Gå til innhold
Hundesonen.no

Pearl's Legacy's Yoda - Melvin


Lerkefuglen
 Share

Recommended Posts

Kanskje godgutten endelig skal få egen tråd da, selv om han har rukket å bli over ett år gammel :icon_redface: 

5a7dada493daa_IMG_0518(1).thumb.jpg.23f49d52fe450c759a77808314a2f55d.jpg

Melvin er min bestevenn og studiekompis (+anatomilærer), og bor sammen med meg i Budapest der jeg studerer for å bli veterinær. Han er født andre juledag 2016, og jeg hentet han for ganske straks ett år siden, i påska 2017. Egentlig helt sprøtt å tenke på at det allerede har gått et år, men samtidig deilig etter hvert som han blir mer og mer voksen :D Han var min første egne valp, og jeg hadde heller aldri hatt mynde før utenom en forferdelig uoppdratt afghansk mynde jeg passet i noen uker, til mine foreldres store forskrekkelse. Lovte vel egentlig meg selv at jeg aldri skulle ha noe mynde etter noen uker med Emil, som han het, men her sitter jeg likevel :P 

Hadde egentlig planlagt at hundekjøpet skulle skje først til sommeren 2017, men sånn ble det ikke. Morsomt nok var jeg hjemme og traff mine første whippeter "på ordentlig" til jul 2016, ikke så veldig lenge etter at jeg først skjønte at rasen kunne være noe for meg. Da ble jeg kjent med ei i hjembyen min som hadde to stykker fra samme oppdretter som Melvin, som jeg fikk hilse på mens jeg var hjemme. De traff jeg altså 2. juledag, samme dag som Melvin ble født. Hun viste bilder av det nye kullet som oppdretteren til hennes hunder nettopp hadde fått, og da jeg falt pladask for hannhunden hennes så ertet hun med at det akkurat var kommet et par nye som kunne hentes i påska. Husker enda at jeg sa det dessverre ikke gikk og at det var synd dette kullet kom så tidlig for de var virkelig helt nydelige, og dessuten halvsøsken av sjarmøren hennes :D

Vel tilbake i Budapest ventet jeg enda på at rette kombinasjon skulle dukke opp, men den tispa jeg var interessert i drøyde noe voldsomt med å komme i løp, og ting så litt mørkt ut. Jeg fulgte med på kullet til Melvin på facebook, og plutselig en dag dukket opp 4-ukersbilder med tekst om at det var en ledig hannhund igjen... 

minimin.thumb.jpg.1182dc4be376491ce8742eedceb86656.jpg

(bilde lånt fra oppdretter)

Viste de atter en gang til vennene her nede og det viste seg at han ville jo faktisk være reiseklar akkurat den uka påskeferien var det året. De sa alle sammen at nå MÅTTE jeg bare ta kontakt og hvertfall forhøre meg litt om han, for dette var bare meant to be. Så da gjorde jeg det, og ting falt på plass så lett at det var helt skummelt :lol: Min nye venninne oppe i Tromsø kjente hun som skulle ha kullbroren og ville gjerne både hente og passe han fram til jeg kunne hente han selv i påska, jeg flyttet inn i ny og stor leilighet sammen med en god venninne som var overlykkelig over at jeg skulle kjøpe valp, og familien som egentlig hadde satt seg på bakbeina begynte å spørre etter flere bilder og mer oppdatering på han :D  

Lykken var stor da det endelig ble påske og jeg skulle få han i hendene, de ekstra ukene føltes virkelig som tortur mens jeg bare så bilder av kullsøsken i nye familier, selv med hyppige oppdateringer og bilder fra den snille valpepasseren min. Det gikk vel kanskje et minutt eller to etter han kom i hus før jeg skjønte at dette kom til å bli mer jobb enn jeg hadde sett for meg :Laugh:  Jeg har aldri sett makan til energi! Det var full turbo fra første sekund, og han galopperte rundt i stua som en liten hest på de lange beina sine. Han var ekstremt intens, og verken jeg eller mamma visste helt hvor vi skulle gjøre av oss med denne tornadoen i hus.

5a7db5780c3ac_IMG_12802.thumb.JPG.b51d6537b8e64036aedb2e48d78eedf9.JPG5a7db587d6387_IMG_12902.thumb.JPG.722222e35d71a1743df9eb1947f17ab0.JPG

Han løp rundt og filleristet alt som ikke var spikret fast, og fantes det ikke noe å stjele så løp han rundt "bare fordi" likevel :hyper:

Heldigvis hadde valpepasseren min vært kjempeflink å venne han til bur, barn, egentlig det aller meste, i tillegg til at han kunne navnet sitt godt og hadde supert grunnlag for innkalling. Turen ned til Budapest gikk kjempefint, og vel framme her nede fikk han løpe på gress for første gang og koste seg masse i sola i byparken. Vi kjørte tog, trikk, buss, han var med på skolen og på kafé, og ikke minst plaget han livet av fosterkattene vi hadde. Egentlig var han en super valp, samtidig som han virkelig utfordret tålmodigheten min så til de grader. Utrolig trygg, ingen problemer med noen ting og tar det meste på strak arm, bare så utrolig intens å ha i hus! Ikke hadde han tid til å kjenne etter når han måtte tisse heller, ei til å prosessere at vi faktisk prøvde å lære han noe om hvor det var greit å gå på do, så tissetreninga tok tid. Hjalp nok heller ikke at vi bor i 6.etasje :P

Nå er han snart 14 mnd gammel, og har roet seg betraktelig. Dessverre kommer det ikke uten en pris, for nå ser jeg at han virkelig har begynt å få egne meninger og det å komme på innkalling f.eks. er ikke like viktig for han for tida. Heldigvis har han blitt så gammel at vi an finne på andre ting i stedet, så vi trekker bl.a. bildekk eller står på rollerblades, og til påska blir det hjem for å gå på skitur :D  Trener litt triks gjør vi og, men det er tydelig ikke supernaturlig for han, ting tar litt tid og han henger ikke helt med alltid da han ikke synes det er suuuperspennende akkurat. Søk er han veldig glad i og det synes begge er gøy, så han jobber litt med å finne pinner vi har tatt på i parken eller leker/mat jeg har gjemt i leiligheten. Tror vi må komme oss på noe kurs etter hvert :) 

