Gå til innhold
Hundesonen.no

Prøvde å hjelpe forkomment rådyr – så angrep bikkja


Jankaa
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Mud skrev:

Sannsynligheten  for at denne var utmattet etter å ha blitt jagd av en hund er mildt sagt overveiende mtp hvor den ble funnet, tror du ikke? Igjen : Det er derfor det er båndtvang. 

Heldigvis er mange jegere og viltnemda stort sett uenig med deg. Et rådyr som reiser seg etter kort tid er ikke kritisk utmattet og fortjener en sjanse. Det tror jeg du innerst inne vet. 

Heldigvis vil folk som har kompetanse og kunnskap om dette, avlive et dyr som er så forekommet som det beskrives her. Heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er jo greit at man i teorien skal ha kontroll, men hvor ofte møter man egentlig et skadet byttedyr i skiløypa? Og hvor oversiktlig var situasjonen? Nå har ikke jeg gått på ski på X-antall år, men

Siden vi ikke vet noenting om hvordan det skjedde : Hva er oddsen for at man møter vilt som ikke er i stand til å flytte seg i skiløypa? Det kan jo ha vært så mye virak at eier ikke så rådyr før det v

Jeg har reagert på en ting og det er at NKK oppfordrer til å bruke langline i denne tiden (og nå finner jeg det ikke igjen), noen tror at den er bare til å ha på bikkja og ikke til å holde i ... Jeg h

Posted Images

46 minutter siden, QUEST skrev:

Litt på siden av diskusjonen kanskje men jeg har vært inne på tanken om arter som er så sårbare mtp snømengder egentlig hører hjemme på de aktuelle stedene? 

Rådyrbestanden påvirkes absolutt av harde snøvintre. Allikevel knekkes den ikke av det. Den får feste på stadig nye steder, hvor man ikke skulle tro de greide vintrene særlig godt. Også helt uten støttefôring. Man ser jo gjerne at rådyrbestanden på steder med tøffe vintre består av mye større og mer hardføre dyr, enn på steder med milde vintre og store bestander. Sånn sett er jo dyra i normalt milde områder, mye mer utsatt når det først kommer en snøvinter. De er rett og slett ikke tilpasset det, og mange stryker nødvendigvis med. Her har vi feks ekstraordinær båndtvang pga en snømengde som knapt teller som snø der jeg bodde før :lol: Det er bra med rådyr der også, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Rådyrbestanden påvirkes absolutt av harde snøvintre. Allikevel knekkes den ikke av det. Den får feste på stadig nye steder, hvor man ikke skulle tro de greide vintrene særlig godt. Også helt uten støttefôring. Man ser jo gjerne at rådyrbestanden på steder med tøffe vintre består av mye større og mer hardføre dyr, enn på steder med milde vintre og store bestander. Sånn sett er jo dyra i normalt milde områder, mye mer utsatt når det først kommer en snøvinter. De er rett og slett ikke tilpasset det, og mange stryker nødvendigvis med. Her har vi feks ekstraordinær båndtvang pga en snømengde som knapt teller som snø der jeg bodde før :lol: Det er bra med rådyr der også, liksom.

Man kan jo spørre seg om rådyr i det hele tatt har noe i Norge å gjøre, ifølge Wikipedia så ble arten først observert i Norge for omtrent 100 år siden. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Rådyr

I motsetning til f.eks villsvin som faktisk har vært i Norge tidligere. Jeg tenker ikke her at det er uproblematisk med villsvin i Norge, det  var bare ment som en sammenligning. Ser forøvrig at rådyr blir nevnt her i artikkelen.  i forbindelse med flått og hjortelusflue. Ser  også at det nevnes her at rådyr kan dø av væskemangel på vinteren, siden de ikke er tilpasset 'våre'  vintre. 

