Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags hunderase har du?


Evelina
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Strengt tatt ikke mine, men vi har hatt elghunder i familien i 25 år. Fordi samboeren til mamma er elgjeger.

4 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Cavalier. Fordi jeg ville ha en liten, førerorientert hund med supermildt gemytt og massevis av arbeidsglede som jeg kunne utforske mange ulike hundesporter med. (Jeg kjøpte henne altså ikke på grunn av utseendet, slik mange ser ut til å tro når man kjøper søte små selskapsraser :P)

4 timer siden, Evelina skrev:

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Noe i gruppe 7 eller 8. Eller en ny cavalier. Hvis det blir noen ny hund, det er slettes ikke sikkert.

4 timer siden, Evelina skrev:

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Absolutt. Hun er nøyaktig det jeg ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Mira2.0
5 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Jeg har hatt flere: jrt, hvit gjeter, dobermannblanding, husky og vokste opp med strihåret dachs. 

Nå har jeg  en dorset old tyme bulldog. Var helt tilfeldig at det ble den, kun valgt fordi individet reagerte så veldig bra på ungene, og fordi det ikke er en typisk brukshund. 

Min neste hund blir en hund for meg, ikke primært ungene. Jeg ser for meg enten schäfer, groendael eller noe sånt. Vil ha en hund med driv, intensitet og arbeidslyst! 

Jeg er veldig fornøyd med den vi har nå, hun passer inn i livet vårt slik det er nå. Jeg har relativt små barn og derfor må hunden ha en god avknapp inne, og det har hun! Hun elsker barn, sier fra når det går i døra og er kosete. Flott hund på alle vis. Og med lengde på nesa ;) Men litt kjedelig for meg personlig, hun gjør søksarbeid, men utover det er arbeidslysten liten. Særlig førerorientert er hun heller ikke. Men stø og rolig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Oppvokst med blandinger, det bare var sånn. Ene fikk vi av naboen til farmor, andre henta vi i Vikersund. Har også hatt korthåret collie.

Nå har jeg en australian shepherd som straks blir 10år. Jeg valgte aussie fordi jeg synes rasen passet meg og det jeg ville bruke den til. Nå er hun pensjonert.

Jeg tror vi lander på dsg, men har et par til i kikkerten. Neste hund blir en rase av mindre modell og ikke fullt så krevende som aussien, men den må ha liknende egenskaper. Aktiv, holder vakt og skal være brukendes til det meste.

Blandingene var kjekke hunder, tar gjerne en igjen, men betaler ikke mange tusen for en. Australias Shepherd er rasen i hjertet :heart: men med så barn i huset blir det nok lenge til neste. Elsket korthårs collien min, men han døde av sykdom i ung alder. Sjanser ikke på kortis igjen, helsa er for usikker og har fått med meg at det har vært høy valpedødlighet på de siste kullene som har vært. Så korthåren er for meg et lukket kapittel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Jeg har hatt border collie og alaska huskey tidligere.Bc, fordi familien presset på den rasen, og ah fordi hundekjøring var noe jeg holdt på med på det tidspunktet.

Nå har jeg whippet og dvergpuddel. Begge rasene var raser som jeg har ønsket i veldig mange år. Så da tiden kom for ny hund, og livet mitt var blitt veldig forandre pga helse så fant jeg raser som kunne fungere i min nye hverdag. Det har jeg lykkes med :)

Akkurat nå tror jeg min neste hun blir en ny whippet. Men siden det er så mange år til neste hund så kan mye endre seg. Jeg vet likevel at jeg ønsker flere whippeter, og så kunne jeg tenkt meg puddel i en annen farge. Får se hva som skjer med tid og stunder, om det er de rasene som fortsetter å følge meg eller om jeg velger noe nytt.

Jeg er veldig fornøyd med valget av whippet, den passer perfekt inn i livet mitt. Det eneste jeg gjerne skulle hatt litt mer av i rasen var at den var litt mer "eager to please". Puddelen er såpass ung enda (5 mnd) så den kan jeg ikke svare helt på. Men han har allerede en god avknapp, kjekk å trene med og jeg syntes det er overraskende kjekt med pelsstell. Eneste er at jeg syntes han er litt for glad i sin egen stemme :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Jeg har hatt en golden retriever. Hun var en super hund på mange måter, men mangla trøkk og intensitet. Hun ble valgt fordi det var min første hund, og familien min ville ikke ha noe annet enn en retriever. 

Nå har jeg et par alaskan malamute (har hatt 3 totalt) og en shiba. Malamutene er kjøpt som turhunder som trenes i trekk, i tillegg til kløvbruk og alt mulig av turer. Shibaen ble kjøpt som en hund som kunne bo inne sammen med oss, og ellers være med på alle aktivitetene vi gjør med malamutene. 

Jeg tror neste hund blir en ny malamute. Ikke helt sikker på når den kommer i hus. 