IMG_19D2341DD8A6-1.jpeg.401305466c27176ceb954f892f1fc567.jpeg

Melvin og jeg var på valpeshow hjemme i Norge før vi reiste ned til Budapest igjen, vår begges første utstilling som gikk veldig bra med BIR-valp begge dagene, så da var vi naturligvis hektet :thumbs: Har ikke stilt så mye enda, men vi var på et juniorshow i Szeged i Oktober der han fikk juniorcertet og Excellent, og nå i februar skal vi stille igjen 3 dager på en svær utstilling her i Budapest som jeg har litt sommerfugler i magen for. Jeg er jo veldig ny i utstillingsverden og føler meg ikke helt klar for den type stort opplegg med deltakere fra hele Europa, skulle liksom helst tatt et par runder til på grusbanen hjemme i Tromsø først :P Men prøver å huske på at det jo bare er en bedømmelse av eksteriør, og at det er super trening for både meg og han, så tror det skal gå fint egentlig. Føler meg overraskende rolig for å være ærlig, har aldri vært fan av å måtte stå foran folkemengder men nå gleder jeg meg ganske mye :) 

IMG_1148.thumb.jpg.1a481e28dc7c6452207fb7df11bcd35b.jpg

Ca 9 mnd

IMG_1810.thumb.JPG.395fb3ce3b5c34460c12480e499078e1.JPG

1 år, ikke like fornøyd med å måtte stå i ro denne dagen da han var opptatt med å utforske Margitøya 

IMG_1547.thumb.JPG.7a2dac94ee8a38b508fe18fdb4985d8d.JPGIMG_6338.thumb.JPG.6c3a5719ee92229449e9ce0eaf0863ed.JPG

14 mnd gammel har han endelig begynt å nærme seg den kjekke sofagrisen jeg ønsket meg :wub: 

IMG_1528.thumb.JPG.06db553ffd8b07cb5a36b7d791d56c2e.JPGIMG_7575.thumb.JPG.6b78a58f87e338eb7ac4a0f53bf533cd.JPG

Er med på kafé, såklart! Der får han mye mer komplimenter enn meg, og helt upåklagelig service med både kos og vann fra ansatte. 

IMG_1459.thumb.JPG.429c9c0ca919143232a9643d3ae78f35.JPG

Når eksamensperioden er over...

IMG_6313.thumb.JPG.060840fe0be3259d001b036c4aa9de8f.JPG

Koser seg max i litt snø på Margitøya, morsomt å se når han tar helt av på jordene der :) Speedmonster! 

IMG_2179.thumb.JPG.16a0aef9cb55e58635fc7d7cdeaa000b.JPG

Er alles store helt og jakter fluer for oss :wub: En oppgave han tar svært alvorlig!

IMG_1534.thumb.JPG.0f8edec9668755c141223f0c7dc78d2d.JPG

Giraffen stabla oppi sofaen :D  Ville egentlig kalle han for Melmen etter hypokonder-giraffen i Madagaskar (barnefilm), men synes det ble litt for rart så da ble det Melvin i stedet :P  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin Melvin er, og så gøy å lese om han og dere! :) Hvor lenge blir dere i Budapest? Drar du ofte hjem til Norge med ham og syns du eventuelt det går greit? Jeg skal kanskje ta master i utlandet, og vurderer å ta med meg Ronja i stedet for at hun blir i Norge med samboer - men så er det dette med fly og greier da.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Ginaml said:

Nydelig hund! :wub:

Takk :) 

13 hours ago, Snoffe said:

Så fin han er:wub:

Takk :) 

8 hours ago, Koriander said:

Så fin Melvin er, og så gøy å lese om han og dere! :) Hvor lenge blir dere i Budapest? Drar du ofte hjem til Norge med ham og syns du eventuelt det går greit? Jeg skal kanskje ta master i utlandet, og vurderer å ta med meg Ronja i stedet for at hun blir i Norge med samboer - men så er det dette med fly og greier da.. 

Studiet går over 5,5 år men mange må ha ett år ekstra.. Går 2.året nå, så har et par igjen :ahappy:  Drar hjem hver sommer, og vanligvis også i jula pluss muligens påska, varierer litt etter hvor mye jeg har å gjøre her nede :) Hadde nok reist oftere hvis jeg bodde i Oslo-området, synes det er styrete med mellomlanding osv, spesielt fra Budapest for hit er det kun Norwegian som flyr direkte. Men det går veldig fint, ingen av oss synes det er supergøy men det er ikke noe problem heller å fly fram og tilbake selv om det noen ganger blir hele dagen med f.eks. 8 timer venting på Gardermoen...

For min del gir det meg veldig mye å ha han her under studiene, jeg kommer meg ut på tur og kan ikke sitte inne med bøkene 24 timer i døgnet selv om skolen er hard. Han er fantastisk selskap på tunge dager, han er trøst når eksamen går i dass, han er helt super for å lære anatomi :lol: The list goes on :) 

Det skal sies at Budapest er helt ekstremt hundevennlig da, de får være med over alt og ungarerne er fantastiske på å småprate med tilfeldige hunder de møter på kafé eller på bussen. Melvin synes det er veldig stas og flørter voldsomt med alle han er i nærheten av på trikken, stirrer de i senk til de snakker til han og koser litt :icon_redface: 

5a7eb27213cd5_IMG_99172.thumb.JPG.2014a54c20e2f7591515669f9a286bb1.JPG

Her tar han seg en hvil på toget, de ansatte synes han var såååå søt og snakket med han lenge når de gikk forbi :D Hunder skal egentlig ha munnkurv og slikt på offentlig transport men det holdt å vise at vi har med så var de kjempefornøyde og vi trengte altså ikke ta den på, haha

Jeg er derimot ikke sikker på om jeg ville hatt hund enda hvis jeg studerte i Norge eller noe annet sted hvor det var mer kronglete, men sånn som vi har det her er det ikke noe problem å få tid til han i det hele tatt. :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt med helg, si!