Jaktes det rett og slett for lite rådyr i Norge? Burde bestanden ha vært sterkere beskattet? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, QUEST skrev:

Man kan jo spørre seg om rådyr i det hele tatt har noe i Norge å gjøre, ifølge Wikipedia så ble arten først observert i Norge for omtrent 100 år siden. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Rådyr

I motsetning til f.eks villsvin som faktisk har vært i Norge tidligere. Jeg tenker ikke her at det er uproblematisk med villsvin i Norge, det  var bare ment som en sammenligning. Ser forøvrig at rådyr blir nevnt her i artikkelen.  i forbindelse med flått og hjortelusflue. Ser  også at det nevnes her at rådyr kan dø av væskemangel på vinteren, siden de ikke er tilpasset 'våre'  vintre. 

Jaktes det rett og slett for lite rådyr i Norge? Burde bestanden ha vært sterkere beskattet? 

Noen steder burde den nok det. Det er en art med høy formerings og tilpassningsevne. Samtidig er den ikke til noen stor ulempe for særlig mange. Annet enn seg selv, når de plutselig møter vintre utover normalen for sitt område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Noen steder burde den nok det. Det er en art med høy formerings og tilpassningsevne. Samtidig er den ikke til noen stor ulempe for særlig mange. Annet enn seg selv, når de plutselig møter vintre utover normalen for sitt område.

Tja...jeg vet nå ikke det da.. Jeg er medlem av diverse hagegrupper og jeg ser ikke annet enn at rådyr er mye omtalt og da ikke i positive vendinger akkurat..:P

For egen del er det en art jeg ikke ønsker skal etablere seg her..Jeg har aldri møtt på noen og slik ønsker jeg at det skal fortsette. Elg møter vi på rett som det er uten problemer, jeg vet jo ikke om møter med rådyr ville vært like uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Tja...jeg vet nå ikke det da.. Jeg er medlem av diverse hagegrupper og jeg ser ikke annet enn at rådyr er mye omtalt og da ikke i positive vendinger akkurat..:P

For egen del er det en art jeg ikke ønsker skal etablere seg her..Jeg har aldri møtt på noen og slik ønsker jeg at det skal fortsette. Elg møter vi på rett som det er uten problemer, jeg vet jo ikke om møter med rådyr ville vært like uproblematisk. 

Ha ha, ja de spiser blomster og løker. Der det er så mye av dem at de går i hager. Men hvordan mener du at det skal være problematisk å møte dem på tur? At en chi løper noen meter etter dem, går veldig fint. Med mindre dyret er halvdødt fra før, da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ha ha, ja de spiser blomster og løker. Der det er så mye av dem at de går i hager. Men hvordan mener du at det skal være problematisk å møte dem på tur? At en chi løper noen meter etter dem, går veldig fint. Med mindre dyret er halvdødt fra før, da :P

Ikke bare blomster og løker men også bl.a rosenbusker er populært, skal man tro de 'heldige' som får besøk i hagen..:P

Nå har jeg jo ikke bare chi da.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Ikke bare blomster og løker men også bl.a rosenbusker er populært, skal man tro de 'heldige' som får besøk i hagen..:P

Nå har jeg jo ikke bare chi da.. :ahappy:

Ja, og rhododendron :lol: Ellers går det stort sett veldig bra, altså. De tåler støvere som ikke er så rådyrreine som de burde også... Og blir det for galt, har man alltids mulighet for rådyrreinhets dressur. (det tror jeg mange fuglehundfolk burde vurdere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, og rhododendron :lol: Ellers går det stort sett veldig bra, altså. De tåler støvere som ikke er så rådyrreine som de burde også... Og blir det for galt, har man alltids mulighet for rådyrreinhets dressur. (det tror jeg mange fuglehundfolk burde vurdere...)

Jeg tenker at skuddpremie hadde vært ennå bedre jeg..på rådyrene altså..:sleep:

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, MaritaS skrev:

Og da er vi tilbake på den diskusjonen om man burde ha store/sterke/driftige hunder når man ikke har mulighet til å stoppe de når de virkelig vil noe..

