Gå til innhold
Hundesonen.no

Gir du hunden kosttilskudd?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

1 minute ago, QUEST said:

Takk :) Aha, så jeg kan altså likegodt bruke storfe,det  hørtes mye enklere ut med tanke på anskaffelse. Ringte til Holte og det var ingen som selger fra Holte her . Nei gris er ikke aktuellt, har gitt hundene grisekjøtt ett par ganger før og resultatet fristet ikke til ytterligere forsøk kan man trygt si.. 

Wonderwhat? :huh: Gurimalla, jeg har tydeligvis ikke fulgt med på kjøkkenfronten..jeg får google og se hva det er..:icon_redface:

Storfe funker ypperlig. :ahappy:

Gris kan øke betennelser i kroppen, så vi unngår gris her. Spesielt til revmatikeren.

Bruker wonderbag sånn at jeg slipper å ha komfyren stående på i 24 timer. Da trenger man ikke bekymre seg hvis man glemmer den ut, man kan gå fra den (forlate huset), og jeg liker ikke å ha komfyren stående på om natten. Så sparer man strøm. Slipper lukta også! :P

Jeg syns den gjør kraftkoking 10 ganger lettere. La det småkoke i 15-20 min første gang så alt er gjennomvarmt, setter i wonderbagen i 12 timer, nytt oppkok (trenger ikke la den stå lenge, kun kjapt oppkok), nye 12 timer i bag'en. Ferdig kraft. Omtrent ingen lukt!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg bruker også ben-kraft og jeg gir det både til valper, unghunder og eldre hunder. Jeg bruker alt av rå ben, men i hovedsak fra vilt da det er det jeg har mest tilgang på. Men har brukt kylling og s

Jeg gir kraft til hundene istedenfor å bruke masse penger på glucosamin og alt det der, et naturlig produkt som har MYE bedre effekt.  De får også omega 3 i maten.  Men kraften! Den er **** meg h

Koker kraft på kyllingskrog. Kjøper billige øko skrog fra Holte gård.

Posted Images

On 13.2.2018 at 8:33 AM, Taz said:

Koker kraft på kyllingskrog. :)

Kjøper billige øko skrog fra Holte gård.

Kan man bruke kaninskrog tror du? Det har jeg "gratis". Ingen av mine får noe tilskudd, men de begynner jo å bli voksne liksom. 

Må google wonderbag :aww: 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir bare omega 3. Er skeptisk til hvor godt pulvertilskudd tas opp, effekten og ikke minst prisen. :sleep:

Har kokt mye kraft, men at det går an å bruke til bikkjer var nytt. Har rikelig med vilt og kylling/kalkun å koke på ellers, så det skal jeg prøve. Hvordan er det å gi dette til valper og unghunder i vekst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Raksha said:

Kan man bruke kaninskrog tror du? Det har jeg "gratis". Ingen av mine får noe tilskudd, men de begynner jo å bli voksne liksom. 

Må google wonderbag :aww: 

 

 

Det burde også gå fint, problemet der er vel veldig små skrog, så må bruke en del. :P

Men man putter skrog i gryta, og fyller på med vann til de dekker skrogene. Så blir bare mindre ferdig kraft jo mindre bein en bruker.

Jeg bruker 3-4 store kyllingskrog for ca 6-7 liter vann. (bruker 10 liters gryte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Taz said:

Det burde også gå fint, problemet der er vel veldig små skrog, så må bruke en del. :P

Men man putter skrog i gryta, og fyller på med vann til de dekker skrogene. Så blir bare mindre ferdig kraft jo mindre bein en bruker.

Jeg bruker 3-4 store kyllingskrog for ca 6-7 liter vann. (bruker 10 liters gryte)

Er vel ikke så mye mindre enn kyllinger vil jeg tro? Jeg har kaniner med levende vekt på 3+kg.  men skal ha mer høner så kan bruke begge deler da. :D  Så lar du dem stå i ørten timer til kraften er fin? Har du noe mer oppi? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, CrazyTerrierLady said:

Gir bare omega 3. Er skeptisk til hvor godt pulvertilskudd tas opp, effekten og ikke minst prisen. :sleep:

Har kokt mye kraft, men at det går an å bruke til bikkjer var nytt. Har rikelig med vilt og kylling/kalkun å koke på ellers, så det skal jeg prøve. Hvordan er det å gi dette til valper og unghunder i vekst? 