Veldig fornøyd med både malamute og shiba. Det er nok raser som blir værende hos oss fremover :heart: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?
Basenji - Dårlig planlagt, men falt for finn annonsen. Haha. Min første hund. Han ble ikke helt som forventet. (Aggressiv), 
men i godt humør var han virkelig en stjerne :wub: 
Hadde en til (voksen) i en stund også, men han passet dessverre ikke i flokken vår. 
En herlig rase, men alt for mye grums i miljøet og ustabile individer som avles på til at jeg ønsker det igjen, nå. 

Grand Danois - Fordi jeg ønsket meg det over alt! (Og skal ha det igjen). Herlige store snille hunder. 

Dverg Pincher - Mamma sin "feil" at jeg hadde Kua, men ville ikke vært foruten. Ikke en rase jeg kommer til å ha igjen. 

Beagle - (han var aldri min da). Fordi eksen ville ha rådyr- og harehund, og jeg fikk bestemme hvilken. Så da ble det beagle. 
Fantastisk herlig hund, som jeg savner masse! 
 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?
Korthåret Vorsteh. Fordi jeg ville ha fuglehund, OG hund som fungerer på topptur/kløvtur/trekk osv. 
Fått alt jeg ønsket meg og mye mye mer i Ymse. Har intrykk av at han er en ganske vanlig Vorsteh, og om det 
stemmer er det absolutt ikke siste! 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?
Vorsteh, antageligvis. Jeg ønsker ikke to hunder, og Ymse skal bli gammel. Det er ikke noe jeg må ta stilling til nå :)

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?
Jeg er veldig fornøyd med individet jeg har av rasen! Han er lydig og enkel og oppdra (han er født lydig, han). God jakthund, super turhund på både kløvtur, topptur, osv. Det eneste han ikke liker er å sove ute på vinteren :lol: Enkel og grei inne, og har masse personlighet :wub: Nei, alle skulle hatt en Ymse! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Jeg er vokst opp med toller og det var ikke noe for meg. For mye stress og lyd, dum som et brød. Jeg skaffet meg en kinesisk nakenhund som første egne hund fordi jeg ønsker en hund som var snill, søt og glad. 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Nå har jeg en spansk blandingshund og en podengo portugues liten. Blandingen ble skaffet på impuls fordi nakenhunden måtte være mer alene (separasjonsangst). Lette etter voksen hund i Norge og fant svært lite. Hadde en bekjent i Spania som hadde en tispe som ikke passet inn i flokken. Sa ja takk til den og henta henne på Gardermoen. 

Jeg ville ha to hunder igjen etter nakenhunden døde og ønsket ikke to mellomstore hunder. Jeg ville ha en under 10 kilo som var kvikk, hadde personlighet og korthåret. Vurderte DSG, men den utgikk pga hvit pels. 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Jeg tror jeg har funnet min nisje etter tre hunder som kan defineres som "urhunder". Det blir en fra gruppe 5, antagelig ett hakk større enn blandingen jeg har nå. 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Jeg er glad i individet, men jeg ville aldri ha skaffet meg en hund jeg ikke vet noe om igjen. Det har vært ekstremt mye arbeid med å få blandingen oppdratt, sosialisert og hun har mye diller. Herlig hund og jeg tror hun har det veldig fint hos meg. 

Podengoen er bare 9 mnd og foreløpig synes jeg han er en kjekk og fin hund. Svært lite negativt å si om rasen til mitt bruk, men jeg ser at den fort kunne ha blitt et problem et annet sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?
Første hunden min var en eventyrmix, som bestefaren min kjøpte til meg når jeg var.. tja.. 8? 
Jeg har også hatt engelske springere i hus, x 2 forøvrig. Kjøpt inn som aktive treningskamerater, med mål om å ha både utstillingshunder og deilige førerorienterte treningskamerater i en og samme hund. Hundene var forøvrig pene, men hadde endel diller som ikke var helt forenelig med hvordan jeg ønsket å ha hund - så tispen flyttet tilbake til oppdretter for å parres, mens hannen ble satt bort til ett mer skjermet miljø. De lever begge supert der idag. 
 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?
Jeg har stabijhoun og papillon.
Stabijhoun har jeg fordi jeg vil ha en allsidig rase, medium stor, som stort sett er frisk og kan være med på alt. Jeg var, da jeg kjøpte rasen, ikke sikker på om jeg ville drive med det ene eller det andre, og stabijen var en perfekt potethund i så måte. Det er den enda, siden jeg fortsatt er potethundeier, som gjør litt av ditt og litt av datt men ikke 100% av noe. Også er de akkurat så sære at når man først har blitt forelsket i dem så greier man ikke la vær. Snedige små stabeist. 

