Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette koster hunden deg


QUEST
 Share

Recommended Posts

http://www.itromso.no/nyheter/2015/12/02/Dette-koster-hunden-deg-11876697.ece#cxrecs_s

i det store og det hele en grei artikkel syns jeg, veldig enig i at det som oftest ikke er hvalpeprisen som er den største kostnaden men jeg stusser på ett par ting her.. For det første, årlige blodprøver etter at hunden har fyllt syv år? Hvor mange gjør det og gavner det noen andre enn veterinærenes lommebøker, stort sett? 

Årlige vaksinasjoner.. Det har jo med rette ( tenker jeg) fra veterinært hold blitt hevdet at dette er langt fra nødvendig og nok gavner veterinærene mer enn hundene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

For det første, årlige blodprøver etter at hunden har fyllt syv år? Hvor mange gjør det og gavner det noen andre enn veterinærenes lommebøker, stort sett?

Jeg kommer til å gjøre det. Jeg har en 18 år gammel katt som fortsatt lever takket være seniorblodprøve, der man kunne se begynnende nyresvikt og sette igang tiltak før det ble livstruende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Det virker jo rett for det meste. Utstyr har jeg ikke byttet ut annet enn halsbånd når han har vokst. Ellers har han bare slitt ut utstillingsstrupene, men de er ikke så mye i bruk at det blir en stor utgift.

Ellers har han de samme skålene som valp. Jeg kjøpte nemlig det største jeg fant med det samme så var jeg ferdig med det :P 

Hvis man er veldig uheldig med helsa til hunden kan man lett doble de utgiftene som skisseres her. Og er man heldig så merkes det knapt på lommeboka at man har hund en gang.

Men jeg sier meg veldig uenig i dette sitatet: 

Sitat

– Dersom man benytter et OK fôr til en hund på om lag 20 kilo må man nok regne med at det koster mellom 3000 og 6000 kroner i året.

Jeg forer nesten 50 kg for under 2000 kroner i året, og det er langt bedre for enn hva man får i dyrebutikken. Så det så. :aww: 

Og enda mer kan man spare om man unngår de store kjedene, og heller bruker de selvstendige som ikke tester for alt som ikke nødvendigvis har noe med det man kom inn på klinikken for. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, QUEST skrev:

For det første, årlige blodprøver etter at hunden har fyllt syv år? Hvor mange gjør det og gavner det noen andre enn veterinærenes lommebøker, stort sett? 

Det burde vel tas med i betraktningen når faktisk hunden blir for senior å regne, tenker jeg. En GD er jo senior mange år før chi'ene våre.

Bortsett fra det, så kommer vi til å ta slike prøver på Ayla når den tiden kommer. Vi tar det på kattene fra de blir 10 år, for på prøvene kan man se begynnende problemer før vi ser tegn på symptomer, ting man f.eks. kan holde i sjakk med mat fremfor å måtte ty til medisiner dersom det blir oppdaget sent. Eller enda verre. Som @Wilhelmina, har også vi oppdaget ting i tide pga rutineblodprøve for seniorpuser, og det er vel verdt pengene. Faktisk kan man spare inn utgiften på sikt ;) Jeg synes dette er et flott tilbud, men det er jo helt frivillig, så du må gjerne skippe :)

9 timer siden, QUEST skrev:

Årlige vaksinasjoner.. Det har jo med rette ( tenker jeg) fra veterinært hold blitt hevdet at dette er langt fra nødvendig og nok gavner veterinærene mer enn hundene..

Har du titta i vaksinasjonskortet, og på Felleskatalogen? Vel, Ayla fikk først grunnvaksiner, selvfølgelig. Da hun var 1 år, fikk hun Nobivac BbPi og Nobivac DHP. År 2 og 3 fikk hun kun BbPi-vaksinen, som er 1 årig i følge Felleskatalogen. År 4 fikk hun igjen begge, da DHP er 3-årig. Veterinærene våre følger altså produsentens anbefalinger. Det er strenge krav til medikamenter, og jeg ser ingen grunn til å tvile på dem, jeg antar at de kjenner egne produkter best. 

Endret av Lene_S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...