Ingenting farlig i kraft, er jo bare rå bein fra dyr (og folk fôrer jo valper på v&h, lar de tygge på rå bein etc), så bare gi til valper og unghunder. Men bruk kun vann og bein, ikke salt og pepper og alt ekstra som man ofte bruker til mennesker. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Raksha said:

Er vel ikke så mye mindre enn kyllinger vil jeg tro? Jeg har kaniner med levende vekt på 3+kg.  men skal ha mer høner så kan bruke begge deler da. :D  Så lar du dem stå i ørten timer til kraften er fin? Har du noe mer oppi? 

 

Det er sant, kaniner til kjøtt har jo litt størrelse på seg. Så da burde du klare å fylle en gryte på 5 - 10 liter. :P

Lar det "trekke"/småboble i 24 timer, og bruker kun vann og rå bein. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også ben-kraft og jeg gir det både til valper, unghunder og eldre hunder. Jeg bruker alt av rå ben, men i hovedsak fra vilt da det er det jeg har mest tilgang på. Men har brukt kylling og storfe også. Planen er også å bruke kaninben når vi slakter. Jeg bruker i tilegg til vann, 1 ss eplesider eddik i vannet under koking. Dette fordi eplesider eddiken hjelper til med å trekke ut gluckosaminen ut av bena. Da blir kraften like tykk som gele når den er avkjølt. Denne geleen fyser jeg ned i beger og de får en stor spise skje hver dag. Jeg koker i 15 liters kasserolle og lage mye når jeg først lager. Dette gjør jeg 4-5 ganger i året og da holder jeg både mine hunder og noen valpekjøperes hunder med bone broth hver dag hele året. Super mat til hunder :)

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagd både med og uten eddik, både av kylling og storfe, og kraften blir temmelig lik uansett om jeg bruker eddik eller ei. Det er ikke vitenskapelig bevist at eddik trekker glucosamin ut av kraften, og det er mer en personlig preferanse enn en nødvendighet.
Jeg syns 1 ss med kraft ikke er nok for å få maksimal effekt.
Folk påstår at eddik kan trekke mineraler ut av bein, men da etter å ha hatt kyllingben i nesten bare eddik i 3 dager. 1 ss vil ikke ha noe effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Taz said:

Jeg har lagd både med og uten eddik, både av kylling og storfe, og kraften blir temmelig lik uansett om jeg bruker eddik eller ei. Det er ikke vitenskapelig bevist at eddik trekker glucosamin ut av kraften, og det er mer en personlig preferanse enn en nødvendighet.
Jeg syns 1 ss med kraft ikke er nok for å få maksimal effekt.
Folk påstår at eddik kan trekke mineraler ut av bein, men da etter å ha hatt kyllingben i nesten bare eddik i 3 dager. 1 ss vil ikke ha noe effekt.

Merkelig...da må det handle om type ben. For hos meg blir det flytende om jeg ikke har i edikk eller bruker for lite. Når jeg bruker nok eddik blir den helt tykk og som en stiv gele. Og jeg tenker at graden av stivhet sier noe om hvor mye mineraler man har klart å trekke ut av bena

Jeg er ikke ut etter noen synlig effekt, men gir mine hunder bone broth forebyggende for helse effekten. Men en toppet ss med gele blir som 3-4 strøkne ss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over denne , da jeg begynte å lure på om det var noen fare for å gi hundene for mye kraft. Antageligvis er det snakk om glukosamin i pilleform her men jeg undres om det er noe man bør tenke på når man bruker kraft? ( overse skråskriften, det har hengt seg her) 

https://www.vetinfo.com/symptoms-of-glucosamine-overdose-in-dogs.html

Ser bl.a at hunder med diabetes ikke må få glukosamin .

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

Jeg kom over denne , da jeg begynte å lure på om det var noen fare for å gi hundene for mye kraft. Antageligvis er det snakk om glukosamin i pilleform her men jeg undres om det er noe man bør tenke på når man bruker kraft? ( overse skråskriften, det har hengt seg her) 

https://www.vetinfo.com/symptoms-of-glucosamine-overdose-in-dogs.html

Ser bl.a at hunder med diabetes ikke må få glukosamin .