På lørdag var jeg og Melvin en tur på kafé med en venninne og hunden hennes. Jeg prøver å bli flinkere til å ta han med på sånne koseturer med fokus på at han skal lære seg å slappe av i nye omgivelser :) Han er litt utålmodig av seg nemlig, og det er så kjipt med stressa og misfornøyd hund når man vil sitte på kafé og skravle men det blir bedre for hver gang! Gjelder jo å øve ofte, og det er en super unnskyldning for å gå på kafé hele tida :sleep:

IMG_1587.thumb.JPG.dda60d3cbe5c932e323f60b9623af197.JPG

Oppå bordet..

IMG_1590.thumb.JPG.d3bac7adc171468046f88ed54d805e1c.JPG

Under bordet... We :heart: Budapest og hundekulturen deres :) 

I dag var det tid for noe litt mer actionfylt og dessuten sol! Så vi pakket sekker, fant fram trekksela og tok trikken over til Margitøya for å stå på rollerblades :D 

Melvin var så gira at jeg nesten ikke turte ta de på meg, men jeg falt faktisk ikke i dag heller tross at han ga det his best efforts :huh: Tror faktisk av og til at han prøver å drepe meg :teehe:

Dessverre var det ikke bare vi som gjerne ville gå søndagstur i sola så det var mye folk og hunder, men det gikk overraskende fint! Litt vel mye fart til tider når speedmonsteret bestemmer seg for å ta i, men det går heldigvis ganske greit å holde balansen likevel. Han har begynt å skjønne at når han ser noe kult og legger alle 16 kg muskler i sela så blir jeg med framover enten jeg vil eller ikke. :P Det å være på rulletur med en vilter tenåring som har begynt å finne seg egne agendaer er ikke det ikke den mest avslappende aktiviteten jeg vet om, men det er veldig gøy og gir et lite rush kan man si :D 

Skulle gjerne likt å vite hva toppfarta vår var!

IMG_1627.thumb.JPG.fd97f95d08d3de793a149b8699e911a6.JPG

Vente på trikken :yawn:

IMG_8118.thumb.JPG.ebb20100ea367b55e708662b5ae25f58.JPG

 

Begynner tilsynelatende rolig :) 

IMG_1631.thumb.PNG.612f4d0e0a7d3351e22539cb8a249294.PNG

Plutselig bånn gass (tatt rett etterpå :lol:)

 

Endret av Lerkefuglen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Godt med helg, si!

På lørdag var jeg og Melvin en tur på kafé med en venninne og hunden hennes. Jeg prøver å bli flinkere til å ta han med på sånne koseturer med fokus på at han skal lære seg å slappe av i nye omgivelser :) Han er litt utålmodig av seg nemlig, og det er så kjipt med stressa og misfornøyd hund når man vil sitte på kafé og skravle men det blir bedre for hver gang! Gjelder jo å øve ofte, og det er en super unnskyldning for å gå på kafé hele tida :sleep:

IMG_1587.thumb.JPG.dda60d3cbe5c932e323f60b9623af197.JPG

Oppå bordet..

IMG_1590.thumb.JPG.d3bac7adc171468046f88ed54d805e1c.JPG

Under bordet... We :heart: Budapest og hundekulturen deres :) 

I dag var det tid for noe litt mer actionfylt og dessuten sol! Så vi pakket sekker, fant fram trekksela og tok trikken over til Margitøya for å stå på rollerblades :D 

Melvin var så gira at jeg nesten ikke turte ta de på meg, men jeg falt faktisk ikke i dag heller tross at han ga det his best efforts :huh: Tror faktisk av og til at han prøver å drepe meg :teehe:

Dessverre var det ikke bare vi som gjerne ville gå søndagstur i sola så det var mye folk og hunder, men det gikk overraskende fint! Litt vel mye fart til tider når speedmonsteret bestemmer seg for å ta i, men det går heldigvis ganske greit å holde balansen likevel. Han har begynt å skjønne at når han ser noe kult og legger alle 16 kg muskler i sela så blir jeg med framover enten jeg vil eller ikke. :P Det å være på rulletur med en vilter tenåring som har begynt å finne seg egne agendaer er ikke det ikke den mest avslappende aktiviteten jeg vet om, men det er veldig gøy og gir et lite rush kan man si :D 

Skulle gjerne likt å vite hva toppfarta vår var!

IMG_1627.thumb.JPG.fd97f95d08d3de793a149b8699e911a6.JPG

Vente på trikken :yawn:

IMG_8118.thumb.JPG.1313da4a1cacb68d747d73d85965a979.JPG

Begynner tilsynelatende rolig :) 

IMG_1631.thumb.PNG.612f4d0e0a7d3351e22539cb8a249294.PNG

Plutselig bånn gass (tatt rett etterpå :lol:)

IMG_1629.PNG

Først; wow..tenk å kunne ta hund med på kafe uten hysterikere som gauler om allergi og smittefare..slikt kan vi vel bare drømme om her...:hmm:

Hva er det som ligger på asjetten oppå bordet? Så veldig godt ut! :drool:  

Altså..du forventer at en whippet skal slå seg til ro på bare gulvet, uten teppe under?? Dyreplager! :sleep:

Ellers ser det ikke ut til at det er så mye snø  i Budapest..:ahappy:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Først; wow..tenk å kunne ta hund med på kafe uten hysterikere som gauler om allergi og smittefare..slikt kan vi vel bare drømme om her...:hmm:

Hva er det som ligger på asjetten oppå bordet? Så veldig godt ut! :drool:  

Altså..du forventer at en whippet skal slå seg til ro på bare gulvet, uten teppe under?? Dyreplager! :sleep:

Ellers ser det ikke ut til at det er så mye snø  i Budapest..:ahappy:.

Hehe ja, det er veldig deilig! Virkelig ingen som bryr seg, og i så fall er det bare positivt og at de vil hilse på :) Var utrolig uvant da jeg først flyttet hit! Satt liksom bare å ventet på at noen skulle bli sinte og begynne å true med mattilsynet, men det viser seg at sånt er det veldig lite av i Budapest :lol: Jeg bestilte bananbrød, sinnsykt godt! Har pleid å lage selv noen ganger, det er en stund siden nå men kjenner at det er på tide igjen, hehe..

