Gå til innhold
Hundesonen.no

J


Guest Heydiss
 Share

Recommended Posts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Heydiss

Disse hundene fra seriøse dyrevenner i Spania er langt mere testet for sykdommer og vaksinert enn mange andre hunder her i Norge, og hunder som blir importert av oppdrettere.

Dette er en evig diskusjon, og kommer ikke til å ta den her. Men når det er sagt så er disse hundene sjekket for mange sykdommer og vaksinert, og følger alle kravene til Mattilsynet, det er kun friske hunder som blir tatt inn.

Dere ser kanskje ikke hunder som springer langs gaten her, sulten og forlatt? Neh.. Men i Spania er det mange hjemløse som trenger vår hjelp mere enn mange her i Norge. Jeg har både adoptert fra utlandet og tatt til meg omplasseringshunder fra Norge, så skal sies jeg støtter begges dyrevelferd!

Som sagt, ønsker dere ikke å hjelpe så er det lov å bla forbi, ingen ber om deres meninger. Ønsker ingen diskusjon da jeg vet denne hunden er frisk og fin, og følger Mattilsynet sitt krav og mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Heydiss skrev:

Disse hundene fra seriøse dyrevenner i Spania er langt mere testet for sykdommer og vaksinert enn mange andre hunder her i Norge, og hunder som blir importert av oppdrettere.

Dette er en evig diskusjon, og kommer ikke til å ta den her. Men når det er sagt så er disse hundene sjekket for mange sykdommer og vaksinert, og følger alle kravene til Mattilsynet, det er kun friske hunder som blir tatt inn.

Dere ser kanskje ikke hunder som springer langs gaten her, sulten og forlatt? Neh.. Men i Spania er det mange hjemløse som trenger vår hjelp mere enn mange her i Norge. Jeg har både adoptert fra utlandet og tatt til meg omplasseringshunder fra Norge, så skal sies jeg støtter begges dyrevelferd!

Som sagt, ønsker dere ikke å hjelpe så er det lov å bla forbi, ingen ber om deres meninger. Ønsker ingen diskusjon da jeg vet denne hunden er frisk og fin, og følger Mattilsynet sitt krav og mere.

Det kan godt være de er bedre vaksinerte, og det er jo fordi vi ikke har så mange farlige sykdommer som hunder kan få. Enda. Kravene mattilsynet setter for import av gatehunder er til å gråte av. Det er knapt noe som helst. En rabiesvaksine og en ormekur så er de good to go? Hva med alle andre parasitter og sykdommer de kan dra med seg? Det har skjedd flere ganger at hunder fra såkalte seriøse firma og som har "alle papirer" i orden drar med seg dritt over grensa.

Og hva hjelper det egentlig å bruke tusenvis av kroner på å redde EN hund, når det samme beløpet kunne befridd langt flere hunder fra lidelse. I sitt eget hjemland. Nei, jeg forstår ikke hvordan det kan forsvares. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har akkurat kommet hjem fra 3 mnd i Nepal, hvor det var masse gatehunder. Det fikk meg ikke til å ha lyst å ta de med hjem. Selvom jeg hadde flere "faste" jeg møtte. 
 

Om du ikke ønsker diskusjon, så anbefaler jeg deg å poste tiggingen et annet sted enn på et diskusjonsforum. 
Hva med å heller lage en spleiskamanje for å hjelpe hundene der de er, i stedet for å ta de hjem til Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Heydiss
Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Det kan godt være de er bedre vaksinerte, og det er jo fordi vi ikke har så mange farlige sykdommer som hunder kan få. Enda. Kravene mattilsynet setter for import av gatehunder er til å gråte av. Det er knapt noe som helst. En rabiesvaksine og en ormekur så er de good to go? Hva med alle andre parasitter og sykdommer de kan dra med seg? Det har skjedd flere ganger at hunder fra såkalte seriøse firma og som har "alle papirer" i orden drar med seg dritt over grensa.

Og hva hjelper det egentlig å bruke tusenvis av kroner på å redde EN hund, når det samme beløpet kunne befridd langt flere hunder fra lidelse. I sitt eget hjemland. Nei, jeg forstår ikke hvordan det kan forsvares. 