Tror ikke bekymring er aktuellt her. Glukosamin lages av kitin som er et polysakkarid, altså et slags karbohydrat. Tror ikke det finnes kitin i skjelettet. De bruker ofte skall av krepsedyr til å utvinne kitin.
Koker man bein lenge nok så får man bl.a. glutin, eller gelatin - hydrolysert kollagen. Men ikke glukosamin akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 15.2.2018 at 8:50 AM, QUEST said:

@Taz; nå har jeg googlet wonderbag og dette så jo bra ut. Men hvor stor kasserolle er det plass til nede i en bag? Du nevner 10 liters kasserolle lenger opp her, får du plass til den i bagen? :) 

10 liters gryte er maks man får plass til i en wonderbag. :) 

21 hours ago, QUEST said:

Jeg kom over denne , da jeg begynte å lure på om det var noen fare for å gi hundene for mye kraft. Antageligvis er det snakk om glukosamin i pilleform her men jeg undres om det er noe man bør tenke på når man bruker kraft? ( overse skråskriften, det har hengt seg her) 

https://www.vetinfo.com/symptoms-of-glucosamine-overdose-in-dogs.html

Ser bl.a at hunder med diabetes ikke må få glukosamin .

Det er nok ingen fare med kraft, og det gjelder jo helt andre "regler" så snart man snakker om ting i pilleform kontra ting i sin naturlige form. :) 
Du gir jo fortsatt en hund med diabetes bein? Det er vel karbohydrater man skal unngå ved diabetes, og det er ikke mye av det i kraftkoking. Og som Pasadena påpeker, glukosamin er utvinnet av skalldyr.

På mennesker så anbefaler man ihvertfall å spise kraft ved diabetes. (og unngå glukosamin som jo er utvinnet av skalldyr)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
11 hours ago, Yellow said:

@Taz @Kennel XO Kan dere utdype litt hvordan dere koker det? ?

Fyller bein i en kasserolle. Legger beina tett, så dekker jeg til akkurat over beina med vann. (Måler ut mengden med vann) Så bruker jeg 1-1,5 spise skje pr liter vann med eplecider eddik. Lar det små koke i 24 timer. Avkjøler, plukker ut beina og lar beinbuljongen stå i kjøleskapet over natta. Da skal den ha blitt tykk som gele. Det legger seg ofte et lag med fett øverst og dette tar jeg bort og kaster. Jeg lager ofte mye... 10 - 12 liter, så jeg fryser det ned i små beger og tar opp ved behov. :)

PS! En kan bruke alt av bein. Jeg sparer ofte bein fra egne middager, det har ikke noe å si om de har vært stekt eller kokt

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt mine kraft nå siden jeg så det første innlegget her om kraft- og mulig jeg ser hva jeg VIL se, men det har absolutt IKKE hatt noen negativ virkning på de to jeg har her som sliter med ledd osv. 11 åringen er mer "med" og før-tidspensjoninsten har funnet fram mer av pøbelstrekene sine. Så her blir det kokt kraft til hundene framover ja! 

Fikk ikke noen gelekonsistens sist jeg lagde (har fått det før :o ) så nå skal jeg prøve eplesider eddik i neste gang :D
Jeg har fryst det ned i isbitformer- og oppbevarer de i gamle isbokser. for jeg vet ikke helt hva annet jeg skal bruke som passer..

20180226_190840.thumb.jpg.9ce8fdd608d3f7148b25f3f531194fce.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, Lola Pagola said:

Isbitformer var lurt da!

Men det å koke noe i 24 timer vet jeg ikke om jeg tør, har ikke så lyst til å gå å legge meg mens ovnen står på merker jeg... 

Jeg har kjent på den følelsen jeg også, men har blitt litt mer avslappet. jeg har holdt på med dette i 3 år nå og huset står enda ;) Men jeg kjøpte meg en slow cocker og brukte den om jeg lagde lite (den tar bare 5 liter) og skulle være mye borte. Så brukte den en periode, men har gått tilbake til den store 13 liter kasserollen min igjen. Jeg har 4 hunder og det går litt kraft pr. dag så jeg synes det er bedre å lage mye i gangen og litt mer sjeldent.