Og ja, det har liksom vært det gulvet da.. Men han er faktisk overraskende lite sofa/teppeglad, og ligger mye mer på gulvet enn jeg forventet :) Kan jo ha noe med at det gjerne bikker 30-40 grader her om sommeren også kanskje, da fant jeg han på flisene i dusjen liksom :huh: Det kommer ikke like naturlig for han som for andre hunder å legge seg ned ute blant folk men det blir definitivt bedre, og jeg tror han har ganske bra potensiale til å bli kaféhund altså.

Nei vi hadde en cm eller to med snø men den er vekk, i motsetning til hjemme i Tromsø :D Nesten 10 grader og sol i begynnelsen av februar klager ikke vi på hvertfall, og forhåpentligvis blir det snaaart vår for alvor nå.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh..det høres jo helt fantastisk ut, å ha med seg hund uten å vente på stygge blikk og sure kommentarer..:wub:

Uhm..jeg skulle ikke spurt hva det var..nå så det ennå bedre ut! :ahappy: * vann i munnen!*

Huh?? 30-40 grader på sommeren?! :shocked: ..og der utgikk Budapest i 'mulige steder man burde flyttet til'...:bye: Denslags temperaturer er jo dyreplageri, uansett hvor mange ben man står på..

Jaha ja..ja her er det vel ca 60-70 cm i hagen minst...:P Så det blir ennå en god stund til våren kommer..:ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Huh?? 30-40 grader på sommeren?! :shocked: ..og der utgikk Budapest i 'mulige steder man burde flyttet til'...:bye: Denslags temperaturer er jo dyreplageri, uansett hvor mange ben man står på..

Man venner seg til det :innocent: Og det er jeg passe kry over å kunne si, som aldri har tålt varme i hele mitt liv.. Da er det definitivt sant!! :P 

"Bonus" er at hundene blir veeeldig rolige og daffe, ikke noe problem å ligge på et teppe sånn halvveis inne i skyggen og sløve med en gjeng venner og hunder, de går ingen plass :teehe: Og så kan man være ute og grille med venner til langt på natt i bare shorts og t-skjorte, uten at den stakkar tynnpelsa hunden fryser i hjel :P 

Min er jo litt ørkendyr da (velger å glemme at rasen kommer fra England..:sleep:), men jeg synes ikke så mye om de som har huskyer og andre polarraser her nede, det må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohoo, ferdige med dag 1 på Winterdogshow Budapest 2018 :) 

IMG_9148.thumb.JPG.5766ad7c5158d3e8d48487f0a8b11292.JPG

Stakkaren mistet hodet sitt da vi kom inn i myndehallen og han så alle de lekre myndene, så da var fokuset ute av vinduet og stresset bare økte etter hvert som tiden gikk... Greit vi er nybegynnere, men SÅ dårlig har vi aldri gått i en ring før :icon_redface: På tross av villmannsoppførsel i ringen så fikk han excellent og 2. beste juniorhannhund og beskjed om at han var veldig fin, bare trengte mer trening! Sånn, veldig! :icon_redface: 5 minutter etter han hadde vært villmann i ringen gikk han såklart tom for energi da, og sluknet pent i tøyburet sitt.

Vi har jo ikke stilt mye i det hele tatt, og aldri inne så det forventet jeg på en måte, men så ikke for meg at han skulle bli såå voldsom :/ Heldigvis for meg så traff jeg noen andre nordmenn (!!) der nede i mynderingen, der ei av de hadde gått veterinærstudiet i Budapest selv :) Hun introduserte meg for en ungarsk (veldig!) proff handler som holder kurs/treninger her nede OG er flytende i engelsk, hurra! Er vi heldige så blir det altså skikkelig trening i framtida, det trenger vi!

Det hjelper jo ikke at han står og går som en gud når vi trener hjemme hvis han skrur av hjernen så fort vi havner i en skikkelig utstillingshall... Eneste var at han her ungareren er en sånn som jeg synes er litt skummel, erkeungarsk mørk og gretten som hun norske jeg traff sa :sweat: Har lett for å bli totalt nervevrak rundt sånne, men han var visstnok en skikkelig magiker med hundene så da er det vel bare å get over myself og komme i gang hvis jeg vil bli flink til dette :)  Han kom rett fra flyet fra New York og hadde med seg et eget team bestående av 12 personer eller noe sånt! uæ

Det irriterer meg så grusomt at man ikke får noe skriftlig kritikk her nede!! Hva er poenget da liksom?! Melde på bare for å vinne sløyfa?

5a85a44348acc_IMG_16562.thumb.JPG.5d11b16e1a4006265c5f4e9d30bcf29a.JPG

Chillern i taxien på vei til utstilling, her ble jeg positivt overrasket og tenkte vi kanskje hadde en low-stress.day foran oss...

IMG_1659.thumb.JPG.81acb5e5438bd729c8bd51c3d50eceaa.JPG

Noe annet enn nord-norsk grusbane i regn og 5 grader, si!

IMG_1660.thumb.JPG.48d927137c58d0ff893809f0e11cb603.JPG

Ikke fornøyd med å måtte være i bånd og oppføre seg ute blant sååå mange lekre løpedyr! :( 

Krysser fingrer og tær for at vi håndterer stresset bedre på lørdag og søndag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag to og tre overstått, vi har fått 2.plassen hver dag med excellent alle dager utenom søndag da vi fikk very good.. Jeg synes det er bra at de bruker skalaen, men da blir jeg ekstra irritert når vi verken får muntlig eller skriftlig kritikk :/ vil jo så gjerne vite hvordan de tenker! 

Jeg er uansett superfornøyd med innsatsen, han forbedret seg så mye at man skulle nesten ikke tro det var samme hund! ? Gikk fra superstressa og styrete på torsdag til å ligge midt i oppi folk og hunder å sove uten problemer både på lørdag og søndag ?