Papillon ble ett substitutt da samboer begynte for alvor å sikle på aussie. Dessverre for han vet jeg hva det innebærer å ha valp/unghund, så pga bosituasjon og studie/jobbsituasjon fikk jeg kalde føtter på å gå med på en så "voldsom" rase som aussie. Ved en tilfeldighet snublet vi over en voksen papillon som trengte nytt hjem, og da var det gjort. Nå har vi 3 stykker, og jeg digger dem. De er suverene turkamerater, størrelsen til tross og de har et deilig happy-go-lucky vesen som man bare må digge. 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?
Vi henter vår andre stabij om få dager. Det sier seg selv hvorfor, de er jo verdens beste raringer :sleep:

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?
Jeg er storfornøyd med de rasene jeg har idag, selv om jeg ser at jeg tidvis savner en litt sterkere hund rent fysisk ifht trekk-/kløvturer. 
Jeg er (naturligvis) ikke fornøyd med de hundene jeg har valgt å omplassere, men jeg kan ikke si at det er rasebetinget, det kan like gjerne være individene som ikke passet meg og mitt hundehold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

1. Vokst opp med schäfer, bichon frise og en lab/elghund.
Første egne var en svær blanding (golden, labrador, schäfer og rottweiler). Tanken da var at alle disse herlige rasene sikkert var en bra miks (aldeles feil...). Han ble ikke gamle karen, da har var ustabil i gemyttet og var skummel i nærheten av fremmede, kort fortalt.
Etter mange år uten hund gikk jeg for dvergpinscher. Ønsket meg egentlig en litt større hund (sikla på staff), men falt pladask for individet. Har totalt hatt fem dvergpinschere (en døde av hoggormbitt, tre ble avlivet pga sykdom). Så valgte jeg å følge drømmen, og slutta å bry meg om størrelse og pels osv osv. Og dermed ble det husky :) 

2. Har en dvergpinscher og en husky.  Dvergpinscheren er 8 år om få dager (hun kom hit som nummer to i rekka). Huskyen har nettopp fylt ett år, og ble valgt fordi jeg ønsker meg en turhund som fungerer hele året, ikke bare når været er trivelig. Hun er riktignok blanding, men typen hund fungerer utmerket for meg. 

3. Ikke bestemt meg, men antar en husky til, eller så blir det en mellomstor *noe*.  Der jeg før ønsket meg kortpelset, vil jeg nå ha underull i tillegg. Kler gjerne på hundene, men vil helst ha de et lite stykke høyere opp fra bakken, og med bedre pels bare. 

4. All den tid man blir ufattelig glad i hundene sine, så har jeg jo vært fornøyd med hundene mine. Dp'en er mer mannen sin. Hun er sær og fungerer ikke helt til det jeg ønsker av en hund, men hun er en trivelig familiehund.
Skal også nevnes at sykdom (og til dels gemytt) har gjort at jeg ikke ser for meg at jeg orker flere dvergpinschere i lang tid fremover, men man skal aldri si aldri. Huskyen er jeg så fornøyd med gemyttet på at jeg mer enn gjerne vil ha flere. Helsen vet jeg ikke så mye om enda, men jeg håper og tror at sirkelen er brutt, og at jeg nå får ha en frisk en :)  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12.2.2018 at 2:33 AM, Evelina said:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Har ikke hatt hund før.

On 12.2.2018 at 2:33 AM, Evelina said:

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen

Jeg har en Golden Retriever, type jaktgolden. Ønsket en allsidig, mild, glad, vennlig førerorienter og energisk hund med bruksegenskaper.

On 12.2.2018 at 2:33 AM, Evelina said:

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Hun er knapt to år gammel og stort sett føles det helt utenkelig at hun en gang skal forsvinne. Ergo tenker jeg veldig lite på akkurat det. Og får dårlig samvittighet om jeg gjør det. Om jeg gjør det tenker jeg av og til at hvordan skal jeg være så heldig neste gang og at jeg må holde godt kontakt med oppdretter videre for å øke muligheten til nok en fantastisk hund derfra og av og til at jeg vil ha en hund som er mer nedpå og mindre «krevende» (ikke vanskelig, bare krever mye tid og oppmerksomhet noe som er perfekt 90% av tiden, men av og til litt slitsomt). Men skulle jeg tippe i dag så snakker vi fort en eller annen retriever. Når det er sagt så er det ikke gitt at jeg skal ha en hund til.

On 12.2.2018 at 2:33 AM, Evelina said:

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor

Ja, jeg fikk nøyaktig det jeg ønsket meg. Av og til kanskje i litt større doser enn jeg hadde forestilt meg (samtidig er det en del ting som ble enklere enn fryktet), men alt i alt passer hun meg veldig bra. Hun er snill, glad, mild, energisk, ekstremt førerorientert, lettlært, kan gå løs, morsom, har en god avknapp, veldig vakker og er med på absolutt alt. Så langt ser det ut til at helsen er bra også, med fine hofter og albuer og ingen tegn til allergier eller mageproblemer.

Endret av tillito
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Oppvokst med/har hatt gordon setter, irsk setter og irsk rød og hvit setter. Herlige hunder, og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli en ny irsk i fremtiden, men den passer ikke så godt til mitt bruk nå.

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Schäferhund, bruksvarianten. Jeg ønsket meg en brukshund først og fremst med tanke på redning og bruksschäferen passet mine ønsker bra.

