Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpe spesialfor til kastrert hund?


Lola Pagola
 Share

Recommended Posts

Lurer på hva dere med kastrerte hunder gjør, kjøper dere fôr beregnet på kastrerte hunder, eller har dere bare gitt vanlig?

Min skal kastreres neste uke (medisinsk årsak), og jeg er tom for hundemat.

Ikke vet jeg om han kommer til å legge på seg mye lettere enn før, men tenker egentlig at jeg kjøper det han pleier å gå på nå, også ser jeg det an iløpet av den sekken. 

Men litt interresant å høre om folk har måttet gjøre små eller store justeringer når det gjelder mengde og type, så kan jeg ha en viss formening om hva jeg evnt kan forvente fremover... selv om det sikkert er veldig individuelt.  Har det noe å si hvor gammel hunden er når den blir kastrert fks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har variert litt. Fra Vom har de fått sprint, og vi har vært innom sterilized-varianter fra Robur og Acana, nå går de på senior begge to. Har også hatt de på vanlig fôr (fiskevariant), og vil si at jeg ikke merker noen vesentlig forskjell.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir vanlig, de får v&h med laks og brit care med lam og ris (voksenfór). Harly er nå 7 1/2 og har normal/høy forbrenning. Må fóres litt opp på vinterstid ellers går han ned i vekt. Lykke legger på seg om vi slurver med mat/godbiter så der må vi være litt strengere med inntaket :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker stort sett Acana Light&Fit (har testa et fôr fra Hills nå, fordi dyrebutikken slutta å ta inn det jeg pleier å kjøpe), fordi hun døøøøør av sult, og ikke kan spise så mye om hun ikke skal trille fullstendig. Kan spise mer om hun får L&F, så derfor ble det sånn.
Hun ble råfôra før (hun får rått nå også, bare ikke daglig). 

Djiz... for å svare på spørsmålet (hodet under arma :P ), så ville jeg ikke gjort en skit før jeg så det ble behov.
Endrer forbrenninga seg veldig, så tar man tak i det, hvis ikke trenger man jo ikke :) 

Min ble kastrert da hun var ca 2,5 år (livmorbetennelse), og hun har vel spist L&F i rundt to-tre år, ish.
Hun blir 8 år om få dager.
 

Endret av Shokata
Lagt til litt
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett an behovet før du evt gir noe annet til Casper. "Spesialfôr" til kastrerte hunder er basically lettfôr, * da en del kastrater har lettere for å legge på seg. Men dette gjelder langt fra alle, så jeg ville heller sett an holdet og justert med vanlig fôr først, og dersom han begynner å gå opp i vekt uten at det hjelper å gå litt ned på fôringen, så kan du evt vurderte fôr med mindre kalorier. 

( * En del kastratfôr for blant annet småhunder (og alle kattefôr) er gjerne sammensatt for å motvirke/løse opp krystaller i urinen)

Ganzie ble kastrert pga livmorbetennelse da hun var 3 år, og hun fikk aldri "kastrat-fôr". Hun fikk vanlig vedlikeholdsfôr til hun begynte på leddfôr da hun var 6-7, og deretter nyrefôr fra hun fikk nyresvikt som 13-åring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forrige kastraten min fikk vanlig fôr. Merka ikke noe på forbrenninga hennes etter kastrering. Hannhunden som er i huset nå er kjemisk kastrert, og han legger på seg bare han ser mat :P Han ble litt rund på RC adult som han fikk tidligere, mulig han fikk litt mye da. Nå får han acana lettfôr, og det holder han vekta på. Selv om han kaster laaaange blikk til whipsene sine matskåler, som får 4 ganger så mye mat som han xD 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ganzie skrev:



( * En del kastratfôr for blant annet småhunder (og alle kattefôr) er gjerne sammensatt for å motvirke/løse opp krystaller i urinen)

 

 

Det visste jeg ikke! Men det er jo isåfall supert, da Casper uansett går på fôr som urinary eller dalmatian. Han hadde krystaller og stein for mange år siden, og jeg har ikke klart å slappe av med fôringa siden  ?

...

Takk for svar alle sammen! :-) Har kjøpt en sekk vanlig fôr, så får vi se.

Basert på svarene her virker det som vektøkning ved kastrering ikke er så vanlig som jeg har trodd. Det er oppløftende. Ingen hunder har godt av å ha for mye vekt, men når det gjelder hunder som Casper, som har dårlig rygg osv så blir det jo ekstremt viktig å holde dem slanke. Så krysser fingrene for at det ikke blir noe problem... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastraten vi hadde fortsatte å spise samme mat som før uten problem, hverken med vektøkning eller annet. Mener han fikk samme mengde også. Var helt vanlig for for normalt aktive hunder, vi bytta litt opp igjennom så husker ikke det vi brukte i løpet av de årene. :P Men ikke noe spesialfôr nei. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ayla ble kastrert da hun var 6 mnd, så hvordan hun hadde vært intakt aner jeg ikke, men hun har lett for å legge på seg nå i hvert fall, og har hatt det omtrent hele veien. Hun får V&H Taste til frokost, og Hill's Metabolic til middag og kvelds. Sliter fortsatt med at vekta svinger som en jojo, hun svinger som regel mellom 3,5 og 3,8 kg, uten at vi helt klarer å se noe tydelig mønster. Hun får samme mengder som hun har fått i flere år, og det er absolutt minimumsmengde, så hun kan ikke få mindre heller, da vil hun etter hvert begynne å mangle ting. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...