848A1268-EFD6-41B9-8A98-FDCCA4F6D2D2.thumb.jpeg.8e3f6f62258d28532958af093e9184df.jpeg

Vi var flere fra universitetet mitt nå i helga, veldig gøy å få med seg hvordan ting fungerer i andre raser! Her sover gjengen; Curly coated retriever, staffordshire bull terrier, whippet, og en nydelig engelsk cocker spaniel inni tøyburet bak ?

D55ADB00-9DBA-4AC9-B86D-1236E7C93D07.thumb.jpeg.2694a2df70270c5fde13b8e22e3aa3ed.jpeg

6A508029-68A1-4E08-A8FA-6BCFADF322E1.thumb.jpeg.29d30e25c168ce7db559adf4527a294b.jpeg

Flinkisen viser seg for dommer ?

6CE45749-835B-4432-845D-F4857A6A0856.thumb.jpeg.9b1a55522bfb602f1a186b965dd049f6.jpeg

Oss og den som tok beste juniorhann både lørdag og søndag. Både handler og hund var superproffe og de fikk også BIR! Kjente godt at vi må øve mer når jeg så hvordan de jobbet, det ser man jo på bildet og ? Eneste jeg syns var litt spesielt er størrelsen, Melvin er jo en cm over standard selv og ser liten ut ved siden av denne :teehe:

Nåå ligger vi rett ut begge to, helt utslitt. Bare synd for meg at det er mandag og ny uke full av labs og midterms i morgen ? Hive seg rundt å begynne å lese!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Skal prøve å bli flinkere til å oppdatere her i tråden framover, det er jo såå gøy å se tilbake på ?

Siden sist har det skjedd en del. Vi har begynt (og overlevd) på første del av 3.klasse, noe som føles helt vanvittig. Nå denne uken er det "Half way party", og jeg sliter litt med å skjønne at vi faktisk er halvveis i studiet allerede ?Jeg stortrives jo og synes ikke jeg føler meg spesielt egnet til å gå ut i jobb som selvstendig VETERINÆR med det første, så trøster meg med at det er et par år igjen ?Nå er fagene mye mer relevante da, og det err veldig gøy! Vi lærer labdiagnostikk, klinisk diagnostikk og har begynt med ting som røntgen osv., og jeg kan nå se på et blodprøveresultat og faktisk forstå mye av det som står der ?Denne uka har vi også første dag på stordyrsklinikken, det blir veldig spennende!

Hundemessig så har det skjedd mye men samtidig lite, da han for det meste har vært støttedyr i det mest utfordrende semesteret jeg har hatt så langt. Før vi begynte på det var vi imidlertid en ny tur på Høstutstillinga i Tromsø der han debuterte som valp året før. Denne gangen stakk han av med CERT begge dagene og en BIM, så det var kjempeartig! 

IMG_7904.jpg.68927763238c1f7a807a664292cea255.jpg

Sliten premieplukker ?

IMG_7905.jpg.0585f42f9519e27287d46441ffae622e.jpg

Stolt ❤️

Knallvær fikk vi også for en gangs skyld! Det skjer så godt som aldri i Tromsø at været klaffer med utearrangementer som hundeutstilling. Året før var det 5 grader og regn ?

I tillegg fikk han prøve seg på lure coursing for første gang i sommer, men bare på hobby-nivå da det såvidt jeg vet dessverre ikke finnes noe organisert opplegg i Tromsø-området. Han var et naturtalent og overrasket meg stort! Det var helt rått å se på så det må vi ha et mål om å gjøre flere ganger. Selv synes han det var det morsomste han hadde vært med på noen gang, utrolig gøy for både hund og eier så det kan vi varmt anbefale til alle myndeeiere! Det sure er jo at det er masse organisert trening av den typen her nede i Budapest men jeg har ikke bil, så da blir det veldig vanskelig å få blitt med på noe med en gang ? Det ligger jo alltid utfor selve byen, og jeg tror til og med de har laget eget lc-anlegg her nede nå! Må se om jeg ikke kan finne meg en løsning på det somehow etterhvert, problemene er bare tid og transport.

Før jul hadde han seg et skikkelig uhell da vi var hjemme i Norge en tur. Vi var på skogstur en mandags morgen og der sneiet han en brukket grein da han løp forbi. Det endte med et digert kutt på siden av brystkassen og mange sting, der de plukket trefliser fra langt inni siden på han ?Heldigvis har jeg noen fantastiske foreldre som stilte opp da jeg var nødt til å fullføre semesteret i Ungarn, så de var sykepleiere for gullet mens jeg ble hundeløs i en laang, trist måned her nede i Budapest. Det var mye veterinærbesøk i den perioden der, men resultatet har blitt fantastisk bra heldigvis og han er helt fin igjen nå ❤️

IMG_6789.jpg.a6eacc3c05d0a6ddbc23f3b6467905c0.jpg

Nå i våres har vi også vært en del hos veterinær pga en brukket hjørnetann hos dyret, og der fant vi ved en tilfeldighet også ut at han har kronisk pankreatitt. Det har vel vært så godt som symptomfritt på han, men det kan samtidig forklare mye. Han har alltid hatt vanskelig for å legge på seg og dårligere pels enn mange andre whippeter vi kjenner, samt vært sensitiv i magen, og alt dette har bedret seg nå som han får diett-fôr heldigvis. Pankreatitt har jeg jo hatt om på skolen i semesteret som var, så det kom som en skikkelig overraskelse at min egen hund fikk den diagnosen rett etterpå uten at det noen gang hadde falt meg inn at han kunne ha det da jeg lærte om det. ??‍♀️ Jeg er utrolig glad vi fant ut av det nå, for det kan bli skikkelig skummelt dersom man fortsetter å trigge det med fet mat og det plutselig videreutvikler seg til akutt pankreatitt ? 

Jeg har virkelig fått øynene opp for at små ting ofte kan være tegn på noe større som foregår, så heretter kommer jeg til å få utredning på slike småting med en gang dersom noe virker litt rart. Har jo reagert på at det har vært vanskelig å få han opp i vekt, men trodde bare det kom av at han er så aktiv som han er og "bare er sånn" men det viste seg jo å ikke være tilfellet.