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Hvis mine interesser og ønsker er de samme så blir det nok sannsynligvis en ny schäferhund. Evt. en malinois hvis jeg ønsker meg noe litt mindre og enklere( :lol: ). Hunden jeg har nå veier nesten 50kg og selv om jeg er glad i hvert gram så ser jeg jo at det kan bli litt stort og upraktisk i noen sammenhenger. Men stort sett bare positivt da.  :) 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Ja, jeg er superfornøyd. Han er en helt fantastisk hund både hjemme og i arbeid. Elsker den enorme arbeidsviljen han har. Den tar aldri slutt. Hvordan han kan repetere øvelser i det uendelige og ha like lyst til å gjøre det en gang til. Han er modig, trygg og god. En fin turkamerat og trekkhund. Ikke minst elsker jeg lojaliteten og hvor førerorientert han er. Jeg lurer aldri på hvor han er, han er skyggen min. :heart:  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Papillon: Det var en omplasseringshund. Jeg likte hunden, rasen var ikke en jeg hadde sett på. 

BC: Overtatt fra andre i familien. Heller ikke en rase jeg i og for seg hadde kikket på.

BC-blanding: Omplasseringshund funnet på finn.no. Hunden virket til å passe fint og den var søt. Ikke planlagt å få akkurat denne blandingen, men vi kikket etter BC/BC-blandinger. Jeg bodde hjemme og et av kravene fra foreldrene mine var at det måtte være det fordi det er så greie hunder :P 

Schäfer: Kjøpt som valp fra opppdretter. Schäfer var en rase jeg hadde ønska meg lenge, helt siden vi hadde schäfer da jeg var liten. Jeg valgte brukslinjer fordi jeg da trodde disse var friskere enn utstillingslinjer, jeg likte de bedre utseendemessig og fordi de hadde god arbeidsvilje og motor. Jeg ville ha en hund jeg kunne trene og konkurrere med. Jeg fikk alt jeg ønsket meg og mer til, dessverre var hun syk og ble avlivet i forholdsvis ung alder. 

9 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Nå har jeg to whippeter. Nr. 1 valgte jeg fordi jeg ville ha en enklere hund sammen med schäferen. En som kunne bidra til selskap til denne hunden og som ikke var like krevende som schäferen. Jeg ville også ha en litt mindre hund som var liten nok til å ligge på fanget og en hund som likte kos og nærhet. Jeg fikk igjen alt jeg ønsket meg. Nr. 2 kom fordi schäferen måtte avlives og jeg ville ha selskap til hunden jeg hadde igjen. Oppdretter hadde da tilfeldigvis et kull og derfor ble det en til av samme rase, da jeg var så fornøyd med første hunden jeg kjøpte fra samme oppdretter. På det tidspunktet nr. 2 ble valgt, følte jeg ikke jeg hadde tid og overskudd til en mer krevende hund. Jeg har også en dansk-svensk gårdshund, ish. Sambo hadde en da jeg flytta inn, og han har blitt en del av flokken. Så han er jo litt min han også. Treningsmotivert fyr som er litt vel glad i sin egen stemme, hvert fall når du er vant med å bo med hunder som knapt åpner kjeften :P 

9 timer siden, Evelina skrev:

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Neste hund, i løpet av året forhåpentligvis, blir ny schäfer etter brukslinjer. Jeg savner å ha en hund å trene med og konkurrere med, som ikke er like tung å motivere som whippetene. Whippetene er super tur og familiehunder, men på treningsbanen mangler de en hel del, selv om de liker å trene de også. Jeg vil igjen ha en hund som fokuserer på MEG, som synes jeg er kulest i hele verden og som vil jobbe med meg uansett vær og forhold. 

9 timer siden, Evelina skrev:

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Jeg er fornøyd med de rasevalgene jeg har gjort, hvert fall de jeg har kjøpt som valper, da jeg føler de andre hundene ble valgt pga. individ og ikke rase. Jeg har fått det jeg har ønska meg på det tidspunktet hundene ble kjøpt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Flat coated retriever, og kooikerhund

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Golden retriever, fordi min livssituasjon nå innebærer at en hund må tåle å være en del av en familie med små barn, må kunne være med på mye forskjellig, være positiv, sosial, tilpasningsdyktig, robust og lettlært, må tåle at uka varierer med tanke på aktivitetsnivå. I tillegg ligger retrieverne veldig nært mitt hjerte, og jeg liker både størrelse og utseende.

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Maja er bare snart tre, så sånne prosesser som rasevalg kan jeg vente litt med (koser meg heller med den jeg har:ahappy: men kaster seg over enhver venn eller kollega som planlegger hund, fordi jeg syns den prosessen med å finne rase og oppdretter og kull er så koselig). Men hvis det fantes en rase med kooikerens utseende, og goldenens mentalitet, kunne jeg gjerne gått for det...

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Kooikeren; er egentlig verdens beste hund, hadde man bare vært litt sikrere å få bra mentalitet (og da mener jeg ikke oversosial altså, så mye forventer jeg ikke). Rasen passer ikke inn i mitt liv sånn det er nå, ivertfall.

