Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags forberedelser gjør dere før en utstilling?

Recommended Posts

Nå skal jeg stille whippeten igjen i uka som kommer, og mens jeg gikk gjennom sjekklista i hodet så ble jeg litt nysgjerrig.. Hva slags forberedelser gjør dere andre her inne før en utstilling? Det er jo noe som varierer veldig etter rase har jeg skjønt :) Har dere noe som er spesielt for deres rase som _må_ gjøres? Hvor lenge før vasker dere hunden? Vasker dere dem i det hele tatt?

Her i huset så har jeg bare fôret litt ekstra en stund siden jeg synes han har vært litt tynn, ellers så børster vi tennene nøye, klipper klør, vasker hunden en dag eller to før og børster som en gal for å prøve å kvitte oss med mest mulig løse hår :D Og så trimmer jeg kanskje "kantene" bittelitt med en liten saks, tuppen av halen og eventuelle hår som stikker ut bakpå lårene osv., ikke at det egentlig er nødvendig men jeg synes kanskje han ser litt ekstra kjekk og velstelt ut da :wub:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eneste jeg har gjort (pyrre, face rase) er å klippe klør og eventuelt stusset rundt labbene om de ser litt for labbetuss ut :P

Endret av Kristiin

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver å huske å vaske han en uke før (får så fluffy pels), men glemmer det som regel. Glemmer også å børste han. Egentlig bare drar vi på utstilling. Husker alltid godbiter! Det er viktigst. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klipper klør og pusser tenner. Dusjer dem hvis det trengs. Er noen som mener man skal stusse litt på halen på basenjien, men jeg gjør ikke det. 

Endret av Wednesday
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Dusjet dem om det trengtes. hvertfall det hvite. Klippet klør, børstet ører, hale og bukser på salukien. Klippet klør på basenjien. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Huske nummerlapp, holder til nummerlapp, vaksinasjonsbok, utstillingsbånd og godbiter så er mye gjort
Jeg pleier å vaske de og blåse de noen dager før. Helst ikke dagen før. Nå på vinteren hvor de holder seg rene og pene kan det godt være en uke før eller mer. Ser over klørne og klipper hvis det trengs (men aldri dagen før utstillingen), enkelte har tøfler nå på vinteren da hårene slites så dårlig på snø kontra grus så da har det hendt 2 ganger totalt at jeg har stusset litt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bader gjerne noe dager i forveien, dagen før hvis sølete, klipper negler og eventuelt rengjør tenner. Faller det mye hår går jeg gjerne over med en børste, men hun er ikke av typen som røyter så ofte. 

Ellers printer jeg ut startnummer, finner frem alt utstillings-stash jeg har i hundebagen og ordner gjerne noe mat til meg selv. Jeg liker ha med vannskål, vannflaske til hver av oss og en klut som jeg kan dra over pelsen. Vaksinasjonskort, utstillingsline, godbiter, hundeposer, noe å ligge på/et teppe til frøkna og en stol til meg :) Og selvfølgelig dekken etter været. Jeg hadde en gang i tiden et sammenleggbart stoffbur som jeg har savnet i blant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pakker ned utstillingsbånd, nummerlappholder, startnummer, pass og stamtavle, vannskål, teppe og stol og mat til meg. Koker kyllingfilet til bikkja. Er det forferdelig gjørmete/dårlig vær så pleier jeg ta med et lite håndkle som jeg kan tørke av det verste fra hunden :) 