Du om den saken :)

Jeg vet denne er testet for sykdommer og parasitter, fått vaksiner mot både rabies og andre nødvendige, og alle tester er neg. Så hunden er frisk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Det kan godt være de er bedre vaksinerte, og det er jo fordi vi ikke har så mange farlige sykdommer som hunder kan få. Enda. Kravene mattilsynet setter for import av gatehunder er til å gråte av. Det er knapt noe som helst. En rabiesvaksine og en ormekur så er de good to go? Hva med alle andre parasitter og sykdommer de kan dra med seg? Det har skjedd flere ganger at hunder fra såkalte seriøse firma og som har "alle papirer" i orden drar med seg dritt over grensa.

Har det ikke også vært tilfeller der 'seriøse aktører' har blitt tatt i å forfalske papirer/fått veterinærer til å skrive under uten at hunden faktisk har fått riktig oppfølging?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Heydiss said:

Du om den saken :)

Jeg vet denne er testet for sykdommer og parasitter, fått vaksiner mot både rabies og andre nødvendige, og alle tester er neg. Så hunden er frisk ;)

Det er det mange andre som også har trodd, og i ettertid funnet ut at det ikke var tilfellet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen burde vi sikkert ta på et mer generelt grunnlag. Men det er ALDRI helt trygt å importere gatehunder fra utlandet. Selv om hundene er vaksinert mot sykdommer som forekommer i de landene de kommer fra, er man aldri helt sikker. Det er feks tatt prøver fra hunder som skal være vaksinert mot rabies, der en del hadde for lite antistoff og en ingenting i det hele tatt. Mest sannsynlig er da hunden aldri vaksinert, men papirene falske. 

Det er vel ikke lenge før vi får leptospirose-tilfeller i Norge feks. Hjerteorm er allerede påvist. 

Giardia, som jo ikke er såå farlig, var mindre vanlig før enn etter at grensene ble åpnet. Hva med resistente bakterier? De har vi ikke så store problemer med i Norge- men hund er kjent for å ha en del av det. 

 

https://forskning.no/2017/11/leishmaniose-risiko-sykdom-med-utenlandsk-hund/produsert-og-finansiert-av/nmbu

https://www.abcnyheter.no/nyheter/politikk/2017/01/31/195274305/gatehunder-fra-utlandet-kan-gi-livsfarlige-nye-sykdommer-i-norge

https://www.aftenposten.no/norge/i/LabEQ/Nordmenn-tar-med-tusenvis-av-gatehunder-hjem-fra-ferie

 

 

Endret av Meg
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man på død og liv skal importere hunder fra ukjent opphav bør man i det minste ha ressurser til å kunne gi hunden det den måtte trenge både før, under og etter transport til sitt nye hjem.  
Å måtte "tigge" om noen få tusen kroner vitner, for meg, om en naiv hundeeier som ikke er skikket til ansvaret det er å ta til seg ett (nytt) dyr. 

 

Forøvrig lykke til. Håper du vet hva du begir deg ut på.  
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Heydiss

Minner på om dette :) og når det er sagt, så er vell mine innlegg like mye velkommen som andre sin.

Har allerede en hund fra Spania, som er frisk og fin. Ikke papirer som er jusket med, det har Mattilsynet vært å sjekket, og blodprøver osv er fine. 

Vi har ressurser til å ta vare på de, men om du kanskje tar deg tid til å lese litt så ser du ståa. Har vell aldri vært forbudt å be om litt hjelp? Du derimot er ikke påkrevd å rekke ut en hånd! Ha en fin dag ;)

Kjøp & salgdelen av forumet er IKKE plassen til å diskutere, uansett hvor spennende temaet måtte være. Opprett egne diskusjoner under passende underforum eller be moderatorene opprette tråd om temaet. Ikke diskuter i trådene her inne.

 

Mvh

Moderatorteamet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Nå svarer jeg som moderator, og ikke privatperson). 

Du postet i kjøp og salg, men du hverken selger eller kjøper noe til noen andre brukere her inne. 
Posten din er derfor flyttet til "Hjelp et forummedlem", hvor den hører hjemme. 

Dine poster er selvfølgelig like velkommne her på Hundensonen, som alle andres. 
Men det er et diskusjonsforum, og da må man også ta høyde for at det kan bli diskusjon, og svar man ikke ønsker. 

Moderator Kaja 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Lunatic said:

Har det ikke også vært tilfeller der 'seriøse aktører' har blitt tatt i å forfalske papirer/fått veterinærer til å skrive under uten at hunden faktisk har fått riktig oppfølging?

Det stemmer dessverre, og jeg tør ikke tenke på hvor ofte slikt skjer når jeg personlig kjenner til flere saker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • mushi locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...