Flat coated; Har også mange gode egenskaper (sosial, sporty, positive, lettlærte, will to please), men jeg syns det er en del stress, de er litt for aktive og jeg syns de er litt store for meg.

Golden; Har de samme gode egenskapene som flat coated, og jeg er veldig fornøyd med hvordan rasen passer inn hos oss akkurat nå. Hun er med på det som skjer og tåler at det går både fort og sakte i svingene. Ulempen med golden er at jeg syns de lukter en del hund, jeg syns det er litt mye allergi/hudrelaterte sykdommer, og akkurat vår er litt FOR sosial (stress), men det syns jeg jeg ser hos veldig mange retrievere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Evelina said:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Tidligere:

  • Stående fuglehunder: vorsteh, irsk-setter, pointer.
    Hvorfor: Har vokst opp med stående fuglehunder, og mannen min hadde setter før han traff meg. Så da vi skulle ha hund første gang sammen ble det vorsteh. 
    Fornøyd: ja, enkle hunder, krever en del innkallingstrening. Krever mye fysisk fostring, som var i tråd med hva vi ønsket.  Supre familiehunder. 
  • Alaska husky, og polare blandinger av grønlandshund og husky. Samojed. 
    Hvorfor: Vi har alltid likt aktive (fysiske) hunder og vært mye ute og løpt/syklet osv hele året. Vi ville ha hunder som var like glad i denne type aktivitet som det vi var. 
    Fornøyd: Tja...mye sykdom. Varierende trekklyst. Samojeden Ville bare lunte rundt og lese avisa... Snille og greie hunder, enkle å ha i huset. 
  • Labrador.
    Hvorfor: Kjøpt inn for å bli og trent til og godkjent som ettersøkshund etter vilt, til bruk hvis skadeskutte dyr under jakt. 
    Fornøyd: Ja :)
  • Collie
    Hvorfor: Ble forespeilet korthåret collie som potethund, med "drift". 
    Fornøyd: Nei. Mye sykdom: allergi, stress. Ikke særlig "driftige" (i mine øyne i hvert fall, og heller ikke i resten av familiens øyne).
  • Dachs, standard, korthår
    Hvorfor: Vi overtok henne som voksen. Hun valgte oss først og hele familien forelsket seg i henne. 
    Fornøyd: ja, utrolig sjarmerende hund med mye fart og mye energi. Dessverre ble hun syk ogfikk alvorlige ryggproblemer altfor tidlig.  

Nåværende:

  • Engelsk springer spaniel
    Hvorfor: Innkjøpt til allaround hundesport og nesearbeid.
    Fornøyd: Ja, veldig lettrent, super i nesearbeid, høy arbeidsmoral ift hundesporter/nesearbeid. Vi skulle ønsket LITT mer fart og energi ift fysisk trening - hun er ikke veldig glad i løpeturer/sykkelturer/sparketurer osv. 
  • Mellompuddel
    Hvorfor: innkjøpt til datter med mål om agilitykonkurrering 
    Fornøyd: Ja, super hund. Mye fart, hopper høyt, eksplosiv både fysisk og mentalt. 
  • Beauceron
    Hvorfor: Innkjøpt til hundesport med mor (meg) og turer i skog og mark, familiehund, og som joggekompis til datter. 
    Fornøyd: Ennå ung, men veldig fornøyd. Mye energi, intens, sterk psyke og veldig sterk fysisk (stor hund med mye muskler). Veldig utholdende fysisk på turer ute. 

    Neste rase? 
    Mange faktorer som avgjør. Så vi får se...  ;) 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Har hatt en blandingshund (ukjent opphav, mor var dachs med noe, far ukjent) og gordon setter. Familiehunder, derfor.

Nå har jeg dalmatiner, fordi jeg alltid har vært avstandsforelsket i rasens utseende, og etterhvert som det ble aktuelt å kjøpe egen hund og jeg undersøkte nærmere var det heldigvis ikke bare utseendet som passet meg. Ønsket meg en hund av litt størrelse, korthåret, livlig, passe førerorientert osv. En hund som kunne være med på alt, rett og slett. Og det har jeg fått :)

Neste hund blir sannsynligvis også dalmatiner, føler jeg har sausa meg sånn inn i rasen og miljøet nå, at det bare blir tungvint å måtte sette seg inn i noe helt nytt. Neida, er ikke derfor egentlig, er jo fordi dette er rasen i mitt hjerte, og jeg ikke har funnet noen andre som når opp. Kan ikke helt se for meg livet uten dalmatiner gitt. 