IMG_7869.thumb.JPG.f7b48f216ad96525861fa292e6c9fdba.JPG

Nå er han imidlertid i superform, spiser som aldri før og er i verdens beste humør! Han har jo rukket å fylle to år siden sist, og han har roet seg kraftig og blitt en ren fryd å ha med å gjøre ?Nå er han med over alt på fluff-teppet sitt, legger seg pent ned og sover om vi nå er på café, lesesal eller i forelesning spiller ingen rolle.

IMG_7873.thumb.JPG.9f576a35e66b8f9fb3549c957d47fc3b.JPG

I nutrition-lecture sammen med shæresten, Bambi, som vi mistenker også har en del whippet i seg ?

IMG_7739.thumb.JPG.26cc78fefdb7ba56837fcc304193ea34.JPG

Vel, nå går det hvertfall skikkelig mot VÅR i Budapest! Det blir lysere og varmere for hver dag som går og det er så UTROLIG deilig, jeg har ikke ord! Pelsen ligger og koser seg i solflekker, vi kan gå på bytur og spise is eller dra på løpetur ute på Margit-øya ? Håper det fortsetter sånn som dette de neste ukene!

IMG_7757.thumb.JPG.aa7388696daf8e6a836934d451658db3.JPG

IMG_7811.thumb.JPG.292b4f2efa204c2759a6a1efe1dbc6ec.JPG

IMG_7820.thumb.JPG.92826b62babeaf80dda2f6fde214a0aa.JPG

IMG_7793.thumb.JPG.6536a9091d7215e200d73cb16a37b714.JPG

Sånn går no dagan! Det er tur, skole og soffa som gjelder! ?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lerkefuglen skrev:

Skal prøve å bli flinkere til å oppdatere her i tråden framover, det er jo såå gøy å se tilbake på ?

Siden sist har det skjedd en del. Vi har begynt (og overlevd) på første del av 3.klasse, noe som føles helt vanvittig. Nå denne uken er det "Half way party", og jeg sliter litt med å skjønne at vi faktisk er halvveis i studiet allerede ?Jeg stortrives jo og synes ikke jeg føler meg spesielt egnet til å gå ut i jobb som selvstendig VETERINÆR med det første, så trøster meg med at det er et par år igjen ?Nå er fagene mye mer relevante da, og det err veldig gøy! Vi lærer labdiagnostikk, klinisk diagnostikk og har begynt med ting som røntgen osv., og jeg kan nå se på et blodprøveresultat og faktisk forstå mye av det som står der ?Denne uka har vi også første dag på stordyrsklinikken, det blir veldig spennende!

Hundemessig så har det skjedd mye men samtidig lite, da han for det meste har vært støttedyr i det mest utfordrende semesteret jeg har hatt så langt. Før vi begynte på det var vi imidlertid en ny tur på Høstutstillinga i Tromsø der han debuterte som valp året før. Denne gangen stakk han av med CERT begge dagene og en BIM, så det var kjempeartig! 

IMG_7904.jpg.68927763238c1f7a807a664292cea255.jpg

Sliten premieplukker ?

IMG_7905.jpg.0585f42f9519e27287d46441ffae622e.jpg

Stolt ❤️

Knallvær fikk vi også for en gangs skyld! Det skjer så godt som aldri i Tromsø at været klaffer med utearrangementer som hundeutstilling. Året før var det 5 grader og regn ?

I tillegg fikk han prøve seg på lure coursing for første gang i sommer, men bare på hobby-nivå da det såvidt jeg vet dessverre ikke finnes noe organisert opplegg i Tromsø-området. Han var et naturtalent og overrasket meg stort! Det var helt rått å se på så det må vi ha et mål om å gjøre flere ganger. Selv synes han det var det morsomste han hadde vært med på noen gang, utrolig gøy for både hund og eier så det kan vi varmt anbefale til alle myndeeiere! Det sure er jo at det er masse organisert trening av den typen her nede i Budapest men jeg har ikke bil, så da blir det veldig vanskelig å få blitt med på noe med en gang ? Det ligger jo alltid utfor selve byen, og jeg tror til og med de har laget eget lc-anlegg her nede nå! Må se om jeg ikke kan finne meg en løsning på det somehow etterhvert, problemene er bare tid og transport.

Før jul hadde han seg et skikkelig uhell da vi var hjemme i Norge en tur. Vi var på skogstur en mandags morgen og der sneiet han en brukket grein da han løp forbi. Det endte med et digert kutt på siden av brystkassen og mange sting, der de plukket trefliser fra langt inni siden på han ?Heldigvis har jeg noen fantastiske foreldre som stilte opp da jeg var nødt til å fullføre semesteret i Ungarn, så de var sykepleiere for gullet mens jeg ble hundeløs i en laang, trist måned her nede i Budapest. Det var mye veterinærbesøk i den perioden der, men resultatet har blitt fantastisk bra heldigvis og han er helt fin igjen nå ❤️

IMG_6789.jpg.a6eacc3c05d0a6ddbc23f3b6467905c0.jpg

Nå i våres har vi også vært en del hos veterinær pga en brukket hjørnetann hos dyret, og der fant vi ved en tilfeldighet også ut at han har kronisk pankreatitt. Det har vel vært så godt som symptomfritt på han, men det kan samtidig forklare mye. Han har alltid hatt vanskelig for å legge på seg og dårligere pels enn mange andre whippeter vi kjenner, samt vært sensitiv i magen, og alt dette har bedret seg nå som han får diett-fôr heldigvis. Pankreatitt har jeg jo hatt om på skolen i semesteret som var, så det kom som en skikkelig overraskelse at min egen hund fikk den diagnosen rett etterpå uten at det noen gang hadde falt meg inn at han kunne ha det da jeg lærte om det. ??‍♀️ Jeg er utrolig glad vi fant ut av det nå, for det kan bli skikkelig skummelt dersom man fortsetter å trigge det med fet mat og det plutselig videreutvikler seg til akutt pankreatitt ? 