Problemet på ski kan jo være at de allerede har deg på gli. Om noe her skulle vært uansvarlig så må det være å ta seg så nærme et dyr som stinker vilt. Og igjen: Hva er oddsen?  Får du bikkja forbi et halvdødt ekorn som ligger i skiløypa og spreller? Dette må da kunne kalles uhell og ikke uansvarlig? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men kom til å tenke på det fordi... det ikke diskuteres elg :P 
For få år tilbake sleit naboen (elgjeger) voldsomt med at hundene bråka i hundegården på natta.
Fordi en tusseladd av en elg hadde funnet det for godt å legge seg under et tre, få meter fra hundegården, og der lå den og kula egget :lol:
Den ble jaga, men det tok noen dager før den ga opp liggeplassen sin :teehe:
Elg spiser tuja btw, har jeg hørt rykter om :D

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pringlen skrev:

Heldigvis vil folk som har kompetanse og kunnskap om dette, avlive et dyr som er så forekommet som det beskrives her. Heldigvis.

Det er flott at du vet bedre enn viltnemda da..

Jeg synes det er en skremmende holdning at et dyr skal avlives uten en sjanse bare fordi det er slitent. Snakk om å være triggerhappy.  Det har overhodet ingenting med dyrevern å gjøre , det er din personlige mening som man har sett flere eksempler på at ikke nødvendigvis deles av andre jegere. Ei heller av viltnemda .

Det er utallige eksempler på utmattede dyr som klarer seg fint.

Og denne var ikke mer sliten at den kom seg på beina for egen maskin når den fikk seg ut av den tyngste snøen. 

@QUEST Jeg er ikke særlig glad i alle dyrearter jeg heller, det betyr ikke at jeg mener de ikke fortjener å leve. 

Men nå har jeg endelig skjønt hvorfor de ikke klarer å holde disse bærumshamsterne i bånd i båndtvangen.. Det er rett og slett med vilje for å få ned rådyrbestanden.  De har ikke noe her å gjøre må vite, blomster er viktigere enn et dyreliv.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mud Det var så dårlig at det ikke maktet å komme seg unna en hund i BÅND. Det sier i grunn mer enn nok.

Red: jeg har forøvrig selv funnet både elg og rådyr som jeg vet har blitt "friskmeldt" av ulike viltnemder (det er desværre svært ujevn kompetanse) Lidelsen disse dyra har blitt utsatt for er unødvendig å beskrive.

Endret av Pringlen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

ST Jeg er ikke særlig glad i alle dyrearter jeg heller, det betyr ikke at jeg mener de ikke fortjener å leve. 

 

Det var faktisk helt seriøst da jeg undret over hvorvidt rådyr egentlig er en art som hører til her/bør være i Norge. Rådyr innvandret til Norge for ca 100 års siden, til sammenligning fantes det villsvin i Norge for noen tusen år siden mao har de større 'rett' til å,være her enn rådyr. Mårhund innvandrer til Norge helt på egen hånd, de skytes også ned og villsvin er svartelistet. 

Spørsmålet kan vel være hvor lenge en art har vært her, før man skal anse den for 'ønsket'? Hvis mårhund f.eks innvandret for 100 år siden, hadde ikke den hatt like stor 'rett' til å være her som rådyr?  Mårhund er svartelistet, rådyr er godkjent og har en begrenset jakttid. Forskjellen er 100 år men er den 'reell' av den grunn? 

Endret av QUEST
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Pringlen skrev:

@Mud Det var så dårlig at det ikke maktet å komme seg unna en hund i BÅND. Det sier i grunn mer enn nok.