Så ja, jeg er superfornøyd med mitt rasevalg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Hadde greyhound. Falt vel først og fremst for utseende, men etterhvert som jeg leste og undersøkte innså jeg at den passet for meg. Ikke så mye fysisk aktivitet som man skulle tro og heller ikke så mye behov for mental trening. 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Briard. Skulle ha en hund som var mer lærevillig enn greyhounden, stor, og gjerne litt sjelden. 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Aaaaner ikke. Har en ting for mynder, men har vel fått nok av store hunder, og av små mynder blir whippeten for populær og italieneren for skjør. Så vi får se hva som skjer, er nok leeenge til uansett. 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Var fornøyd med greyhound helt til jeg begynte å interessere meg for hundetrening. Da var den vanskelig å motivere og trene. Nå som jeg har fått kunnskap om hundetrening tror jeg jeg hadde klart å få til en hel del selv meg greyhounden. 
Briard, vel, gi meg noen år så blir jeg fornøyd. Neida, hunden er herlig den. Lærevillig, litt mye til tider da men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Ingen, er på min første :)

12 timer siden, Evelina skrev:

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Har en chihuahua. Det var ganske tilfeldig, og jeg skylder på naboen. De fikk en chihuahua, som jeg passet i tre uker, og forelska meg helt. Tre dager etter at han ble levert tilbake til eieren, fikk jeg min fra samme oppdretter (litt flaks med at det faktisk var leveringsklare tisper akkurat da). 

12 timer siden, Evelina skrev:

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Antakeligvis En Finsk lapphund. Alternativt en Keeshond. Jeg liker spisshunder, både i gemytt og av utseende (ja, jeg vil jo gjerne ha både i pose og sekk). Dessuten er de forholdsvis friske, uten ekstreme trekk og flere A4-sider med mulige helseproblemer. Jeg digger de lapphundene jeg kjenner, og synes de er gøyale. De to nevnte rasene passer meg og mitt liv ganske bra, også. Jeg trenger ikke for mye driv, og det passer ikke meg med hunder som trenger voldsomme mengder fysisk trening for å være fornøyde, jeg er verken jogger eller supersyklist. Summa summarum: Jeg liker dem på

12 timer siden, Evelina skrev:

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

 

Jeg er fornøyd med individet, men jeg vil nok ikke kjøpe chihuahua igjen. Alt for mye helseissues og avl på vei i feil retning. Også min har litt helseproblemer, mest fremtredende er allergi, samt en gane som er litt lang, men det byr ikke på problemer for henne, annet enn at hun må harke den på plass et par-tre ganger i året. Hun virker også å ha lett for å får luftveisinfeksjoner. Hun er nå på sin tredje på under et år, og hoster, nyser og snørrer. Hun har heldigvis sluppet unna PL og luftrørskollaps foreløpig.
Gemyttmessig passer hun meg dog helt ypperlig. Jeg liker at hun er litt egenrådig, og at hun er veldig glad i folk, både stort og smått. I tillegg lærte hun fort å oppføre seg blant folk. Hun kunne dog med fordel vært litt mer dreven i hundepolitikk, hun kan være ganske uhøflig mot andre hunder, hun har et stort ego. Hun er aktiv, med på alt, og elsker å bruke kroppen sin (lykken synes godt selv på en liten tur til postkassa, liksom). Jeg elsker henne, men det er alt for mye jeg misliker med chihuahuaens helse til at jeg kan si jeg liker rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Labrador: Innkjøpt ferdig trent og voksen av familien før jeg ble født. Verdens beste hund å vokse opp med.

Langhåret vorsteh: Innkjøpt av familien etter labradoren døde. Veldig fin hund det også.

BC: Jeg fikk lov til å få min "egne" hund som 12 åring. Foreldrene mine ville ha border collie, så da ble det bc på meg:P 

Shetland sheepdog: I fjor omplasserte samboren og jeg en sheltie som vi hadde i litt over 1 år.

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Kooikerhund på 4 1/2 år - Samboer og jeg måtte bli enige om hunderase. Den skulle være alsidig, kunne brukes til agility og generelt være en god familiehund. Kooikerhunden hørtes ut som en hund som kunne passe inn i vår hverdag, så da bestemte vi oss for den.

Mudi 4 mnd - Siden agilityinteressen har blitt ganske stor, så ønsket jeg en hund som var mer egnet for agility på et høyere nivå. Jeg møtte den første mudien i 2015, men orket ikke tanken på å ha en så varslende/bråkete hund sammen med vår kooikerhund. Etter å ha trent med, og møtt flere mudier i løpet av de siste årene vokste rasen på meg. Når det ble klart at sheltien vår ikke egnet seg til agility på det nivået jeg ville drive med, så stod mudien som en klar kandidat. Da hadde vi hatt kooikerhunden i 4 år, og fått bevist at han skjønte ekstremt raskt at han ikke skulle slenge seg med på bjeffing/varsling fra vår hund nr. 2. Samboer støttet meg i hele omplasserings-prosessen av sheltien, og vi startet å oppsøke på nett og møte oppdrettere av mudier. Samboeren synes mudiene har litt vel mye lyd, samtidig så stilte han aldri spørsmål ved at vi skulle ha et sånt lite lydmonster i hverdagen. Det var ingen andre raser som jeg hadde lyst til å ta sjansen på, så da ble det mudi.