Jeg har virkelig fått øynene opp for at små ting ofte kan være tegn på noe større som foregår, så heretter kommer jeg til å få utredning på slike småting med en gang dersom noe virker litt rart. Har jo reagert på at det har vært vanskelig å få han opp i vekt, men trodde bare det kom av at han er så aktiv som han er og "bare er sånn" men det viste seg jo å ikke være tilfellet.

IMG_7869.thumb.JPG.f7b48f216ad96525861fa292e6c9fdba.JPG

Nå er han imidlertid i superform, spiser som aldri før og er i verdens beste humør! Han har jo rukket å fylle to år siden sist, og han har roet seg kraftig og blitt en ren fryd å ha med å gjøre ?Nå er han med over alt på fluff-teppet sitt, legger seg pent ned og sover om vi nå er på café, lesesal eller i forelesning spiller ingen rolle.

IMG_7873.thumb.JPG.9f576a35e66b8f9fb3549c957d47fc3b.JPG

I nutrition-lecture sammen med shæresten, Bambi, som vi mistenker også har en del whippet i seg ?

IMG_7739.thumb.JPG.26cc78fefdb7ba56837fcc304193ea34.JPG

Vel, nå går det hvertfall skikkelig mot VÅR i Budapest! Det blir lysere og varmere for hver dag som går og det er så UTROLIG deilig, jeg har ikke ord! Pelsen ligger og koser seg i solflekker, vi kan gå på bytur og spise is eller dra på løpetur ute på Margit-øya ? Håper det fortsetter sånn som dette de neste ukene!

IMG_7757.thumb.JPG.aa7388696daf8e6a836934d451658db3.JPG

IMG_7811.thumb.JPG.292b4f2efa204c2759a6a1efe1dbc6ec.JPG

IMG_7820.thumb.JPG.92826b62babeaf80dda2f6fde214a0aa.JPG

IMG_7793.thumb.JPG.6536a9091d7215e200d73cb16a37b714.JPG

Sånn går no dagan! Det er tur, skole og soffa som gjelder! ?

Han er utrolig fin, altså! ? Jeg har en soft spot for løpedyr, må innrømme det. Hvordan er det å reise med ham til Budapest?

 Gøy å lese om livet i Budapest, det virker deilig å kunne ha med hunden over alt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Quack said:

Han er utrolig fin, altså! ? Jeg har en soft spot for løpedyr, må innrømme det. Hvordan er det å reise med ham til Budapest?

 Gøy å lese om livet i Budapest, det virker deilig å kunne ha med hunden over alt. :) 

Tusen takk, han er virkelig herlig ? Jeg har blitt helt frelst siden han kom i hus, vurderer sterkt nå en langbein nr 2 etter hvert...

Reisingen går helt fint, bortsett fra at det er forferdelig dyrt! Siden vi skal til Tromsø er vi nødt til å mellomlande i Oslo, noe som vil si at jeg må bestille to sett med billetter til meg og han da Norwegian ikke lar oss fly gjennomgående fra utland med hund.... Mellom Oslo og Budapest har vi alltid selskap av flere vet.studenter som fly med hund så det er jo hyggelig, selv om det er litt surt når de fleste er hjemme når vi kommer fram til Oslo mens vi bare er halvveis :P 

Selve hunden er en drøm å fly med heldigvis, trygg og fin i buret sitt og tåler det helt fint. En del ganger virker det nesten som om han våknet først når jeg kommer og henter han, så det er godt å se at han er rolig og har det tilsynelatende bra inni der ❤️ Han er også en sånn som frivillig oppsøker buret sitt hvis det står framme og liker å legge seg inni der så jeg føler meg ganske trygg på at det går fint for han å være med å fly, selv om jeg selvsagt unngår det så mye som mulig. Jeg får han jo ut i Oslo ettersom vi ikke flyr gjennomgående, så da må jeg hente ut alt, gjennom tollen med hunden og så sjekke inn alt på nytt igjen. Men da pleier vi å ha et par timer så han får gått ut og tisset før vi slapper av på Gardermoen sammen før vi skal videre.

Budapest er virkelig en super by for oss som liker hunder ja! Deilig at de er så akseptert og blir sett på så positivt, selv om det er litt trist at det føles såpass banebrytende for en nordmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2/20/2019 at 7:34 PM, Lerkefuglen skrev:

Tusen takk, han er virkelig herlig ? Jeg har blitt helt frelst siden han kom i hus, vurderer sterkt nå en langbein nr 2 etter hvert...

Reisingen går helt fint, bortsett fra at det er forferdelig dyrt! Siden vi skal til Tromsø er vi nødt til å mellomlande i Oslo, noe som vil si at jeg må bestille to sett med billetter til meg og han da Norwegian ikke lar oss fly gjennomgående fra utland med hund... Mellom Oslo og Budapest har vi alltid selskap av flere vet.studenter som fly med hund så det er jo hyggelig, selv om det er litt surt når de fleste er hjemme når vi kommer fram til Oslo mens vi bare er halvveis :P 

Selve hunden er en drøm å fly med heldigvis, trygg og fin i buret sitt og tåler det helt fint. En del ganger virker det nesten som om han våknet først når jeg kommer og henter han, så det er godt å se at han er rolig og har det tilsynelatende bra inni der ❤️ Han er også en sånn som frivillig oppsøker buret sitt hvis det står framme og liker å legge seg inni der så jeg føler meg ganske trygg på at det går fint for han å være med å fly, selv om jeg selvsagt unngår det så mye som mulig. Jeg får han jo ut i Oslo ettersom vi ikke flyr gjennomgående, så da må jeg hente ut alt, gjennom tollen med hunden og så sjekke inn alt på nytt igjen. Men da pleier vi å ha et par timer så han får gått ut og tisset før vi slapper av på Gardermoen sammen før vi skal videre.

Budapest er virkelig en super by for oss som liker hunder ja! Deilig at de er så akseptert og blir sett på så positivt, selv om det er litt trist at det føles såpass banebrytende for en nordmann ?