Nei , Det sier ingenting.. Det var i skiløypa, jeg regner med bikkja kom fort og jeg regner med rådyret var minst like fortumlet og sjokkert som utmattet. Det er vel ca et år siden jeg fortalte her på forumet om elgen jeg og Toddy "gikk på ".  Toddy kunne lett ha gnafset tak i det hvis han ikke hadde gjemt seg bak meg. Vi kom brått på elgen og den sto der lamslått i flere sekunder før den forsvant..  en frisk og stor elgokse.  

Rådyr er i tilegg kjent for å stivne akkurat litt for lenge i møte med farer. Som trafikk. 

@QUEST nå er ikke rådyr en trussel for annet enn hager så det kan liksom ikke sammenlignes med mårhund.

Jeg hadde ikke latt bikkjene mine knerte mårhund heller jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

@QUEST nå er ikke rådyr en trussel for annet enn hager så det kan liksom ikke sammenlignes med mårhund.

Jeg hadde ikke latt bikkjene mine knerte mårhund heller jeg. 

Dette er kopiert fra Wikipedia-artikkelen lenger opp; 

Rådyr som smittespredereRediger

Flåttbårne sykdommer dreper årlig flere sau enn den samlede rovpattedyrstammen i Norge[4], og flere og flere mennesker blir alvorlig syke. Hovedårsaken er den økende utbredelsen og tettheten av rådyr og andre hjortedyr i Norge. Dette representerer et økende folkehelseproblem[5], og utgjør en reell trussel mot sauenæringen i hele kyst-Norge.

Rådyr er den viktigste mellomverten for skogflått, som har et utbredelsesområde omtrent tilsvarende rådyrets. En stadig økende andel av flåtten er bærere av bakterier og virus som kan gi alvorlig sykdom hos mennesker og dyr, bl.a Borrelioseskogflåttencefalitt (en spesiell type hjernebetennelse), Anaplasmose (ehrlichiosesjodogg), Tularemi (harepest) og Piroplasmose. 

Hjortelusflue (Lipoptena cervi) er en blodsugende parasitt på hjortedyr som rådyr, elg og hjort. Fra Mellom-Europa er det indikasjoner på at hjortelusflua kan spre bakterien Bartonella schoenbuchensis fra rådyr til mennesker. Det er også funnet trypanosomer (en type parasitter) fra hjort i hjortelusfluas tarm.[6]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, QUEST skrev:

Litt på siden av diskusjonen kanskje men jeg har vært inne på tanken om arter som er så sårbare mtp snømengder egentlig hører hjemme på de aktuelle stedene? 

Nå tror jeg det er mer komplekst enn akkurat snømengde, for om noe, har den minket med åra. Lite rovdyr øker bestanden, og mer utbyggelse presser dyr til steder de egentlig ikke burde være. Tror jeg, skal ikke banne og sverte på noe, men jeg tror det er viktigere faktorer. Snø har det jo alltid vært nok av i Norge. At vi skal passe ekstra på bikkjene våre, er noe annet, de er ikke en del av regnskapet i naturen.

2 timer siden, Pringlen skrev:

Ha ha, ja de spiser blomster og løker. Der det er så mye av dem at de går i hager. Men hvordan mener du at det skal være problematisk å møte dem på tur? At en chi løper noen meter etter dem, går veldig fint. Med mindre dyret er halvdødt fra før, da :P

Jasså, sier du det? For i fjor sommer, ble jeg ettertrykkelig forklart at joda, en chi kan drepe opptil flere rådyr i timen (hørte det ut som) bare ved å løpe etter dem i 20 meter, og det på tørr og bar bakke. Inkludert av deg, må jeg påpeke. Og jeg var freidig nok til å påpeke at et rådyr bør tåle en chi etter seg i noen meter uten å krepere, noe som minner mistenkelig om det samme som du skriver i denne tråden; at ikke alt liv er laga (noe jeg fortsatt er enig i, forøvrig). (Ref tråden om båndtvang i Finstuen. )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Nå tror jeg det er mer komplekst enn akkurat snømengde, for om noe, har den minket med åra. Lite rovdyr øker bestanden, og mer utbyggelse presser dyr til steder de egentlig ikke burde være. Tror jeg, skal ikke banne og sverte på noe, men jeg tror det er viktigere faktorer. Snø har det jo alltid vært nok av i Norge. At vi skal passe ekstra på bikkjene våre, er noe annet, de er ikke en del av regnskapet i naturen.