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Nå har vi akkurat kjøpt ny valp av ny rase. Så neste hund blir ikke før kooikerhunden er pensjonert fra agility, og mudivalpen er godt voksen. Om vi skal tenkte 5-7 år frem i tid, så vet jeg samboeren har lyst til at vi skal ha en sheltie igjen. Men den skal være fra andre linjer, med mye trøkk, driv, kamplyst og riktig type stress. Ellers har jeg også en liten oppdretter drøm, men det får tiden vise!

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Border collie - Kjempefornøyd med rasen, og spesielt individet jeg hadde. Hadde hun hatt en bedre trener, så hadde hun fungert enda bedre i de aktivitetene hun drev med (agility, lydighet og gjeting). Ikke til sammenligning, men søsteren var på landslaget i LP i flere år. Likevel var hun en veldig fin hund, som var med på alt. De negative sidene hadde ikke vært like vanskelig å håndtere nå, som det var da man var 12 år og spurte hundeklubb/gjetertrenere o.l. om hjelp. Hunden var veldig tøff, og sterk mentalitet - som gjorde driftene veldig sterke. Samtidig så fikk man ikke en bedre familiehund mtp at hun ikke ble veldig preget av feil (ingen krype bc). 

Kooikerhund - Veldig fornøyd med individet. Han er en utpreget sosial kooiker, som heller slår over i stresshandling enn reserverthet. Samtidig trenger man aldri å være redd for at han skal oppsøke folk når vi går på tur. Minuset er at han har større spor-interesse etter vilt enn vi kunne ønske, og han er skuddberørt. I tillegg kunne han fungert mye bedre i agility-konkurransesetting, da han har andre større interesser enn agility. Men han er ikke usikker/aggressiv, mer happy-go-lucky-type. På trening fungerer han veldig bra uansett, og er absolutt en god treningshund med masse iver. Han går også bra med barn i familien, og det synes vi er veldig godt, for vi har aldri vært så mye med barn, og det blir bare mer og mer. Fungerer absolutt som det han ble kjøpt som - en aktiv familiehund. Han krever aktivitet i hverdagen.

Sheltie - Veldig fornøyd med rasen, og til dels individet. Men dessverre passet ikke hunden vi hadde til mitt formål, som var agility på høyt nivå. Ellers er hunden kjempefin. Hun kom med ferdiginnlært innkalling og radius. Men det krevde en ekstra innsats å lære henne å være alene hjemme. Det inntrykket jeg har fått etter å ha møtt ekstremt mange sheltier er at det er som regel en ekstremt enkel, myk og lettvin rase, som passer bra til forskjellig bruk. Hunden var helsetestet med upåklagelige resultater (hd, ad, pl, slipped tendon - fri + gentester), så det var ordentlig synd at hun ikke trivdes i vår livsstil, og heller ville bruke mer tid i sofaen.

Mudi - Vi har ikke hatt henne så lenge, så det er nesten umulig å svare. Men hittil er vi superfornøyd med rasen og individet. Hun er en knallmorsom og intens hund. Det er masse arbeidslyst, driv, kamplyst, selvsikker, nysgjerrig og gå-på-holdning. Minuset er lyden:P Dog har vi fått henne stille inne, og det jobbes stadig med at hun skal være stille når hun ser andre hunder/hører lyder. Når hun bjeffer på feks andre hunder, så er jeg dessverre litt redd for at hun omtrent fremprovoserer mange hunder til å reagere pga. bjeffene høres veldig "sinte" ut, selv om hun har en helt annen lyd om hun blir redd en hund. Jeg merket det veldig godt på agilitystevne i helgen. Der er det mange stressede hunder, og flere ble ordentlig fyrt opp av å høre henne bjeffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?
Buhund, berner sennen, schæfermix og eurasier, dalmatiner. De to første rasene var familiehunder, ikke mitt valg. Schæfermixen kom rekende på en fjøl, og bare krøp under skinnet på meg. Fantastisk hund, god tur og treningskompis. Eurasieren ble valgt delvis pga utseendet, men fra aktive linjer. Dalmatineren kom også rekende på en fjøl, skilsmissehund som trengte nytt hjem. 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?
Groenendael. De er vakre, aktive, morsomme og gode tur/treningskompiser. Sier aldri nei :) 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?
Aner ikke pr i dag. Kommer an på om interessen for hundetrening holder seg eller ikke. Vil eg ikke trene hund, er strengt tatt ikke behovet/lysten for å ha hund der. 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?
Schæfermix: Ja, absolutt. Kunne vel ikke fått en bedre "førstegangshund". 
Eurasier: Både ja og nei. Hadde han ikke vert så mye syk kunne nok en del ting vert annerledes. 
Dalmatiner: Nei, ikke individet som bodde hos meg. Ingen glede for tur/trening, og veldig værsyk til tross for påkledning. 
Groenendael: Ja. Eneste er at de kan bli litt for lykkelige og ukontrollerbare :P Er med på alt, fra sykkel til lange turer og er lykkelig engasjert i trening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt italiensk mynde, liker de godt, både utseende og væremåte :) Har også hatt en gammel omplasseringshund - hun var bare totalt elsk fra første stund. Så har jeg hatt irsk ulvehund og border collie, for det bare ble sånn. 