 

16 hours ago, AussieAllTheWay said:

Jeg har gitt mine kraft nå siden jeg så det første innlegget her om kraft- og mulig jeg ser hva jeg VIL se, men det har absolutt IKKE hatt noen negativ virkning på de to jeg har her som sliter med ledd osv. 11 åringen er mer "med" og før-tidspensjoninsten har funnet fram mer av pøbelstrekene sine. Så her blir det kokt kraft til hundene framover ja! 

Fikk ikke noen gelekonsistens sist jeg lagde (har fått det før :o ) så nå skal jeg prøve eplesider eddik i neste gang :D
Jeg har fryst det ned i isbitformer- og oppbevarer de i gamle isbokser. for jeg vet ikke helt hva annet jeg skal bruke som passer..

20180226_190840.thumb.jpg.9ce8fdd608d3f7148b25f3f531194fce.jpg

Jeg bruket også isbit former en stund, men det ble veldig tungvindt når jeg lagde mye. Nå bruker jeg frysebeger fra europris som er 0,45 l

EDIT: Herlig å høre at du ser effekt på hundene dine. jeg gjør også det og 11 åringen i huset er fortsatt med som hare på skiturer :)

Endret av Kennel XO
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Kennel XO said:

Jeg har kjent på den følelsen jeg også, men har blitt litt mer avslappet. jeg har holdt på med dette i 3 år nå og huset står enda ;) Men jeg kjøpte meg en slow cocker og brukte den om jeg lagde lite (den tar bare 5 liter) og skulle være mye borte. Så brukte den en periode, men har gått tilbake til den store 13 liter kasserollen min igjen. Jeg har 4 hunder og det går litt kraft pr. dag så jeg synes det er bedre å lage mye i gangen og litt mer sjeldent.

 

Jeg bruket også isbit former en stund, men det ble veldig tungvindt når jeg lagde mye. Nå bruker jeg frysebeger fra europris som er 0,45 l

EDIT: Herlig å høre at du ser effekt på hundene dine. jeg gjør også det og 11 åringen i huset er fortsatt med som hare på skiturer :)

Så deilig med en så sprek 11åring :)
Den her er ikke så sprek, men godt å se henne i godt humør :)

Da skal jeg sjekke ut Europris, for jaaa, det er litt tungvint med så smått ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg bruker wonderbag, lite lukt, og man trenger ikke bekymre seg for å gå fra det. 
Kraften er ikke mindre potent om man ikke får den geleaktig i konsistensen hver gang, alle de gode egenskapene er fortsatt der altså!
Så ikke gi opp, og gi den kraften til bikkja uansett. Det er lettere å få gelekonsistens fra storefebein enn kyllingbein.
Men flere faktorer som spiller en rolle på gelekonsistensen, har man brukt for høy temperatur eller brukt for mye vann i forhold til bein. Da gir man heller bare litt ekstra til bikkja.

Jeg har fryseflasker på 1 liter kjøpt hos Clas O som jeg bruker, noen ganger bruker jeg tomme melkekartonger også. 
Bare vasker de skikkelig, og ikke fyller de helt opp når jeg putter de i frysen.

Endret av Taz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Taz said:

Derfor jeg bruker wonderbag, lite lukt, og man trenger ikke bekymre seg for å gå fra det. 
Kraften er ikke mindre potent om man ikke får den geleaktig i konsistensen hver gang, alle de gode egenskapene er fortsatt der altså!
Så ikke gi opp, og gi den kraften til bikkja uansett. Det er lettere å få gelekonsistens fra storefebein enn kyllingbein.
Men flere faktorer som spiller en rolle på gelekonsistensen, har man brukt for høy temperatur eller brukt for mye vann i forhold til bein. Da gir man heller bare litt ekstra til bikkja.

Jeg har fryseflasker på 1 liter kjøpt hos Clas O som jeg bruker, noen ganger bruker jeg tomme melkekartonger også. 
Bare vasker de skikkelig, og ikke fyller de helt opp når jeg putter de i frysen.

Bekymrer meg ikke at det ikke ble gele altså- som du sier- godsakene er jo der uansett :) Men suppa jeg kokte til meg selv av kalkunbein- DEN ble gele når den ble kald ;)
Har bare laget på kylling/kalkunbein så langt- det jeg har hatt i fryseren. Men må jo lage av okse og kanskje vilt etterhvert :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...