKK :) 

Hvis du tenker å anskaffe deg kennelnavn i fremtiden, så kan man altså få dette etterregistrert på avkom. Riktignok må man ut med registreringsavgift en gang til.

Ah, Ok var det jeg håpet på :) bør vel kanskje sende Mail for å være sikker. Men høres jo veldig strengt ut og vanskelig dersom man ikke kan bruke ordet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan svare på mitt eget spm da etter kontakt med NKK.. 

 

ingen av de tiltenkte navnene jeg har funnet er lov. Bruken av ordet «of» er tydeligvis sjeldent lov. Flareon fikk jeg også beskjed om at var et godkjent kennelnavn og dermed ikke kunne brukes heller.. så må i tenkeboksen jeg nå 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Eliza skrev:

Kan svare på mitt eget spm da etter kontakt med NKK.. 

 

ingen av de tiltenkte navnene jeg har funnet er lov. Bruken av ordet «of» er tydeligvis sjeldent lov. Flareon fikk jeg også beskjed om at var et godkjent kennelnavn og dermed ikke kunne brukes heller.. så må i tenkeboksen jeg nå 

Kan du ikke kalle de kallenavnet på hunden de nye eierne gir? Så blir det kennelnavn fra neste kull :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Kan du ikke kalle de kallenavnet på hunden de nye eierne gir? Så blir det kennelnavn fra neste kull :) 

Jeg vil helst ha et navn som følger tema jeg har for disse små og er ikke så fan av kallenavn på stamtavle. Hva valpekjøper til den ene valpen ender opp med å kalle hunden legger jeg meg selvfølgelig ikke borti. Har ikke valpekjøper til den ene valpen enda så hva kallenavnet blir vet jeg ikke heller.  Den andre valpen beholder jeg selv :)

Endret av Eliza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eliza skrev:

Jeg vil helst ha et navn som følger tema jeg har for disse små og er ikke så fan av kallenavn på stamtavle. Hva valpekjøper til den ene valpen ender opp med å kalle hunden legger jeg meg selvfølgelig ikke borti. Har ikke valpekjøper til den ene valpen enda så hva kallenavnet blir vet jeg ikke heller.  Den andre valpen beholder jeg selv :)

Hvis det er to valper blir ikke kostnaden ved å omregistrere de når du får kennelnavn så veldig stor. Det er sikkert greit å få det gjort hvis du ønsker å stille en del og reklamere for oppdrettet ditt :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mushi said:

Hvis det er to valper blir ikke kostnaden ved å omregistrere de når du får kennelnavn så veldig stor. Det er sikkert greit å få det gjort hvis du ønsker å stille en del og reklamere for oppdrettet ditt :) 

Hadde jeg bare visst hva kennelnavnet mitt skulle være da :hmm: har tenkt på det i 1,5 år og ikke blitt noe klokere:icon_confused: skal jo forhåpentligvis være noe jeg skal forholde meg til i maaange år framover så vil jo at navnet skal være perfekt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eliza skrev:

Hadde jeg bare visst hva kennelnavnet mitt skulle være da :hmm: har tenkt på det i 1,5 år og ikke blitt noe klokere:icon_confused: skal jo forhåpentligvis være noe jeg skal forholde meg til i maaange år framover så vil jo at navnet skal være perfekt :ahappy:

Lag en tråd her inne så kanskje du når noen tips. Nå må du få ut fingeren! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

man kan jo fint ha et tema, men hundene må ikke ha samme ord i navnet. 

 

Jeg synes det er kjekt med kennelnavn fordi det er lettere å holde styr på hvilke hunder som kommer fra hvem når man er rasenerd som meg. Men mange av mine hunder er ikke fra oppdrettere med registrerte kennelnavn, det er mange siberiankenneler som ikke har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Meg said:

man kan jo fint ha et tema, men hundene må ikke ha samme ord i navnet. 

 

Jeg synes det er kjekt med kennelnavn fordi det er lettere å holde styr på hvilke hunder som kommer fra hvem når man er rasenerd som meg. Men mange av mine hunder er ikke fra oppdrettere med registrerte kennelnavn, det er mange siberiankenneler som ikke har det. 

Jeg er helt enig i at kennelnavn er en god ting å ha :) det er bare en omfattende prosess som tar litt tid. Jeg kommer nok til å etteregistrere dette kullet når jeg har fått navn i boks. Er en stund til et eventuelt neste kull så har litt tid :) 

Er ikke bare gjengående navn som ikke er lov, er også bruk av flertall tilknyttet til noe som kan forveksles med kennelnavn, bruk av «of» mot noe som kan forveksles med kennelnavn og bruk av et navn som allerede er et kennelnavn i stamtavlenavnet. Som i mitt eksempel så er flareon ikke lov å bruke ettersom det er noen som har dette som kennelnavn :hmm: noe som er litt irriterende men jeg klarer å finne noe annet som fortsatt passer innen for tema og tilknytningen til tispa heldigvis :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Just now, Anooni said:

Bare ett lite tips om du ikke allerede vet om det :) Her kan du søke om du er i tvil om det er ett navn som allerede er i bruk. Super kjekk side, da det er overraskende mye som er tatt der ute!

http://www.fci.be/en/affixes/

Jeg var faktisk inne der første runde når jeg begynte å tenke på kennelnavn, greit å ha en oversikt :) men takk for tipset uansett :) 

jeg skal ikke ha valper på tispa mi igjen før 1,5 år da jeg ønsker å kjøre sommervalper neste gang ( gitt at disse valpene blir fine og sunne da ) så jeg har heldigvis litt tid til å finne ut av det :) 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...