Nå har jeg en liten blanding, kunne helt klart hatt samme blanding igjen, hun er helt rå :) Har også kinesisk nakenhund - utseende tiltaler meg, og de er også kule og enkle sjeler. 

Neste gang blir det nok garantert puddel, det er rasen i mitt liv. Skal ikke se bort fra at jeg får kineser igjen også ;) Når ungene mine blir større og mer selvstendige skal jeg ha tervueren. Og borzoi en gang - vakreste!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Evelina skrev:

 

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

Amerikansk cocker spaniel, shetland sheepdog, collie langhår, fox terrier og toller. 

Cockeren ble kjøpt til meg da jeg enda bodde hjemme. Jeg hadde vel ikke all verdens jeg skulle ha sagt i valget av rase, bare overlykkelig for å endelig få hund mens mamma ville ha en liten rase. Hun måtte avlives som 5åring pga så ekstrem allergi at vi burde tatt henne minst to år før :hmm:

Sheltie og collie fordi jeg ville ha de rasene. Brukte de ikke til noe spesielt annet enn familiehunder. Sheltien var en super hund mens collien sleit veldig mye mentalt. Gulvredd og generelt redd veldig mye som førte til aggresjon. Da jeg ønsket å la han slippe å være redd mer krevde oppdretteren han tilbake (noe jeg antakeligvis ikke hadde gått med på i dag), han døde av kreft et par år etter uten å ha skadet noen heldigvis. 

Fox terrieren var omplasseringshund som jeg fant på finn. Jeg ville ha en liten og tøff hund som jeg kunne bruke til litt forskjellig. Gikk mye kurs med henne, og da hun nektet å samarbeide på noe som helst lydighet så gikk vi over til blodspor. Det var gøy og hun funket bra til det. Hun var også veldig engstelig og måtte overtales med på tur og trening. Hun var veldig lydberørt og begynte å angripe andre hunder med fullt alvor før noe av det siste hun gjorde var å bite en unge. Det ble et kort liv. 

 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Er hundeløs for tiden da tolleren min dessverre døde nesten 8 år gammel i vinter av kreft. 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Har ikke helt bestemt meg, men både portis, perro og mellompuddel er under vurdering. Jeg skal ha en passe stor og passe førerorientert hund som er allsidig og glad og kan være med på litt-forskjellig-livet som jeg har å tilby. Holder en knapp på portis.  

 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Jeg elsker tollere og synes ikke de er dumme som brød :P Tvert imot synes jeg de er smarte hunder som er gode på å trene eierne sine. Jeg likte intensiteten i arbeid, men jeg kunne tenke meg mindre stress og mer målrettet bruk av energien. Jeg lærte veldig mye av tolleren min, som nok hadde gjort at jeg kunne jobbet enda mer med de tingene jeg ikke fikk til helt med den forrige om jeg fikk en ny nå. Mange av tollerne jeg kjenner er glade hunder som elsker alle aktiviteter, og ikke ser mørkt på stort her i livet. De vil jobbe sammen med eieren sin, og de er veldig glad i folk og ofte kosete.  Dessverre kan vi ikke ha toller pga allergi. 

Sheltie, collie langhår og amerikansk cocker velger jeg nok aldri igjen. De var alle fine hunder, men de tiltaler meg ikke på samme måte lenger. Fox terriere synes jeg er superkule, selv om min hadde store issues, så det er en rase jeg kunne tenke meg å ha igjen en gang, men da ville jeg lagt ned mye jobb med valg av oppdretter og sosialisering med valpen. Hun jeg hadde fikk jeg når hun var 5 mnd og da hadde hun knapt sett en bil i bevegelse eller noe annet enn innsiden av hagen, så at mye var ødelagt i de månedene tror jeg nok ganske sikkert. Hun kom fra en seriøs oppdretter og de andre fra kullet var supre hunder. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken hunderase har du hatt før og hvorfor?

 Norsk buhund og Nova scotia duck tolling retriever. Buhund som førstegangs familiehund, og toller fordi jeg begynte å interessere meg for hundesport og trening, og ønsket en aktiv og førerorientert hund. 

Hvilken hunderase har du nå og hvorfor akkurat den rasen?

Groenendael. Han skulle først og fremst fylle tomrommet som oppsto uten hund i hus, men jeg ønsket fremdeles en hund til tur og trening/konkurranse. 

Hva slags rase blir din neste hund og hvorfor?

Regner med det blir toller igjen. Blant annet fordi belgeren ikke kan trenes i apportering og jakt, og jeg savner det skikkelig :P 

Er/var du fornøyd med den rasen du velger/valgte og hvorfor?

Fornøyd med de tre rasene jeg har hatt, hver til sitt bruk. Tolleren forblir hjerterasen min, men dette blir nok ikke min siste belger heller :)  

Endret av MarieR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...