ellers ingen andre forberedelser mtp hunden. De får bad når de trenger bad, ikke fordi vi skal på utstilling. Klørne klippes til vanlig tid osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• hmm ja.. Hundcampus lå jo her nede, vet det ligger et sted i sverige på trøndelag høyde.    Tada: https://nordiskahund.se/ Ligger rett inn på riktig høyde fra trøndelag. 
    • Etter å ha vært i tenkeboksen noen dager(uker) har jeg nå takket nei til en veldig fristende kombinasjon Hadde vært leveringsklar i starten av desember, helt perfekt, bare for å gjøre det verre Tror jeg holder meg unna denne tråden en stund. See yah
    • Ut fra det du skriver så er det veldig mange raser som kunne passe. Litt av nysgjerrighet og litt for evt å kunne hjelpe deg til å se på eventuelle alternativer til bullmastiff: Hva var det som fikk deg til å lande på bullmastiff? Jeg kjenner ikke bullmastiff særlig, men det er ikke det første jeg ville tenkt på som en aktiv turhund. Mulig den kan fungere finfint som det altså, jeg vet ikke, det er bare ikke det folk bruker å lande på ved slike behov.
    • Så kult! Gir du noe annet enn bare ugress?
    • Ingen dyr tenker på fremtiden. Hadde hunden min hatt muligheten til å løpe fritt rundt dagen lang så ville nok bikkja vært temmelig lykkelig også. Hvorfor har vi ikke bikkja frittgående? Jeg har enda ikke sett noen gode beviser på at katter MÅ gå fritt utendørs for å ha et godt liv? Det finnes plenty av måter å ha katter forsvarlig på - man kan f.eks ha store utehegn til dem hvor man gjør det berikende for dem. Det gjøres allerede, til og med i Norge, med trygge, fine resultater. Har man ikke mulighet til det, så går det an å lære katter å gå i bånd, samt gi de berikende miljø på andre måter. Gi de hodebry og aktivitet innendørs funker også flott. Katter er ekstremt tilpasningsdyktige - selvsagt ser jeg problematikken med å stenge en utekatt plutselig innendørs resten av sitt liv. Men jeg syns nå at katter i utgangspunktet aldri burde gått løse. Jeg forstår ikke at en dyreeier ikke ønsker å ha dyrene sine i trygge omgivelser når det er helt fint mulig?   "Slik de fortjener"? Er katten det eneste tamdyret som "fortjener" å vandre fritt, hvem avgjør det, og betyr det da at vi straffer våre andre tamdyr med å ha de under mer kontrollerte forhold og frarøver dem konseptet "frihet"? Som kun "de som fortjener" kan få? Frihet til hva da, egentlig? Frihet til å bli tatt av rovdyr, frihet til å bli påkjørt, frihet til å drepe, frihet til å drite ned nabotomta? Hva er det denne magiske "friheten" innebærer som man ikke kan få tilfredsstilt dersom man brukte mer tid på å aktivisere og trimme katta under mer kontrollerte forhold? Friheten til å utforske og oppleve nye ting kan også gjøres under kontrollerte forhold! Skal jeg se på dette fra dyrepark-ståsted, så kan jeg virkelig ikke fatte at huskatten er et så avansert dyr å ha i fangenskap at det er lettere å holde en tiger tilfredstillende i kontrollerte forhold (altså, store hegn med berikning og aktivisering) og ikke en huskatt. (Kun en sammenlikning, ikke oppfordring til dyrepark-diskusjon.)   Fordi det er ikke ene og alene det at man er glad i noe som avgjør om noe er ansvarsløst eller ikke. Det finnes flere elementer til problematikken enn som så. For å ikke snakke om at for et barns mentale utvikling så er det, blant mange andre ting, viktig å oppleve selvstendighet slik at de blir et fungerende menneske i samfunnet som voksne... Sammenlikningen din fungerer bare ikke.   Jeg har hverken garasje eller noen idè om at dyr forstår tomtegrenser. Jeg har forøvrig en forventning at andres dyrehold ikke er til direkte plage og skade på min tomt. Det betyr at det er uforsvarlige eiere jeg klandrer - ikke katta.   Min kommentar om faunaødeleggelse var på generell verdensbasis - der kan du ikke være uneig på at katter har vært med på å utrydde mange titalls dyrearter, og "more in the making".  I Norge finnes det ingen forskning som sier katter truer dyrearter, men jeg ser at stort sett er det fugler folk flest bekymrer seg for i den sammenheng. Personlig er jeg også bekymret for lokale populasjoner av flaggermus og reptiler. Småfugl holdes jo delvis kunstig i livet i store antall ved all den matingen folk gjør på vinterstid, så småfugl er nok neppe i fare. Jeg blir forøvrig aldri, aldri klok på hvorfor det er livsviktig med båndtvang og korte langliner for å skåne viltliv som får babyer, mens katta slippes ut hver dag for å terrorisere fuglereir og smådyr. Har noen en forklaring på det?   Jeg er fullstendig klar over at hundedyr er "dårlig" på å avlive store byttedyr hurtig. Men jeg snakket ikke om store byttedyr, jeg nevnte faktisk spesifikt "smådyr". Altså gnagere i dette tilfellet her. Altså hva jeg linket en video til, hvor du ser strategien terriere bruker, hvor nakkevirvlene til gnagerne knekker omtrent øyeblikkelig ved å bli ristet hardt rundt i et par sekunder. Det er ikke snakk om "å være bedre", det er snakk om dobbelmoralen her. Hvorfor kan ikke profesjonelle skadedyrfirmaer bruke trente terriere til "rat hunts", når det er helt akseptabelt å la katta gå løs og plage smådyr? Det er et genuint spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på.    
  • Nylig opprettede emner