Jeg har bare reist innenlands med hund, synes det å reise utenlands høres litt skummelt ut ? Det høres jo ut som at det går bra med han på turen. Det må jo være greit å stoppe i Oslo, så han får en tur ut? 

Ja, det et altså skikkelig stor forskjell på Norge og mange andre land! Det er jo ikke så lenge siden hunder var med rundt omkring i Norge også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Quack said:

Jeg har bare reist innenlands med hund, synes det å reise utenlands høres litt skummelt ut ? Det høres jo ut som at det går bra med han på turen. Det må jo være greit å stoppe i Oslo, så han får en tur ut? 

Ja, det et altså skikkelig stor forskjell på Norge og mange andre land! Det er jo ikke så lenge siden hunder var med rundt omkring i Norge også. 

Det å reise utenlands er egentlig helt likt, hvertfall for hunden :)  Eneste forskjellen er at man er nødt til å gå på rødt i tollen i Oslo og vise fram passet og chip sånn at de ser at det stemmer, men det går helt fint så lenge man har kontroll på at vaksiner og ormekur er i orden! Hvertfall med norsk hund har jeg aldri opplevd noe som helst av problemer, de er alltid hyggelige og det går kjapt. Opplever at de synes det er veldig trivelig at det kommer folk som har kontroll på det som skal sjekkes, det gjør jo deres jobb mye hyggeligere også når det ikke er noe som helst å klage på mtp hunden :D Har derimot sett et par tilfeller med folk som ikke har visst om diverse regler ang. import av hund, både gatehunder og valper som blir sendt til Norge alene eller som skal til ny eier på flyplassen i Oslo og da blir det straks litt verre.

Så lenge man har sjekket opp reglene på forhånd og har kontroll på de så er det helt problemfritt og bare hyggelig å ha med hunden til/fra utlandet :) Spesielt når hunden originalt kommer fra Norge er det null problem, tenker da mtp at det har vært en del regelendringer nå i det siste når det kommer til innføring av utenlandske hunder. 

Egentlig er det veldig greit med en pause i Oslo ja, eneste er jo at det blir så dyyyyrt og det er litt teit å måtte hente ut alt av bagasje osv for så å skulle sjekke det inn igjen. Det blir gjerne litt stress dersom noe er forsinket osv, så der skulle jeg gjerne ha kunnet hente ut bare hunden og latt resten være. Men nå kommer jeg nok til å vurdere SAS litt mer framover, hvertfall hvis jeg ender opp med en hund til, og da får man bestille gjennomgående men med mulighet til å hente ut hunden i mellomlandingen mener jeg å ha hørt :)  En eventuell hund nr2 ville forhåpentligvis uansett vært liten nok til å fly i kabinen, noe som ikke er et alternativ med Norwegian når man flyr i utlandet, så da blir det ikke såå mye ekstra styr likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en flott gutt:wub: Så utrolig heldig som kan ta han med deg nesten overalt! Bor for øyeblikket i Danmark med min hund, der jeg vil si at de er "hakket" mer hundevennlig enn Norge, men ellers ikke store forskjeller. De kommer med vannskål hvis vi sitter utenfor på cafeer, veldig hyggelig! Min trenger dog en del trening i "caféhund" opplæringen sin, da han egentlig er skikkelig bondegutt og ikke vandt med slikt. Virker som om desto lenger ut og ned du kommer i Europa, desto mer hundevennlig er de. I Tyskland var hundene med inn på kjøpesenter ol. 

Når du flyr, er det sånn at du henter han en spesifikk plass? Eller blir han bare plassert mutters alene ved bagasjebåndet? Er det noen som passer på han, sånn at ikke alle og enhvermann kan plukke han opp? Har nemlig hørt det ser du:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, MegaMarie said:

Så fin han er ? Og det ser skikkelig koselig ut å kunne ha med hunden på café! 

Tusen takk, ja det er utrolig deilig! ?

2 hours ago, Miloficent said:

For en flott gutt:wub: Så utrolig heldig som kan ta han med deg nesten overalt! Bor for øyeblikket i Danmark med min hund, der jeg vil si at de er "hakket" mer hundevennlig enn Norge, men ellers ikke store forskjeller. De kommer med vannskål hvis vi sitter utenfor på cafeer, veldig hyggelig! Min trenger dog en del trening i "caféhund" opplæringen sin, da han egentlig er skikkelig bondegutt og ikke vandt med slikt. Virker som om desto lenger ut og ned du kommer i Europa, desto mer hundevennlig er de. I Tyskland var hundene med inn på kjøpesenter ol. 

Når du flyr, er det sånn at du henter han en spesifikk plass? Eller blir han bare plassert mutters alene ved bagasjebåndet? Er det noen som passer på han, sånn at ikke alle og enhvermann kan plukke han opp? Har nemlig hørt det ser du:no:

Det kan jeg tenke meg ja, de får være med på noen av kjøpesentrene her og ? Er etter hvert blitt ganske sikker på at Norge er i en klasse for seg selv når det gjelder skråblikk på hund dessverre ?

Jeg henter han der spesialbagasje leveres ut, og det er på to forskjellige steder alt ettersom man reiser innenlands eller utenlands og må gjennom tollen ? På innenlandsreiser har jeg aldri opplevd at hundene kommer først, der må man som regel vente en stund på at de blir lastet av flyet og levert ut. Vet helt ærlig ikke om det er mulig for noen å bare ta med seg en annens hund, men vet jeg har måttet vise «bevis» på at det er min noen ganger tidligere (ikke alltid). Når vi kommer fra utlandet derimot har jeg faktisk opplevd at hundene var blitt satt ut før vi rakk å komme frem selv om vi gikk rett dit etter å ha gått av flyet, men det er sjeldent heldigvis. I tillegg må de jo da gjennom tollen, så tviler sterkt på at noen ville tatt med seg en fremmed tilfeldig hund da ettersom de jo trenger passet til hunden ? Og det er heldigvis ikke sånn at de har stått der lenge heller hvis det er tilfellet at hundene kommer først, vil tippe det er snakk om maks et par minutter.

Bare å øve masse og gå på kafé så ofte man kan ? så løsner det etter hvert ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...