Jasså, sier du det? For i fjor sommer, ble jeg ettertrykkelig forklart at joda, en chi kan drepe opptil flere rådyr i timen (hørte det ut som) bare ved å løpe etter dem i 20 meter, og det på tørr og bar bakke. Inkludert av deg, må jeg påpeke. Og jeg var freidig nok til å påpeke at et rådyr bør tåle en chi etter seg i noen meter uten å krepere, noe som minner mistenkelig om det samme som du skriver i denne tråden; at ikke alt liv er laga (noe jeg fortsatt er enig i, forøvrig). (Ref tråden om båndtvang i Finstuen. )

Ehhh, jeg tror vi da snakket om nyfødte killinger under yngletidsfredningen. Det er en viss forskjell fra det, og dyr som har nådd noen mnd. alder. Som de har, når båndtvangen oppheves :) Jeg håper (og tror) du ser den forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Ehhh, jeg tror vi da snakket om nyfødte killinger under yngletidsfredningen. Det er en viss forskjell fra det, og dyr som har nådd noen mnd. alder. Som de har, når båndtvangen oppheves :) Jeg håper (og tror) du ser den forskjellen.

Nei, jeg snakket om at voffa løp litt etter rådyr når hun så dem, og det var visst en kjempekrise. At hun aldri beveger seg på steder der kje vanligvis befinner seg, dvs alle andre steder enn på veien gjennom skogen eller inntil en meter fra stien, hadde ingen betydning. Det var voksne, kanskje dog drektige, rådyr som ble et stort problem, at hun løpet etter dem til hun mister dem av syne, noe som skjer ganske fort. Dette dreper visst rådyr over en lav sko. Og ja, vi må ikke glemme alle de sauene hun dreper uten at de engang er innenfor fem kilometers avstand (hadde ikke du noe med, altså, jeg bare kom på det, for krisemaksimeringer er kjempegøy :P ). Du var forøvrig ikke den som maksimerte på langt nær verst, altså ;) Men det var litt morsomt at du her skriver at det ikke er noe problem at en chi løper etter et rådyr i dyp snø, når hele sonen mente jeg var en hensynsløs og naturfiendtlig dritt fordi Ayla to ganger har løp opp mot 50 meter etter rådyr på bar bakke i sin ungdom, og jeg ikke så det helt store problemet med det. Og da jeg hevdet at rådyr burde tåle å løpe 100 meter, så ble det omgjort til mange hundre meter,  for ikke å si kilometer, og jeg ble en enda mer forferdelig person. Sånn sett i lys av diskusjonen rundt ulike debatter og folks (manglende) debattskikk ;)

Ellers så skjønner jeg helt fint at det er forskjell på unger og voksne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Lene_S skrev:

Nei, jeg snakket om at voffa løp litt etter rådyr når hun så dem, og det var visst en kjempekrise. At hun aldri beveger seg på steder der kje vanligvis befinner seg, dvs alle andre steder enn på veien gjennom skogen eller inntil en meter fra stien, hadde ingen betydning. Det var voksne, kanskje dog drektige, rådyr som ble et stort problem, at hun løpet etter dem til hun mister dem av syne, noe som skjer ganske fort. Dette dreper visst rådyr over en lav sko. Og ja, vi må ikke glemme alle de sauene hun dreper uten at de engang er innenfor fem kilometers avstand (hadde ikke du noe med, altså, jeg bare kom på det, for krisemaksimeringer er kjempegøy :P ). Du var forøvrig ikke den som maksimerte på langt nær verst, altså ;) Men det var litt morsomt at du her skriver at det ikke er noe problem at en chi løper etter et rådyr i dyp snø, når hele sonen mente jeg var en hensynsløs og naturfiendtlig dritt fordi Ayla to ganger har løp opp mot 50 meter etter rådyr på bar bakke i sin ungdom, og jeg ikke så det helt store problemet med det. Og da jeg hevdet at rådyr burde tåle å løpe 100 meter, så ble det omgjort til mange hundre meter,  for ikke å si kilometer, og jeg ble en enda mer forferdelig person. Sånn sett i lys av diskusjonen rundt ulike debatter og folks (manglende) debattskikk ;)

