Gå til innhold
Hundesonen.no

Kan man avle på tispa som måtte trekke melketenner?


Guest marielisabeth
 Share

Recommended Posts

Guest marielisabeth

Bør man unngå å avle på en tispe som har hatt problemer med å felle melketennene? Måtte trekke 3-4 tenner grunnet dette. Bittet er allikevel som det skal. Dette er jo et kjent problem innen rasen (pomeranian), men finner ikke noe om dette på NKK når det kommer til avl. Noen innspill eller noen som vet hvor jeg kan finne regler/anbefalinger på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest RAS for rasen? Der står det blant annet: "Målet er å bare bruke hunder med et godt, normalt utviklet bitt i avl. Og avle fram valper som selv har evne til å felle sine melketenner på en naturlig måte."  http://web2.nkk.no/filestore/RAS/RASPomeranianver1.pdf

Jeg tenker at avl handler om prioritering, en må også se på helheten, om denne hunden samlet sett bidrar positivt :) Alle raser har sine problemer og utfordringer, noen er verre og mer plagsomme for hund og eier enn andre. Har du drøftet dette med andre rasefolk, f.eks oppdretteren til tispen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ellers er en meget god representant for rasen, og er frisk, har god mentalitet og et godt eksteriør, med friske kullsøsken, så ville ikke det ha stoppet meg fra å bruke hunden i avl. Men den bør jo være over snittet god på alle andre områder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tuvane skrev:

Hvis hunden ellers er en meget god representant for rasen, og er frisk, har god mentalitet og et godt eksteriør, med friske kullsøsken, så ville ikke det ha stoppet meg fra å bruke hunden i avl. Men den bør jo være over snittet god på alle andre områder.

Enig! De fleste raser har sine flaws og ufelte melketenner er bagatellmessig sammenlignet med PL, hjertefeil, alopecia-x, trakeal kollaps, åpen fontanell, etc, på denne rasen. Med det mener jeg for øvrig ikke at så lenge hunden er fri for rasespesifikke eller andre defekter, så bør den avles på. Men har den gode kvaliteter ellers OG er frisk, så bør ikke melketenner som måtte trekkes, være et hinder alene for videre avl. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...