Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke språk er som musikk i dine ører?


QUEST
 Share

Recommended Posts

Hvilke spåk er som nevnt rene nytelsen å høre på ( selv om du kanskje ikke forstår hva som blir sagt) og hvilke er du ikke fullt så begeistret for? :). Selv syns jeg skotsk , irsk, walisisk ( selv om jeg omtrent ikke forstår et kvidder..) islansk, færøysk og australsk engelsk er meget behagelige. Fransk derimot for å velge et kjent språk behager meg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, QUEST skrev:

Hvilke spåk er som nevnt rene nytelsen å høre på ( selv om du kanskje ikke forstår hva som blir sagt) og hvilke er du ikke fullt så begeistret for? :). Selv syns jeg skotsk , irsk, walisisk ( selv om jeg omtrent ikke forstår et kvidder..) islansk, færøysk og australsk engelsk er meget behagelige. Fransk derimot for å velge et kjent språk behager meg ikke. 

Jeg tror jeg svarer omtrent som deg. Musikk er muligens å overdrive. Men det er kult å høre på. Mulig det egentlig handler om land og kulturer som er facinerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Italiensk, sånn som vennen min snakker det ? Det vil si på en rolig måte, uten roping, overdrivelser og store gestikulasjoner :P 

Elsker også å høre på posh britisk ❤️ Finnes mange variasjoner såklart, og noen er finere enn andre. 

Synes skotsk og irsk engelsk pluss andre britiske dialekter er vanvittig sjarmerende, men ikke akkurat som musikk å høre på nødvendigvis ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker det franske språket, selv om jeg ikke forstår så mye... Det er bare et eller annet med fransk, som nesten gjør meg mo i knærne :heart:

Et språk som jeg ikke liker er tysk. Høres helt forferdelig ut i mine ører. Kan jo også ha litt sammenheng med at jeg ble tvunget til å ta tysk som valgfag på mitt første år på videregående...:thumbsdown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan egentlig ikke si at jeg synes noen språk er som musikk, men noen er kulere enn andre. Jeg digger litt bred engelsk aksent, ala Crowley, hvis noen ser Supernatural her. Og så er det morsomt å høre skikkelig graut-tjukk sørstatsamerikansk, som Leslie Jordan (han lille som hvert fall ikke er homo i Will & Grace :P ). Samme gjelder Crocodile Dundee-australsk. Jeg er også glad i dansk og spansk. 

Av de på minussida, så synes jeg alle slaviske språk høres ut som om de ødelegger ting med tenna. Japansk høres rasende forbanna ut. Tysk høres militant ut. Fransk er snobbete. Italiensk er teatralsk. Alle med sterk skarring høres ut som noen prøver å harke opp noe fra halsen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Pringlen skrev:

Jeg tror jeg svarer omtrent som deg. Musikk er muligens å overdrive. Men det er kult å høre på. Mulig det egentlig handler om land og kulturer som er facinerende.

Jeg har tenkt en hel del på akkurat det du nevner her, hvorvidt det bare dreier seg om lyd eller om ens preferanser mtp ulike kulturer/innbyggere også spiller inn? Jeg er tilbøyelig til å tro at det kan være en sammenheng der, basert på egne liker/misliker. 

F.eks har jeg aldri likt fransk . Grov generalisering javisst men fransk er noe jeg kobler til, dill og dall, jåleri og føleri. Ingen av de nevnte frembringer positive reaksjoner hos meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, tmp skrev:

Nr 1 "favorittspråk/aksang" er brasiliansk portugisisk :heart: Såå fint ! Ellers synes jeg også skotsk og irsk engelsk er kjempesjarmerende :-)

Jeg er oppvokst i brasil og er enig. Husker når vi flyttet til norge at jeg synes det var litt monotont. Det er så mye følelser i hvert brasilianske ord :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Perfect Image skrev:

Jeg er oppvokst i brasil og er enig. Husker når vi flyttet til norge at jeg synes det var litt monotont. Det er så mye følelser i hvert brasilianske ord :P 

Spennende! Hvor gammel var du når du flyttet til Norge? Følelser og musikk, elsker språket til tross for at jeg ikke forstår det :lol: Jeg snakker en del spansk, så noen ord og setninger kan jeg skjønne, men stort sett er jeg bare fasinert og betatt av lydene/musikken :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skotsk engelsk! Ble helt forelsket i den dialekten da jeg var i Edinburgh for noen år siden, og har ikke akkurat blitt mindre begeistret etter at jeg begynte å se på Outlander. Blir i så godt humør av den :D Liker også overklasseengelsk. Og sindarin :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Spansk. ❤ Ingen over, ingen ved siden av. Ellers engelsk, gaelic (både skotsk og irsk) og welsh. Det er sikkert flere andre vakre språk, men det er disse jeg kommer på i farta.

Portugisisk takler jeg ikke. Samma om det er brasiliansk eller fra Portugal. Aner ikke hvorfor.

Endret av Michellus
Mangla en "t"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange språk som fascinerer meg, de fleste fordi det kommer med en spennende kultur og/eller historie. Problemet er at jeg klarer ikke å skille de to helt fra hverandre, og det som er mest interessant (eller mest kjent) vil derfor gjerne havne langt oppe på en slik liste.  Jeg synes lydene i Quenya (høy-alv språket til Tolkien) er veldig pent, men det er jo ikke et reelt språk. 
Jeg synes skotsk engelsk, irsk engelsk og walisisk engelsk er morsomt å høre på og liker lydene - men antagelig er det fordi det er et kjent språk med en artig vri, og i tillegg er vrien  i retning skandinavisk i uttale. 
Synes mange afrikanske språk låter ganske fint. Swahili er det eneste jeg har bittelitt kjennskap til. 

Språk jeg derimot gjerne vil bli bedre i er tysk, og på sikt kunne jeg tenkt med en større forståelse for (uten å nødvendigvis snakke det så bra) islandsk og italiensk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/02/2018 at 10:56 PM, QUEST said:

Ah, glemte å ta med det! Er også veldig svak for overklasse -engelsk :) 

Haha, story of my life! Samboeren min er fra England og høres ut som Hugh Grant:P

Når jeg sier noe feil på enelsk, med kvalmeste posh arrogante tone:

«We are speaking proper english aren’t we?»

:sleep:

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tysk, Russisk & Arabisk (marrokansk) er favorittene mine. Liker tydelige og komplekse språk, jeg får "hjernekribling" når noen med riktig dialekt snakker på en tydelig måte med flyt.

De språkene jeg ikke liker er portugisisk, fransk, italiensk, spansk osv. Engelsk har jeg lite forhold til, det er for meg som et morsmål :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...