Ellers så skjønner jeg helt fint at det er forskjell på unger og voksne :)

Ja, nei men da så :) Jeg nevnte forøvrig ikke snø i denne tråden. Snø hindrer vel strengt tatt en chi mer enn et rådyr. Forøvrig bør jeg vel ikke ha holdt på med drivende rådyrhunder i 30 år, om jeg trodde dyra tippet over av noen timers drev ;) At man derimot skal overholde yngletidsfredningen, fastholder jeg på det sterkeste :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lene_S skrev:

Nei, jeg snakket om at voffa løp litt etter rådyr når hun så dem, og det var visst en kjempekrise. At hun aldri beveger seg på steder der kje vanligvis befinner seg, dvs alle andre steder enn på veien gjennom skogen eller inntil en meter fra stien, hadde ingen betydning. Det var voksne, kanskje dog drektige, rådyr som ble et stort problem, at hun løpet etter dem til hun mister dem av syne, noe som skjer ganske fort. Dette dreper visst rådyr over en lav sko. Og ja, vi må ikke glemme alle de sauene hun dreper uten at de engang er innenfor fem kilometers avstand (hadde ikke du noe med, altså, jeg bare kom på det, for krisemaksimeringer er kjempegøy :P ). Du var forøvrig ikke den som maksimerte på langt nær verst, altså ;) Men det var litt morsomt at du her skriver at det ikke er noe problem at en chi løper etter et rådyr i dyp snø, når hele sonen mente jeg var en hensynsløs og naturfiendtlig dritt fordi Ayla to ganger har løp opp mot 50 meter etter rådyr på bar bakke i sin ungdom, og jeg ikke så det helt store problemet med det. Og da jeg hevdet at rådyr burde tåle å løpe 100 meter, så ble det omgjort til mange hundre meter,  for ikke å si kilometer, og jeg ble en enda mer forferdelig person. Sånn sett i lys av diskusjonen rundt ulike debatter og folks (manglende) debattskikk ;)

Ellers så skjønner jeg helt fint at det er forskjell på unger og voksne :)

Jeg har ikke fått med meg tidligere diskusjon her, skjønner jeg, men jeg er usikker på hva du egentlig sier: Mener du at man ikke trenger å følge båndtvangen når man har mindre hunder? Det er vel ikke opp til oss hundeeiere å vurdere hvor langt vi syns et (rå) dyr må orke å løpe?  De burde jo slippe å løpe en eneste meter for å komme unna hunder i mitt hode. Jeg for min del syns det er mitt ansvar å sørge for at min hund ikke løper etter vilt, og da er det greiest at han er i bånd. Jeg syns det ville være egoistisk av meg å la ham løpe løs på bekostning av andre dyr, uansett hvor stas det er for ham å løpe løs.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt å være verdensmester! Hunder er dyr, de tenker sjøl og shit happens, rett og slett.

Jeg anser meg selv som relativt sterk, og har en hund på 33 kg. Like forbanna klarte hunden, i kobbel, rive  meg ned, og ta en kanin som spratt fram fra en busk. Det hele var over på noen sekunder.

Jeg har hunder med sykt mye drifter, og tar de forhåndsregler man kan ta. Alikevel kan ting skje. Sånn er det med levende vesner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...